Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Even voorstellen: het JAVAL hevelfilter  (gelezen 303825 keer)

Offline bert braadslee

• t Wort Wat!
  • Super lid
  • Land: nl
  • Goed bier is een eerste levensbehoefte.
Re: Even voorstellen: het JAVAL hevelfilter
« Reactie #575 Gepost op: 18-05-2015 22:52 u »
Bedankt voor de tip. In het verleden heb ik menig knelfitting te strak aangedraaid heb ik door schade en schande ontdekt.

Zo ben ik ook door schande wijzer geworden, gelukkig niet door schade. Wat babbelen met leveranciers en het volledig herverbouwen van een huis leverde gelukkig goede ervaring op.
 :)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #576 Gepost op: 19-05-2015 12:03 u »
Zo ben ik ook door schande wijzer geworden, gelukkig niet door schade. Wat babbelen met leveranciers en het volledig herverbouwen van een huis leverde gelukkig goede ervaring op.
 :)

"Vast is vast"... Vaak gehoord tijdens de bouw, maar wat is nu vast ;) Of handvast aandraaien... Maar op basis van een beetje ervaring kom je er wel!

Offline Eelke301

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #577 Gepost op: 19-05-2015 12:11 u »
On-topic:  ;) Wat zijn voor jullie de beweegredenen geweest om dan toch zelf een filter te maken (ondanks dat de kosten dan hoger zijn dan wanneer je een kant-en-klare koopt via Brouwmarkt?)...

Offline bierhenkie

• Super lid
  • Land: 00
« Reactie #578 Gepost op: 19-05-2015 12:13 u »
On-topic:  ;) Wat zijn voor jullie de beweegredenen geweest om dan toch zelf een filter te maken (ondanks dat de kosten dan hoger zijn dan wanneer je een kant-en-klare koopt via Brouwmarkt?)...
Ten tijde van het begin van dit topic was er nog niets fatsoenlijks te koop. Toen heeft JAVAL een en ander bedacht.  :groots:

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Wordt wort bier dan wordt wort vergist
    • ABV de bierkaai
« Reactie #579 Gepost op: 19-05-2015 13:53 u »
De ervaringen met de filterhex zijn niet altijd even positief. Het voordeel van zelf bouwen is dat je het kunt maken zoals jezelf wilt. Het past in je pan je hebt een leuke klusdag en de voldoening van zelf iets te maken.  :leren:

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #580 Gepost op: 19-05-2015 13:54 u »
De ervaringen met de filterhex zijn niet altijd even positief. Het voordeel van zelf bouwen is dat je het kunt maken zoals jezelf wilt. Het past in je pan je hebt een leuke klusdag en de voldoening van zelf iets te maken.  :leren:

Het bouwen is vaak net zo gaaf als het brouwen :D

Offline Eelke301

• Junior lid
  • **
« Reactie #581 Gepost op: 20-05-2015 20:34 u »
Bedankt, ben er toch zelf aan begonnen, met name omdat ik aan de wicu buis en RVS omvlechting kon komen voor een tientje via een vriend. Alleen nog even de hevelbuis naar de rand van de pan en het kraantje eraan monteren (die ik nog ff moet kopen).

Offline Sint Maarten

• ABV De Bierkaai
  • Vol lid
  • Leven in de brouwerij! www.debierkaai.net
Even voorstellen: het JAVAL hevelfilter
« Reactie #582 Gepost op: 21-05-2015 14:20 u »
Dat ziet er al heel netjes uit. Je hebt de rafeltjes van het vlechtwerk er mooi eraf gekregen.

Offline Dante

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #583 Gepost op: 29-05-2015 13:14 u »
Ik ben voornemens om eens te kijken of ik van het weekend ook eens een filter in elkaar kan gaan zetten.
Nu heb ik geen koperen leiding meer over in mijn schuurtje, maar ik heb nog wel wat meters liggen van Uponor leiding welke gebruikt word voor water en radiator. Dit zijn kunststof leidingen waarin ook een aluminium kern in de wand zit.
Dit gebruik ik verder niet meer, dus is het zonde om koperen leidingen aan te gaan schaffen als ik deze ook zou kunnen gebruiken.

