Even voorstellen: het JAVAL hevelfilter

Gestart door JAVAL, 16-01-2011 13:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Ronald_

Citaat van: Eduard op 19-04-2011  15:10 uIk heb een opmerking over het hevelfilter van Jacques. Destijds had ik een hevelfilter gemaakt wat hier veel op leek (als ik me niet vergis naar voorbeeld van een van Jacques' vorige hevelfilters), maar dan met stukken koperbuis met zaagsnedes. De overeenkomst was verder dat ik een gardena-koppeling had aangebracht aan het eind van de buis die uit de ketel steekt, net zoals Jacques dit hier heeft gedaan. Bij mij zat er dan nog een kraan tussen, maar voor mijn commentaar is dat van minder belang.

Mijn punt is dat voor mijn toepassing van het hevelfilter die gardena-koppeling te hoog geplaatst is. Als je hevelt en slechts zwaartekracht gebruikt om het wort uit de ketel over te hevelen, dan kan het gemakkelijk gebeuren dat deze gardena-koppeling vervormt door het hete wort. Dit gebeurde bij mij, en vervolgens sloot de koppeling niet meer goed af en werd er daar lucht aangezogen. Dit zorgde er vervolgens voor dat het hevelen niet meer werkte en moest ik meermaals handmatig aanzuigen om de boel weer op gang te brengen, met alle infectierisico's van dien.

Dit probleem treedt wellicht niet op bij gebruik van een pomp, maar bij zwaartekrachthevelen is dit risico wel degelijk aanwezig. Uiteindelijk kreeg ik het probleem 'opgelost' door een slang direct over de gardena-koppeling te trekken zodat de aansluiting luchtdicht was.

Mijn tip: als je zo'n hevelfilter wilt bouwen, zorg er dan voor dat de koppeling op de uitloop zich op een lager niveau bevindt dan de bodem van de ketel waaruit je filtert. Als er dan een kleine lekkage mocht onstaan zorgt dit er niet voor dat je wort zo terug de buis door weer in je ketel belandt en je opnieuw moet aanzuigen. Voor de rest is het een prima manier van hevelen, zowel vanuit de maischketel als de kookketel.

Zoals bij het JAVAL filter zoals bovenaan deze draad :)

hansm

Ik zou eerst zo'n messing koppeling gebruiken (te verkrijgen bij Hornbach op de tuingereedschap-afdeling). Een heel nieuw filter maken komt dan eventueel later wel.

 :degroeten:

Albertus

Citaat van: hansm op 19-04-2011  17:38 uIk zou eerst zo'n messing koppeling gebruiken (te verkrijgen bij Hornbach op de tuingereedschap-afdeling). Een heel nieuw filter maken komt dan eventueel later wel.

Aan mijn dompelkoeler zaten ook gardena koppelingen. Niets dan ellende, zodra de zaak wat warmer werd liep het water er uit.
Koppelingen vervangen door de messing koppelingen (ook verkrijgbaar bij Wildkamp), nooit meer problemen gehad.

Bert

Jacques

Citaat van: Fons op 19-04-2011  13:32 uJacques

Wat voor pomp gebruik je voor het rondpompen, een Iwaki?
Sla je hiermee dan ook zuurstof in het wort?

De koperen binnenpijp voor het filter, dient dat dan alleen voor versteviging of ook dat het wort er alleen via de onderste gleuven erdoor kan?

Voor het rondpompen gebruik ik inderdaad een Iwaki. Daarmee sla je geen zuurstof in het wort als je er maar voor zorgt dat de pomp lager staat dan de vloeistof die verpompt moet worden.
De binnenpijp heb ik voorzien van gleufjes zoals iedereen dat doet bij een hevelfilter. Het wort dat gefilterd wordt door het rvs vlechtwerk kan zo afgevoerd worden over de volle lengte van de pijp.

Jacques

Citaat van: Albertus op 19-04-2011  17:42 uAan mijn dompelkoeler zaten ook gardena koppelingen. Niets dan ellende, zodra de zaak wat warmer werd liep het water er uit.
Koppelingen vervangen door de messing koppelingen (ook verkrijgbaar bij Wildkamp), nooit meer problemen gehad.

Dit probleem is meer gemeld op het forum. Tot nu toe heb ik daar geen last van. De koppelingen gebruik ik nu 25 brouwsels. Wanneer ik merk dat ik last krijg van lekkages ga ik zeker vervangen door messingen koppelingen.

Citaat van: Eduard op 19-04-2011  15:10 uMijn punt is dat voor mijn toepassing van het hevelfilter die gardena-koppeling te hoog geplaatst is. Als je hevelt en slechts zwaartekracht gebruikt om het wort uit de ketel over te hevelen, dan kan het gemakkelijk gebeuren dat deze gardena-koppeling vervormt door het hete wort. Dit gebeurde bij mij, en vervolgens sloot de koppeling niet meer goed af en werd er daar lucht aangezogen. Dit zorgde er vervolgens voor dat het hevelen niet meer werkte en moest ik meermaals handmatig aanzuigen om de boel weer op gang te brengen, met alle infectierisico's van dien.

