Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Even voorstellen: het JAVAL hevelfilter  (gelezen 334720 keer)

Offline VEMP

• Super lid
  • Land: nl
  • Loatj um smaake!
Re: Even voorstellen: het JAVAL hevelfilter
« Reactie #75 Gepost op: 08-08-2011 15:52 u »
Vandaag voor het eerste met de Javal gefilterd. Eerste instantie ging goed, maar naar verloop van tijd stopte hij steeds met lopen en moest ik hem weer aanzuigen. Slang ingekort, hielp niet. Voor de eerste keer mijn pompje gebruikt, maar dit werkte ook niet ideaal. Snap er niks van. Na koken dadelijk, gebruik ik mijn ouder filter voor de zekerheid.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hai

• Super lid
  • Brouwerij Wijchense schóne en HOP'n AROUND
« Reactie #76 Gepost op: 08-08-2011 16:01 u »
Vandaag voor het eerste met de Javal gefilterd. Eerste instantie ging goed, maar naar verloop van tijd stopte hij steeds met lopen en moest ik hem weer aanzuigen. Slang ingekort, hielp niet. Voor de eerste keer mijn pompje gebruikt, maar dit werkte ook niet ideaal. Snap er niks van. Na koken dadelijk, gebruik ik mijn ouder filter voor de zekerheid.

Het mag maar een dun straaltje zijn als je filtert, anders slaat het dicht, ongeveer als een koffiezetapparaat.
Als het goed en helder is dan mag het iets harder.
Weet je zeker dat er nergens lucht aangezogen wordt?

Offline VEMP

• Super lid
  • Loatj um smaake!
« Reactie #77 Gepost op: 08-08-2011 16:07 u »
Aha, het was geen straalje, ik had het idee dat hij stopte als hij langzaam ging, daarom heb ik hem iets harder gezet.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #78 Gepost op: 08-08-2011 16:51 u »

Ook ik denk dat er ergens lucht wordt aangezogen. Bij mijn Javalfilter heb ik constant een stevige straal (die ik knijp met een kraan). Van enige verstopping heb ik geen last. Is de slang wel lang genoeg? En zit er voldoende hoogteverschil tussen de brouwketel en de opvangemmer?

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #79 Gepost op: 08-08-2011 17:02 u »
Voor zover ik het nu zo snel kan bedenken zijn er 4 mogelijkheden:
1) een te dicht filterbed,
2) het vlechtwerk / het filter laat niet genoeg vloeistof door,
3) er wordt lucht aangezogen,
4) te weinig hoogteverschil.

Je hebt hem dacht ik met gewoon water geprobeerd. Kwam daar een stevige straal door? Zo ja, dan ken je 2) uitsluiten.
Als het filteren met een ander filter wel goed gaat, kan je 1) ook uitsluiten.
De uitloop van je filter(slang) moet onder de bodem van de pan zitten. Als dit voor jouw filter geldt, kan je 4) ook uitsluiten. [edit] Je moet er eigenlijk voor zorgen dat je kraantje lager zit dan de bodem van de pan [/edit]

Blijft 3) over.

:degroeten:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #80 Gepost op: 08-08-2011 17:13 u »
Voor zover ik het nu zo snel kan bedenken zijn er 4 mogelijkheden:
1) een te dicht filterbed,
2) het vlechtwerk / het filter laat niet genoeg vloeistof door,
3) er wordt lucht aangezogen,
4) te weinig hoogteverschil.

Mijn ervaring is dat het vlechtwerk meer dan voldoende vloeistof doorlaat. Een mogelijkheid kan zijn dat je te weinig sleufjes gezagen hebt in de binnenpijp.

Heb je de bochten gemaakt met knelkoppelingen of zijn er in de afvoerpijpen bochten gebogen? Dat laatste is het geval bij mijn filter. Bij mij werd namelijk lucht aangezogen via de knelkoppelingen (die ik te hard had aangedraaid).

