Even voorstellen: het JAVAL hevelfilter

Gestart door JAVAL, 16-01-2011 13:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JAVAL

Evenals veel clubleden, en waarschijnlijk vele andere amateurbierbrouwers, ben ik van mening dat "goed gereedschap het halve werk is". Na veel zoeken en proberen heb ik mijn hevelfilter zo aangepast het het aan mijn verwachtingen voldoet: eenvoudig, betrouwbaar, bruikbaar voor moutfilteren én hopfilteren, doeltreffend en als het kan niet te duur. Ik wil die constructie graag met jullie delen. Ik heb wat nagedacht over de naam: "bazookavlechtwerkgleufjeshevelfilter" komt nog het dichtst in de buurt, maar niet echt vriendelijk voor het spraakorgaan. Daarom maar gekozen voor het JAVAL filter, gelijk mijn inlognaam. De constructie bestaat uit 12 mm. roodkoperen waterleidingbuis, 2 haakse knietjes, een T-stuk, een 15 mm. T-stuk en 70 cm. RVS vlechtwerk dat als ommanteling van een rubberen slang heeft dienst gedaan. Het filter hevelt 10 liter schoon kraanwater over in 1 minuut 40 bij een hoogteverschil van 90 cm., voor mij ruim voldoende om de filtercapaciteit van het filterbed bij te houden. Zie verder de foto's op http://picasaweb.google.com/107809014969615088558/AlbumZonderTitel?feat=directlink.

Hopmans

Hey Javal,

Dit is in ieder geval beter als het standaard Bazooka filter.
De buis houdt de boel stevig.

 

Jacques

Jaap heeft dit stukje innovatie afgelopen vrijdag laten zien op de clubavond van De Roerstok.

Daar heb ik deze foto's gemaakt.






Het is een mooi idee die naar mijn oordeel heel goed thuis hoort in het nieuwe Tips board.
Ik denk dat ik iets soortgelijks ga maken voor mijn bazookafilter.

jurgenfd

Eenvoudig en prachtig idee. Mooie uitvoering. Het is ook veel goedkoper(/beter?) dan een filterplaat. En je hebt ook nog eens geen doorvoer op je vat nodig. Mooi ding!

Is het met zilver hard gesoldeerd? Ik ben voor dat lood/tin toch wel bezorgd. Hopelijk kun je anders omzetten naar knelkoppelingen zoals ook hier werd gedaan:

Citaat van: Marcel R op 23-03-2006  09:12 uWe hebben inmiddels de koeler 'omgebouwd' dus snelkoppelingen gebruikt.

Ook ben ik nieuwsgierig naar hoe je het schoon maakt tussen vlecht en buis. Wat voor soort hoppen heb je er al mee gefilterd? Ik zie geen hop in je laatste foto bij Picasa, dus pellet? Maar die zou er toch niet doorheen moeten gaan? Bij die foto staat in het onderschrift gistingsvat maar dat is waarschijnlijk kookketel of hoe maak je hem schoon genoeg voor gistingsvat?

Ronald_

Ik vind het een mooi ding!

Wat is precies je schoonmaak procedure? Ik neem aan helemaal uit elkaar halen?
En hoe doe je de binnenkant van de buis op de bodem?
En de 'hevelpijp'? Alleen spoelen?


JAVAL

Ik heb 2 keer gebrouwen en dit hevelfilter gebruikt na het maischen en na het koken, zonder kaasdoek oid. De hop heb ik meegekookt in hopkookzakken, plm. 30 gram hop per zak en regelmatig tegen de zijkant van de ketel leeggedrukt met de roerspaan. Bij de volgende brouw ga ik de hop los meekoken, kijken hoe het filter daarmee omgaat.

