Even voorstellen: het JAVAL hevelfilter

Gestart door JAVAL, 16-01-2011 13:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Citaat van: flo op 25-06-2018  17:10 uDeze kun je inderdaad gebruiken na het maischen, maar dus ook na het koken.

Ik vroeg me eigenlijk af af zoiets niet met een siliconen binnenslang gemaakt kan worden? Scheelt een hoop gebuig en gezaag.
In een siliconenslang kun je makkelijk gaatjes of sleufjes knippen/ponsen dus wel een optie lijkt mij. Maar de binnenpijp van metaal geeft het geheel ook stabiliteit, dus dat is mogelijk een issue.

Voor het filteren na het koken zou het een voordeel kunnen zijn, maar je zou ook een soort buisjes van kaasdoek kunnen naaien en die om de pijpjes schuiven van het hevelfiler. Kaasdoek geeft ongeveer hetzelfde gedrag als het RVS weefsel, maar is veel simpeler te reinigen.   

Charl

Citaat van: Jacques op 17-04-2011  23:31 uDie gebruik ik al tijden niet meer. Hiervoor had ik een rvs vlechtwerkfilter waarbij geen koperen pijp in het vlechtwerk zat. Deze werd na verloop van tijd steeds platter en ging ook omhoog krullen. Hierdoor stopte de hevelwerking voortijdig. Met deze variant heb ik daar geen last van. Door de koperen pijp blijft het vlechtwerk keurig op zijn plaats. Het heeft gewoon het goede van twee filtersystemen.

Je schrijft dat je geen doek meer gebruikt. Is het wort dat je op deze manier uit je ketel haalt even helder als het wort dat door een kaasdoek loopt? Of bezinkt alles zodat je bij het bottelen geen last meer hebt van troebelheid?

Sander van Dijk

Citaat van: hansHalberstadt op 25-06-2018  15:50 uToch vraag ik me af wat nu het extra voordeel is van het vlechtwerk tov een buis met sleufjes. Voor het beslagfilteren zie ik geen enkel voordeel. Dat gaat met mijn hevelfilter ook al als een speer, ook in de meest moeilijke omstandigheden en mijn hevelfilter is ook heel simpel schoon te maken, ook van binnen. Of is het voordeel als je het wort na het koken gaat filteren?


Voor het filteren na het koken i.c.m. hoppellets werkt een JAVAL filter wel erg fijn. Voor het filteren na het maischen biedt het (volgens mij) inderdaad geen meerwaarde.

Sander van Dijk

Citaat van: hansHalberstadt op 25-06-2018  17:41 uKaasdoek geeft ongeveer hetzelfde gedrag als het RVS weefsel, maar is veel simpeler te reinigen.


Ik heb het idee dat kaasdoek toch wel een stuk fijner is (kleinere gaatjes) dan het weefsel van een RVS wasmachine slang.

Jacques

Citaat van: Charl op 28-01-2019  23:40 uJe schrijft dat je geen doek meer gebruikt. Is het wort dat je op deze manier uit je ketel haalt even helder als het wort dat door een kaasdoek loopt? Of bezinkt alles zodat je bij het bottelen geen last meer hebt van troebelheid?

Het is al weer een tijdje terug dat ik een Javalfilter gebruikt heb. De laatste 5,5 jaar brouw ik met een Braumeister.

Uit de tijd dat ik een Javalfilter gebruikte weet nog dat je heel heldere wort kunt krijgen zonder kaasdoek. Je moet dan wel het eerste wort teruggieten en de tijd nemen voor de vorming van een filterlaag om het filter.

Mijn wort was destijds helderder dan met mijn Braumeister. Ondertussen weet ik dat het niet nodig is dat het wort kraakhelder is en dat een lichte troebeling zelfs gewenst is.

Charl

Citaat van: Jacques op 29-01-2019  21:43 uHet is al weer een tijdje terug dat ik een Javalfilter gebruikt heb. De laatste 5,5 jaar brouw ik met een Braumeister.

