Zelfbouw CCT 34 liter

Gestart door Hopmans, 20-01-2011 17:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Hopmans

Klopt.
Ik dacht: "laat ik het ook eens doen met een hevel".
Tenslotte ben ik niet stug (nou ja); ik probeer dingen wel uit.
Hier ging het goed, maar die keer daarop met pellets ging het grandioos fout.
Toen had ik weer gegeten en gedronken.


Ed Jussen

Ziet er goed uit en is gemakkelijk (na) te maken. Misschien zou de emmer groter kunnen en dan een andere emmer ondersteboven over de fles heen, aansluitend op de onderste emmer. Dan krijg je een ruimte waarvan je de wanden kunt isoleren en dan kun je onderin een verwarmingsmatje leggen en misschien is het mogelijk om ergens uit een oude koelkast een warmtewisselaar te slopen voor de koeling. Ik betwijfel of de halfgeleiders van een koelbox voldoende vermogen hebben om zoveel te koelen. Aansturen met een TC10 lijkt me het handigst. Natuurlijk moet er ruimte zijn tussen isolatie en fles vanwege de circulatie.

Maar als je in je huis een kamer hebt waar het altijd rond de 21 graden is, dan hoeft dat natuurlijk niet.

Een prima ding, inderdaad mogelijk beter dan een plastic conisch-cilindrisch vat: succes ermee.

weed

Deze constructie kan echt tegen een stootje.
De profielen had ik nog liggen maar tegenwoordig kan je ze al in de bouwmarkt vinden.
Het spaanplaanboard is een 20 a 25 mm dik maar kan volgens mij ook een stuk dunner.
De ring om de fles te ondersteunen is gewoon een stuk buisisolatie materiaal voor 22mm buis.
En de ontluchting is 15mm PE slang.

Wat betreft het T-stuk kan je 22X15X15 nemen de 1/2" 3/4" kraan kan je dan direct met wat teflon op de draad van het T stuk draaien.
Dat scheelt weer een stukje of lengte pijp en koppeling.


EBC

Ik vind ze prachtig deze constructies, maar o zo gevaarlijk.

Het is wachten op het eerste bericht van een ontplofte zelfbouw CCT, waarvan de ontluchting door gistproppen werd dichtgekoekt.

weed, gebruik op zijn minst geen waterslot, maar gewoon een pot water, recht onder de fles.


Ed Jussen

Het is misschien ook nog mogelijk om 2 T-koppelstukken boven elkaar te zetten zodat je met drie coaxiale pijpen kunt werken.
#De buitenste tussen bovenzijde kurk en bovenzijde bovenste koppelstuk, diameter ca 25 (CV-leiding?) voor de afvoer van het gist,
#de middelste van ca 10 cm boven de kurk tot aan bovenzijde onderste koppelstuk, diameter 15 voor aftappen bier,
#de binnenste vanaf bovenkant fles door het onderste koppelstuk heen, diameter 10 voor ontluchting.

De vrees van EBC dat de ontluchtingspijp ooit geblokkeerd raakt door een gistprop kan ik me voorstellen. En dat gevaar wordt groter naarmate deze pijp dunner wordt. Misschien helpt het om bovenop die ontluchtingspijp een bol met gaatjes te monteren. Een thee-bol misschien?

Het plaatje is schematisch en niet in verhouding, komt misschien nog wel een keer. De buitenste pijp moet natuurlijk zo dik mogelijk om de gist goed af te voeren. De binnense pijp zo dun mogelijk.




weed

Citaat van: EBC op 05-03-2011  13:33 uIk vind ze prachtig deze constructies, maar o zo gevaarlijk.

Het is wachten op het eerste bericht van een ontplofte zelfbouw CCT, waarvan de ontluchting door gistproppen werd dichtgekoekt.

weed, gebruik op zijn minst geen waterslot, maar gewoon een pot water, recht onder de fles.

Hmm lijkt mij dat dit minder gevaarlijk is dan een 'normaal' gebruikte mandfles.
De feiten de PE slang komt tot een mm of 5 van de bovenkant fles. dus misschien één liter minder inhoud.
De PE slang is ± 13 mm binnenmaat en ongeveer een 60cm lang terwijl een rubberen stop met waterslot geen 60cm afstand heeft maar wel een binnendiameter van een mm of 8 is dat is belangrijk minder.
Kortom voordat er in deze CCT druk wordt opgebouwd is een 'normale' gebruikte dame jeanne al gebarsten.

Wel is het zo dat de PE slang bij deze constructie makkelijk in een pot water kan en dat ik het verloopje met het pvc slangetje weg kan laten. Maar ik zie het gevaar niet zo ik vergist niet met fruit daarbij zorg ik voor genoeg headspace omdat ik geen gist wil in de ontluchtingspijp.
Maar dat is geen garantie dat het niet zou kunnen gebeuren maar wie heeft die wel?
 :degroeten:

jelle

Citaat van: Ed Jussen op 05-03-2011  18:30 uHet is misschien ook nog mogelijk om 2 T-koppelstukken boven elkaar te zetten zodat je met drie coaxiale pijpen kunt werken.
#De buitenste tussen bovenzijde kurk en bovenzijde bovenste koppelstuk, diameter ca 25 (CV-leiding?) voor de afvoer van het gist,
#de middelste van ca 10 cm boven de kurk tot aan bovenzijde onderste koppelstuk, diameter 15 voor aftappen bier,
#de binnenste vanaf bovenkant fles door het onderste koppelstuk heen, diameter 10 voor ontluchting.

De vrees van EBC dat de ontluchtingspijp ooit geblokkeerd raakt door een gistprop kan ik me voorstellen. En dat gevaar wordt groter naarmate deze pijp dunner wordt. Misschien helpt het om bovenop die ontluchtingspijp een bol met gaatjes te monteren. Een thee-bol misschien?

Het plaatje is schematisch en niet in verhouding, komt misschien nog wel een keer. De buitenste pijp moet natuurlijk zo dik mogelijk om de gist goed af te voeren. De binnense pijp zo dun mogelijk.


Lijkt mij een mooie oplossing
Ik zal ook eens op zoek naar een groter Tstuk ik denk dat bij mijn CCT wel een past van 35-35-22

Ed Jussen

Citaat van: jelle op 06-03-2011  10:58 ulijkt mij een mooie oplossing
Ik zal ook eens op zoek naar een groter Tstuk ik denk dat bij mijn CCT wel een past van 35-35-22

# Hoi Jelle, ik denk dat je bedoelt 35-22-22? Maakt niet uit. Dan is je gistuitlaat (bij een geschatte wanddikte van 2 mm) 375 mm2 en qua effect komt dat overeen met een pijp met een inwendige doorsnede van 22 mm (buitendiameter 26) en dat betekent bijna 50% meer effectieve oppervlakte dan de  gistuitlaat van de installatie van Hopmans.
## Daarna krijg je een standaard koppeling van 22-15-15 en is de effectieve inwendige doorsnede van je bieruitlaat ongeveer 12 mm, hetgeen ruim voldoet.
### De inwendige doorsnede van je ontluchtingsbuis zal ongeveer 12 - 13 mm zijn, hetgeen feitelijk wel zeer ruim is.

@ Misschien is het ook nog mogelijk om met twee (op de pijpen te solderen) verloopstukjes te werken, zodat je (uitgaande van dezelfde koppelstukken) andere pijpen kunt gebruiken: 35, 15 en 10 mm.
$ Gistuitlaat komt dan overeen met een buis met effectieve inwendige doorsnede van 27 mm, lekker royaal. Wel zou de overgang naar de kraan een bottleneck kunnen worden.
$$ Effectieve inwendige doorsnede van de bieruitlaat is 6,5 mm hetgeen mij voldoende lijkt.
$$$ Inwendige doorsnede van de ontluchting ca 7 - 8 mm. Nog steeds heel royaal en kan nog wel wat dunner in theorie maar dan kan de pijp weer te gemakkelijk knikken en verstopt raken.

De zeef bovenop de ontluchtingspijp is dringender gewenst naarmate de ontluchtingspijp dunner wordt.




jelle

Ok maar eerst eens op zoek naar wat RVS buis

Ed Jussen

Ik denk dat koper ook goed is. Ik heb begrepen dat de gist bijna alle koper "opvreet". Natuurlijk is RVS mooier ... :brouwen:

weed

Citaat van: Ed Jussen op 06-03-2011  11:39 uDe zeef bovenop de ontluchtingspijp is dringender gewenst naarmate de ontluchtingspijp dunner wordt.

Lijkt mij niet zo hygienisch dat er gist in de ontluchtingspijp kan komen.
Als je ervoor zorgt dat er geen gist in de ontluchtingspijp kan komen heb je ook geen filter nodig.
Gewoon genoeg headspace aanhouden.

adeno

Even een paar vraagjes tussendoor:

Hoeveel liter kun je vergisten in deze CCT? Is dit ook iets voor een beginner, of adviseren jullie voor een beginner gewoon een normaal 'ruim' gistvat en 'passende' mandfles?

adeno

Mandfles om te lageren bedoel ik dan...

Hopmans

Citaat van: adeno op 20-03-2011  10:34 uEven een paar vraagjes tussendoor:

Hoeveel liter kun je vergisten in deze CCT? Is dit ook iets voor een beginner, of adviseren jullie voor een beginner gewoon een normaal 'ruim' gistvat en 'passende' mandfles?

23 liter indien de mandfles 36 liter is.

Een beginner raad ik gewoon een emmer aan.




erikgroothuis

Citaat van: Hopmans op 20-03-2011  11:23 u23 liter indien de mandfles 36 liter is.

Een beginner raad ik gewoon een emmer aan.



Hoi Hopmans,
Wil je ruzie met Jacques... ;)
De emmers functioneren wel, ik gebruik ze zelf ook nog steeds, maar doe wel elke keer een stukje tape om de randen heen.
Groet,
Erik :brouwen:

adeno

Oke, bedankt voor jullie reacties. De cct is dus iets voor de wat meer gevorderde brouwer. Voor een beginner volstaat de normale gistemmer dus ook. Ik heb inderdaad de reacties van jacques gelezen, hij raadt een beter afsluitbaar gistvat aan geloof ik. Hij meende zelfs dat de standaard gistemmer in het startpakket vervangen zou moeten worden voor een beter gistvat. Omdat ik de meeste spullen nog moet aanschaffen neem ik dit advies zeker mijn in overweging mee.
Wat is een 'veilige' marge als extra inhoud boven je brouwsel?

William

Citaat van: adeno op 20-03-2011  14:13 uWat is een 'veilige' marge als extra inhoud boven je brouwsel?


Met het dubbele volume van wat je brouwt heb ik nog nooit problemen gehad (wel zowat met de westmallegist - tegen het deksel)
Doorgaans zul je het met 150% van het brouwvolume ook wel halen.

Jacques

Citaat van: Hopmans op 20-03-2011  11:23 uEen beginner raad ik gewoon een emmer aan.

Citaat van: erikgroothuis op 20-03-2011  11:46 uWil je ruzie met Jacques... ;)
De emmers functioneren wel, ik gebruik ze zelf ook nog steeds, maar doe wel elke keer een stukje tape om de randen heen.

Een beginner raakt elke keer in paniek door deze emmers. Ze sluiten gewoon niet goed af!

Hai

Citaat van: Jacques op 20-03-2011  17:18 uEen beginner raakt elke keer in paniek door deze emmers. Ze sluiten gewoon niet goed af!
Klopt met een emmer krijg je vroeg of laat problemen >:D
Beter 35 euro uitgeven aan een gistvat.

RobinB

Citaat van: Hai's op 20-03-2011  17:50 uKlopt met een emmer krijg je vroeg of laat problemen

Nee joh!
Zolang je maar weet waar je mee bezig bent! >:D

Hai

Citaat van: RobinB op 20-03-2011  17:55 uNee joh!
Zolang je maar weet waar je mee bezig bent! >:D
Ook al weet je waar je mee bezig bent, toch is het balen als de emmer lekt.

RobinB

Waarom?
Tijdens de hoofdgisting is er toch alleen maar overdruk in de emmer.

Maarja, ik heb 3 van die emmers en die lekken alle drie niet, het kan dus ook anders. :)
(niet van Brouwland btw)

Hai

Citaat van: RobinB op 20-03-2011  19:45 uWaarom?
Tijdens de hoofdgisting is er toch alleen maar overdruk in de emmer.

Maarja, ik heb 3 van die emmers en die lekker alle drie niet, het kan dus ook anders. :)
(niet van Brouwland btw)
Ik heb er 2 (wel van Brouwland) waarvan 1 lekt, het lijkt dan of de vergisting niet op gang komt.
Het waterslot bubbelt dan niet, kan voor beginners verwarrend zijn :nut:

Hopmans

Robin heeft gelijk; je moet weten waar je mee bezig bent.
Je hoeft nog niet eens een waterslot op een emmer.
Een gaatje van 1 mm in het deksel, en een watje er bovenop met een plakbandje.

Met bierbrouwen is slechts een beetje Common sense nodig, meer niet.

Jacques

Citaat van: Hopmans op 20-03-2011  20:28 uRobin heeft gelijk; je moet weten waar je mee bezig bent.
Je hoeft nog niet eens een waterslot op een emmer.
Een gaatje van 1 mm in het deksel, en een watje er bovenop met een plakbandje.

Met bierbrouwen is slechts een beetje Common sense nodig, meer niet.

Volgen mij ben je vandaag weer lekker tegendraads.

Het probleem is dat in de handleiding gezegd wordt dat je het waterslot gaat werken. Als dat niet het geval is raakt een beginner behoorlijk in paniek. Dat is ook een kwestie van het gebruik van je boerenverstand.  :P


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.