Offline Raymond293

• Super lid
« Reactie #81 Gepost op: 09-08-2011 10:03 u »
In mijn eerste versie van het filter had ik het RVS vlechtwerk zo ver mogelijk uitgerekt om iets grotere ruimtes te krijgen in het vlechtwerk.
Dit is niet echt bevallen omdat ik, voor mijn gevoel, alsnog veel eiwitvlokken meehevelde na het koken.

Heb nu dit vlechtwerk vervangen voor een groter stuk zodat er geen rekspanning op zit, ben benieuwd of je nu een beter filterresultaat krijgt.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #82 Gepost op: 09-08-2011 10:11 u »
In mijn eerste versie van het filter had ik het RVS vlechtwerk zo ver mogelijk uitgerekt om iets grotere ruimtes te krijgen in het vlechtwerk.

En dat is nu juist niet de bedoeling !!!!

Offline Raymond293

• Super lid
« Reactie #83 Gepost op: 09-08-2011 10:16 u »
Zeg dat dan eerder joh ;D

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #84 Gepost op: 09-08-2011 11:11 u »
En dat is nu juist niet de bedoeling!!!

Precies. Zoals ik hiervoor al schreef laat het vlechtwerk voldoende vloeistof door. Er is geen enkele reden om het vlechtwerk uit te rekken.

Offline VEMP

• Super lid
  • Loatj um smaake!
« Reactie #85 Gepost op: 09-08-2011 14:01 u »
Foto

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #86 Gepost op: 09-08-2011 14:03 u »
Zou het kunnen zijn dat een JAVAL filter alleen optimaal werkt bij bepaalde diameters? Die van VEMP ziet er vrij groot uit wat mij betreft... Ik zou er een pijpje dwars nog inzetten ook.. Laatst zag ik hier op het forum een foto die er zo uitzag.. de stijgstang komt dan uit het midden..

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #87 Gepost op: 09-08-2011 14:26 u »
Op de foto ziet het allemaal vrij goed uit. Wat mij wel opvalt zijn de streepjes in het vlechtwerp. Is dat de plaats waar sleufjes gezaagd zijn? Bij mij zie je de sleufjes niet door het vlechtwerk.

Offline Hai

• Super lid
  • Brouwerij Wijchense schóne en HOP'n AROUND
« Reactie #88 Gepost op: 09-08-2011 14:48 u »
Op de foto ziet het allemaal vrij goed uit. Wat mij wel opvalt zijn de streepjes in het vlechtwerp. Is dat de plaats waar sleufjes gezaagd zijn? Bij mij zie je de sleufjes niet door het vlechtwerk.

Ja ziet er goed uit, maar als de streepjes de gleufjes zijn dan zijn dit er veels te weinig ik heb zeker 3 keer zoveel en bovendien heb ik ze aan de onderkant zitten.

Offline De Kiekert

• Senior lid
« Reactie #89 Gepost op: 09-08-2011 14:53 u »
Volgens mij is dat blauw/rood plastic band/draad. Bij mijn filter heb ik dat verwijderd. Er ontstaan dan grotere openingen, dat dan weer teveel eiwitvlokken doorlaat. Overigens werk ik zonder binnenbuis. Gaat goed en blijft keurig vlak op de bodem liggen 

Offline Tsjerk

• Super lid
« Reactie #90 Gepost op: 09-08-2011 15:06 u »
Heb jij wel een kraan op de uitloop van het filter zodat je stroomsnelheid kunt regelen. Ik heb het idee dat jij sneller afhevelt dan het wort/spoelwater door het filterbed kan zakken. Zo krijg je steeds lucht in je hevel en stopt hij weer.

De slang moet voldoende lengte hebben onder de bodem van de pan. De vloeistof in de slang die onder de bodem van de pan zit is het gewicht dat er zorgt dat het door loopt. Hoe groter het verval, hoe groter de stroomsnelheid.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #91 Gepost op: 09-08-2011 15:47 u »
Volgens mij is dat blauw/rood plastic band/draad. Bij mijn filter heb ik dat verwijderd. Er ontstaan dan grotere openingen, dat dan weer teveel eiwitvlokken doorlaat. Overigens werk ik zonder binnenbuis. Gaat goed en blijft keurig vlak op de bodem liggen.