Uit de tijd dat ik een Javalfilter gebruikte weet nog dat je heel heldere wort kunt krijgen zonder kaasdoek. Je moet dan wel het eerste wort teruggieten en de tijd nemen voor de vorming van een filterlaag om het filter.

Mijn wort was destijds helderder dan met mijn Braumeister. Ondertussen weet ik dat het niet nodig is dat het wort kraakhelder is en dat een lichte troebeling zelfs gewenst is.

Ok, goed om te weten. Ik denk dat ik dan ook maar eens een filtertje in elkaar ga knutselen. Kan gelukkig op mijn werk heel veel gereedschappen gebruiken om iets moois te maken.

Charl

Enfin... ik dit weekeinde aan het knutselen. Materiaal gehaald, buigijzer van mijn werk meegenomen, multitooltje  er bij gepakt. K*t... verkeerde slijpschijfjes. :echtboos: :echtboos: :echtboos:. IJzerzaagje dan maar. Na 6 sleufjes gezaagd te hebben stoot ik mijn klauwen aan een scherp randje. :echtboos:  Pleisters pakken en het zit weer dicht... Naar de Praxis om nieuwe slijpschijfjes te halen. K*t... hebben ze niet. Door naar Hornbach. Vrouwlief wil meteen een paar plantjes hebben dus loopt aan mijn hoofd te zeuren dat ze eerst die kant op wil.
Eindelijk mijn felbegeerde slijpschijfjes. Ik thuis met mijn multitooltje aan de gang, begint het ineens te stinken. Multitool verliest zijn vermogen... K*t...  doorgebrand.
Ik op internet op zoek waar zo'n ding het goedkoopst is. Dus weer terug naar Hornbach en dit keer een echte dremel gekocht met de juiste slijpschijfjes, de juiste schuurpapiertjes enzovoorts er bij. Nu, eindelijk na een aantal uurtjes doorknutselen eindelijk dat ding klaar. Iitgeprobeerd en hij hevelt schoon water echt snel. Ben benieuwd wat hij doet in mijn volgende brouwsel. :biersmile:

Moraal van dit verhaal: denk vooraf na of je alle benodigde materialen in huis hebt want... wie zijn hoofd niet gebruikt, moet zijn voeten gebruiken ;D

Charl

Citaat van: flo op 25-06-2018  17:10 uIk vroeg me eigenlijk af af zoiets niet met een siliconen binnenslang gemaakt kan worden? Scheelt een hoop gebuig en gezaag.

Het nadeel van siliconen is dat het terug veert als je er een snee/gat in maakt. Dat zorgt er makkelijker voor dat de gaatjes weer dicht gaan zitten dan wanneer je een koperen binnenleiding gebruikt. Wanneer de gaten die je maakt weer dicht gaan zitten, is het hevelen mijns inziens erg moeilijk.  ;)

Edwin brouwt

Citaat van: Charl op 04-02-2019  12:48 uHet nadeel van siliconen is dat het terug veert als je er een snee/gat in maakt. Dat zorgt er makkelijker voor dat de gaatjes weer dicht gaan zitten dan wanneer je een koperen binnenleiding gebruikt. Wanneer de gaten die je maakt weer dicht gaan zitten, is het hevelen mijns inziens erg moeilijk.  ;)


Maar als je de siliconen niet zaagt maar er een soort wigjes ( v-vorm) in snijdt, dan gaat het volgens mij wel werken. Slim!

hansHalberstadt

Citaat van: EdwinBrouwt op 04-02-2019  14:56 uMaar als je de siliconen niet zaagt maar er een soort wigjes ( v-vorm) in snijdt, dan gaat het volgens mij wel werken. Slim!
Het nadeel van buigbare filters (ook filterheks) is dat de afmetingen van de sleufjes vervormen door buiging. daardoor is de stroming niet meer homogeen en krijg je een lager rendement omdat het op sommige plekken sneller spoelt en op andere plekken te langzaam als de sleufjes teveel worden dichtgedrukt. Maar je zou kunnen proberen met korte wigjes. Gewoon een keer uitproberen dan weet je het.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 05-02-2019  07:34 uHet nadeel van buigbare filters (ook filterheks) is dat de afmetingen van de sleufjes vervormen door buiging. daardoor is de stroming niet meer homogeen en krijg je een lager rendement omdat het op sommige plekken sneller spoelt en op andere plekken te langzaam als de sleufjes teveel worden dichtgedrukt. Maar je zou kunnen proberen met korte wigjes. Gewoon een keer uitproberen dan weet je het.

In de praktijk haal je met een filterheks een rendement dat nauwelijks minder is dan andere filtersystemen. Mijn buurman gebruikt al jaren een filterheks tot grote tevredenheid.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 05-02-2019  21:16 uIn de praktijk haal je met een filterheks een rendement dat nauwelijks minder is dan andere filtersystemen. Mijn buurman gebruikt al jaren een filterheks tot grote tevredenheid.
Wat je waarschijnlijk helpt is dat het grootste deel van het filterbed gevormd wordt door het beslag. Dat compenseert niet idealiteiten in je filter voor een groot deel.

Davester

Citaat van: RayVelcoro op 01-12-2015  12:44 uIk heb mijn filter aangepast door de spiraalslang toch in een lus te leggen. Bij de oude constructie kneep hij, door het scherpe bochtje meteen na de koppeling, behoorlijk af. Ik hoop een t-koppeling dit euvel heeft verholpen.


👍

Axmeriscota


Rinus

Gaat dit filter niet snel verstopt zitten? En hoe maak je het schoon?

Ik gebruik nu ook al een tijdje een filterheks, op zich werkt dat prima, ik whirlpool niet (zou ik ook nog eens moeten proberen).
Maar als ik zo na de kook eens in mijn Easybrew 50 kijk dan ligt er nog vloeistof op de troebele resten wat heel erg langzaam nog naar buiten stroomt (gebruik de standaard kraan).
Ik heb gisteren een hevelbuis gekocht en wil dat toch de volgende keer eens gaan proberen omdat het bier dan niet langs de troebele resten onder in de pan hoeft te stromen maar van bovenaf (waar het helderder is) naar buiten kan.
Aan de andere kant het klopt inderdaad wel dat het bier na de vergisting ook vanzelf helderder wordt.

brouwerwaldonk

Een hevelfilter gemaakt van buis met gaatjes aan de onderkant verstopt nooit en je krijgt altijd na een minuutje glashelder wort. Maak de buis op de doormeter van je brouwketel met elke 5 cm een ronding en maak de gaatjes van 3 mm elke 4 cm.
Het schoonmaken doe je door heet water door te spoelen zo simpel is het.




Jacques

Als het aankomt op schoonmaken is een rechte hevelfilter te prevaleren op een gebogen hevelfilter.
Het liefst eentje die je eenvoudig uit elkaar kunt halen. Dit kan met knelfittingen die je losjes aandraait. De pijpen van de hevelfilter kun je reinigen door een lange ronde borstel er doorheen te halen. Er komt dan wat aanslag en vliesjes vrij.


brouwerwaldonk

In mijn inox hevelfilter zonder dode hoeken blijft geen enkel vliesje achter. Die verwijder ik aan het begin.   

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 30-11-2019  12:16 uIn mijn inox hevelfilter zonder dode hoeken blijft geen enkel vliesje achter. Die verwijder ik aan het begin.   
Hoe weet je dat dan want je kunt er immers niet inkijken. Ik dacht dat ook van mijn oude hevelfilter, totdat ik een nieuwe had en de oude opengezaagd heb.

Andere discussie is natuurlijk of het erg is als er wat achterblijft. Ik denk van niet.

brouwerwaldonk

Citaat van: hansHalberstadt op 08-12-2019  09:02 uHoe weet je dat dan want je kunt er immers niet inkijken. Ik dacht dat ook van mijn oude hevelfilter, totdat ik een nieuwe had en de oude opengezaagd heb.
Bij einde spoelen komt er enkel nog water van SG 1010 uit de hevelfilter en slang. Tijdens het koken maak ik de buitenkant van de hevelfilter schoon met schuurspons onder stromend water.
Tijdens het koelen laat ik mijn spoelwatervat volstromen met heet water, daarin dompel ik de schoongemaakte hevelfilter onder en hevel ik enkele liter heet water om ook de binnenkant schoon te spoelen. Nooit komt er iets anders uit dan water, geen enkel vliesje of stukje bostel.   

Met een sterke lamp kan ik licht geven in de buis langs de gaten en kijken door een andere booropening naar de binnenkant.

Axmeriscota

DSC-0162" border="0
<a Target='_blank' href='https://nl.imgbb.com/'>image share</a>


DSC-0163" border="0
<a Target='_blank' href='https://nl.imgbb.com/'>image share</a>


DSC-0166" border="0
<a Target='_blank' href='https://nl.imgbb.com/'>image share</a>


DSC-0161" border="0
<a Target='_blank' href='https://nl.imgbb.com/'>image share</a>


Viega T-stuk 90° koper 18 x 15 x 18 mm sok.
RVS Draadnippel 1/2".
RVS Halve Sok 1/2".
RVS mantel en eindbusjes van aanvoerslang wasmachine.
RVS Drukveer bij Amatec.nl
De RVS draadnippel aangepast voor mijn nieuwe Brew Monk. (Lengte aansluiting kraan, wanddikte en T-stuk.)
Meten is Weten !

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 08-12-2019 &nbsp;11:42 uMet een sterke lamp kan ik licht geven in de buis langs de gaten en kijken door een andere booropening naar de binnenkant.

Kijk ook eens met een UV-lamp. Als de binnenkant oplicht is de buis niet schoon...

Axmeriscota

DSC-0162" border="0


Voor de geïnteresseerden,
Met de Brew Monk ga ik eerst een aantal brouwsels met deze filteraansluiting doen.
Daarna wil ik als proef het Javalfilter direct op de pomp aansluiten.
Als het filter niet dicht slibt tijdens het maischen dan denk ik dat hiermee de kogelkraan overbodig wordt.

goom

Ik gebruik nu mijn JAVAL hevelfilter sinds 2011 met veel plezier.
Echter wordt het tijd dat de rvs gevlochten leiding vervangen gaat worden.
Ik kan mij herinneren dat iemand ene adresje hiervoor had op het internet. Maar kan deze niet meer terugvinden
Weet iemand toevallig waar je rvs gevlochten leiding kunt vinden?

Sander van Dijk

Citaat van: goom op 25-12-2019 &nbsp;13:34 uIk gebruik nu mijn JAVAL hevelfilter sinds 2011 met veel plezier.
Echter wordt het tijd dat de rvs gevlochten leiding vervangen gaat worden.
Ik kan mij herinneren dat iemand ene adresje hiervoor had op het internet. Maar kan deze niet meer terugvinden
Weet iemand toevallig waar je rvs gevlochten leiding kunt vinden?
De bouwmarkten. Een RVS wasmachine slang. De uiteinden eraf zagen en de rubberen binnenslang eruit trekken.


https://www.hornbach.nl/shop/Flexibele-wasmachine-aanvoerslang-RVS-1-5-m/6047639/artikel.html?wt_mc=nl.paid.sea.google.alwayson_assortment.bad.product.1337418609.53720071175.&gclid=Cj0KCQiA0ZHwBRCRARIsAK0Tr-quUDd4I-xLbhKpE9ucmehpU_Q8XEuOFu4WbBSk49LcDSPoz5IjV28aAmm3EALw_wcB



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.