Mythen

Gestart door Adrie, 07-01-2011 10:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Dit wordt vast een heel leuke draad.

Geef hier in een zin een brouwwijsheid die, naar jouw persoonlijke brouwervaring, moet worden afgedaan als een mythe.

Brand elkaar niet af als de mythe naar jouw inzicht toch echt waar is, maar houd het constructief. Discussie over een mythe mag, maar doe dat alsjeblieft in een nieuwe draad.

Hier alvast een paar van mij:

Tarwe zorgt voor een betere schuimkraag

Tarwe zorgt voor een troebel bier

Decoctie geeft een ander bier dan infusie

Lange, koude lagering geeft een beter bier

Korrelgist geeft een korrelgistsmaak

Albertus

Volgens mij een mythe:

Marris Otter Mout geeft een troebel bier.

Bert

Jacques

Suikertoevoeging maakt je bier leger van smaak.

Lang maischen is nodig voor een hoge vergistingsgraad.

Het filteren van het beslag moet langzaam verlopen.

Koud lageren is nergens voor nodig.  ;D

De korrelgistsmaak bestaat niet.  ;D


Adrie

Citaat van: Jacques op 07-01-2011  11:22 uKoud lageren is nergens voor nodig.  ;D

De korrelgistsmaak bestaat niet.  ;D
`

Dus jij denkt dat koud lageren wel ergens voor nodig is? Let op: je moet hier mythen noemen die volgens jou niet waar zijn.

Jacques

Citaat van: Adrie op 07-01-2011  11:25 uDus jij denkt dat koud lageren wel ergens voor nodig is? Let op: je moet hier mythen noemen die volgens jou niet waar zijn.

Hiervoor zal ik een nieuw topic starten.

EBC

Lang filteren en koud lageren kunnen noodzakelijke processtappen zijn, afhankelijk van de installatie.
Beter bier leveren ze niet op.

Niet spoelen levert een lekkerder bier, is een mythe waar ik zelf mede bij aan de wieg gestaan heb.

Ik denk nog over de mythe van brouwwatersamenstelling...in afwachting van de osmoseexperimenten, staat die even in de koude lagering alvorens gefilterd te worden. ;)

MO

Een eiwitrust rond de 52 °C draagt bij aan beter bier.

Adrie

Dit forum draagt bij aan consensusvorming.  >:D  ;)

Adrie

Citaat van: EBC op 07-01-2011  11:56 uIk denk nog over de mythe van brouwwatersamenstelling...in afwachting van de osmoseexperimenten, staat die even in de koude lagering alvorens gefilterd te worden. ;)

Geldt voor mij ook. Even de resultaten van de twee Oerkwel brouwsels afwachten... Kom je proeven, Jasper?

EBC

Citaat van: Adrie op 07-01-2011  14:50 uGeldt voor mij ook. Even de resultaten van de twee Oerkwel brouwsels afwachten... Kom je proeven, Jasper?

Dat zou leuk zijn. Misschien eens op een vrijdagmiddag als ik terugkom uit Hamburg?

Adrie

Citaat van: EBC op 07-01-2011  15:23 uDat zou leuk zijn. Misschien eens op een vrijdagmiddag als ik terugkom uit Hamburg?

Prima! Moet je nog even wachten tot ik beide bieren naast elkaar op de tap heb. En dat duurt nog wel een à anderhalve maand.

EBC

Citaat van: Adrie op 07-01-2011  15:27 uPrima! Moet je nog even wachten tot ik beide bieren naast elkaar op de tap heb. En dat duurt nog wel een à anderhalve maand.

Geen probleem, laat maar weten wanneer ongeveer, dan kunnen we wellicht wat afstemmen...  :biersmile:

Caspar

Nog een klassieke mythe... hot side aeration, het oxidatiespook ;D .

Jacques

Citaat van: EBC op 07-01-2011  11:56 uNiet spoelen levert een lekkerder bier, is een mythe waar ik zelf mede bij aan de wieg gestaan heb.

Het is een mythe dat spoelen een beter bier geeft. Je krijgt meer looistoffen, bij sommige bieren is dat gewenst bij anderen weer niet. (Mythen hebben vaak toch ergens een basis.)

