Even voorstellen: het JAVAL hevelfilter

Gestart door JAVAL, 16-01-2011 13:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

goom

Dat vraag ik niet Sander.... die truc ken ik al en is reeds vele malen voorbij gekomen.
Ik ben op zoek naar een leverancier van de gevlochten slang.
Alleen het vlechtwerk.


goom

Citaat van: Jeltuh op 27-12-2019  21:42 uIk zou het in de autowereld zoeken https://www.carperformanceparts.nl/diversen/roestvrijstalen-mantel-voor-slangen-6-tot-15mm

Jammer dat er geen foto bij staat.

hansHalberstadt

Citaat van: goom op 28-12-2019  09:27 uJammer dat er geen foto bij staat.
Ik zie 3 voorbeeld foto's.

Rob.Erto

Ik zie ook 3 foto's, zowel op mobiel als op laptop.

goom

Vandaag een nieuw javalfilter in elkaar gezet.



DavyDK

Hey,

ik wil mij een hevelfilter maken voor een kookketel van 50 liter. Diameter 40 cm , hoogte 40 cm = https://www.unibrew-nederland.nl/rvs-brouwketel-50-liter.html

In mijn winkelmandje ligt al een Duitse filterheks= https://www.unibrew-nederland.nl/mattmill-lauterhexe-1000.html

Nu heb ik al vele topics gelezen en lees ik regelmatig dat je beter geen koper gebruikt ? Maar rvs?
Nu vind ik wel geen stukken om de buis te maken. Iemand een idee waar je dan zo een rvs buis kan halen ?
En ook in welke maat moet je een hevelfilter maken ? 3/4 of 1/2 ?

Grts Davy

hansHalberstadt

Zie ook deze link.
Werkt voor mij super en nooit meer een probleem met filteren gehad en super hoog rendement.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,31070.msg491042.html#msg491042

DavyDK

Dank u voor de reactie Hans, maar mijn post gaat over geen koper te gebruiken, wegens ik toch wel hier en daar lees over niet zo geschikt te zijn ivm voedselveiligheid.

Alsook al iemand ooit gedacht of onderzocht of Alpex verwarmingsbuizen niet kunnen gebruikt worden van de filterheks naar buiten de ketel. Kan continue 95 C° aan en de buitenkant is HDPE. Dat is voedselveilig. Iemand dit ooit onderzocht ?

Grts

hansHalberstadt

Koper lost een beetje op in zure omgeving van het beslag, maar is ook noodzakelijk voor de gist. De gist neemt het koper dus weer op. Koper is ook voor de mens een essentieel element. Zijn gehalte in het menselijke lichaam ligt bij ongeveer 1 ppm, waarbij een volwassene dagelijks circa 1,5-3,5 mg koper nodig heeft. Ik denk niet dat dat oplost vanaf een koperen hevelfilter.
Koper heeft voor mij dus grote voordelen als hevelfilter en geen echte nadelen. (Gebruik al 30 jaar koperen hevelfilter en leeft nog en ben gezond)

https://www.lenntech.nl/elementen-en-water/koper-en-water.htm#ixzz6Hyf0dKtI

DavyDK

Code 2: HDPE (veilig)
Hoge dichtheid polyethyleen is een stevige plasticsoort die gebruikt wordt voor o.a. bepaalde types flessen en plastic tasjes. Omdat HDPE grotendeels uit koolstof en waterstof bestaat, komen er geen gevaarlijke stoffen vrij bij blootstelling aan hogere temperaturen. Deze vorm van plastic is veilig.

Neetje

Citaat van: DavyDK op 28-03-2020  10:30 u... mijn post gaat over geen koper te gebruiken, wegens ik toch wel hier en daar lees over niet zo geschikt te zijn ivm voedselveiligheid.

Zoals Hans al zegt, geen probleem.
Wel altijd droog opbergen en zorgen dat er geen groene oxide ontstaat. Deze is niet gezond maar kan je altijd wel makkelijk verwijderen.

