Hobbybrouwen > Tips

Even voorstellen: het JAVAL hevelfilter

(1/136) > >>

JAVAL:
Evenals veel clubleden, en waarschijnlijk vele andere amateurbierbrouwers, ben ik van mening dat "goed gereedschap het halve werk is". Na veel zoeken en proberen heb ik mijn hevelfilter zo aangepast het het aan mijn verwachtingen voldoet: eenvoudig, betrouwbaar, bruikbaar voor moutfilteren Ún hopfilteren, doeltreffend en als het kan niet te duur. Ik wil die constructie graag met jullie delen. Ik heb wat nagedacht over de naam: "bazookavlechtwerkgleufjeshevelfilter" komt nog het dichtst in de buurt, maar niet echt vriendelijk voor het spraakorgaan. Daarom maar gekozen voor het JAVAL filter, gelijk mijn inlognaam. De constructie bestaat uit 12 mm. roodkoperen waterleidingbuis, 2 haakse knietjes, een T-stuk, een 15 mm. T-stuk en 70 cm. RVS vlechtwerk dat als ommanteling van een rubberen slang heeft dienst gedaan. Het filter hevelt 10 liter schoon kraanwater over in 1 minuut 40 bij een hoogteverschil van 90 cm., voor mij ruim voldoende om de filtercapaciteit van het filterbed bij te houden. Zie verder de foto's op http://picasaweb.google.com/107809014969615088558/AlbumZonderTitel?feat=directlink.

Hopmans:
Hey Javal,

Dit is in ieder geval beter als het standaard Bazooka filter.
De buis houdt de boel stevig.

Jacques:
Jaap heeft dit stukje innovatie afgelopen vrijdag laten zien op de clubavond van De Roerstok.

Daar heb ik deze foto's gemaakt.

Het is een mooi idee die naar mijn oordeel heel goed thuis hoort in het nieuwe Tips board.
Ik denk dat ik iets soortgelijks ga maken voor mijn bazookafilter.

jurgenfd:
Eenvoudig en prachtig idee. Mooie uitvoering. Het is ook veel goedkoper(/beter?) dan een filterplaat. En je hebt ook nog eens geen doorvoer op je vat nodig. Mooi ding!

Is het met zilver hard gesoldeerd? Ik ben voor dat lood/tin toch wel bezorgd. Hopelijk kun je anders omzetten naar knelkoppelingen zoals ook hier werd gedaan:

--- Citaat van: Marcel R op 23-03-2006  09:12 u ---We hebben inmiddels de koeler 'omgebouwd' dus snelkoppelingen gebruikt.

--- Einde van citaat ---

Ook ben ik nieuwsgierig naar hoe je het schoon maakt tussen vlecht en buis. Wat voor soort hoppen heb je er al mee gefilterd? Ik zie geen hop in je laatste foto bij Picasa, dus pellet? Maar die zou er toch niet doorheen moeten gaan? Bij die foto staat in het onderschrift gistingsvat maar dat is waarschijnlijk kookketel of hoe maak je hem schoon genoeg voor gistingsvat?

Ronald_:
Ik vind het een mooi ding!

Wat is precies je schoonmaak procedure? Ik neem aan helemaal uit elkaar halen?
En hoe doe je de binnenkant van de buis op de bodem?
En de 'hevelpijp'? Alleen spoelen?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie