Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Slangen, buizen en koppelingen voor kokend wort  (gelezen 6128 keer)

Offline sjoerdmulder

• Vol lid
  • Land: nl
  • Sjoerd Mulder
    • www.sjoerdmulder.nl
Slangen, buizen en koppelingen voor kokend wort
« Gepost op: 16-01-2011 22:59 u »
Beste mensen,

Voorheen koelde ik in mijn pannetje, met een koelspiraal. Omdat ik sinds kort een pan van 80 liter aan het gebruiken ben, voldeed die spiraal absoluut niet meer.

Ik heb mij dus een tegenstroomkoeler gebouwd. En zoals Adrie ooit ergens op het forum had laten zien, tien meter roodkoperen buis 12 mm, met daaromheen een tuinslang 25 mm.

Nu breek ik er mijn hoofd over, hoe ik mijn hop/hevelfilter aan dit koelmonster moet koppelen? Er stroomt kokend water doorheen, dus slangen en gardena-koppelingen lijken mij niet zo handig. Eventueel kan ik gewoon een koperen buis nemen, maar flexibel heeft mijn voorkeur. Daarnaast: hoe kan ik een waterdichte n ontkoppelbare verbinding maken tussen twee koperen buizen?

Hoe doen anderen dat?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline het kerrewiel

• Vol lid
  • beter weinig en goed dan veel en niet te zuipen!
Re: Slangen, buizen en koppelingen voor kokend wort
« Reactie #1 Gepost op: 16-01-2011 23:09 u »
Ik gebruik wel gardena koppelingen om de slangen mee te koppelen, ook voor kokend wort. De koppelingen zijn gemaakt van PP, en dit is voedselveilig, en kortstondig (dus geen uren) bestand tegen temperaturen tot 110 graden. Let wel dat je de echte gardena;s gebruikt en geen imitatie, die kunnen hier niet tegen. (spreek uit ervaring :-)

Ik heb er tot nu toe nog geen problemen mee gehad. Ik gebruik siliconenslang, dit is bestand tegen hoge temparaturen en kun je evt uitkoken om schoon te maken.
Tip is wel om dikwandige slang te nemen, deze knikt iets minder snel dicht.

Om koperen buizen losneembaar te koppelen gebruik je gewoon knelkoppelingen. Deze dichten goed af, en als je eens flink wil reinigen sleutel je de hele zaak net zo vlot weer uit en in elkaar!

proost,

Lucas

Offline Sil

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 16-01-2011 23:34 u »
Inderdaad gewoon gardena koppelingen en als slang zijn ook de bij het de  doe het zelf handel doorzichtige slangen, gewapend of niet te gebruiken.
Is budget technisch wat prettiger en werkt ook goed mag ik uit jaren ervaring vertellen maar als je het prettig vind kan je natuurlijk altijd voor foodgrade gaan.
Slangen kan je uitkoken of gewoon in of met een oplossing van vaatwaspoeder reinigen, daar doe ik al jaren alles mee schoonmaken (budget technisch ook weer heel prettig en makkelijk verkrijgbaar) en slechts een keer een infectie gehad. Dat was een chemische, dus ik had niet goed genoeg nagespoeld en dat had weer niets met bacterien of wat dan ook te maken.

Offline het kerrewiel

• Vol lid
  • beter weinig en goed dan veel en niet te zuipen!
« Reactie #3 Gepost op: 16-01-2011 23:39 u »
Let Op! de meeste in de bouwmarkt verkrijgbare slangen zijn gemaakt van PVC. Gebruikt dit niet bij temperaturen boven de 60 graden, want dan komen de weekmakers uit het PVC, en die schijnen niet zo goed te zijn voor je.......
Of die gewapende slang PVC-vrij is weet ik niet zeker, maar meestal zit ook daar PVC in!

Proost,

Lucas

Erick

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 17-01-2011 08:17 u »
Bij een van de grotere bouwmarkten (karwei) hebben ze de gardena koppelingen ook in de koperen uitvoering.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 17-01-2011 08:30 u »
Bij een van de grotere bouwmarkten (karwei) hebben ze de gardena koppelingen ook in de koperen uitvoering.

Klopt. Deze zijn zo'n 2,5 tot 3x zo duur dan de originele Gardena koppelingen.

Offline erikgroothuis

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 17-01-2011 08:44 u »
Bijvoorbeeld deze:
(Hornbach)

Wij gebruiken ze ook, in combinatie met de siliconenslang van vd Kooij.
Ze zijn er ook met waterstop, handig tijdens het tussentijds ombouwen van de installatie

groet,

Erik :brouwen:

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #7 Gepost op: 17-01-2011 10:57 u »
Een siliconenslang met 10 mm binnendiameter schuift klemvast op een 12 mm buis. Zonder koppelingen. Loskomen doet het niet.

Ik doe het al jaren zo. Eventueel om de kokend wort aansluitingen een plastic krikkrak klemmetje voor aansluitingen waarin een pomp is opgenomen met flinke opvoerhoogte en gesloten kranen.

Offline sjoerdmulder

• Vol lid
  • Sjoerd Mulder
    • www.sjoerdmulder.nl
« Reactie #8 Gepost op: 25-01-2011 00:23 u »
Ik heb uiteindelijk wat geld uitgegeven en een goede 14 mm dikke siliconenslang met 10 mm binnendiameter gekocht. Ik heb mijn hop/hevelfilter laten uitmonden in een stukje 12mm koperbuis, en daarnaast een tegenstroomkoeler gebouwd met 12 mm buis. Inderdaad past de slang er prachtig omheen, zo mooi heb ik een slang nog nooit ergens omheen zien zitten: klemvast. Mooi woord ook eigenlijk. Die klemmetjes heb je zo niet eens meer nodig. Je schuift hem er soepel op, en hij zit gewoon mooi stevig zonder uit vorm te geraken.

Bedankt voor de tip!

Tags: slangen