Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Knoflook & peperbier

Gestart door Ronald_, 14-01-2011 21:06 u

Vorige topic - Volgende topic

Ronald_

Medebrouwers!

Zondag staat de eerste sessie gepland voor waarin we 2 (experi)MENTAL bieren gaan brouwen. We (broer en ik) zijn nu een jaartje aan het brouwen en hebben al een tijdje in ons hoofd om een Knoflook en ene Peper biertje te brouwen (rode pepers)! >:D

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Ons plan is om een pils te brouwen, met een start SG van 1050/1055. Na het koken gaat het bier in 2 fermenters, beide met een "thee" erin, 1 van knoflook en 1 van pepers. Plan is om rustig aan te doen met de hop, om goed te kunnen zien wat de pepers en knoflook gaan doen met de smaak.

Ik denk zelf dat het een leuke touch geeft om een klein pepertje of een knoflookteen in de fles te bottelen tegen die tijd!

Ik ben heel benieuwd wat deze ingrediënten met de smaak gaan doen, met de vergisting, met schuimhoudbaarheid etc.etc. Mocht er iemand zijn die ervaring heeft, brand los! :)

Gerb

Ik heb geen ervaring met beide ingredienten, maar ik heb nog steeds een peperbier op mijn lijstje staan. Ik heb hier al een aantal keer over nagedacht en mijn idee is om een amber, wat zwaarder bier van ongeveer 7% te maken waarbij de pepers er bij de nagisting in gaan. De hitte van de pepers (capsaine) lost namelijk veel beter in alcohol dan in water op.
Een pils lijkt me niet heel geschikt, gevoelsmatig moet er toch nog wat esters, body en meer alcohol tegenover staan. Veel succes.

Ronald_

Ik ben vooral benieuwd naar de smaken die we ermee genereren, vandaar die keuze voor dit proefbrouwsel (10 liter totaal)

Uiteraard zullen die smaken weer anders zijn/ tot zijn recht komen in combinatie met esters en hoge alcohol etc...

janjansen

Streekbier,

Ik proef de geest van de ware ontdekkingsreiziger in uw en uw broeders voornemen tot het brouwen van dergelijck brouwsel. Voorwaar, de VOC-geest neemt concrete vormen aan in uw brouwketel, succes met uw moedigh experiment! Ik kan u helaas niet van andere adviezen voorzien dan de meest gangbare en uitgesletene, als daar zijn: laaf u tijdens het edel brouwproces bij voortduring rijkelijk met gerstenat en voorzie uzelve daarbij van de meest nobele spijzen en genotsmiddelen denkbaar, breng vrouwen en kinderen onder bij grootouders, dat soort dingen.

graag op de hoogte van de afloop van uw stoute plannen
verblijvend en hooghachtend,
Janjansen

RobinB

De peper is beter toe te voegen in de nagisting of lagering. Het scherpmakende stofje, capsaïcine, lost slecht op in water, maar wel in alcohol.

Ronald_

Citaat van: RobinB op 14-01-2011  22:04 uDe peper is beter toe te voegen in de nagisting of lagering. Het scherpmakende stofje, capsaïcine, lost slecht op in water, maar wel in alcohol.

Ok.. dan gaan we nahoppen met de peper denk ik... mm.. misschien is dit ook wel de beste aanpak voor de knoflook? aangezien ik graag die scherpe smaak wil pakken.. (maar het is vast een ander stofje?)

Penners

Hoi Streekbier,

Zelf heb ik geen ervaring met peper of knoflook in bier maar ik weet wel dat er in Hasselt een brouwerij (jessenhofke) zit die een knoflookbier op de markt heeft gebracht. Misschien de moeite waard om hier eens contact mee op te nemen.

Gr. Fred

hansHalberstadt

Ik weet dat een clublid van ons ooit een peperbier heeft gebrouwen en ingezonden naar het ONK.
De betreffende keurmeester was er niet zo blij mee want die kon daarna geen bieren meer objectief proeven.
HansH

Ronald_

Citaat van: hansHalberstadt op 15-01-2011  09:38 uIk weet dat een clublid van ons ooit een peperbier heeft gebrouwen en ingezonden naar het ONK.
De betreffende keurmeester was er niet zo blij mee want die kon daarna geen bieren meer objectief proeven.
HansH

:D Dat zijn goede verhalen!

@Penners, ik zal eens zoeken en rondkijken online daarvoor, maar ik bel ze denk niet, ik ben meer van het 'gewoon DOEN!' (niet qua stroomleverancier overigens)

ed

Citaat van: Streekbier op 14-01-2011  21:06 uIk denk zelf dat het een leuke touch geeft om een klein pepertje of een knoflookteen in de fles te bottelen tegen die tijd!

