Aan mijn dompelkoeler zaten ook gardena koppelingen. Niets dan ellende, zodra de zaak wat warmer werd liep het water er uit.
Koppelingen vervangen door de messing koppelingen (ook verkrijgbaar bij Wildkamp), nooit meer problemen gehad.
Dit probleem is meer gemeld op het forum. Tot nu toe heb ik daar geen last van. De koppelingen gebruik ik nu 25 brouwsels. Wanneer ik merk dat ik last krijg van lekkages ga ik zeker vervangen door messingen koppelingen.
Mijn punt is dat voor mijn toepassing van het hevelfilter die gardena-koppeling te hoog geplaatst is. Als je hevelt en slechts zwaartekracht gebruikt om het wort uit de ketel over te hevelen, dan kan het gemakkelijk gebeuren dat deze gardena-koppeling vervormt door het hete wort. Dit gebeurde bij mij, en vervolgens sloot de koppeling niet meer goed af en werd er daar lucht aangezogen. Dit zorgde er vervolgens voor dat het hevelen niet meer werkte en moest ik meermaals handmatig aanzuigen om de boel weer op gang te brengen, met alle infectierisico's van dien.
Dit probleem treedt wellicht niet op bij gebruik van een pomp, maar bij zwaartekrachthevelen is dit risico wel degelijk aanwezig. Uiteindelijk kreeg ik het probleem 'opgelost' door een slang direct over de gardena-koppeling te trekken zodat de aansluiting luchtdicht was.
Mijn tip: als je zo'n hevelfilter wilt bouwen, zorg er dan voor dat de koppeling op de uitloop zich op een lager niveau bevindt dan de bodem van de ketel waaruit je filtert. Als er dan een kleine lekkage mocht onstaan zorgt dit er niet voor dat je wort zo terug de buis door weer in je ketel belandt en je opnieuw moet aanzuigen. Voor de rest is het een prima manier van hevelen, zowel vanuit de maischketel als de kookketel. 
Omdat bij mij de Gardena koppelingen niet lekken herken ik dit probleem niet. Naar mij idee maakt het niet uit waar de koppeling zit als deze maar goed afsluit. Aan de koppeling bevestig je immers een slang en het uiteinde daarvan zit een heel stuk lager. Ook ik heb trouwens een kraan in de slang zitten om het debiet te regelen. In het begin van het filteren van ik het wort op in een emmer om de helderheid te kunnen controleren.
Overigens voor alle duidelijkheid: het gedeelte met de gebogen bochten is niet nieuw. Dat gedeelte heb ik al zo'n 25 brouwsels gebruikt. Alleen het gedeelte met het rvs vlechtwerk is nieuw.
Hiervoor was dit gedeelte uitgevoerd met haakse bochten met knelkoppelingen. Deze koppelingen lekten (waarschijnlijk te sterk aangedraaid). Daarom heb ik destijds het betreffend egedeelte vervangen door wat je nu ziet op de foto. Dit werkt prima.