Bewaren en activeren Wyeast-gist smack-pack

Gestart door Rowan Huigen, 05-12-2010 21:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: EBC op 08-01-2011  23:17 uIk denk toch dat de temperatuurschommelingen op een radiator te groot zijn. Evenals in een broekzak overigens, maar dat terzijde.

Op een radiator zijn de temperatuurschommelingen inderdaad redelijk groot, maar of dat een dramatisch gevolg heeft voor de opkweek van gist weet ik zo net niet. De gevolgen van een temperatuur shock worden in mijn ogen behoorlijk overdreven gezien de ervaringen die ik heb bij koelen en opwarmen van gist bij het opkweken en starten van een vergisting.

Die broekzaak is vrij constant van temperatuur. Ons lichaam heeft een redelijk constante temperatuur.


Oscar

Citaat van: Herman op 08-01-2011  23:40 uEen tip: je kunt ook een babyflessenwarmer voor dit doel gebruiken.

Die zijn vooral handig bij het opkweken v/e depot..... :)

orangeloo

Meten = weten.
Ik heb de temperatuur gemeten op de radiator deze bedraagt 35 graden.
Is dus aan de hoge kant maar zeker geen 60 of 80 graden.
De gist was niet dood, want het waterslot is nu actief.  :biersmile:

Dit neemt niet weg dat ik de volgende keer toch iets vroeger zal beginnen met mijn gist.
Maar soms breekt de nood de wet  :(

Oscar

Citaat van: orangeloo op 09-01-2011  10:56 uMaar soms breekt de nood de wet  :(

Hmmm... de wet is: niet voldoende gist = niet brouwen... Als je deze "breekt" zal dit effect hebben op de kwaliteit van je bier...

orangeloo

Zoals ik al zei stond het pak bol, voor ik begon te brouwen :brouwen:.
Dus wel genoeg gist.
Alleen het opbollen was op een iets te warme temperatuur.

En wat me wel opvalt is dat we hier op het forum wel erg liefjes tegen elkaar zijn. >:D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.