Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Digitale thermometers  (gelezen 51544 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Digitale thermometers
« Gepost op: 26-01-2011 07:47 u »
Moi ( hallo, gegroet enz enz....) Jacques,

Laatst had je een tip geplaatst over een digitale thermometer, ook via e-bay dacht ik, kan deze tip echter niet terug vinden. Zou je deze tip nog een willen plaatsen?

Precies dezelfde als die ik gekocht heb zie ik niet meer. Maar als je je hier klikt vind je genoeg andere goedkope thermometers die gratis verzonden worden.
Zelf heb ik een thermometer die een alarm geeft als de temperatuur hoger of lager is dan de temperaturen die je hebt opgeven. Heel handig bij het maischen.

Bij aanschaf van een thermometer met een probe (voeler) raad ik je aan de aansluiting tussen de probe en de draad waterdicht te maken met siliconenkit. Je zult dan langer plezier hebben van je thermometer.

Naast de thermometers die je via e-bay kunt kopen heeft ook Ikea een bruikbare thermometer. Deze thermometer heeft ook een tijdalarm. Het enige nadeel van die thermometer is dat deze voorzien is van een haakse probe.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Digitale thermometers
« Reactie #1 Gepost op: 26-01-2011 11:35 u »
Bij aanschaf van een thermometer met een probe (voeler) raad ik je aan de aansluiting tussen de probe en de draad waterdicht te maken met silicone kit. Je zult dan langer plezier hebben van je thermometer.

Naast de thermometers die je via e-bay kunt kopen heeft ook Ikea een bruikbare thermometer. Deze thermometer heeft ook een tijdalarm. Het enige nadeel van die thermometer is dat deze voorzien is van een haakse probe.

Volgens mij kun je die probe ook weer recht buigen. Maar kun je siliconenkit ook in kleine hoeveelheden kopen?  Want om voor een paar druppels nu

aan te schaffen is wat duur...

Erick

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 26-01-2011 11:54 u »
Hey, idee...
Ik gebruik mijn UT-200 altijd tijdens het maischen en een koperen pijp.
Wist nooit zeker hoe ik deze pijp het makkelijkste kon afsluiten (gebruikte tot nu toe een pluk watten), nu dus wel :)
Gewoon wat siliconen kit!!

D A N K ! !

Offline erikgroothuis

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 26-01-2011 14:20 u »
Volgens mij kun je die probe ook weer recht buigen. Maar kun je siliconekit ook in kleine hoeveelheden kopen? Want om voor een paar druppels nu

aan te schaffen is wat duur....

Action... Veel voor weinig :brouwen:

Offline Broeder Tuk

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 26-01-2011 18:53 u »
Maar zijn die dingen wel een beetje precies dan?

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #5 Gepost op: 26-01-2011 19:13 u »
Maar zijn die dingen wel een beetje precies dan?

Ik heb er vandaag 2 besteld (3,50 dollar per stuk) om dat eens uit te gaan vinden!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 26-01-2011 21:02 u »
Volgens mij kun je die probe ook weer recht buigen. Maar kun je siliconenkit ook in kleine hoeveelheden kopen?  Want om voor een paar druppels nu

aan te schaffen is wat duur...

Je kunt ook kleiner tubes kopen, bijvoorbeeld deze. Siliconenkit kun je voor heel wat dingen gebruiken. Ik heb altijd wel een tube in huis. Zorg er voor dat je de dop na gebruik er goed opdraait zodat de kit niet hard wordt.

Maar even langs de Action is een goed idee. Je kunt er dan meteen ook bio-ethanol kopen, de kleurloze spiritus. Goede tip Erik.  :duimop:

Offline peter.gelder

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 06-05-2011 10:08 u »
hoi jacques, die chinese thermometer was niet zo een succes, geeft 10-tallen graden verschil met de analoge. keek even bij de referenties ebay en zag dat het vaker voorkomt. kreeg gelukkig geld terug van ebay! dan maar weer analoog, dank overigens voor de weegschaal tip...