Dit probleem treedt wellicht niet op bij gebruik van een pomp, maar bij zwaartekrachthevelen is dit risico wel degelijk aanwezig. Uiteindelijk kreeg ik het probleem 'opgelost' door een slang direct over de gardena-koppeling te trekken zodat de aansluiting luchtdicht was.

Mijn tip: als je zo'n hevelfilter wilt bouwen, zorg er dan voor dat de koppeling op de uitloop zich op een lager niveau bevindt dan de bodem van de ketel waaruit je filtert. Als er dan een kleine lekkage mocht onstaan zorgt dit er niet voor dat je wort zo terug de buis door weer in je ketel belandt en je opnieuw moet aanzuigen. Voor de rest is het een prima manier van hevelen, zowel vanuit de maischketel als de kookketel.

Omdat bij mij de Gardena koppelingen niet lekken herken ik dit probleem niet. Naar mij idee maakt het niet uit waar de koppeling zit als deze maar goed afsluit. Aan de koppeling bevestig je immers een slang en het uiteinde daarvan zit een heel stuk lager. Ook ik heb trouwens een kraan in de slang zitten om het debiet te regelen. In het begin van het filteren van ik het wort op in een emmer om de helderheid te kunnen controleren.

Overigens voor alle duidelijkheid: het gedeelte met de gebogen bochten is niet nieuw. Dat gedeelte heb ik al zo'n 25 brouwsels gebruikt. Alleen het gedeelte met het rvs vlechtwerk is nieuw.
Hiervoor was dit gedeelte uitgevoerd met haakse bochten met knelkoppelingen. Deze koppelingen lekten (waarschijnlijk te sterk aangedraaid). Daarom heb ik destijds het betreffend egedeelte vervangen door wat je nu ziet op de foto. Dit werkt prima.

Eduard

Citaat van: Ronald_ op 19-04-2011  17:25 uZoals bij het JAVAL filter zoals bovenaan deze draad :)

Juist, zijn buis loopt tot onder de bodem van de ketel.

De reden dat mijn Gardena-koppeling vervormde was waarschijnlijk omdat ik niet een dompelkoeler in de ketel gebruikte maar een tegenstroomkoeler die aan het hevelfilter gekoppeld was. Het wort wat werd aangezogen had dus temperaturen oplopend tot 95 ºC. Bij het gebruiken van het hevelfilter na het maischen kom je meestal amper boven de 70 ºC, wat wellicht onder de tolerantiegrens ligt voor het soort plastic waarvan de koppeling gemaakt is. 

Jacques

Ik gebruik dit filter ook na het koken waarbij het wort een temperatuur heeft van meer dan 90 ºC. Misschien heb ik geen problemen met deze koppelingen omdat bij mij de slang vrij recht naar beneden gaat en omdat ik onmiddellijk na het koken begin met het koelen. Het eerste afgekoelde wort wordt door mij teruggepompt in de kookketel waardoor het gehele brouwsel afkoelt. De thermische belasting van de koppeling is daarom beperkt.

Maar als je een geheel nieuw filter gaat maken kun je denk ik het beste geen plastic koppelingen kopen maar meteen messing koppelingen. Die verlenging van de afvoerpijp waardoor deze onder de bodem van de pan komt is niet nodig zeg ik op basis van mijn ervaringen. Maar dat komt mogelijkerwijs omdat een vrij lange slang gebruik. Bij een kortere slang zou dat misschien problematisch kunnen zijn maar daar kan ik niet over meepraten.

VEMP

We hebben een JAVAL filter gemaakt. Net test gedraaid. Helaas, hij hevelt niet. Is het de bedoeling dat de mantel uit elkaar wordt getrokken?

davadox


Jacques

Heb je knelkoppelingen gebruikt aan de bovenkant van de hevel?
Als die niet goed afsluiten werkt de hevel niet (niet te hard aandraaien).

Verder raad ik iedereen aan een dikke slang te kopen (die voor wasmachines) en een dunnere binnenpijp te gebruiken zodat er vlechtwerk een heel klein beetje kan bewegen tijdens het filteren.

davadox


Jacques

Citaat van: davadox op 19-06-2011  20:34 uIs je probleem opgelost VEMP?

Daar was ik ook nieuwsgierig naar, je was mij net voor.