Henielma, heeft ooit een streekbier gebrouwen en toen asperges in de fles gebotteld. Dit was geloof ikniet zo'n succes Ik dacht dat je last van Gushing kreeg. Misschien dat Henielma hier meer over kan vertellen.

Ed

Henielma

Op zich was het aspergebier best lekker. Waarschijnlijk doel je op het feit dat de asperge na het openen van de fles direct naar boven kwam samen met wat schuim. Op zich een mooi effect.

Waarschijnlijk had dit ermee te maken dat er in de asperge opgeloste koolzuur gaat zitten die direct gasvormig wordt als de druk wegvalt bij het openen van de fles. Hierdoor wordt de asperge lichter dan het bier en komt de asperge omhoog.

Ik kan me voorstellen dat dit effect met een pepertje minder is. Een knoflook zou wel eens hetzelfde effect kunnen geven. Deze is waarschijnlijk ook poreus.

Ik zou overigens eerder een bier maken met gemalen peperkorrels dan met pepertjes. Maar dat is mijn persoonlijke smaak.

Drents Hopbier

Citaat van: Streekbier op 14-01-2011  21:06 uZondag staat de eerste sessie gepland voor waarin we 2 (experi)MENTAL bieren gaan brouwen. We (broer en ik) zijn nu een jaartje aan het brouwen en hebben al een tijdje in ons hoofd om een Knoflook en ene Peper biertje te brouwen (rode pepers)! Ik denk zelf dat het een leuke touch geeft om een klein pepertje of een knoflookteen in de fles te bottelen tegen die tijd!

Ik kocht in de VS een keer een flesje bier met een rode peper in de hals. Bij gebrek aan een glas, dronk ik zo uit het flesje. NOOIT doen!! 
Uitgeschonken in een glas had het waarschijnlijk wel een apart bier opgeleverd.

Hopbier

Jacques

Citaat van: Penners op 14-01-2011  22:37 uZelf heb ik geen ervaring met peper of knoflook in bier maar ik weet wel dat er in Hasselt een brouwerij (jessenhofke) zit die een knoflookbier op de markt heeft gebracht. Misschien de moeite waard om hier eens contact mee op te nemen.

Dat bier heb ik een tijd terug geproefd. Hoewel ik een liefhebber ben van kruiden en specerijen in bier vond ik dit geen succes. Knoflook en bier gaan voor mijn smaak niet goed samen. Maar iedereen heeft zijn eigen smaak.
Daarnaast is het niet verkeerd om een bier te brouwen dat je achteraf niet zo lekker vindt. Ook van minder lekkere bieren kun je leren.

Ronald_

Vandaag worden ze gebrouwen!

aldo

Heb wel pepers op wodka gezet en dat brandde er flink over!
Bij het mengen met 7 up was het net of de koolzuur het capsaïcine meenam, als je je mond boven het glas hield was het net of het heel scherp zou zijn, nam je een slok viel het reuze mee.

Wat voor pepers ga je gebruiken? in zowel scoville-eenheden(hitte/branderigheid) als in smaak zit er een groot verschil in peperrassen (tis net hop ;-) )

Ronald_

We hebben een papje/ thee gemaakt van 2 rode pepers (van de AH :))

Eerst door de knoflook pers 1tje, en de ander in ringetjes.. Beetje kokend water erbij en laten weken..

Na de hoofdvergisting kijken we naar de smaak maar waarschijnlijk doen we nog een peper erbij, omdat dan pas de alcohol de scherpheid kan dragen!

Ronald_

BOEM!

Gisteren hebben we eea van de gistkoek afgehaald en dus ook de eerste proeving gedaan!  >:D

En wat blijkt? De smaken zijn al ruim vertegenwoordigd in het jongbier! Nergens voor nodig om nu extra pepers of knoflook toe te voegen! De knoflook is erg sterk aanwezig met 1 bol per 5 liter! En het peperbier brandt zoals een goede curry achterin je keel!  :echtboos:

Het knoflook geeft naast de knoflooksmaak een grassige smaak. een prima toevoeging op vele hoppen als je het mij vraagt.
Het peper geeft dus wat scherps in de keel.. ik zou wel eens willen experimenteren met een kleine hoeveelheid in een donker bier!

Het peperbier staat nu op 1022 staat en het knoflookbier op 1020.. een klein verschil, maar dat zal vast wel rechttrekken na de komende weken!
Het plan is om eea nog een weekje op 10/11 graden te laten staan en dan een weekje (of 2) koud te lageren`(4/5 graden).

Tot nu toe een geslaagd experiment! :biersmile:

Ik kan me heel goed voorstellen dat peper of knoflook vaker gebruikt gaan worden komende recepten (wel in mindere mate natuurlijk)

Ronald_

Na ruime week na gisten op 8-10 graden staat de koelkast nu te draaien om een weekje op 2-4 graden op te klaren!