Offline johnshadows

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
  • Bier brouwen, een aanrader!
« Reactie #8 Gepost op: 06-05-2011 13:21 u »
Suggestie:
http://www.forttex.com/index.php?main_page=product_info&cPath=2&products_id=68
€15.99 + €9.59 verzendingskosten

Ik denk er sterk aan deze te kopen.
De aankoop van een TC-10 was een succes, in 4 werkdagen thuis geleverd. Kan je niet voor sukkelen.
En, voor mij dan toch, makkelijk betaald gewoon met Maestro (bancontact), geen gedoe met Paypal.

Reacties zijn altijd welkom.

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #9 Gepost op: 06-05-2011 13:29 u »
Zoals ik het lees komt er bij de prijs de voeler nog bij. Iemand ervaring over de echte waterdichtheid van deze? Ben van plan er 2 aan te schaffen: 1 voor in mijn warmtewisselaar en 1 voor in de maischketel.

Grt. John

Offline erikgroothuis

• Senior lid
« Reactie #10 Gepost op: 06-05-2011 14:04 u »
zoals ik het lees komt er bij de prijs de voeler nog bij. Iemand ervaring over de echte waterdichtheid van deze? Ben van plan er 2 aan te schaffen: 1 voor in mijn warmtewisselaar en 1 voor in de maischketel.

Grt. John
Quote van de site: "This great thermometer will display temperatures from -30c to 110c and comes complete with a waterproof sealed sensor."

Offline johnshadows

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 06-05-2011 15:17 u »
zoals ik het lees komt er bij de prijs de voeler nog bij. Iemand ervaring over de echte waterdichtheid van deze? Ben van plan er 2 aan te schaffen: 1 voor in mijn warmtewisselaar en 1 voor in de maischketel.

Grt. John

Package 1
Contains the main unit, a sensor and 2 panel mounting brackets.
Bevat dus wel degelijk de sensor.

In verband met de waterdichtheid speel je best op veilig en duwt de sensor in een rvs of koperen buisje dat aan één kant dicht is. Met de TC-10 doe ik het ook zo in mijn vergistingsvat en dat werkt prima.

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #12 Gepost op: 06-05-2011 15:29 u »
Als ik senso in een RVS buisje steek dan "hangt" de sensor toch eigenlijk in de lucht? Is de meting dan nog zuiver? Weet je of er losse sensoren verkocht worden voor dit type?

Groet John
Nuenen

Offline erikgroothuis

• Senior lid
« Reactie #13 Gepost op: 06-05-2011 15:32 u »
Als ik senso in een RVS buisje steek dan "hangt" de sensor toch eigenlijk in de lucht? Is de meting dan nog zuiver? Weet je of er losse sensoren verkocht worden voor dit type?

Groet John
Nuenen

Dat zou mijn probleem ook zijn. Heb Forttex net een mail gestuurd en gevraagd naar de waterdichtheid, voedselveiligheid én zuurbestendigheid.
Goed hé?
Resultaat volgt...
Erik :brouwen:

Offline johnshadows

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 06-05-2011 15:42 u »

Groet John
Nuenen

Hey John,
De sensor van een TC-10 is 5mm doorsnede, bij mij toch. Ik stop die in een buisje met diameter 8mm. Dit is inclusief de dikte van het materiaal. Ik heb het nagemeten en tot nu toe loopt dat perfect nauwkeurig tot op 0.1° C

Offline peter.gelder

• Vol lid
« Reactie #15 Gepost op: 06-05-2011 17:47 u »
Heb mijn ziel verkocht  :-[ en mijn negatieve in een positieve recente op ebay omgezet, kreeg mijn geld direct terug op paypal en kan een nieuwe poging wagen! dank alvast voor de suggesties...

Offline erikgroothuis

• Senior lid
« Reactie #16 Gepost op: 06-05-2011 22:30 u »

Groet John
Nuenen
Antwoord van Forttex op mijn vraag inzake de sensors:
Hello

We supply a lot of thermostats to brewers and there are never any problems with the sensors. They are all water resistant but we usually find the plastic coated sensors are better for liquids.

We hope that helps.

Best Regards

Neil Thompson
Email: sales@forttex.com
Website: www.forttex.com

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #17 Gepost op: 07-05-2011 12:37 u »
hoi jacques, die chinese thermometer was niet zo een succes, geeft 10-tallen graden verschil met de analoge. keek even bij de referenties ebay en zag dat het vaker voorkomt. Kreeg gelukkig geld terug van ebay! dan maar weer analoog, dank overigens voor de weegschaal tip...

Hmm, Ik denk dat je niet de goede thermometer gekocht hebt. Het was meer deze thermometer waar ik op doelde.

Offline peter.gelder

• Vol lid
« Reactie #18 Gepost op: 07-05-2011 20:21 u »
Deze had ik   http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=400204487407&ssPageName=ADME:X:RTQ:US:1123

Zoek de verschillen! Ik ga trouwens gewoon met de analoge aan de gang, heb niet veel voordeel aan die digitale... Dank nog voor de tip natuurlijk!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #19 Gepost op: 07-05-2011 20:33 u »
Dat is toch wel heel opmerkelijk. Zelf heb ik namelijk een soortgelijke thermometer en die werkt perfect.
Zal wel een productiefoutje zijn. Dat komt wel eens meer voor heb ik met een ander product gemerkt.

De thermometer die ik heb heeft een alarm. Dor mij wordt die ingesteld 1 ºC hoger en lager dan mijn doeltemperatuur. Zodra het alarm af gaat verwarm ik een beetje bij.  Dat heb je niet op een analoge thermometer...

Offline peter.gelder

• Vol lid
« Reactie #20 Gepost op: 07-05-2011 21:02 u »
De eerlijkheid gebiede dat ik denk ik de meter HELEMAAL ondergedompeld heb in heet water (niet het apparaat uiteraard!). Heb vaag het idee dat ie dat niet heeft overleefd. Sluit ook een beetje aan bij de forumberichten over niet waterresistente voelers. Hoop dat je deze info niet aan ebay doorgeeft, want dan kan ik mijn bedrag weer terugstorten!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #21 Gepost op: 07-05-2011 21:16 u »
De eerlijkheid gebiede dat ik denk ik de meter HELEMAAL ondergedompeld heb in heet water (niet het apparaat uiteraard!). Heb vaag het idee dat ie dat niet heeft overleefd. Sluit ook een beetje aan bij de forumberichten over niet waterresistente voelers. Hoop dat je deze info niet aan ebay doorgeeft, want dan kan ik mijn bedrag weer terugstorten!

Tsja, een beetje siliconenkit kan veel ellende besparen. Nog voor het eerste gebruik heb ik de voeler waterdicht gemaakt.

Offline peter.gelder

• Vol lid
« Reactie #22 Gepost op: 07-05-2011 22:04 u »
Jammer dat je dat toen niet aan mij hebt geadviseerd, maar goed fouten zijn menselijk!  >:(

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #23 Gepost op: 07-05-2011 22:17 u »
Jammer dat je dat toen niet aan mij hebt geadviseerd, maar goed fouten zijn menselijk!  >:(

Het stond anders wel in het eerste bericht van dit topic...

Offline peter.gelder

• Vol lid
« Reactie #24 Gepost op: 07-05-2011 22:23 u »
Als junior kan ik natuurlijk niet het hele forum gaan lezen, blijft er weinig tijd over voor het bierbrouwen en daar gaat het tenslotte om. dat er dan af en toe verkeerd met de apparatuur wordt omgegaan neem ik voor lief...z olang de weckpan het maar niet begeeft vind ik het prima.

Tags: thermometer