Oxidatiegevaar, een spook?

Gestart door Jacques, 07-01-2011 17:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Naar aanleiding van het topic Mythen.

Citaat van: Caspar op 07-01-2011  17:26 uNog een klassieke mythe... hot side aeration, het oxidatiespook ;D .

Hmm, er zijn al heel wat wetenschappelijke onderzoeken uitgevoerd waaruit bleek dat dit spook toch echt bestaat.
Zelf heb ik er ook veel last van gehad.

Caspar

Er zijn ook wetenschappers, zoals Charles Bamforth, die zeggen dat het in geen verhouding staat met het oxidatiegevaar tijdens het verpakken en hevelen van het bier.

Jacques

Citaat van: Caspar op 07-01-2011  17:39 uEr zijn ook wetenschappers, zoals Charles Bamforth, die zeggen dat het in geen verhouding staat met het oxidatiegevaar tijdens het verpakken en hevelen van het bier.

Dat neemt niet weg dat het oxidatieduveltje gedurende het gehele brouwproces op de loer ligt.
In het verleden werd inderdaad gedacht dat hete wort veel gevoeliger was voor oxidatie dan nu. Maar het blijft nog steeds een punt van aandacht.

Hopmans

Citaat van: Jacques op 07-01-2011  17:35 uZelf heb ik er ook veel last van gehad.

Dat zat tussen de oren.
Je ziet er trouwens goed uit (zag ik op de foto van de Jopen-topic).
Afgevallen, en gezonder (betere levens-stijl).
Doet ook vaak wat tussen de oortjes.
 :duimop:

Oscar

ooh....krijgen we nu allemaal van dit soort topics ?  >:D >:D >:D >:D

IK geloof er ook niet in...

RobinB

Voor degenen die er geen last van hebben (en het wel kunnen proeven) is het geen probleem. Hun proces is kennelijk goed genoeg tezamen met hun doorlooptijd.

Voor degenen die er wel last van hebben staat het forum vol tips hoe het aan te pakken.

Voor degenen die het sowieso niet proeven en nergens last van hebben:" Ignorance is bliss..."

Hopmans


Adrie

Basic brewing radio heeft eens een experiment gedaan. Een wort werd in tweeën gesplitst en een deel werd heet flink belucht (kloppen met de garde tot de armen er bijna vanaf vielen) en de andere niet. Op verschillende momenten na het bottelen werd het bier geproefd tot wel een jaar later. Verschillen waren er niet of minimaal. In ieder geval werd geen verschil gevonden in oxidatiesmaken.

Jacques

Citaat van: Adrie op 07-01-2011  19:49 uBasic brewing radio heeft eens een experiment gedaan. Een wort werd in tweeën gesplitst en een deel werd heet flink belucht (kloppen met de garde tot de armen er bijna vanaf vielen) en de andere niet. Op verschillende momenten na het bottelen werd het bier geproefd tot wel een jaar later. Verschillen waren er niet of minimaal. In ieder geval werd geen verschil gevonden in oxidatiesmaken.

Op dit experiment zou ik niet blindvaren.

In het verleden had ik een hevelfilter waarbij knelfittingen zaten boven het vloeistofniveau. Diverse keren merkte ik destijds dat het hevelen niet helemaal verliep zoals bedoeld. Er werd lucht aangezogen via de knelkoppelingen.
In de smaak van mijn bieren was dat te proeven.
Het probleem werd opgelost door dit gedeelte van de hevelfilter te vervangen door een pijp uit één stuk waarbij de bochten gebogen zijn. Het oxidatieprobleem was opgelost. Sindsdien weet ik dat hete wort oxidatie echt bestaat en niet tussen de oren zit.

RobinB

Het zit ook niet (alleen) tussen de oren, maar het is niet voor iedereen een probleem. Zie mijn vorige post hierboven.

Jacques

Citaat van: RobinB op 07-01-2011  21:07 uHet zit ook niet (alleen) tussen de oren, maar het is niet voor iedereen een probleem. Zie mijn vorige post hierboven.

Ja, het grootste "probleem" zit hem er in dat niet iedereen deze smaak herkend.

Een mooi voorbeeld: een aantal jaren geleden toen ik nog actief keurde bij ONK's kreeg ik een bier onder mijn neus dat door een keurmeester geselecteerd was als een potentiële prijswinnaar. De geur van het bier werd helemaal overheerst door de oxidatiesmaak. De bewuste keurmeester (die inmiddels ook een tijd geleden gestopt is met keuren) herkende de smaak niet. Voor mij was dat verstelbaarheid. Zelf herken ik de smaak al in lage concentratie. Dat is dus eigenlijk pech hebben want zij die hier geen last van hebben kunnen van veel meer bieren genieten.

RobinB

Deze reaktie had ik al ondervangen! ;)
Citaat van: RobinB op 07-01-2011  19:28 uVoor degenen die er geen last van hebben (en het wel kunnen proeven) is het geen probleem. Hun proces is kennelijk goed genoeg tezamen met hun doorlooptijd.

Voor degenen die er wel last van hebben staat het forum vol tips hoe het aan te pakken.

Voor degenen die het sowieso niet proeven en nergens last van hebben:" Ignorance is bliss..."

Jacques

Als je de smaak herkend maar het niet erkent als een probleem dan zit er naar mijn idee iets niet goed tussen de oren...

Een beetje flauwe reactie. Ik had inderdaad over de vetgedrukte tekst heen gelezen. Het is vandaag ook erg druk op het forum.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.