Bo(c)kbieren 2004

Gestart door MO, 19-10-2004 08:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

Ik vermoed dat ik niet de enige ben die geniet van het grote, diverse aanbod van Neerlands grootste soort Speciaalbieren. Vandaar bij deze het verzoek om alle proefervaringen en -discussies onder dit kopje te voeren.

Bokbieren uit 2002 en 2003 zijn besproken in

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,950.0/all.html

LaTrappe bockbier 2004 heeft veel aandacht gekregen in

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1643.0.html

Ik heb nu een zestal bokjes geproefd en het valt allemaal niet mee. Zal over een paar weken wel de hele lijst hier zetten. Waar ik me, net zoals vorig jaar, weer erg erg over opwond was het aanzoeten (Hertog Jan en Heineken) en aankleuren (Hertog Jan) van de bieren. Kleur komt uit een mooie donkere moutsoort en zoet komt uit moutsuikers waarvan de hoeveelheid wordt gestuurd via slim maischen. De profs zouden dat toch veel beter in de hand moeten kunnen hebben dan een simpele amateur als ik?

cornel

Hello,

MO ,

Ik heb nog nooit een bo(c)k biertje gedronken aangezien ik hier in Belgie nog zelfs niet ALLE
Belgische bieren geproefd heb.Wat wel volgens mij vaststaat is dat de grotere brouwerijen
meer uit zijn op winstbejag door bieren te produceren die commercieel veel winst opleveren.
Ook de brouwmeesters staan onder zware druk.
De mensen( ver)kiezen toch snel wat de marketing hun voorschoteld.
Als de kat maar een naam heeft!
Het is ook aan ons hobbybrouwers om de originaliteit van de échte bieren hoog te houden.
De zoetheid die men de mensen gewoon heeft gemaakt staat ver van de werkelijkheid.Wie kan
nog genieten van een échte geuze,kriek,oud vlaams bier,saison,bittere bieren,enz? :lekkerbier:
Bieren waarin men de grondstof nog min of meer proeft? :proost2: :proost2:
Ik ben heel blij dat Je écht kritisch bent,volgens mij komt dat ook omdat we zelf zéér kritisch zijn
voor onze zelfgebrouwen bieren.
Schuimende groeten,
Cornel

MO

A3 schreef in de LaTrappe Bock thread:

Proevers,

Gisteravond heb ik dit bier van het vat gedronken na al die lovende recensies. Toen het bier koud was, was ik eveneens erg enthousiast, maar toen het warmer werd, werden naar mijn smaak de snoepjes en de gebrandheid te dominant. Met een ondergist was dit bier waarschijnlijk een stuk beter geweest. Ik heb ernaast een Gulpener bok gedronken. Deze was iets zoeter (maar niet veel), had meer body, moutigheid en caramel. Eigenlijk vond ik de Gulpener beter. De bok van het IJ (van het vat) viel vies tegen. In beginsel viel de overweldigende karamelsmaak op, maar het bier had veel te weinig body en bitterheid. De kenmerkende kruidigheid van het IJ was dit jaar afwezig, wat wel weer voor het bier pleit.

Kortom: van de mini-proeverij beviel de Gulpener bok mij het meest.

Groeten,

A3

Jacques

De gebrande smaak van de La Trappe Bock vind ik nou net geweldig. Veel bockbieren hebben de laatste jaren steeds meer in karakter ingeboed. Ze zijn vlakker en zoeter geworden. La Trappe Bock breekt met deze trend.


Ik zit nu een Alfa Bokbier te proeven. De krachtige smaak die mij beloofd is op het eitekt van dit bier kan ik niet ontdekken.

Het bier is vrij licht van kleur en licht zoetig. Branderigheid en karamel zijn geheel afwezig. Ook de bitterheid laat het afweten. Het smaakt een beetje als een iets zwaardere pils. Het zou mij niet verbazen als bij dit bier enkel pilsmout is gebruikt en dat de kleur uit een potje kleurstof komt. Gelet op het feit dat op het etiket staat dat het een 'natuurzuiver bier' is ga ik er maar van uit dat ze natuurzuivere kleurstoffen zijn.

Wat een flauw bokbier! Zelfs de mouotigheid ontbreekt...

 :degroeten: Jacques

Adrie

Ha Jacques,

Met de Vier Broeders hebben wij elk jaar een blinde bokbiertest. Ooit in het grijze verleden kwam die van Alfa eens als winnaar uit de bus, maar het jaar daarna en de jaren erop eindigde hij steeds onderaan (gebroederlijk naast de Grolsch). Jammer dat Alfa dit jaar weer niet met een beter product op de markt komt.

Overigens laten de brouwers die hun bokbier steeds meer verzoeten eenzelfde trend zien. Ooit was de Heineken tarwebok ook een heel mooie bok, maar na korte tijd werd ook deze (te) zoet. In november is het weer zover, dan gaan de Vier Broeders weer een avondje bokken testen en dan zal ik de resultaten posten.

Wat de bok van La Trappe betreft: ik ben het met je eens dat deze bok een stuk meer karakter heeft dan tegenwoordig gebruikelijk en dat kan ik zeer waarderen. Niet zozeer de gebrandheid, maar wel de snoepjes vond ik minder geslaagd.

Groeten,

A3

MO

Grappig overigens dat Bavaria het bovengistend zijn als marketing wapen gebruikt, maar wel alleen voor hun Hooghe Bock dat zogenaamd het enige bovengistende bockbier is. Terwijl het andere bier uit een van hun brouwerijen volgens Peter, A3 en ondergetekende ook gewoon bovengistend is (LaTrappe).
Ik zal mijn lijstje tot nu toe geproefd, 8 stuks meen ik, ook posten, vanavond of zo.

Caspar

Ik heb de volgende bokbieren al geproefd:

Hertog Jan
Amstel
Heineken
La Trappe
Budels Bok uit de tap (volgens mij)

En ik zal er nog wel wat proeven... ik vrees dat ik de smaak niet zo mooi kan omschrijven als jullie. Ik proef pas sinds een paar maanden "bewust" bier. Maar ik zal mijn best doen.

Groetjes Caspar

MO

Gulpener Herfstbock
Niet zoet. Licht wrangig. Niet heel moutig. Goed.

Excelsior Herfstbock (Aldi!)
Niet heel zoet. Wat te bitter. Mooi caramel. Goed.

La Trappe Bockbier
Mooi droog. Overheersend koffie. Eigen gist gebruikt en geen kruiden. Weinig bitter. Teveel chocolademout. Goed

Jopen bokbier viergranen
Overheersend zuur. Lijkt geen infectie te zijn. Vorig jaar heel anders beoordeeld. Afgekeurd.

Alfa bokbier
Wat zoetig maar ook afdoende (zoetige) bitter. Goed

Heineken Tarwebok
Veel te zoet. Aangezoet met suiker. Afgekeurd.

Hertog Jan
Twijfelaar. Zoet maar ook matig. Wel aangezoet. Net niet.

Bavaria Hooghe Bock
Wat zoet maar mooi karamellig en moutig. Goed.

Urthel Bock exclusief
Wat neutrale maar keurige bock. Waarschijnlijk bovengistend. Goed.

Ritterbock (vat)
9% is wel wat zwaar. Tamelijk gebrand. Gekke, ondefinieerbare nasmaak (licht). Drinkt toch goed door. Matig van body. Geen topper.


Jacques

Ik zit nu een Jopen viergranen Bokbier te drinken (vorig jaar dus gebrouwen, zie hier).
 
Het heeft een sterke diaceytl smaak (boterachtig). Verder veel karamelsmaak. Zoetig. Heeft een stevige body.

Het bier dat ik nu zit te drinken heeft geen zure smaak maar dus wel een andere smaakafwijking.

 :degroeten: Jacques

MO

Gisteren eindelijk de Amstel Bock kunnen nuttigen. Meteen maar de doordrinkbaarheid getest. Met heel veel drinkplezier heb ik er drie in een klein uurtje genuttigd. Wat moest ik anders: de barman bij ons in het gemeenschapshuis had speciaal op mijn advies in plaats van de gebruikelijke Heineken bock dit jaar Amstel bock ingeslagen. Vorig jaar liep het bockbier niet, en hij wilde dit jaar eigenlijk geen bockbier inslaan. Nu was het eerste krat al op.
En weer staat Amstel dit jaar bovenaan in mijn lijst. Beste bockbier van Nederland naar mijn bescheiden mening, voor wat ik tot nu toe heb geproefd. Ik had het gevoel dat hij iets zoeter was dan vorig jaar, maar het was pure moutzoet en daar kan ik best tegen. Iets zoeter dan droog dus, prachtig neutraal van gistsmaken, duidelijk roder dan bruin (zeker te licht volgens Walsh' definitie), heerlijk moutig, vol caramel, heel licht gebrand (wel gebrander dan de kleur doet vermoeden) en met 7% aan de hoge kant in alcohol. Minpuntjes: de wat matige schuimkraag & -houdbaarheid en iets te overgesatureerd.
Amstel heeft aan LaTrappe een geduchte concurrent maar ik geef toch de voorkeur aan een ondergister boven een bovengister.

Caspar

Ik heb geproefd:

Amstel: Goede balans, niet te zoet lekker bittertje.
Lindeboom: Smaak was zeker goed, ietsje gebrand alleen... ondanks de redelijk lichte kleur.
La Trappe: Lekker bitter, trappisterig... maar de smaak werd me iets te gebrand na een poosje. Ging tegenstaan, niet teveel van drinken.
Hertogjan: Wel zeer zoet, maar ok.
Heineken: Tja, hij wijkt door zijn zware zoetheid erg af van de andere bokjes
Jopen: Qua smaak wel goed in balans zoet, caramel... alleen ik proefde ook een sterk soort van fruitig zuurtje of zo (ik had datzelfde zuurtje ook in een Schele Os laatst trouwens, heb geen idee of dat een infectie is).
 
Ik vind de Amstel het lekkerste... echt vies geen een. Jopen en Heineken staan wel onderaan.

PS, ik heb nog een lekkere zachte bok geproefd in de kroeg... weet alleen niet meer hoe ie heette, misschien Budels...

Groetjes Caspar

MO

Over Jopen hebben we het al uitgebreid gehad, inclusief commentaar van de brouwer zelf (http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1655.0.html)

Het zuurtje uit de Maaslandbieren komt van de gist. Het is zeker geen infectie, de gist produceert meer citroenzuur dan andere bieren. Het maakt de Schele Oss Tripel tot een originele, karakteristieke volmout topbier (is maar een mening). Het zuurtje uit Jopen bok komt of uit een wilde gist of op de een of andere manier uit de rogge. Jopen bok tht 2005 is bier van een jaar oud en raad ik iedereen af om te kopen. Hoewel Jacques' flesje weer goed smaakte.

Caspar

Hey Mo, deze zuurtjes zijn ook niet vies trouwens... ik vind het alleen minder bij bokbier passen.

Ik heb nog nooit een echt geinfecteerd bier gedronken. In mijn beleving moet dat echt azijnachtig smaken of zo... en dat is bij beide bieren niet het geval. Ik weet simpelweg niet hoe geinfecteerd bier smaakt.   

MO

Kom maar eens langs dan, ik heb nog wel wat flesjes staan. Ook koop een biertje van brouwerij 't IJ, die zijn daar nog beter in dan ik.

Jacques

Citaat van: MO op 29-10-2004  13:03 uHoewel Jacques' flesje weer goed smaakte.

Hoi Martin,

Het Jopen viergranen bokbier was verre van een goed smakend bier. Het smaakte stevig naar diacetyl zoals ik aangaf en had wel degelijk een smaakafwijking. Het was alleen niet zuur zoals het bier dat jij geproefd hebt.

 :degroeten: Jacques

Hopmans

Hoi mannen,

Ben nu een Ezelenbok aan het drinken.   :lekkerbier:

(Beste bock van 2001 en 2002)    :lessmile:

Zoet bij de eerste slok, wel wat bitter bij de afdronk.   ::)

Wel geraffineerd moet ik zeggen.    ???

Mmmmm niet slecht .   8)

Groetjes,

Hoppie

MO

Zojuist heb ik de uitslag vernomen van de wedstrijd het beste Nederlandse bokcbier van 2004 die altijd gehouden wordt rond het PINT bockbier festival eind oktober in Amsterdam

1. Twels bockbier (us heit http://www.bierbrouwerij-usheit.nl/teksten/startpagina.htm)
2. Ezelenbock (SNAB http://www.snab.nl/)
3. Amstel bock (www.amstel.nl)

MO


MO

Amstel bock
Net als vorig jaar een topper. Wel een doordrinkbock.