Jacques

Koper is geen probleem  bij een hevelfilter. De contacttijd is relatief kort. En zoals anderen ook schrijven neemt de gist koper op. Na de vergisting zijn er nagenoeg geen koper-ionen meer in je bier.

Heyudude

Mooie oplossing. Deze inmiddels zover gereed voor assemblage.

Is het een probleem als de rvs mantel doorloopt in een cirkel maar de binnenbuis met sleuven in delen is?
Dat maakt het geheel stevig maar toch flexibel en je kunt bv nog een binnenlus maken in de buitenste cirkel.

Loopt het wort dan nog door in de hevel als de buis in delen is? Of moet het per se een stuk zijn?


Jacques

Citaat van: Heyudude op 05-09-2020  19:35 uMooie oplossing. Deze inmiddels zover gereed voor assemblage.

Is het een probleem als de rvs mantel doorloopt in een cirkel maar de binnenbuis met sleuven in delen is?
Dat maakt het geheel stevig maar toch flexibel en je kunt bv nog een binnenlus maken in de buitenste cirkel.

Loopt het wort dan nog door in de hevel als de buis in delen is? Of moet het per se een stuk zijn?

Ik raad je aan eindstops te gebruiken op de delen. Overigens komt te veel flexibiliteit de stabiliteit van je filter niet ten goede.

Heyudude

Ok, dan ga ik voor de niet cirkel oplossing met eindstops.
Een H of een andere vorm maakt niet uit blijkbaar, van belang is het oppervlak
Lijkt me makkelijker te onderhouden

Wat is het beste? Dit javalfilter met binnenbuis of een oplossing met van Mattmill een doucheslang met bocht zoals ik ook wel in andere topics zie langskomen zogenaamd de filterheks ?

hansHalberstadt

Citaat van: Heyudude op 06-09-2020  01:13 uWat is het beste? Dit javalfilter met binnenbuis of een oplossing met van Mattmill een doucheslang met bocht zoals ik ook wel in andere topics zie langskomen zogenaamd de filterheks ?
Voor mij heeft geen van beide de voorkeur, zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,16813.msg617182.html#msg617182
Ik zie de volgende nadelen:
1) een cirkelvormig hevelfilter geeft een paar% lager rendement dan een filter wat werkt over de hele bodem.
2) RVS+koper samen geeft contactpotentiaal waardoor je giftig koperoxide krijgt als je het ding niet 100% goed opbergt. Ik ben dus in het algemeen geen voorstander van 2 verschillende metalen in 1 oplossing.
3) reinigen is lastig aan de binnenkant.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 06-09-2020  10:44 uIk zie de volgende nadelen:
1) een cirkelvormig hevelfilter geeft een paar% lager rendement dan een filter wat werkt over de hele bodem.
2) RVS+koper samen geeft contactpotentiaal waardoor je giftig koperoxide krijgt als je het ding niet 100% goed opbergt. Ik ben dus in het algemeen geen voorstander van 2 verschillende metalen in 1 oplossing.
3) reinigen is lastig aan de binnenkant.

