Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Roggebier  (gelezen 14646 keer)

Offline basterd-brewer

• Super lid
  • Land: nl
  • Wageningse Hobbybrouwer in Overleg
    • Brouwerij Wageningen: brouwen zonder grenzen
Re: Roggebier
« Reactie #25 Gepost op: 18-11-2010 02:41 u »
En, hoe smaakte het wort?

Roggemout is waarschijnlijk met als gewone mout al zover omgezet dat er weinig lastige stoffen overblijven voor het maischen, ongemoute rogge geheel anders. Bij mij was alles een soort kruim op de bodem tot ik aan de kook kwam en de rogge opeens ongelooflijk viscoos werd. een klein handje pilsmout op lagere temperatuur deed daar weer wonderen voor.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline ed

• Senior lid
  • Brouwerij "D'n Dijckstoel" 2013-3 HL
    • Brouwerij D'n Dijckstoel
« Reactie #26 Gepost op: 18-11-2010 21:50 u »
De smaak van het wort vind ik altijd wat moeilijk. Uiteraard was die zoet.  ;D

ik vind wort proeven heel erg moeilijk. Ik zal proberen uit te leggen wat ik bedoel. Ik maak een recept met een bepaalt doel/bier. Als ik dan het wort proef dan ben ik in gedachte al bij mijn eindproduct, maar ik proef iets heel anders. Dus mijn gedachte en mijn smaakbeleving kloppen dan niet bij elkaar.

Voorbeeldje: Als iemand anders je brood belegt met leverworst en je eet met je ogen dicht/of in het donker, maar je denkt dat er kaas op zit. Dan is dat vies.
Je proeft iets anders dan wat je eet. Hopelijk heb ik het zo duidelijk gemaakt.  :weetniet:

Zaterdag ga ik hem overhevelen en dan kan ik iets meer over de smaak vertellen, omdat die dan al wat dichter bij het eindproduct is gekomen.Ik hou jullie op de hoogte.

Ed

Offline ed

• Senior lid
« Reactie #27 Gepost op: 20-11-2010 14:15 u »
Net overgeheveld. van 1065 naar 1021. Hij zou nog een stukje verder moeten zakken.

Qua geur ruik ik een beetje koffie-achtig/mout. Qua qua smaak moutig, zoetig(1021) heel in de verte een beetje gebrand, klein bittertje en een beetje zurig (geen infectie). Volgens mij is de smaak mooi in balans, Het Friese roggebroodsmaak mis ik eigenlijk.  :huilen:
Misschien komt die smaak meer naar voren als ik geen gemoute rogge gebruik. Eerst maar even afwachten hoe dit uiteindelijk gaat smaken en dan kan ik het recept weer gaan verbeteren.

Ik hou jullie op de hoogte.

Ed

Offline ed

• Senior lid
« Reactie #28 Gepost op: 05-12-2010 13:44 u »
Vandaag het roggebier gebotteld. 1018 bij 17 graden. Weet iemand wat dat dan is bij 20 graden?
Het bier heeft een aparte geur. Anders dan anders. Een beetje zoetig. Behoorlijke sterke geur. Ik kan het niet echt benoemen.
Zal het bij het MTG eens laten proeven, misschien dat ze een betere beschrijving kunnen geven.

Ik heb het idee dat het bier in de twee weken lageren donkerder is geworden. Bij het hevelen en het vullen stroomt het bier wat traag. Het lijkt wel of het dikker is. Zoals een siroop.

Qua smaak. Weinig bitterheid, tikkeltje gebrand, volle smaak, geen bier dat je de hele avond gaat drinken. Ben benieuwd als we een paar weken verder zijn.

Ed

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #29 Gepost op: 05-12-2010 15:12 u »
Ed,

Ik ben benieuwd hoe die smaakt.

Die correctietabel voor temperatuur van de hydrometer staat onder rekenwerk op de startpagina van dit forum.

http://www.hobbybrouwen.nl/omzet.html

Offline ed

• Senior lid
« Reactie #30 Gepost op: 05-12-2010 15:36 u »
@Henielma, bedankt.

Ik zie dat er weing verschil inzit. Ik zou er 1 puntje va naf kunnen trekken en kom dan op 1017 uit.
Van 1065 naar 1017 kom ik op 6,6 % alc incl. bottelsuiker.

ED

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #31 Gepost op: 26-01-2011 22:11 u »
Wij proeven nu dit bier. Wij zijn Ed, William en mijzelve (moi, da's Frans). Het bier is hartstikke lekker, lijkt nogal op een weizen dunkles bock. Of zoiets. De stroperigheid/olie-achtige textuur is opmerkelijk. William: "hij zit lekker dik in het glas." Wij vragen ons af waarom de lange 38 graden stap de boel niet heeft afgebroken. Het enige wat we kunnen bedenken is dat er is gemaischt zonder aan te zuren, dus hier in het Osse rond de pH 6.

Heeft iemand de optimale pH voor glucanase voorhanden?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #32 Gepost op: 26-01-2011 22:36 u »
Heeft iemand de optimale pH voor glucanase voorhanden?

Volgens Wuestenraed
Exo-beta-glucanase pH 4,5
Endo-beta-glucanase pH 4,5 - 4,8

Een andere bron op het internet heeft het over 5,5

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #33 Gepost op: 26-01-2011 22:48 u »
Bij zo'n roggestort blijft je bier m.i. altijd wel wat lobbig.

Tags: