Even voorstellen: het JAVAL hevelfilter

Gestart door JAVAL, 16-01-2011 13:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

edensan

hallo,

Hoe kan ik die braampjes van het zagen wegkrijgen?
Zou het niet prettig vinden koperzaagsel in mijn wort te krijgen.

gr Edwin

Battum80

Die van mij is net klaar en ik ga hem vanavond proberen. Ik heb een pijpsnijder gebruikt ipv een zaag. Daarmee heb ik ook stukjes buis van 1 cm mee gesneden en deze in de rvs mantel geschoven. Zo kan de mantel niet instorten en door de ronding komen er vanzelf spleetjes. Hoop dat het werkt...

Jacques

Citaat van: edensan op 14-11-2015  13:36 uHoe kan ik die braampjes van het zagen wegkrijgen?
Zou het niet prettig vinden koperzaagsel in mijn wort te krijgen.

Wat dacht je van een vijl...

BLUB

Citaat van: Jacques op 14-11-2015  16:04 uWat dacht je van een vijl...

Moet je wel een heel klein mannetje en een heel klein vijltje hebben  :nut: :brouwen:

Jeukstaardt

Citaat van: edensan op 14-11-2015  13:36 uhallo,

Hoe kan ik die braampjes van het zagen wegkrijgen?
Zou het niet prettig vinden koperzaagsel in mijn wort te krijgen.

gr Edwin

Ik heb een ronde metaal borstel gebruikt.

Oxhead

Citaat van: edensan op 14-11-2015  13:36 uhallo,

Hoe kan ik die braampjes van het zagen wegkrijgen?
Zou het niet prettig vinden koperzaagsel in mijn wort te krijgen.

gr Edwin

Even met een trekveer er door, beide kanten op.

Neetje

Citaat van: edensan op 14-11-2015  13:36 uHoe kan ik die braampjes van het zagen wegkrijgen?

Zichtbare braampjes bij zaagsleufjes kan je met een mesje beetje weghalen.

Citaat van: edensan op 14-11-2015  13:36 uZou het niet prettig vinden koperzaagsel in mijn wort te krijgen.

Zou er een stukje koper loskomen, dan blijft dit wel achter bij hevelen na koken (en hevelen na vergisting).
Koper is nl een stuk zwaarder dan de andere dingen die je niet in je bier wilt.
Zou een flintertje koper in het gistvat komen, proef je dit niet terug en heeft geen gevolgen voor je gezondheid.
Deze blijft zeker achter in de gistlaag.

edensan

Bedankt allemaal
Ik ben geheel gerust gesteld...  ;D

Battum80

Net klaar met een SNPA kloon, voor het eerst met dit filter. Wauw... wat werkt dat goed. Helder na het filteren en geweldig na het koken.

Jacques

Citaat van: BLUB op 14-11-2015  16:10 uMoet je wel een heel klein mannetje en een heel klein vijltje hebben  :nut: :brouwen:

Een zogenaamde rattenstaart vijl werkt prima. Op deze site wordt het verwijderen van bramen in een pijp ook genoemd.

Eric v B

Citaat van: Jacques op 15-11-2015  13:25 uEen zogenaamde rattenstaart vijl werkt prima. Op deze site wordt het verwijderen van bramen in een pijp ook genoemd.

In een rechte pijp wel. Veel Javal-filters zijn eerst kromgebogen en daarna van sleufjes/gaatjes voorzien. Er vanuit gaan dat deze zgn. rattestaart niet zo flexibel is als de echte rattestaart, zal het verwijderen van bramen in een gebogen Javal-filter niet lukken.  ;)

Jacques

Citaat van: Eric v B op 15-11-2015  13:31 uIn een rechte pijp wel. Veel Javal-filters zijn eerst kromgebogen en daarna van sleufjes/gaatjes voorzien. Er vanuit gaan dat deze zgn. rattestaart niet zo flexibel is als de echte rattestaart, zal het verwijderen van bramen in een gebogen Javal-filter niet lukken.  ;)

Ik heb een paar hevelfilters gemaakt. Die hadden rechte pijpen. Ook in verband met het goed kunnen schoonmaken. Door even een dunne borstel door de pijp te halen (de uiteinde zijn bij mij niet vastgesoldeerd) kun je het filter goed reinigen.

RayVelcoro

Zopas gefilterd met de JAVAL hevelfilter en het resultaat kon niet beter. Zeer over te spreken en voor amper 10 euro aan materiaalkosten.


Adbrouwt

Welke vorm heeft het filter.  Ik begreep dat de spinvorm het beste rendement had.

Battum80

Die van mij is rond, maar ik kan het niet vergelijken met andere vormen.

RayVelcoro

Citaat van: Adbrouwt op 16-11-2015  07:53 uWelke vorm heeft het filter.  Ik begreep dat de spinvorm het beste rendement had.

Een lusje van twee aan elkaar gekoppelde 50 cm slangetjes. Stukje rvs staaf als eindstop en een stukje tot spiraal gevormd harde kern 1.5" koperdraad als binnenmantel. Voor je bij de Gamma ± € 10 aan slangetjes uitgeeft kun je ook even bij een oud-ijzer handel langsrijden en daar ff bij de afdeling RVS neuzen. Dan ben je nog halve euro verder mocht de rvs prijs gehanteerd worden.

De gegalvaniseerde klemmetjes op de foto zijn vervangen voor rvs klemmetjes.


RayVelcoro

Citaat van: RayVelcoro op 16-11-2015  11:48 uEen lusje van twee aan elkaar gekoppelde 50 cm slangetjes. Stukje rvs staaf als eindstop en een stukje tot spiraal gevormd harde kern 1.5" koperdraad als binnenmantel. Voor je bij de Gamma ± € 10 aan slangetjes uitgeeft kun je ook even bij een oud-ijzer handel langsrijden en daar ff bij de afdeling RVS neuzen. Dan ben je nog halve euro verder mocht de rvs prijs gehanteerd worden.

De gegalvaniseerde klemmetjes op de foto zijn vervangen voor rvs klemmetjes.



Ik heb mijn filter aangepast door de spiraalslang toch in een lus te leggen. Bij de oude constructie kneep hij, door het scherpe bochtje meteen na de koppeling, behoorlijk af. Ik hoop een t-koppeling dit euvel heeft verholpen.


EvdBroek

Citaat van: RayVelcoro op 01-12-2015  12:44 uIk heb mijn filter aangepast door de spiraalslang toch in een lus te leggen. Bij de oude constructie kneep hij, door het scherpe bochtje meteen na de koppeling, behoorlijk af. Ik hoop een t-koppeling dit euvel heeft verholpen.


Hoe heb je dit vastgezet? Met tie rips?????
En wat is de witte plaat met gaatjes?

RayVelcoro

Die witte plaat dient ter verhoging van de de filterslang. Heb het idee dat je er op die manier ietsje meer wort doorheen krijgt. De connecties zijn (nog) tie-wraps. Zal daar nog ff 4 rvs klemmetjes voor halen.

EvdBroek

Citaat van: RayVelcoro op 01-12-2015  13:40 udie witte plaat dient ter verhoging van de de filterslang. Heb het idee dat je er op die manier ietsje meer wort doorheen krijgt. De connecties zijn (nog) tie-wraps. Zal daar nog ff 4 rvs klemmetjes voor halen.
Wat voor materiaal is de plaat, is het voedselveilig?
Ja ik zou inderdaad geen tie-rips gaan gebruiken, dat lijkt me niet gezond

goom

Citaat van: RayVelcoro op 01-12-2015  12:44 uIk heb mijn filter aangepast door de spiraalslang toch in een lus te leggen. Bij de oude constructie kneep hij, door het scherpe bochtje meteen na de koppeling, behoorlijk af. Ik hoop een t-koppeling dit euvel heeft verholpen.


Complimenten... Dat heb je heel mooi gedaan.   :proost:

RayVelcoro

Dank voor het compliment. Ben zelf ook wel tevreden (mits ie helemaal naar behoren functioneert straks).

Die witte bodemplaat is gemaakt uit de binnenbak van de koelbox. Die tie-wraps zullen zoals gezegd nog even vervangen worden.

Haagse Wouter

Om even een oud topic te doen herleven.

Zelfs Brouwmarkt noemt het Javalfilter op zijn website :D.

hansHalberstadt

Toch vraag ik me af wat nu het extra voordeel is van het vlechtwerk tov een buis met sleufjes. Voor het beslagfilteren zie ik geen enkel voordeel. Dat gaat met mijn hevelfilter ook al als een speer, ook in de meest moeilijke omstandigheden en mijn hevelfilter is ook heel simpel schoon te maken, ook van binnen. Of is het voordeel als je het wort na het koken gaat filteren? 

flo

Citaat van: hansHalberstadt op 25-06-2018  15:50 uToch vraag ik me af wat nu het extra voordeel is van het vlechtwerk tov een buis met sleufjes. voor het beslagfilteren zie ik geen enkel voordeel. Dat gaat met mijn hevelfilter ook al als een speer, ook in de meest moeilijke omstandigheden en mijn hevelfilter is ook heel simpel schoon te maken, ook van binnen. Of is het voordeel als je het wort na het koken gaat filteren?

Deze kun je inderdaad gebruiken na het maischen, maar dus ook na het koken.

Ik vroeg me eigenlijk af af zoiets niet met een siliconen binnenslang gemaakt kan worden? Scheelt een hoop gebuig en gezaag.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.