Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.
Bedankt voor jullie reacties, laat ik even een tijdje op mij inwerken.Misschien niet duidelijk geweest, Als je de vloeibare gist gebruikt met starter, beluchten e.d. is het dan gezien de kleine hoeveelheid bier, 10 liter, mogelijk bijv, de helft van giststarter te gebruiken en de andere helft bij paar weken in de koelkast bewaren voor een 2e brouwsel?
Dag Guuz,Je kan ook gewoon een bier brouwen met de volledige starter en de gistkoek bewaren. Misschien net zo praktisch en het scheelt een week bewaren in de koelkast... Ik zou zelf gist niet langer dan twee a drie weekjes bewaren in de koelkast.
Iedere gist is meermaals te gebruiken, maakt niet uit of het van Wyeast, fermentis of waar dan ook is!
Wil je echt goedkoop brouwen, dan kan je ook een korrelgist starter maken.
Bovendien: het is verkeerde zuinigheid. Korrelgist kost al bijna niks. De moutextract om de giststarter mee te maken is duurder. De kans is bovendien behoorlijk groot dat je de kwaliteit van de gist eerder verslechtert dan verbetert. De gistfabrikant heeft zijn best gedaan om de gist in topconditie in de zakjes te krijgen.
De drogist in Beverwijk verpakte korrelgist in eigen plastic zakjes, en dat lag jaren op de schappen bij kamertemperatuur.
Wil je echt goedkoop brouwen, dan kan je ook een korrelgist starter maken.Een heel klein hoekje van het zakje knippen, en dan een mespuntje gist opkweken.Daarna weer een plakbandje over het hoekje, en de koelkast in.
De drogist in Beverwijk verpakte korrelgist in eigen plastic zakjes, en dat lag jaren op de schappen bij kamertemperatuur.Prima bieren mee gebrouwen.