Even voorstellen: het JAVAL hevelfilter

Gestart door JAVAL, 16-01-2011 13:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

EvdBroek

Ik heb gewoon van koperdraad een spiraal gedraaid rondom een potlood, dit pas vervolgens precies in de RVS mantel.
Op deze manier heeft de mantel voldoende stevigheid en hoef je er geen koperen buis in te stoppen.

Axmeriscota

Citaat van: EvdBroek op 10-05-2014  14:06 uIk heb gewoon van koperdraad een spiraal gedraaid rondom een potlood, dit pas vervolgens precies in de RVS mantel.
Op deze manier heeft de mantel voldoende stevigheid en hoef je er geen koperen buis in te stoppen.

Goede tip,

Ik heb nog een buitenmantel liggen.
Ga het meteen proberen.

Cor

Sint Maarten

Heb vandaag mijn versie van het Javal filter gemaakt



Er komt nog een aansluitnippel onderaan de kraan om een siliconenslang te kunnen bevestigen (die was helaas niet op voorraad)

 :biersmile:

Een vraag aan de Javalfilteraars. Hoe maken jullie het filter schoon?
Toch niet iedere keer helemaal uit elkaar halen (hoop ik  :-\)?

Adbrouwt

Citaat van: Sint Maarten op 18-05-2014  16:17 uEen vraag aan de Javalfilteraars. Hoe maken jullie het filter schoon?
Toch niet iedere keer helemaal uit elkaar halen (hoop ik  :-\)?
Ik zet het fiter direct weg in flink water dan zorgen dat je er alle troep afspoelt dan nog uurtje in de oxi pro of Star San.
Tja en na 6 brouwsels een keertje losmaken om de binnenkant van de koperen buis te reinigen met een flessenborstel. Want daar gaat wel wat aankoeken.

Axmeriscota

Citaat van: EvdBroek op 10-05-2014  14:06 uIk heb gewoon van koperdraad een spiraal gedraaid rondom een potlood, dit pas vervolgens precies in de RVS mantel.
Op deze manier heeft de mantel voldoende stevigheid en hoef je er geen koperen buis in te stoppen.

Het koperdraad was (voor mij) geen succes.

Mijn alternatief:

http://www.amatec.nl/webshop/drukveren/D29160






Cor

Jacques


arjanb

Ik heb er een besteld. Tot nu toe had ik geen binnenwerk in mijn RVS mantel, een rondje buigen is niet echt mijn ding en het werkte redelijk zonder. Dit lijkt me de moeite waard eens te proberen, bedankt voor de tip  :groots:

mr.chelsea

Hallo,

Ik heb zelf een hevelfilter gemaakt, met zaagsnedes onderin en wil hem bij mijn volgende brouwsel voor het eerst gebruiken. Kun je na het maischen ook al die mantel gebruiken (slibt dat niet dicht?) of schuif je die erop als je na het koken overhevelt? Wat is de beste ervaring tot nu toe??
Groeten!

hobbybob

Citaat van: Axmeriscota op 25-05-2014  18:14 uHet koperdraad was (voor mij) geen succes.

Mijn alternatief:

http://www.amatec.nl/webshop/drukveren/D29160



Cor

Inderdaad goede tip :proost:

@mr.chelsea; Ik gebruik de JAVAL tijdens het maishen en na het koken wekt perfect.

mr.chelsea

Na het maischen een beetje afspoelen zodat hij zichtbaar schoon is, volstaat denk ik wel he..? En dan bijna aan het eind van het koken de javal even meekoken voor het steriliseren? Na het hele brouwen kan hij uit elkaar voor een grondige schoonmaak denk ik...? (Heb allemaal knelkoppelingen) Wat een hoop vragen in twee regels  ;D ;D
Bedankt voor je reactie alvast!!

Jacques

Citaat van: mr.chelsea op 17-06-2014  21:22 uNa het maischen een beetje afspoelen zodat hij zichtbaar schoon is, volstaat denk ik wel he..? En dan bijna aan het eind van het koken de javal even meekoken voor het steriliseren? Na het hele brouwen kan hij uit elkaar voor een grondige schoonmaak denk ik...? (Heb allemaal knelkoppelingen) Wat een hoop vragen in twee regels  ;D ;D
Bedankt voor je reactie alvast!!

