Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Deventer Dubbel  (gelezen 4066 keer)

Offline Sjaak_Deventer

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Land: nl
Deventer Dubbel
« Gepost op: 26-01-2011 21:16 u »
Ik wilde toch eens een lekkere dubbel maken. Geen idee waar dit tot leidt, want dit wordt mijn eerste. Heb verschillende soorten mout gebruikt en een maischschema die van een ander dubbel recept heb gebruikt. Wil ook nog tijdens het koken maple syrup toevoegen. Max 200 ml. Maar kon dit niet in BrouwVisie kwijt. (zal daarvoor een nieuw ingrediėnt moeten maken). Maar goed.. Idee is dus;  gewoon maken en kijken of die lekker is. Misschien dan wat fijntunen!

Giststarter is niet helemaal ingevuld, maar die bereid ik meer dan week van te voren.

Groet Sjaak

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptDeventer Dubbel 2011
Kenmerk2011-3
Brouwdatum8-8-2010
BiertypeDubbel
Aantal liters20
Gewenst begin SG1063 (6,9 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater30,8 liter
Maischdikte3,5 l/kg
Maischwater18,8 liter
Spoelwater11,6 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur47 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid20 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC77,4 %4308 gr3 EBC
Chocolademout1,4 %80 gr900 EBC
Munchenermout 15 EBC8,9 %494 gr16 EBC
Ambermout 50 EBC5,3 %296 gr49 EBC
Basterdsuiker (bruin)3,3 %185 gr30 EBC
Havervlokken3,6 %200 gr4 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Saaz4,0 %30 gr60 minuten15 EBU
Northern Brewer (D)10,6 %8 gr15 minuten5 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort3787 Trappist High Gravity
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter2000 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
160°C45 minuten3,5 l/kg
270°C15 minuten3,5 l/kg
375°C5 minuten3,5 l/kg

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline erikgroothuis

• Senior lid
Re: Deventer Dubbel
« Reactie #1 Gepost op: 26-01-2011 23:51 u »
Nou, dat ziet er alvast lekker uit :lekkerbier:

Geen moeilijk maischschema, wel een raar gedoe met grammen en percentages, maar dat komt denk ik door de eigengereidheid van BrouwVisie.

Succes met de brouw!

Groet, Erik :brouwen:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 27-01-2011 00:35 u »
wel een raar gedoe met grammen en percentages, maar dat komt denk ik door de eigengereidheid van BrouwVisie.

Die keuze maak jezelf !! Ga je voor % en/of rond je de gewichten af op ronde getallen...wat jij wilt.. :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 27-01-2011 07:33 u »
Geen moeilijk maischschema, wel een raar gedoe met grammen en percentages, maar dat komt denk ik door de eigengereidheid van BrouwVisie.

De percentage zijn handig om inzicht te krijgen in de verhoudingen tussen de verschillende mouten. Dat is heel bruikbaar bij de ontwikkeling van een recept.
Percentages weeg je echter niet af. Daarvoor is de vermelding van gewichten weer handig.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 27-01-2011 13:21 u »
Leuk recept met een topgist voor een dubbel. Je gebruikt de Westmalle gist. De Westmalle dubbel is een uitbijter in het pallet, het is een erg droog bier terwijl de meeste dubbels wat zoeter zijn.

Nog een opmerking over de hoppen: je kunt de northern brewer (bitterhop) beter 60 min meekoken en de Saaz (een hop met veel aroma) 15 min. Hoparoma vervliegt bijna volledig na 30 min koken.

Offline Sjaak_Deventer

• De Roode Toren
  • Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 27-01-2011 17:36 u »
Leuk recept met een topgist voor een dubbel. Je gebruikt de Westmalle gist. De Westmalle dubbel is een uitbijter in het pallet, het is een erg droog bier terwijl de meeste dubbels wat zoeter zijn.

Nog een opmerking over de hoppen: je kunt de northern brewer (bitterhop) beter 60 min meekoken en de Saaz (een hop met veel aroma) 15 min. Hoparoma vervliegt bijna volledig na 30 min koken.

Dank... Die wissel ik nog even om in het recept..

Ik ben in ieder geval een heel end volgens mij. Over 1.5 week wil ik 'm gaan brouwen. Dank alvast voor de adviezen..

Tags: dubbel