Weet iemand toevallig of dit ook goed/veilig te gebruiken is in combinatie met de relatief hoge temperaturen waaraan het blootgesteld gaat worden?

Principeopbouw van de leiding:

Offline JAVAL

• Amateur Bierbrouwersgilde Geertruydenberg
  • Senior lid
  • Melk smaakt beter uit een bierglas!
« Reactie #584 Gepost op: 29-05-2015 16:41 u »
Dat materiaal ziet er goed uit, de binnenvoering is "lebensmittelechtes polyethylen". Je zou het goed kunnen gebruiken als je het kunt buigen en in de gebogen vorm houden. En als je het goed kunt aansluiten op de hevelbuis of kraandoorvoer van je ketel. Ik zou pas na het buigen de sleufjes erin zagen met zo'n klein babyzaagje, dat blad is minder dan 1 mm. Zaag dan tot 1/3 van de buisdiameter in, om de cm. Dan krijg je een filterbuis die je kunt gebruiken voor mout- en hopfilteren, zelfs voor gebruik van hoppellets. Ik zie graag een foto'tje van je eindresultaat! Succes.
Jaap

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
  • Er is geen mooier Hol........ ....dan alcoHol !
« Reactie #585 Gepost op: 29-05-2015 17:24 u »
Buiten- en binnenkant zijn inderdaad voedselveilig. Of dat ook geldt voor het aluminium en de twee "hecht-lagen" is de vraag. Bij normaal gebruik kom je niet met die alu en hecht-lagen in aanraking maar omdat je er voor het filter sleufjes in gaat zagen is dat natuurlijk wl het geval.

Offline JAVAL

• Amateur Bierbrouwersgilde Geertruydenberg
  • Senior lid
  • Melk smaakt beter uit een bierglas!
« Reactie #586 Gepost op: 29-05-2015 17:33 u »
Pim, je hebt helemaal gelijk! Heb ik overheen gekeken.
Jaap

Offline Dante

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #587 Gepost op: 29-05-2015 19:50 u »
Buiten- en binnenkant zijn inderdaad voedselveilig. Of dat ook geldt voor het aluminium en de twee "hecht-lagen" is de vraag. Bij normaal gebruik kom je niet met die alu en hecht-lagen in aanraking maar omdat je er voor het filter sleufjes in gaat zagen is dat natuurlijk wl het geval.
Ja daarvan vroeg ik mij ook al af of dat nu zo gezond zou zijn en dergelike.
Misschien toch maar wat koper leiding halen bij de bouwmarkt  ::)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #588 Gepost op: 14-06-2015 09:06 u »
Zou ik om die reden ook zeker niet doen. als je sluifjes gaat zagen zal het materiaal waarschijnlijk ook nog vervormen met kans op ruimtes tussen de lagen. Als daar wort in komt krijg je het er niet meer uit en gaat daar het aluminium oxideren/aantasten en komt ook in je wort.

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
« Reactie #589 Gepost op: 14-06-2015 10:11 u »
Zou ik om die reden ook zeker niet doen. Als je sluifjes gaat zagen zal het materiaal waarschijnlijk ook nog vervormen met kans op ruimtes tussen de lagen. Als daar wort in komt krijg je het er niet meer uit en gaat daar het aluminium oxideren/aantasten en komt ook in je wort.
Neem aan dat je dan ook altijd een helm op zet wanneer je auto rijdt?   >:D

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #590 Gepost op: 14-06-2015 19:26 u »
Neem aan dat je dan ook altijd een helm op zet wanneer je auto rijdt?   >:D
Ik ga in ieder geval niet in een auto rijden waar sleufjes in de remleidingen zijn gezaagd. :proost2:

Offline Doplichter

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #591 Gepost op: 24-08-2015 13:39 u »
Dag beste brouwers,

Sinds korte tijd begonnen met brouwen en heb een korte (beginners)vraag over het filter. Heb gezocht maar kon het antwoord niet vinden.

