Verse Wyeast gist verdelen en bewaren

Gestart door Robert1968, 15-01-2011 01:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robert1968

Ik heb op het forum gezocht op het antwoord op mijn vragen, maar dit niet (snel) kunnen vinden. Vandaar nogmaals een vraag over een het bewaren van gist.

Ik zit te denken om een Wyeast smackpack te kopen om deze gist direct al in zeer kleine hoeveelheden te verdelen over enkele (zeg 5) 10 ml buisjes en dit in de vriezer te bewaren. Ik ben er al achter dat je dit moet doen door 1 deel gist(slurry) te mengen met ongeveer met 2 delen glycerine (zeg 3 ml gistslurry met 6 ml glycerine). Vervolgens enkele dagen voor het brouwen de gist van één buisje opstarten met een (grote) moutextract oplossing is mijn idee.

Ik heb zelf nog geen ervaring met de smackpacks en weet dus niet hoeveel gist (ml) hier al inzit. Nu mijn vragen:
1. Moet je Smackpack eerst "activeren" (zodat het pak bol gaat staan) om vervolgens de geproduceerde gist te verdelen of is de gisthoeveelheid zonder activeren al voldoende om dit te verdelen volgens bovenbeschreven manier?

2. Is een Propagator voor dit doel al voldoende of moet dit een Activator zijn?

Groet

RobinB

In elk buisje gaat maar ca 1 ml. Dat heb je met 1 zakje uitverdelen heel wat cupjes?
Ik zou 1-2 ml uit de propagator/activator gebruiken om ca 5-6 cupjes uit te verdunnen. Of doe gek en maak 10 cupjes?
De rest kan je dan gewoon nog gebruiken voor een reguliere starter van je huidige brouwsel.
Ik houd tegenwoordig ca 10% glycerol aan in de uiteindelijke oplossing.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.