Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Witbier: Ossewit  (gelezen 3882 keer)

Offline oneman

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • if bottle.empty; new(bottle); else drink(bottle);
Witbier: Ossewit
« Gepost op: 16-01-2011 18:35 u »
Ik ga een nieuwe re´ncarnatie brouwen van mijn 'Ossewit' witbier (woonde lang geleden in Oss, vandaar).

Voor 20L.:

========================= ========= ======= ===== ===============
Fermentables
-----------------------------------------------------------------
ingrediŰnt                Amount    %       MCU   When
Brewferm Pils mout 3 EBC  2.400 kg  52.0 %  1.7   In Mash/Steeped
Brewferm Tarwevlokken     2.000 kg  43.4 %  0.0   In Mash/Steeped
Brewferm Flaked Oats      0.213 kg  4.6 %   0.2   In Mash/Steeped

=========================== ======= ======= ===== ================= ===============
Hops
-----------------------------------------------------------------------------------
Variety                     Alpha   Amount  IBU   Form              When
=========================== ======= ======= ===== ================= ===============
Slovenian Styrian Goldings  4.5 %   43 g    17.5  Loose Whole Hops  30 Min From End

=================== ======= =======
Other Ingredients
-----------------------------------
ingrediŰnt          Amount  When
Coriander Seed      10 g    In Boil
Orange Peel, Sweet  10 g    In Boil

=========================== =========== ========
Mash schedule
------------------------------------------------
Step Type                   Temperature Duration
Rest at                     40░C        30
Raise by direct heating to  50░C        10
Rest at                     50░C        30
Raise by direct heating to  65░C        15
Rest at                     65░C        60
Raise to and Mash out at    78░C        10

De maischtijden heb ik gebaseerd op een artikel op deze site over maischen met veel ongemout. (De Brewferm tarwevlokken zijn niet voorgestijfseld) Is dit inderdaad goed zo, of overdrijf ik daarmee?

Ik wilde als gist eigenlijk Wyeast 3944 Belgian Witbier gebruiken, maar die was op. Dus maar een zakje Brewferm 'blanche' korrelgist meegenomen. Echter, ik heb nog gist slurry van Wyeast 3068 Weihenstephan Weizen. Da's welliswaar niet specifiek voor witbier bedoeld, maar wat denken jullie, zou dat een beter resultaat opleveren dan de Brewferm korrelgist?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
Re: witbier: Ossewit
« Reactie #1 Gepost op: 16-01-2011 19:48 u »
Het maischschema is inderdaad wat uitgebreid, de 40 gradenstap zou ik niet doen. De 50 gradenstap kan je een minuut of 5-10 aanhouden. Vlokken zijn over het algemeen gewoon verstijfseld.

Wel apart dat de hop maar 30 minuten meekookt, is daar een speciale reden voor? De blanche is een goede gist, met een Wyeast zal je vergelijkbare of misschien iets betere resultaten behalen. De Weizengist lijkt me geen goed alternatief als je een Belgische wit wilt maken.

In welke vorm ga je de koriander toevoegen? Er kan nogal wat verschil zitten in vers gemalen of gekocht gemalen. Dit geldt ook voor de schillen.

Offline oneman

• Boven 10 berichten
  • *
Re: witbier: Ossewit
« Reactie #2 Gepost op: 16-01-2011 20:09 u »
Het maischschema is inderdaad wat uitgebreid, de 40 gradenstap zou ik niet doen. De 50 gradenstap kan je een minuut of 5-10 aanhouden. Vlokken zijn over het algemeen gewoon verstijfseld.
Ik hoopte ook dat de vlokken verstijfseld waren, maar op de Brouwland site wordt toch vermeld dat je dat nog zelf moet doen (zij raden 30 min. voorkoken aan). Als de algemene ervaring is dat dat niet nodig is, dan houdt ik maar gewoon 10 min 50░C aan.

