Zelfbouw CCT 34 liter

Gestart door Hopmans, 20-01-2011 17:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hopmans

Citaat van: Jacques op 20-03-2011  20:39 uVolgen mij ben je vandaag weer lekker tegendraads.
Huh?

CiteerHet probleem is dat in de handleiding gezegd wordt dat je het waterslot gaat werken.
Welke handleiding?
De emmer (zonder waterslot) die ik op de foto liet zien heeft echt geen handleiding hoor.
Ook geen kraantje, dus geen gelazer met besmettingsgevaar.
Je koopt deze voor 3,50 bij vd Kooy.




Jacques

Citaat van: Hopmans op 21-03-2011  06:26 uWelke handleiding?
De emmer (zonder waterslot) die ik op de foto liet zien heeft echt geen handleiding hoor.
Ook geen kraantje, dus geen gelazer met besmettingsgevaar.
Je koopt deze voor 3,50 bij vd Kooy.

De handleiding die zit bij starterspakketten en blikken.

Oxhead

Als je het waterslot zie als overdrukventiel en niet als teken dat er vergisting is, dan is er niets aan de hand.
Beginners wordt verteld dat het waterslot moet werken en als dat niet gebeurt raken ze in paniek.
Dus of het gistvat deugt niet of de handleiding /uitleg erbij.
 

pincopallino

Je kunt ook zo iets bedenken:

http://www.myvideo.nl/watch/5414551

Ik heb daarna de fles geïsoleerd in een aangepaste kunststof emmer en... stoot maar raak!  :)

pincopallino

hoeps, er iets fout gegaan maar ik zou niet weten wat. Nog een keer geprobeerd zonder succes. Link is wel aanwezig op de site Mijn Video en het werkt, hoe zo hier niet ?  :weetniet:

Ed Jussen

Citaat van: pincopallino op 21-03-2011  12:04 uJe kunt ook zo iets bedenken :

Bekijk de video na een paar minuten reclame

Ik heb daarna de fles geïsoleerd in een aangepaste kunststof emmer en...stoot maar raak !!  :)

Dit werkt althans enigszins.

bierspons

Is het ook mogelijk om te koudhoppen met deze zelfbouw CCT?

Bijvoorbeeld de pellets op laten lossen in iets water en van onder 'injecteren' in de fles?? Daarna de pelletresten weer aftappen voor het bottelen?

Iemand hier ervaring mee? Of denk ik nu veel te moeilijk en is er een makkelijkere manier? :)

pincopallino

Citaat van: bierspons op 13-03-2016  21:27 uIs het ook mogelijk om te koudhoppen met deze zelfbouw CCT?

Bijvoorbeeld de pellets op laten lossen in iets water en van onder 'injecteren' in de fles?? Daarna de pelletresten weer aftappen voor het bottelen?

Iemand hier ervaring mee? Of denk ik nu veel te moeilijk en is er een makkelijkere manier? :)

Bij mijn versie kan het wel. Ik heb destijds een gat geboord in de bodem om het waterslot te plaatsen. Hierdoor kun je pellets toevoegen.

bierspons

Citaat van: pincopallino op 14-03-2016  14:41 uBij mijn versie kan het wel. Ik heb destijds een gat geboord in de bodem om het waterslot te plaatsen. Hierdoor kun je pallets toevoegen.

Heb je hiervoor een speciale glasboor gebruikt? Was dat nog een beetje te doen?

pincopallino

Citaat van: bierspons op 14-03-2016  17:57 uHeb je hiervoor een speciale glasboor gebruikt? Was dat nog een beetje te doen?

Het ging heel goed... Glasboor bij de Gamma of Praxis + terpentine.

Eric v B

Citaat van: pincopallino op 15-03-2016  11:45 uHet ging heel goed... Glasboor bij de Gamma of Praxis + terpentine.
Terpentine? Glasboren/snijden doe je toch met spiritus?

pincopallino

Citaat van: Eric v B op 15-03-2016  18:14 uTerpentine? Glasboren/snijden doe je toch met spiritus?

Het werd mij geadviseerd om met terpentine te doen...

KingKarel

Wat betreft zo'n zelfbouw CCT:

Hoe is jullie ervaring met purgeren? Blijft er niet veel gist aan de glazen hals plakken?
Ik heb wel eens gelezen dat er ook amateurbrouwers wat koolzuurdruk opbouwen voordat ze purgeren.
Weet iemand toevallig welke druk nog een beetje verantwoord is met zo'n glazen mandfles?

Sander van Dijk

Citaat van: KingKarel op 16-03-2016  15:53 uWeet iemand toevallig welke druk nog een beetje verantwoord is met zo'n glazen mandfles?

