Osmosewater en troebelheid

Gestart door Adrie, 07-01-2011 14:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Drie brouwsels heb ik er nu opzitten met osmosewater. Een van die bieren is nu op (APA), een van de bieren is doodgekookt en gezwanehalst (Indien Bleiches Lager) en een is aan het nagisten (Oerkwel 1). Het lijkt alsof deze bieren troebeler zijn dan met gewoon kraanwater. De APA is heel lang licht troebel gebleven (US-05 gist), de IBL was bij het zwanehalzen nog licht troebel en de Oerkwel was bij het overhevelen behoorlijk troebel terwijl normaal ondergisters bij mij in deze fase al behoorlijk helder zijn.

Wat zijn jullie ervaringen met osmosewater en troebelheid?

ernie_

Ik heb nooit gebrouwen met osmose water, maar in mijn zeeaquarium tijd maakte ik zelf zeewater met een omkeerosmose apparaat.
Het water wat daar uitkwam was super helder. Was je water bij het starten wel helder?

Adrie

Citaat van: ernie_ op 07-01-2011  14:59 uIk heb nooit gebrouwen met osmose water, maar in mijn zeeaquarium tijd maakte ik zelf zeewater met een omkeerosmose apparaat.
Het water wat daar uitkwam was super helder. Was je water bij het starten wel helder?

Kraakhelder en azuurblauw.

EBC

Ik heb er drie gebrouwen met 100% osmose zonder toevoeging van zouten.

De eerste was een APA. Die was tijdens het maischfilteren al blind. Na bottelen is hij al helderder, maar niet zo helder als ik gewend ben. Eenmaal in de koelkast slaat hij meteen dicht van de koudewaas.

De tweede is een ondergistende donkere bock. Prachtig helder

De derde is een ondergistende helles bock. Staat nog in nagisting, maar gisteren in het maatglas zakte de gist snel uit en wed hij kraakhelder.

Waarom bieren soms troebel blijven weet ik niet. Ik dacht bij de APA dat het de pale mout kon zijn. Maar die zit ook in de donkere bock...het was geen Maris Otter  ;)

Ik kan het niet wijten aan het osmosewater. Misschien is het wel een brouwzoutverhouding die het doet?

Nogmaals een plaatje met 52 liter osmosewater in de ketel. Je ziet alleen wat werveling door de verwarming van de brander en de rand van het water langs de ketel.

William

Ik gebruik geen osmosewater maar verdun wel vaak een gedeelte van het water met demiwater waarbij ik sommige zouten weer aanvul. In mijn geval heb ik geen troebelere bieren opgemerkt.

Waarschijnlijk haal je er met osmose heel veel andere zouten uit waardoor de totale ionsterkte minder wordt. Juist de overall ionsterkte is erg belangrijk bij colloidchemische stabiliteit van eiwitten, gisten en andere deeltjes. Zouten schermen de lading af waardoor deze deeltjes elkaar dichter kunnen naderen en kunnen uitvlokken tot grotere deeltjes die sneller sedimenteren.

Misschien moet je wel een basisionsterkte hebben door ook met natriumchloride te supplementeren.

Jacques

De samenstelling van de opgeloste zouten heeft invloed op de troebelheid. Je zou daarom brouwzouten (calciumzouten) kunnen toevoegen.

Zie ook dit artikel over biertroebels http://www.craftbrewing.org.uk/technical/hazes.html
en http://www.winning-homebrew.com/clarity.html

Jacques

Citaat van: William op 07-01-2011  17:07 uWaarschijnlijk haal je er met osmose heel veel andere zouten uit waardoor de totale ionsterkte minder wordt. Juist de overall ionsterkte is erg belangrijk bij colloidchemische stabiliteit van eiwitten, gisten en andere deeltjes. Zouten schermen de lading af waardoor deze deeltjes elkaar dichter kunnen naderen en kunnen uitvlokken tot grotere deeltjes die sneller sedimenteren.

Precies. Troebelheid gaat om de elektrische lading van de deeltjes die in oplossing zijn.

Albertus

Ruim anderhalf jaar gebruik ik nu osmosewater, in percentages tussen de 50 en 70 %. Tot nu toe is mij geen verschil opgevallen met eerder gebrouwen bier voor wat betreft de troebelheid.

Bert

Jacques

Citaat van: Albertus op 07-01-2011  17:54 uRuim anderhalf jaar gebruik ik nu osmosewater, in percentages tussen de 50 en 70 %. Tot nu toe is mij geen verschil opgevallen met eerder gebrouwen bier voor wat betreft de troebelheid.

Voeg je brouwzouten toe?

Adrie

Even voor de goede orde: ik gebruik natuurlijk brouwzouten om ervoor te zorgen dat het calciumgehalte tussen 50 en 100 mg/l komt te liggen (voor een goede enzymstabiliteit en flocculatie van de gist) en ik de gewenste verhouding tussen chloride en sulfaat krijg. Het is dus zeker niet zo dat er niets meer in het water zit.

Albertus

Citaat van: Jacques op 07-01-2011  19:16 uVoeg je brouwzouten toe?

Vrijwel altijd.

Bert

Jacques

Citaat van: Albertus op 07-01-2011  19:53 uVrijwel altijd.

En in welke verhoudingen want ik vermoed dat hier de kern van de oplossing zit.
Maar het is gissen want ik gebruik gaan osmosewater.

RobinB

Ik weet het niet zo... Troebelheid is iets mysterieus, net als met MO-mout, heb ik geen last van gehad.

Jacques

Citaat van: RobinB op 07-01-2011  21:30 uTroebelheid is iets mysterieus, net als met MO-mout, heb ik geen last van gehad.

Het is denk ik een onderwerp waar we nog te weinig van weten. Misschien dat hier over een tijd verandering in komt.

RobinB

Das ook wel weer waar. Zonder kennis is alles een mysterie! :)

Hopmans

Citaat van: RobinB op 07-01-2011  21:30 uTroebelheid is iets mysterieus, net als met MO-mout
Het zit 'm in de naam.


Albertus

Citaat van: Jacques op 07-01-2011  20:44 uEn in welke verhoudingen want ik vermoed dat hier de kern van de oplossing zit.
Maar het is gissen want ik gebruik gaan osmosewater.

De samenstelling van de brouwzouten die ik toevoeg hangt af van het typebier. Met behulp van BrouwHulp stuur ik op restalkaliteit en de sulfaat/chloride verhouding.

Bert


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.