Zondebok (Halve Maan Hulst)
Hele goede dubbelbock.

Ijsselbock (BAM)
Veel te veel zoethout

Nelis bok (Prael)
Te zoet en nare bijsmaakjes. Zeer slecht.

Wildebock (Scheldebr)
Dun en te veel bijsmaakjes. Misschien teveel gekruid. Slecht

Lindeboom Bock
Geur te zwavelig, te licht van kleur maar heel erg lekker (caramel, body, gist)

Leute Bokbier
Net als vorig jaar verzuurd. Zeer matige body.

Ik heb VanSteenberge maar eens gemaild over hun zuurtje. Ben benieuwd of ze net zo open zijn als Jopen.

MO

Binnen 24 uur kreeg ik antwoord van de brouwer van oa Leute Bock

Geachte heer Ostendorf,

Als u andere bieren van onze brouwerij drinkt kan je deze "zurige nasmaak" nog terug vinden.  Tijdens de hoofdgisting gaat de gist een aantal zuren produceren, hierdoor krijgen we een pH-verlaging van ongeveer 5 naar 4.2.  Afhankelijk van de giststam gaat de ene iets meer zuren produceren dan de andere. 

Onze bieren zijn ook vrij droog,  dit wil zeggen dat het restextract (=restsuikers) die overblijven na de gisting, zeer gering zijn.  Bij volle bieren, die wat zoeter en volmondiger zijn (door het hogere gehalte aan restsuikers) gaan we de eventueel gevormde zuren niet proeven vermits de volheid overheerst. 

De leutebok hergist ook op fles.  Bij het ouder worden zal dus ook de smaak evolueren.  Leutebok is een bier waar de gist aktief is voor een langere periode (enkele maanden).  We zien na een paar maanden dat het koolzuurgehalte in de fles is verhoogd, en dus ook het restsuikergehalte gedaald is.  Hierdoor krijgen we een iets droger bier en zullen de gevormde zuren tijdens de hoofdgisting zich iets meer manifesteren.
Wij doen op al onze bieren een microbiologische controle, en ik heb nog even nagekeken, maar met het bewuste lot (24HD) was er geen enkel probleem.

Het klopt dat wij een Vlaamse Bourgogne hebben.  Dit bier heeft eerste een normale hoofdgisting, maar gaat daarna voor minsten 6 maand in tanks met een melkzuurgist.  Dit is geen spontane gisting maar een gecontroleerde gisting (zoals bij rodenbach,...).  Deze gisting wordt volledig gescheiden van de rest van het productieproces.

De augustijn (niet de grand cru) heeft voor de hergisting een speciale gist die verantwoordelijk is voor zijn unieke geur en smaak.  Deze gist durft na een aantal generaties muteren (verandering van de genetisch eigenschappen), en dus andere eigenschappen naar smaak en geur zal geven.  Wildgisten hebben ook deze eigenschappen.  Daarom spreekt men soms van een soort "wilde gist".

Ik hoop dat alles wat duidelijker is, maar indien er nog vragen zijn staan wij graag open om deze te beantwoorden.

Met vriendelijke groeten,
Koen De Cock
Kwaliteit
Brouwerij Van Steenberge


Adrie

Ha MO,

Ik sta toch steeds weer versteld over de openheid van sommige brouwers. Ook hulde voor Leute. Interessante info, met name over de Augustijn die ook nog op mijn lijst te klonen bieren staat.

Groeten,

A3

Adrie

Afgelopen weekend kwam ik de bok van Huttenkloas tegen. Een mooie bok, vond ik: moutig, niet zoet, mooi bittertje en licht gebrand. Weinig fruitig. Eindelijk een echt mooie bok van een kleine brouwerij. Klasse, jongens!

Groeten,

A3

MO

Je weet dat hun bieren in de bakermat van de bockbieren worden gebrouwen? In Duitsland dus?

Adrie

Ha MO,

Nee, dat wist ik niet. Ik dacht dat hun bieren in Hengelo werden gebrouwen. Blijkbaar is het een brouwerijhuurder??

Groeten,

A3

Adrie

Inderdaad, zie HIER.

Groeten,

A3

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.