Ik zou zeggen geen druk. Je weet nooit of er een minieme beschadiging in het glas zit en deze flessen zijn niet gemaakt om druk te weerstaan.

knookia

Het beste is inderdaad om een speciale glasboor te gebruiken (kost ongeveer 10 euro afhankelijk v/d diameter). Alternatief is een tegelboor. Koeling is belangrijk. Je kan bijvoorbeeld door een natte spons heen boren. Geen metaal of hout boor gebruiken!

bierspons

Voor mijn volgende brouw ga ik een mandfles halen en ga ik een poging wagen met een glasboor. Zal het resultaat laten weten.

pincopallino

Heeft er al iemand een afvoergaatje geboord in bestaande terrariums is dit gemakkelijk of gevaarlijk om het glas te breken, ik heb nu bij Gamma glasboren gekocht van 4 mm 6 mm en 8 mm, erop staat afkoelen met terpentijn en ik ben nieuwsgierig of me dit lukt. Heeft iemand dit al eens gedaan?

Er stond op een forum...

pincopallino


knookia

Terpentine is vrij gebruikelijk. Water kan ook gaat om het koelen. Heb het vroeger vaker gedaan. Vond het volgende op het internet:

Van belang is dat de boor met geringe snelheid wordt voortbewogen; bij het machinaal boren is dus een boormachine met een traploos regelbare snelheidsregeling vereist. Als u glas gaat boren, zorg er dan voor dat het glas op een vlakke, horizontale, gewatteerde onderlaag ligt. Geef de plaats van het te boren gat duidelijk op het glas aan en vorm daar een rond walletje van stopverf, kit of boetseerklei omheen, enkele centimeters in doorsnede. Giet daarin een laagje terpentine, dat tijdens het boren als koelen smeermiddel fungeert. Bij het doorkomen van de boor aan de andere kant van het glas, kan daar versplintering optreden. Om dat te voorkomen is het gewenst om niet helemaal door te boren, maar het glas op het laatst om te draaien en dan vanaf de andere kant terug te boren. Hierdoor wordt voorkomen dat het glas door het boren verbrijzelt.


knookia

Kan niet meer misgaan zie ik  ;D

bierspons

Na aanleiding van mijn vorige post kreeg ik direct via het forum een aanbod van een mandfles voor een mooi prijsje en nog in de buurt ook! Van het weekend dus ook maar direct begonnen aan de bouw van de mandfles CCT:

Van wat rest hout heb ik een standaard gemaakt (rond gat gezaagd in triplex plaat) en geeft denk ik voldoende steun:


Van een stukje PVC plaat en wat kunstig zagen met de decoupeerzaag een vergrendeling van de stop gemaakt:


Ik ga een poging wagen om boven in de fles een gat te boren in het glas om een siliconen stopje + waterslot in te kunnen plaatsen. In de stop ga ik waarschijnlijk wel met dubbele buis werken, maar gebruik ik de binnenste buis niet als aansluiting voor het luchtslot, maar als 'monster' buis om makkelijk de SG te kunnen meten en later te bottelen zonder restjes gist mee te krijgen.

Of laat de gist zich makkelijk weglopen zodat er direct na de gisprop helder bier stoomt?

Eric v B

Citaat van: pincopallino op 16-03-2016  13:07 uHet werd mij geadviseerd om met terpentine te doen...
Okee, weer wat geleerd.

Mthijs

Hallo, alhoewel dit een ouder topic betreft doe ik toch een poging... Ik overweeg om dit ook te gaan doen, wat zijn de ervaringen zo na verloop van tijd van jullie? Was het een blijvertje of zijn jullie toch overgestapt op wat anders? Ben erg benieuwd.

HopSwiers

Citaat van: Mthijs op 07-03-2017  09:45 uHallo, alhoewel dit een ouder topic betreft doe ik toch een poging... Ik overweeg om dit ook te gaan doen, wat zijn de ervaringen zo na verloop van tijd van jullie? Was het een blijvertje of zijn jullie toch overgestapt op wat anders? Ben erg benieuwd.

Ik heb het ook op deze manier gedaan en ik vind het top! Heel handig voor de gistaftap en het overhevelen!

ExPeteriment

Mijn proef met 5 l fles was veelbelovend. Gat boren viel mee, hele fles onder water gehouden voor koeling. Gistingsproces leuk om te zien gist aflaten geslaagd. Later brak er toch spontaan een stuk uit de fles, heb het niet zien gebeuren, lag er s'morgens naast, fles was toen gelukkig leeg. Ben ermee gestopt, zou niet blij zijn als dit met een grotere fles zou gebeuren. Op zich het proberen waard, maar geen garantie op succes.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.