Met een vlechtwerkfilter zonder binnenbuis heb ik een paar jaar gewerkt. Na verloop van tijd lag deze niet meer plat op de bodem. Bij een Javalfilter is dat wel het geval.

Offline De Kiekert

• Senior lid
« Reactie #92 Gepost op: 09-08-2011 16:20 u »
Met een vlechtwerkfilter zonder binnenbuis heb ik een paar jaar gewerkt. Na verloop van tijd lag deze niet meer plat op de bodem. Bij een Javalfilter is dat wel het geval.

Wanneer de kookketel leeg is ligt het filter - tot nu toe - immer plat tussen de hopbloemen. We wachten maar af 8)

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #93 Gepost op: 09-08-2011 20:16 u »
Wellicht is toch de plaats van de kraan medeverantwoordelijk voor de problemen.

Als je de kraan onder het niveau van het filter plaatst, heb je vermoedelijk geen problemen meer. Probleem met verder openzetten is dat je op een gegeven moment sneller wilt hevelen dan het filter wort aanlevert. Op dat moment glipt er lucht naar boven. Je kan dit voorkomen door het uiteinde van de slang onder de vloeistof te houden of door de kraan lager te monteren. Als de kraan ten dele openstaat heb je dit probleem niet.

Offline De Kiekert

• Senior lid
« Reactie #94 Gepost op: 09-08-2011 22:26 u »
In mijn geval, een gamel ( HERMS) met een doorvoer door de wand met vaste kraan en filter. Overigens het filter is wel te verwijderen voor schoonmaak.

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #95 Gepost op: 10-08-2011 07:05 u »
Ik heb dit weekend die mijn Javal filter voor het eerst gebruikt.
Hij lijkt op die van VEMP en heeft een diameter van 23 cm.

Wat een geweldig ding zeg.
En hij is nog eens heel makkelijk schoon te maken.
Aanrader voor elke brouwer.

Offline Joran

• Super lid
« Reactie #96 Gepost op: 10-08-2011 13:46 u »
Nu wil ik binnenkort weer gaan brouwen (voor het eerst na mijn verhuizing) en ik wil eigenlijk ook zo'n filter, om eiwitten niet mee te nemen in het gistvat en eventueel zonder hopzakjes te gaan brouwen. Nu heb ik zo'n hevelfilter in een H-vorm, welke alleen voor de maisch gebruikt wordt. Deze is helemaal gesoldeerd.

Wat vinden jullie deze gebruiken met RVS manteltjes erover, net als Jacques. Of er toch maar een ronde van maken. Ik geloof dat de mijne van 12 mm buis is. Kan je dan standaard RVS-vlechtwerk slang gebruiken, of moet het zo'n wasmachine slang zijn?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #97 Gepost op: 10-08-2011 13:51 u »
Wat vinden jullie deze gebruiken met RVS manteltjes erover, net als Jacques.

Lijkt mij een prima oplossing.... :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #98 Gepost op: 10-08-2011 22:07 u »
Wat vinden jullie deze gebruiken met RVS manteltjes erover, net als Jacques. Of er toch maar een ronde van maken. Ik geloof dat de mijne van 12 mm buis is. Kan je dan standaard RVS-vlechtwerk slang gebruiken, of moet het zo'n wasmachine slang zijn?

Bij mij werkt het prima. Ik zou een wasmachineslang gebruiken dan is er wat meer ruimte tussen de buis en het vlechtwerk. Dat bevordert ook het schoonspoelen en reinigingsmiddelen hebben dat ook wat meer ruimte om goed hun werk te doen na gebruik.

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #99 Gepost op: 11-08-2011 07:01 u »
Bij mij werkt het prima. Ik zou een wasmachineslang gebruiken dan is er wat meer ruimte tussen de buis en het vlechtwerk. Dat bevordert ook het schoonspoelen en reinigingsmiddelen hebben dat ook wat meer ruimte om goed hun werk te doen na gebruik.
Ik heb het advies van Jacques overgenomen en kan beamen dat het werkt.