Een tijdje meekoken is prima. Helemaal uit elkaar halen is niet nodig. Eerst goed spoelen en daarna dompelen in een oxi of PBW-oplossing. Een tijdje de oplossing laten inwerken en een beetje bewegen met de hevel. Daarna nog een keer goed spoelen met water en zodanig ophangen dat het vocht uit de hevel kan lopen.

mr.chelsea

Vandaag een wasmachineslang gehaald, het rubber ging er vrij makkelijk uit, maar nu nog op lengte maken. Iemand een idee hoe ik dit zonder teveel rafels voor mekaar krijg? Heb de slijpsteen geprobeerd, is niet echt alles. Misschien een haakse slijptol? Overigens ben ik bang dat ik mijn huidige constructie moet aanpassen, nu heb ik vier (afgerafelde) lengtes nodig en 8 slangklemmen, dat wordt me iets te rommelig. En ik had alle zaagsnedes er zo mooi inzitten al.. :-[

Eric v B

Citaat van: mr.chelsea op 18-06-2014  23:40 uVandaag een wasmachineslang gehaald, het rubber ging er vrij makkelijk uit, maar nu nog op lengte maken. Iemand een idee hoe ik dit zonder teveel rafels voor mekaar krijg?? Heb de slijpsteen geprobeerd, is niet echt alles. Misschien een haakse slijptol? Overigens ben ik bang dat ik mijn huidige constructie moet aanpassen, nu heb ik vier (afgerafelde) lengtes nodig en 8 slangklemmen, dat wordt me iets te rommelig. En ik had alle zaagsnedes er zo mooi inzitten al.. :-[


Ja ik heb een idee om zonder al teveel rafels in te korten maar makkelijk gaat het niet: Ik heb de mantel ingekort door met een huis- tuin- en keukenschaar van Ikea (wellicht dat het met een andere schaar ook lukt  ;D ) de vezels ik kleine groepjes door te knippen. Ook kun je  rafels die zijn ontstaan, met de schaar afknippen. De kwaliteit van de schaar wordt er niet beter op maar dat is bijzaak. Het gaat tenslotte om het maken van een mooie filter.
Bij mijn filter heb ik de rafels net onder de slangenklem zodat ik geen scherpe rafels heb waar je je vingers aan open haalt.

Succes!

Nog een gratis tip: pak niet de algemene schaar uit de keukenla want dat komt de sfeer in huis niet ten goede  :-\

Eric

Eric v B

Citaat van: mr.chelsea op 18-06-2014  23:40 uOverigens ben ik bang dat ik mijn huidige constructie moet aanpassen, nu heb ik vier (afgerafelde) lengtes nodig en 8 slangklemmen, dat wordt me iets te rommelig. En ik had alle zaagsnedes er zo mooi inzitten al.. :-[

Je hoeft je constructie niet al teveel aan te passen als je de  3 "90 º  knelkoppelingen" vervangt door soldeerknietjes. De rvs mantel past daar goed overheen. Je hebt dan maar twee slangenklemmen nodig. Alleen de "3 weg koppeling" zou ik laten zitten.

Eric

mr.chelsea

Eric,

Dat is geloof ik inderdaad de makkelijkste oplossing dat met die knietjes. Ik ga een poging doen wat betreft het op maat maken van die slang... Tot horens!

Peter13

Citaat van: Axmeriscota op 25-05-2014  18:14 uHet koperdraad was (voor mij) geen succes.

Mijn alternatief:

http://www.amatec.nl/webshop/drukveren/D29160






Cor

Interessante optie! Kun je een foto plaatsen van de complete constructie? Ik ben benieuwd hoe je de drukveer aan de opgaande buis hebt bevestigd.

Axmeriscota

Ben nog niet zo ver. Heb het te druk van andere bezigheden.
Maar kijk eens naar de oplossing van Hansm.



Denk dat ik iets dergelijks in RVS ga uitvoeren en dan met een O-ringen in aansluitingen van het t-stuk voor de klemming.

succes Cor

bierhenkie

Citaat van: Axmeriscota op 09-05-2014  22:28 uBrouwers,

....

Nu ben ik de afgelopen week vergeefs bezig geweest deze onderstaande slang te bekomen.

 

Lichtgegolfde PTFE-slang met uitwendige RVS spiraal.
Serie 900

Ik denk dat het plaatje verder voor zich spreekt.
Mocht iemand nog een ½" metertje ( of 2 ) hebben liggen, dan houd ik mij aanbevolen.