Citaat
Wel apart dat de hop maar 30 minuten meekookt, is daar een speciale reden voor?
Met 30 min zou ik een biterheid van ▒17 IBU moeten krijgen en toch nog de geur van de hop niet teveel wegkoken.
Citaat
De blanche is een goede gist, met een Wyeast zal je vergelijkbare of misschien iets betere resultaten behalen. De Weizengist lijkt me geen goed alternatief als je een Belgische wit wilt maken.
Ik heb geen idee hoe goed de korrelgist is. Als jij (en anderen?) daar goede ervaring mee hebben, dan probeer ik die maar.

Ik neem aan dat de weizengist niet de zurigheid zou veroorzaken die ik van een witbier gist wel verwacht. Dus da's misschien toch niet zo'n goed alternatief.
Citaat
In welke vorm ga je de koriander toevoegen? Er kan nogal wat verschil zitten in vers gemalen of gekocht gemalen. Dit geldt ook voor de schillen.
Koriander wou ik in de vorm van gekneusde korianderzaden van de toko toevoegen. De sinaasappelen o.b.v. de schil van een bittere sinaasappel als ik die nog kan vinden, anders maar gewoon gedroogde Curacao van Brouwmarkt.nl.

Offline janjansen

• Super lid
Re: Witbier: Ossewit
« Reactie #3 Gepost op: 16-01-2011 21:43 u »
Oneman, ik heb met witbier wel goede ervaringen met de toevoeging van zgn "oranjebitter" ipv curacao.

per 10 liter:
- 3 gram oranjebitter  (laatste 15 min kook)
- 3,5 koriander (gekneusd in een vijzel, laatste 15 min kook)
- toevoegen 2 gram citroenzuur (laatste 15 minuten kook).

Wat betreft de gist: ik zou toch een 3944 bestellen voor een Wit.
Met de 3068 gaat het het toch een Weizen worden denk ik.

hoe-dan-ook: succes!

Online bob

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 16-01-2011 21:49 u »
De naam doet me aan iets anders denken. ;)

Offline oneman

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 16-01-2011 21:52 u »
ik heb met witbier wel goede ervaringen met de toevoeging van zgn "oranjebitter" ipv curacao.

Je bedoelt de likeur Oranjebitter? Dat is wel even heel wat meer dan wat curašaoschllen. De basis daarvan in beerenburg, met zoethout, gentiaan, jeneverbes etc. Dat moet wel een impact hebben op je biertje  :-\

Offline oneman

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 16-01-2011 22:24 u »
De naam doet me aan iets anders denken. ;)

Juist, en waar doet dat frituurvet je aan denken? Die 'echte' Belgische frittenbakker uit de reklame. Dus zodoende, Oss, witbier, Belgisch en dus Ossewit. Tja. Als het spul maar een naam heeft..  ;D

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 20-01-2011 10:10 u »
Je bedoelt de likeur Oranjebitter? Dat is wel even heel wat meer dan wat curašaoschllen. De basis daarvan in beerenburg, met zoethout, gentiaan, jeneverbes etc. Dat moet wel een impact hebben op je biertje  :-\

Euh, nee.
Niet de likeur.

Oranjebitter is volgens mij sinaasappelschil.
In zakjes te krijgen bij o.a. Brouwland.

Offline oneman

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 20-01-2011 14:13 u »
Oranjebitter is volgens mij sinaasappelschil.
In zakjes te krijgen bij o.a. Brouwland.

Juist. Dan hebben we het over hetzelfde. Curacao sinaasappels zijn bittere sinaasappels.

Peter

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 20-01-2011 15:21 u »
Juist. Dan hebben we het over hetzelfde. Curacao sinaasappels zijn bittere sinaasappels.

Maar zijn alle bittere sinaasappels ook curacao?
Dacht het niet (maar toegegeven, wat weet ik van sinaasappelen. . . .?)

Ik heb indertijd een zakje curacaoschil EN een zakje oranjebitter gekocht bij Brouwland.
Die curacao was aanzienlijk duurder dan de oranjebitter per gewichtseenheid.

Ik betwijfel dus of die oranjebitter daadwerkelijk curacao is.
Wie het weet mag het zeggen.

Tags: