Een paar dagen geleden stond er een stukje over dit programma in De Morgen. Daaruit kreeg ik de indruk dat de nadruk op het culinaire aspect van bier zou komen te liggen. Inderdaad vrees ik dat dat samenhangt met de verhuizing naar het meer populistische "één", want als we één ding weten, is het dat als je kijkers wilt, je iets moet koken.
In datzelfde stukje werd het utopisch idee van de bierwereld weer eens opgelepeld, namelijk dat Belgisch bier langzaamaan dezelfde status als wijn zou verdienen. In dat kader werd een 'topchef' opgevoerd die opgelucht was eindelijk zonder statusprobleem een Leffe in een gerecht zou kunnen gebruiken.
Een 'topchef' die de weinig geïnspireerde keuze van Leffe maakt voor z'n topgerechten ("gerechtjes" is het lingo trouwens, maar goed) is natuurlijk al tragisch. Maar ik zie de bui al hangen. Ik vrees dat we deze serie niet zullen kunnen ontsnappen aan, oh gruwel,
food-pairing. Ik heb dus niet durven kijken.

Dat ze veel Engels gebruiken heeft natuurlijk een even commerciële achtergrond. Daarmee is de serie gemakkelijker te verkopen naar het buitenland, wat een serieuze factor is in het budget. En daar heb ik dan weer geen bezwaar tegen (ik ben niet tegen alles).