Kan dit filter ook gebruikt worden om te bottelen? En heeft dit invloed op de hergisting op fles? Wilt dit graag gaan doen met het eerste eigen recept aanstaande zondag.

Groet,

Niels

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #592 Gepost op: 24-08-2015 13:46 u »
Wat wil je filteren net voor het bottelen? Gist, koudhop,...

In principe hoef je net voor het bottelen niet meer te filtreren omdat al het spul dat je niet in de fles wilt hebben op de bodem ligt (eventueel na een paar dagen koud wegzetten). Dus gewoon afhevelen net boven die laag met een slang.

Daarnaast zal een Javalfilter niet in staat zijn om losse gistcellen tegen te houden. Ook zal het gebruik van zo'n filter alleen maar extra infectierisico met zich meebrengen.

Ik zou het Javalfilter dus niet gebruiken om te filtreren voor het bottelen.

Offline Doplichter

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #593 Gepost op: 24-08-2015 14:47 u »
Bedankt voor het snelle antwoord. Het gaat inderdaad om de hop die tijdens het koudhoppen is toegevoegd. Ga het dan gewoon proberen met een slang. 😃

Offline Thamerdal

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Zo kan 't ook
    • Thamersch
« Reactie #594 Gepost op: 24-08-2015 15:23 u »
Bedankt voor het snelle antwoord. Het gaat inderdaad om de hop die tijdens het koudhoppen is toegevoegd. Ga het dan gewoon proberen met een slang. 😃

Gebruik een RVS kruiden-ei voor koudhoppen, dan heb je nauwelijks losse hop deeltjes. Bijv. http://www.cookandco.nl/tafelen/koffie-en-thee-accessoires/thee-eieren/kruiden-en-theebol-rvs-9cm?gclid=CLCB3YvowccCFUI_GwodFaEDJg

Er zijn ook grotere van 13 cm te koop, even zoeken.

Offline Eelke301

• Junior lid
  • **
« Reactie #595 Gepost op: 24-08-2015 16:25 u »
Zelf gebruik ik met een knikker verzwaarde hopzakjes voor de koudhop, ook prima toch?

Offline Battum80

• Super lid
  • Land: ch
  • Wat niet kan is nog nooit gebeurd
« Reactie #596 Gepost op: 12-11-2015 10:35 u »
Ik ben op dit moment een hevelfilter aan het maken. Ik heb hiervoor een rvs mantel gebruikt maar zonder veer of koperen buis, dus alleen de mantel. Gaat dit werken? Ik brouw met ongeveer 2 3 kg mout in een brouwsel.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #597 Gepost op: 12-11-2015 10:45 u »
Ik ben op dit moment een hevelfilter aan het maken. Ik heb hiervoor een rvs mantel gebruikt maar zonder veer of koperen buis, dus alleen de mantel. Gaat dit werken? Ik brouw met ongeveer 2 3 kg mout in een brouwsel.
Ja dit gaat prima werken, wat ik wel als versteviging heb gedaan is een koperdraad om een potlood gewikkeld en die in de mantel gebracht. Anders plet je denk ik de mantel als je dit niet doet.

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
« Reactie #598 Gepost op: 12-11-2015 10:54 u »
...wat ik wel als versteviging heb gedaan is een koperdraad om een potlood gewikkeld en die in de mantel gebracht....
Dus wel een veer  >:D

Lijkt me inderdaad dat je iets van versteviging nodig hebt om te voorkomen dat de mantel wordt platgedrukt. Met een stort van een paar kilo zal koperdraad sterk genoeg zijn. Wanneer je zwaarder stort zou RVS-draad een beter alternatief zijn.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #599 Gepost op: 12-11-2015 11:10 u »
Dus wel een veer  >:D

Lijkt me inderdaad dat je iets van versteviging nodig hebt om te voorkomen dat de mantel wordt platgedrukt. Met een stort van een paar kilo zal koperdraad sterk genoeg zijn. Wanneer je zwaarder stort zou RVS-draad een beter alternatief zijn.

Ik brouw nu al jaren met de rvs mantel met een koper draad er in ( koperen veer ;)  )
Werkt ook perfect met een hele zware stort van meer dan 6 kg...