Op dit moment nergens in Nederland te verkrijgen, ook eBay vergeefs afgezocht.

Cor

Even zoeken op Google gaf mij eriks.nl

Peterrr

Eriks levert niet aan particulieren, misschien als je een installateur kent kan hij het zijn reguliere bestelling erbij doen.
Want voor alleen een meter slang zal het teveel aan transport kosten.

Grt Peterr

klan85

Ook ik heb een dag geknutseld:
H-vorm JAVAL filter en spiraal wortkoeler


Ik hoop volgende week mijn eerste brouwsel maken. Daarvoor zal ik een bericht plaatsen met een recept op de discussie plaats.

Eelke301

Hoi allen,

Ook ik zit erover te denken om 'echt' te gaan brouwen met mout. Om een filter te maken heb ik vandaag dit hele topic doorgespit en veel goeie tips gelezen, waarvoor dank. Als ik echter op de site van Brouwmarkt kijk, zie ik dat een nieuwe filterkuip zo'n € 45 kost. Als ik mijn boodschappenlijstje voor de Praxis daarnaast leg, kom ik eigenlijk net zo duur uit...?

http://www.Brouwmarkt.nl/filterkuip-met-unieke-rvs-mattmil-filterheks-spiraal.html

Boodschappenlijst:
-   2 x 1m koperbuis Doorsnede 12mm = €14 (Praxis roodkoperen buis)
-   Wasmachineslang RVS vlechtwerk = €19 (Sencys RVS aanvoerslang, Praxis, 1,5m)
-   RVS slangklemmen = €7,40 (2x €3,97 praxis).
-   T Koppelstuk = €6 (Sencys Knel T-stuk praxis).

Ik ga dan in dit geval voor een JAVAL filter, zoals beschreven in dit topic, met een ronde koper buis op de bodem van mijn maisch pan.

Bij bovenstaande filterkuip van Brouwmarkt moet je neem ik aan het hele moutmengel incl mout overgieten van je pan in de kuip en dan van daaruit filteren?

Bedankt voor evt. antwoorden alvast...

Sint Maarten

Citaat van: Eelke301 op 18-05-2015  15:12 uBij bovenstaande filterkuip van Brouwmarkt moet je neem ik aan het hele moutmengel incl mout overgieten van je pan in de kuip en dan van daaruit filteren?


Dat klopt.

Is die 1 m wel genoeg om vanaf de pan over de rand van je pan te gaan en vervolgens onderaan je pan uit te komen?

Eventueel heb je aanvullend nog een kogelkraan nodig aan het einde van de buis en daaraan siliconenslang.

Houd ook rekening met het feit dat je, wanneer je geen pijpenbuiger (beschikbaar) hebt er 1 moet huren. Of eventueel voor de oplossing met knietjes te gaan. In het 2e geval kun je wel "korter" door de bocht, als je begrijpt wat ik bedoel.

Jacques

Citaat van: Sint Maarten op 18-05-2015  16:33 uHoud ook rekening met het feit dat je, wanneer je geen pijpenbuiger (beschikbaar) hebt er 1 moet huren. Of eventueel voor de oplossing met knietjes te gaan. In het 2e geval kun je wel "korter" door de bocht, als je begrijpt wat ik bedoel.

In plaats van een pijpenbuiger te huren kun je ook de koperen buizen kopen bij een plaatselijke loodgieter en vragen of hij de bocht in pijp buigt. Zeker als je een flesje bier meeneemt is dat bijna nooit een probleem.
Bij knelfittingen kan het zijn dat deze gaan lekken als je te strak aandraait. Daarom heeft buigen de voorkeur.

bert braadslee

Citaat van: Jacques op 18-05-2015  20:22 uBij knelfittingen kan het zijn dat deze gaan lekken als je te strak aandraait.

Handvast aandraaien en met de sleutel driekwart rond, zit ie precies zo vast dat ie ook door de gaskeur komt.
 ;)

Jacques

Citaat van: bert braadslee op 18-05-2015  21:00 uHandvast aandraaien en met de sleutel driekwart rond, zit ie precies zo vast dat ie ook door de gaskeur komt.
 ;)

Bedankt voor de tip. In het verleden heb ik menig knelfitting te strak aangedraaid heb ik door schade en schande ontdekt.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.