Komende week gaan ze de fles in!

Ronald_

Zowel het knoflook als het peperbier zijn gisteren op fles gegaan!

Het eind SG van beide is op 1015 gekomen, dus gewoon rechtgetrokken na het 2 punten verschil na de hoofdvergisting (1022 peperbier en 1020 knoflookbier)

Nog een interessante conclusie is dat het knoflookbier veel helderder is dan het peperbier! Nu hebben we een aantal dingen gedaan die we bij de grotere opstelling niet doen die hieraan kunnen bijdragen mijns inzien:

• We hebben voor het eerst met een bazooka filter gefilterd (zowel na maischen als na koken)
  • We hebben een volledig zakje gist over de 2 keer 5 liter gedeeld (ik denk over-pitched dus)
  • We hebben 2 volle weken koud gelagerd

Maar.. dit hebben we voor zowel het peperbier als voor het knoflookbier gedaan.. en toch is het knoflookbier een stuk helderder..! Zou knoflook kunnen zorgen voor een betere flocculatie? Ik heb zelf het gevoel van wel.. Of zal al het gist dood zijn van de knoflookpower, en krijgen we geen koolzuur meer op de fles nu?

Dit is hoe helder het knoflookbier is;

Jacques

Het verschil in helderheid kan veroorzaakt worden door de pH. Heb je die gemeten?

En hoe smaakte de bieren?

Ronald_

mmm.. pH.. Ja dat meten we inderdaad nooit.. Heeft iemand ene idee hoe knoflook (of peper) de pH van iets beinvloeden?

De smaken zijn in mijn ogen echt super! Maar ja ik hou dan ook van knoflok, zelf brouwen en rare dingen. Kijk, wij hebben in extremen gebrouwen, met 2 verse rode pepers op 5 liter en 1 hele bol knoflook op 5 liter.

Zoals ik eerder al eens aangaf denk ik dat het knoflook een bepaalde grassige toon aan bier kan geven, die de hop ondersteund. Maar dan wel in mindere mate dan nu! Nu is het alsof je een pakje salami openmaakt :)

Het peperbier ruimt paprika-achtig (het sap uit de verse pepers) maar smaakt pittig.. wel achterop de tong/ in de keel en niet, zoals de verse pepers in het eten voorop/ in het midden van de tong..

Maar er gaan zeker wat recepten gebrouwen worden met wat knoflook toevoegingen!

Voor nu ben ik vooral benieuwd wat het verschil zo groot kan hebben gemaakt in helderheid van het bier!

Jacques

Er kunnen verschillen zijn ontstaan tijdens de vergisting van de twee bieren. Hierdoor kan de pH wat verschillen. Als je de bieren nog een keer gaat proeven kun je misschien meteen de pH meten.

jpt

Er is een commercieel knoflookbier, maar dat is echt niet te hachelen. Een afrader!
Groene pepers echter, zijn een goede toevoeging. Zelf heb ik ooit een misluk pils gebrouwen en op de nagisting één bolletje toegevoegd. Het geeft een leuke bite in je bier, maar het wordt niet echt gewaardeerd als je je flesje leegschenkt en er komt een vaag bolletje mee :)

Ronald_

Ok dan!

Gisteravond bij het eten geprobeerd een knoflookbier te verorberen..

Conclusie 1; Man wat is dit bier helder! gelijk aan ieder gefilterd/ gepasteuriseerd commercieel bier!
Conclusie 2; Knoflook is niet goed voor je schuim.. Het schuim 'klinkt' al niet goed en blijft gewoon niet staan (een soort colaschuim) Hier hebben we alleen eerder last van gehad met geinfeceerde biertjes..
Conclusie 3; Dit is geen dorstlesser! :)

Vanavond een peperbiertje bij het avondmaal :)

SeekingBeer

Het is wel ontzettend helder!

Maar kan je als je knoflook of groen/rode perperbier wilt maken dit niet eenvoudig toevoegen bij het bottelen?
Dus bijv een kwartiertje zachtes uit laten koken en dan alleen het vocht gebruiken?
En dan alleen voor de laatste flesjes die je vult.

Ik ga niet snel een paar bollen knoflook in 30 liter kokende wort gooien.

En de dosering voor perpers moet je wel laag houden want bier is totaal niet vet dus je krijgt de volle laag op je tong.

Vergelijkbare Topics (7)

653

Gestart door Herman

Reacties: 94
Gelezen: 28416

40946

Reacties: 9
Gelezen: 1399

31961

Reacties: 5
Gelezen: 2683

18401

Gestart door Monkey

Reacties: 27
Gelezen: 8781

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.