VEMP

Weet ik niet, nog niet kunnen uitproberen. Naar ons idee zit de mantel te veel op elkaar. Maar we gaan het snel proberen en anders de oplossing van Jacques proberen, de wasmachineslang.

goom

Ik heb met de pinksteren er een gemaakt.
Als je de methode van Jacques toepast dan gaat het heel goed.
Succes

Jacques

Citaat van: VEMP op 20-06-2011  17:58 uWeet ik niet, nog niet kunnen uitproberen. Naar ons idee zit de mantel te veel op elkaar. Maar we gaan het snel proberen en anders de oplossing van Jacques proberen, de wasmachineslang.

Toch zitten er dan nog voldoende mazen tussen het vlechtwerk om de hevel te laten werken. Mijn vermoeden is dat er een andere reden dat er voor zorgt dat de hevel niet werkt. Om te zorgen dat ik geen last meer heb van knelfittingen die niet goed afsluiten zijn er nu bochten gebogen in mijn hevel. In het verleden heb ik nameljk ook last gehad van een hevel die niet goed werkte.

Kimosabe

Is er iemand die me kan adviseren over de te gebruiken slang voor het bouwen van een Javal filter? Ik ben bij diverse bouwmarkten geweest, maar er zijn (vooral bij de Hornbach) veel verschillende diameters te verkrijgen. Wat hebben jullie voor slang gebruikt? Ik ben met name geïnteresseerd in de buitendiamter, maar ook waar jullie de slang hebben gekocht.

Alvast bedankt,

Thijs

davadox

Citaat van: Kimosabe op 31-07-2011  19:59 uIs er iemand die me kan adviseren over de te gebruiken slang voor het bouwen van een Javal filter? Ik ben bij diverse bouwmarkten geweest, maar er zijn (vooral bij de Hornbach) veel verschillende diameters te verkrijgen. Wat hebben jullie voor slang gebruikt? Ik ben met name geïnteresseerd in de buitendiamter, maar ook waar jullie de slang hebben gekocht.

Alvast bedankt,

Thijs

Bij de Hornbach zit je in ieder geval goed.
Je moet de 3/4" slang hebben die past netjes over een buis van 15 mm heen.

JAVAL

Ik heb voor het maken van mijn JAVAL hevelfilter gebruik gemaakt van een stuk van 3 meter gebruikte rubber slang met gevlochten RVS mantel dat ik op de kop heb getikt voor 1 euro bij de schroothandel. Mij favoriete plek is schroothandel van Beek in Oosterhout (NB), links achterin is de RVS hoek. Verwen jezelf eens en ga daar een kijkje nemen. Ik heb de aangeknelde koppelingen eraf geslepen met de doorslijpschijf en de rubber slang eruit getrokken. Daarna het geheel uitgegloeid met de brander om het schoon te branden. Ik kan daarom niet adviseren bij welke bouwmarkt welke slangen te koop zijn. Mijn hevelbuis is 12 mm en de RVS slang ca 14 mm. Je kunt de mazen van de RVS slang wel enigszins vergroten door de slang over de lengte iets in elkaar te drukken en op te sluiten zodat hij een iets grotere omtrek krijgt en de mazen verder open gaan staan. Succes ermee!

VEMP

Afgelopen vrijdag weer geprobeerd, alles vaster gedraaid, geen beweging te krijgen in het wort....denk dat het vlechtwerk te strak zit.

Cisdevésser

Hoi,

CiteerAfgelopen vrijdag weer geprobeerd, alles vaster gedraaid, geen beweging te krijgen in het wort.....denk dat het vlechtwerk te strak zit.

Ik wil wel eens langs komen, misschien kan ik het voor je oplossen, is tenslotte dichtbij.....

groetjes....Cis






EBC

Citaat van: VEMP op 01-08-2011  18:07 uAfgelopen vrijdag weer geprobeerd, alles vaster gedraaid, geen beweging te krijgen in het wort.....denk dat het vlechtwerk te strak zit.

Langzamer filteren? Grover schroten? Klam schroten?

Jacques

Citaat van: VEMP op 01-08-2011  18:07 uAfgelopen vrijdag weer geprobeerd, alles vaster gedraaid, geen beweging te krijgen in het wort....denk dat het vlechtwerk te strak zit.

Ik zou eerst eens het vlechtwerk verwijderen en dan kijken of de hevel wil werken. Als dat niet het geval is dan ligt het niet aan het vlechtwerk maar aan de hevel. Mijn vermoeden is nog steeds dat daar het probleem zit.

JAVAL

Heb je al eens getest met schoon leidingwater of het geheel functioneert, dan sluit je een eventueel verstoppen van het filter uit...

VEMP

Ja, de test met water kwam hij niet door. Als ik er niet uit kom, dan laat ik het weten Cis, dank je wel! Ga eerst de tip van Jacques uitproberen.

davadox

Kun je niet ff een foto maken van je slang, want ik zie hier een paar keer wasmachineslang voorbij komen op het forum, maar ik kan me daar niets van voorstellen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.