1. Dit is heel marginaal.
2. Als je alles droog opbergt is dat geen probleem. Ophangen is een goed optie.
3. Klopt. Zelf ben ik een voorstander van rechte buizen bij een hevel-/Javalfilter met eindstops die makkelijk verwijderbaar zijn. Je kunt dan met een pijpborstel door de buizen raggen.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 06-09-2020  21:09 u1. Dit is heel marginaal.
2. Als je alles droog opbergt is dat geen probleem. Ophangen is een goed optie.
3. Klopt. Zelf ben ik een voorstander van rechte buizen bij een hevel-/Javalfilter met eindstops die makkelijk verwijderbaar zijn. Je kunt dan met een pijpborstel door de buizen raggen.
Nog een vergeten:
4) door het ongelijkmatige stromingsprofiel van een ring heb je minder marge mbt kans op vastlopen van je filterbed.
Sinds ik mijn laatste filter heb zoals in del link heb ik nooit meer problemen gehad met vastlopen zelfs niet met extreme recepten zoals een heel zwaar tarwebier. Maar goed ieder kan voor zichzelf nagaan wat het beste filter is voor je eigen omstandigheden. Ik kan alleen mijn ervaringen delen. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 06-09-2020  21:56 uNog een vergeten:
4) door het ongelijkmatige stromingsprofiel van een ring heb je minder marge mbt kans op vastlopen van je filterbed.
Sinds ik mijn laatste filter heb zoals in del link heb ik nooit meer problemen gehad met vastlopen zelfs niet met extreme recepten zoals een heel zwaar tarwebier. Maar goed ieder kan voor zichzelf nagaan wat het beste filter is voor je eigen omstandigheden. Ik kan alleen mijn ervaringen delen.

Ik heb heel wat jaren een hevel-/Javalfilter gebruikt. Werkte altijd prima.

Heyudude

Klopt, ieder zijn eigen "beste" oplossing
Ik heb nu een rechtHoek als javal filter, kan hem zo uit elkaar halen. Mooie rechte stukken.
Als het oppervlak te gering blijkt, wordt het een H of later als ik verder ben met experimenteren een Spiraal inox filter... of een ander briljant idee hier.

Wat ik overigens top vindt al die voorbeelden en suggesties ... top hoe jullie elkaar helpen en respecteren!

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 06-09-2020  22:29 uIk heb heel wat jaren een hevel-/Javalfilter gebruikt. Werkte altijd prima.
Natuurlijk werkt het. Ik heb zelf ook jaren een rond filter gebruikt ooit. Maar je kunt het vergelijken met de wegligging van een gewone auto en een goede auto. Als je al jaren in een gewone auto rijdt lijkt de wegligging daarvan ook prima, je komt er gewoon mee van A naar B. Het verschil zie je pas als je een andere auto gaat proberen en het grdrag gaat vergelijken onder wat moeilijker omstandigheden. Dan pas zie je de waarde ervan. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 07-09-2020  09:15 uNatuurlijk werkt het. Ik heb zelf ook jaren een rond filter gebruikt ooit. Maar je kunt het vergelijken met de wegligging van een gewone auto en een goede auto. Als je al jaren in een gewone auto rijdt lijkt de wegligging daarvan ook prima, je komt er gewoon mee van A naar B. Het verschil zie je pas als je een andere auto gaat proberen en het gedrag gaat vergelijken onder wat moeilijker omstandigheden. Dan pas zie je de waarde ervan.

Ik weet niet wat jij verstaat onder een goede auto.
De betere auto's zijn meestal veel duurder dan een gewone auto. Het is de vraag of het je dat waard is.

Overigens heb ik nooit noemenswaardige problemen gehad met een hevel-/Javalfilter. Het filter werkte altijd naar behoren. Alleen bij gebruik van rogge en ongemoute haver verliep het moeizamer maar dat ligt aan de compactheid van het graanbed en gomstoffen en niet aan het filter.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 07-09-2020  21:24 uIk weet niet wat jij verstaat onder een goede auto.
Die vraag is simpel te beantwoorden. Een paar meter koperen buis en wat koppelingen en dopjes en een ijzerzaagje en een boor van 12 mm. En wat handigheid, maar dat is niet in geld uit te drukken.

orangeloo

Citaat van: hansHalberstadt op 28-03-2020  10:16 uZie ook deze link.
Werkt voor mij super en nooit meer een probleem met filteren gehad en super hoog rendement.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,31070.msg491042.html#msg491042

Ik heb deze ook en zal deze ook iedereen aanbevelen. Inderdaad een super hoog rendement.  :brouwen:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.