Voor een cursus bierproeven wil ik een aantal 'foute' bieren maken, om zo de cursisten kennis te laten maken met bepaalde smaakafwijkingen. Ik had daarvoor het volgende in gedachte:
-1 stamwort voor alle brouwsels, 4 kilo stort, gewoon pilsmout, desnoods wat cara of munich voor wat extra smaak, richt-SG 1050 of zo. Maisch: 30 min 62, 30 min 72. Basis hopping (25-30 IBU), iets neutraals (brewers gold?), geen kruiden. We maken 16 liter (2 bakken) per brouwsel, dat moet volstaan voor 3 klassen.
- stamwort, vergist met standaard gistje, bv Brewferm top, op 18°C, om een zo neutraal mogelijke vergisting te hebben. Als referentiemateriaal.
- stamwort, vergist met Wyeast trappist, op 24-25 graden, massa's fenolen! Perfect voorbeeldmateriaal voor invloed gistsoort.
- stamwort, Brewferm top, 18 graden, dat compleet scheel ziet van de DSM (20 minuutjes koken of zo, geen lagering, ...)
- stamwort, Brewferm top, 18 graden, met een goeie vette infectie, niks ontsmetten, eens goed men handen erdoor of zo
-mss nog een diacetyl, oxidatie?
De bedoeling is dat alles over een maand of twee klaar is. Dus bij deze mijn vragen:
-hoe krijg ik op korte tijd (max 2 maand) een totaal geoxideerd bier? Liefst met huismiddeltjes, zuivere zuurstof heb ik zomaar niet liggen...
-hoe krijg ik die DSM-smaak er zo goed mogelijk in? Ik sugereer 20 min koken en niet lageren, iemand betere ideeën?
-hoe krijg ik een zo groot mogelijke diacetylsmaak? Massa's gist toevoegen en er lang genoeg op laten staan? Hoe lang? Hoe veel?
Het druist natuurlijk tegen elk brouwinstinct in om slecht bier te maken, maar toch is alle hulp welkom