Schoonmaken doe ik door alle onderdelen los te nemen en in kokend water af te wassen/door te spoelen. Ik zet het hevelfilter 10 minuten voor het einde van het koken in de kookpan om het te steriliseren en daarbovenop zet ik mijn koelspiraal die de filterring (het gedeelte met het RVS vlechtwerk) op de bodem duwt. Doordat de hevelbuis helemaal de binnenwand van de pan volgt kan de koelspiraal er volledig bij in. Het is overigens niet nodig de filterring naar de bodem te duwen, deze valt vanzelf op zijn plaats. Mocht dat niet het geval zijn geweest dan had ik één kant van de filterring aan het T-stuk van de filterbuis vast gesoldeerd zodat de juiste positie gefixeerd wordt. Dan blijft het nog steeds mogelijk de RVS mantel er langs de losse kant af te schuiven en de hele zaak schoon te maken.

Ik heb ook eerder gewerkt met een aparte filterbak met filterplaat op de bodem en een kraan onderin (biervat), werkt ook goed maar extra vat nodig en geldt alleen voor maischen.

Alles is met zilver/tin gesoldeerd. Geeft m.i. mooiste resultaat (het oog wil ook wat), knelkoppelingen voldoen constructief ook maar vormen ook weer extra hoeken en gaatjes.

De getoonde pan is de kookpan. Het principe achter deze oplossing is het gegeven dat alléén filtering plaatsvindt op plaatsen waar het wort door stroomt. Als dat één gat zou zijn van een vierkante centimeter met filtermateriaal erover zal alle wort daar naartoe lopen en alle uit te filteren stoffen zullen zich daar verzamelen waardoor het filtermateriaal op die ene centimeter snel verstopt is. Als je een "traditioneel" hevelfilter gebruikt van 12 mm. buis met zaagsneetjes (bv. 50 sneetjes van 1 mm. breed) zal het doorstroomoppervlak 50 x 10 mm. x 1 mm. = 5 cm2. groot zijn. Door het filteroppervlak te vergroten zal de stroming zich over een groter oppervlak verdelen en bij elke opening minder residu verzamelen. Mijn RVS filterslang is 70 cm. lang en plm. 4 cm. in omtrek, waardoor 280 cm2 aan filteroppervlak ontstaat. Langs de omtrek va de slang zitten 18 vierkante gaatjes van plm. 0,5 mm. (0,25 mm2 oppervlak) en 5 gaatjes per strekkende cm. Mijn filterslang bevat dus plm. 70 x 5 x 18 = 6300 gaatjes van 0,25 mm2; en dus een doorstroomoppervlak van 15,75 cm2.

Als die capaciteit onvoldoende zou zijn kun je i.p.v. een ring met beide uiteinden in het T-stuk ook kiezen voor een spiraalmodel waarin je net zoveel buis verwerkt als je ketelbodem toelaat. Dan soldeer je het ene uiteinde van de spiraal aan een haakse knie aan je hevelbuis en het andere blijft los, daar kun je dan je RVS filter overheen schuiven. Daardoor ontstaat meer filtercapaciteit maar ook (in je beslag) een beter verdeeld stromingspatroon.     

Derob

Ziet er mooi uit.
Ik overweeg mijn bazookafilter in deze zin aan te passen...
Goede tip!

jurgenfd

Bedankt voor de goede uitleg, helder!

Jacques

Afgelopen vrijdag heb ik gebrouwen met mijn nieuwe hevelfilter. Het filter is vergelijkbaar met het Javal filter. Ook ik heb rvs vlechtwerk om een traditionele hevelfilter gedaan. Daarvoor heb ik een brede slang gebruikt met een rvs wapening. Dus niet de klassieke flexibele waterleiding. De slang die ik gebruikt heb komt van Hornbach maar ook andere bouwmarkten verkopen dikkere slangen onder de naam wasmachineslangen. Bij de Hornbach zijn ze echter het goedkoopst en liggen ze naast de flexibele waterleidingen.
Het hevelfilter heb ik uitgevoerd met 12 mm koperen leidingen maar de slang zal zeker ook om 15 mm gaan. Het verwijderen van de binnenslang ging zeer moeizaam ondanks onderdompeling in heet water waaraan afwasmiddel was toegevoegd. Dat is de voornaamste reden waarom de uiteinden zo gerafeld zijn. Met een scherp tangetje wil ik de lossen draden wegknippen. Een redelijk monnikenwerk ben ik bang.

Het filterresultaat was prima. Voor het filteren en spoelen van 55 liter wort voor een witbier was iets meer dan 45 liter nodig. Het wort was zeer helder.






Herman

Waarom heb je geen spiritus o.i.d. gebruikt, de alcohol lost m.i. veel beter de plaklaag op. Staat ook in andere onderwerpen als tip genoemd. Verder ziet het filter er mooi uit!

Jacques

Volgens mij is het geen kwestie van het oplossen van een plaklaag maar zorgen voor een glijmiddel. Overigens zag ik dat de structuur van het vlechtwerk in de slang gedrukt was. Mogelijk heeft men de slangen onder druk getest.

Herman

Kwestie van proberen natuurlijk, ik heb goede ervaringen met spiritus, niet met zeepsop.

Jacques

Citaat van: Herman op 17-04-2011  23:13 uKwestie van proberen natuurlijk, ik heb goede ervaringen met spiritus, niet met zeepsop.

Ik denk niet dat ik dit nog een keer ga proberen. Volgens mij heb ik nu een zeer geschikt filter waar ik nog heel veel jaren mee vooruit kan.

Oscar

Dus geen doeken meer voor jou Jacques?  ;D ;D

Jacques

Citaat van: Oscar op 17-04-2011  23:23 uDus geen doeken meer voor jou Jacques?  ;D ;D

Die gebruik ik al tijden niet meer. Hiervoor had ik een rvs vlechtwerkfilter waarbij geen koperen pijp in het vlechtwerk zat. Deze werd na verloop van tijd steeds platter en ging ook omhoog krullen. Hierdoor stopte de hevelwerking voortijdig. Met deze variant heb ik daar geen last van. Door de koperen pijp blijft het vlechtwerk keurig op zijn plaats. Het heeft gewoon het goede van twee filtersystemen.

De-Geert

Heb jij er ook mee gefilterd na koken, Jacques?

Hopmans

Netjes gemaakt.
Alles keurig demontabel.
 :duimop:

Huub Krekels

Mooi gemaakt jacques. Kijk wel uit dat geen los draadje in je bier komt. De ingewanden kunnen hier niet tegen. :degroeten:

John

Denk je niet dat je werkstuk zal lijden door iedere keer die mantel te demonteren voor de schoonmaak: iedere keer zullen er m.i. staaldraadjes uitsteken...

Jacques

Citaat van: De-Geert op 18-04-2011  08:14 uHeb jij er ook mee gefilterd na koken, Jacques?

Ja. Bij het brouwsel was zo'n 20 g hopbloemen en 35 g hoppellets gebruikt. Dat gaf geen problemen het wort was in een mum van tijd helder.

Citaat van: John op 18-04-2011  09:40 uDenk je niet dat je werkstuk zal lijden door iedere keer die mantel te demonteren voor de schoonmaak: iedere keer zullen er m.i. staaldraadjes uitsteken...

Ik ga niet iedere keer het filter helemaal demonteren. Wel spoel ik deze door en de binnenpijp reinig ik met een borsteltje. Ook de buitenkant wordt schoongeborsteld. Verder zet ik het filter gedurende een half uur in een Chemipro Oxi oplossing (ook dat heeft een reinigend effect), waarna ik het nogmaals doorspoel. Het filter is dan schoon. Op de foto zie je het filter na het eerste gebruik.

En in het geval er toch wat achterblijft tussen het vlechtwerk en de binnenbuis is dat niet zo'n probleem. Ik filter het beslag bij 80 ºC. Daarna wordt het wort gekookt gedurende ten minste 60 minuten. Het filter gaat weer in de ketel en ik pomp gedurende zo'n kleine 10 minuten rond voordat ik het wort opvang. Er zijn maar weinig micro-organismen die hier tegen kunnen. Schoonmaken kun je ook overdrijven.

Hiervoor heb ik ruim twee jaar een rvs vlechtwerkfilter gebruikt die ook niet steeds gedemonteerd werd. Dat heeft niet tot problemen geleid. De enige keer dat ik de laatste jaren een infectie heb gehad was veroorzaakt door het gebruik van Roeselaere Blend. In infectie door gebruikte gist. Pas tijdens en na het afkoelen van het wort moet je bijzonder allert zijn op infectiebronnen.

Oscar

Citaat van: Jacques op 18-04-2011  21:09 uSchoonmaken kun je ook overdrijven.

En dat kun je niet vaak genoeg zeggen!  :)

Jacques

Citaat van: Oscar op 18-04-2011  21:22 uEn dat kun je niet vaak genoeg zeggen!  :)

Maar dat betekent niet dat je niet moet schoonmaken. Als je spullen horen huishoudelijk schoon te zijn. Door mijn manier van werken ga ik er van uit dat het filter voldoende gereinigd is. Ook een tijdje kan ik filter demonteren om te kijken of dit klopt.

Fons

Jacques

Wat voor pomp gebruik je voor het rondpompen, een Iwaki?
Sla je hiermee dan ook zuurstof in het wort?

De koperen binnenpijp voor het filter, dient dat dan alleen voor versteviging of ook dat het wort er alleen via de onderste gleuven erdoor kan?

De-Geert

Citaat van: Jacques op 18-04-2011  21:09 uJa. Bij het brouwsel was zo'n 20 g hopbloemen en 35 g hoppellets gebruikt. Dat gaf geen problemen het wort was in een mum van tijd helder.
Goed om te weten, ik heb de ideale hopfilter nog niet gevonden namelijk.
Misschien is dit een kanshebber.

Eduard

Ik heb een opmerking over het hevelfilter van Jacques. Destijds had ik een hevelfilter gemaakt wat hier veel op leek (als ik me niet vergis naar voorbeeld van een van Jacques' vorige hevelfilters), maar dan met stukken koperbuis met zaagsnedes. De overeenkomst was verder dat ik een gardena-koppeling had aangebracht aan het eind van de buis die uit de ketel steekt, net zoals Jacques dit hier heeft gedaan. Bij mij zat er dan nog een kraan tussen, maar voor mijn commentaar is dat van minder belang.

Mijn punt is dat voor mijn toepassing van het hevelfilter die gardena-koppeling te hoog geplaatst is. Als je hevelt en slechts zwaartekracht gebruikt om het wort uit de ketel over te hevelen, dan kan het gemakkelijk gebeuren dat deze gardena-koppeling vervormt door het hete wort. Dit gebeurde bij mij, en vervolgens sloot de koppeling niet meer goed af en werd er daar lucht aangezogen. Dit zorgde er vervolgens voor dat het hevelen niet meer werkte en moest ik meermaals handmatig aanzuigen om de boel weer op gang te brengen, met alle infectierisico's van dien.

Dit probleem treedt wellicht niet op bij gebruik van een pomp, maar bij zwaartekrachthevelen is dit risico wel degelijk aanwezig. Uiteindelijk kreeg ik het probleem 'opgelost' door een slang direct over de gardena-koppeling te trekken zodat de aansluiting luchtdicht was.

Mijn tip: als je zo'n hevelfilter wilt bouwen, zorg er dan voor dat de koppeling op de uitloop zich op een lager niveau bevindt dan de bodem van de ketel waaruit je filtert. Als er dan een kleine lekkage mocht onstaan zorgt dit er niet voor dat je wort zo terug de buis door weer in je ketel belandt en je opnieuw moet aanzuigen. Voor de rest is het een prima manier van hevelen, zowel vanuit de maischketel als de kookketel.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.