Hopmans

Sulfiet is een slecht desinfectie-middel...

Ha ha, wel heb ik ooit...

 ;D


Oscar

Als, na het toevoegen van te weinig gist, blijkt dat de vergisting toch op gang komt heeft dit geen invloed op je vergistingsraad.

RobinB

Citaat van: EBC op 07-01-2011  11:56 uNiet spoelen levert een lekkerder bier, is een mythe waar ik zelf mede bij aan de wieg gestaan heb.
Citaat van: Jacques op 07-01-2011  17:30 uHet is een mythe dat spoelen een beter bier geeft. Je krijgt meer looistoffen, bij sommige bieren is dat gewenst bij anderen weer niet.

Lekkerder is 100% persoonlijk.
Niet spoelen geeft een bier met minder looistoffen, dat is geen mythe.
Of je dat dan ook lekkerder vindt, is voor ieder anders.

bob

CiteerDit wordt vast een heel leuke draad.

Voor de doorgewinterde forummer wel maar de beginnende forummer kan hier denk ik geen touw aan vast knopen.

Drents Hopbier

Citaat van: Adrie op 07-01-2011  10:17 uDit wordt vast een heel leuke draad.

Hier alvast een paar van mij:
Tarwe zorgt voor een betere schuimkraag
Tarwe zorgt voor een troebel bier
Decoctie geeft een ander bier dan infusie
Lange, koude lagering geeft een beter bier
Korrelgist geeft een korrelgistsmaak

Een onzin draad. Omdat iemand andere ervaringen heeft dan een ander, kan die ervaring nog niet als bewijs te dienen dat er sprake is van een mythe. Daarom (scheelt vaak maar 1 letter):
Tarwe zorgt niet voor een betere schuimkraag
Tarwe zorgt niet voor een troebel bier
Decoctie geeft geen ander bier dan infusie
Lange, koude lagering geeft geen beter bier
Korrelgist geeft geen korrelgistsmaak

Mijn ervaring.

Hopbier

Jacques

Dit is inderdaad een draad waarin iedereen zijn eigen waarheden verkondigt.

We weten denk ik ook wel dat de waarheid in het midden ligt en dat het heel erg aan de omstandigheden ligt wat het beste is.

RobinB

Mede daarom vind ik het ook maar een dubieus draadje. Ook de discussies in de spin-off's zijn niet vernieuwend.

Maar dat gevoel had ik ook al bij het 'Tips' board. Erg gevoellig voor 

Jacques

Citaat van: RobinB op 07-01-2011  21:50 uMede daarom vind ik het ook maar een dubieus draadje. Ook de discussies in de spin-off's zijn niet vernieuwend.

Maar dat gevoel had ik ook al bij het 'Tips' board. Erg gevoelig voor 

Bij de tips is het de bedoeling dat er vooral veel handigheidjes naar boven komen. Elkaar helpen met praktische zaken.

Het al dan niet zijn van een mythe heeft veel meer te maken met persoonlijke ervaringen en inzichten.

William

Zowel het topic Mythes als Tips maken de behoefte aan een knuffelmoment groter ;D

Jacques

Citaat van: William op 07-01-2011  22:21 uZowel het topic Mythes als Tips maken de behoefte aan een knuffelmoment groter ;D

Mijn idee was dat Tips één groot knuffelhoekje zou worden. Elkaar niet afvallen of bestrijden maar de cadeautjes die gegeven worden in dank accepteren. Dat was de voornaamste reden waarom ik niet wilde dat er gediscussieerd zou worden.

Hopmans

Citaat van: Jacques op 07-01-2011  21:35 uWe weten denk ik ook wel dat de waarheid in het midden ligt en dat het heel erg aan de omstandigheden ligt wat het beste is.

Niet mee eens.
Ik vertel altijd de waarheid.

Citaat van: Jacques op 07-01-2011  22:29 uMijn idee was dat Tips één groot knuffelhoekje zou worden. Elkaar niet afvallen of bestrijden maar de cadeautjes die gegeven worden in dank accepteren. Dat was de voornaamste reden waarom ik niet wilde dat er gediscussieerd zou worden.

Kom op, waar is je strijdlust.
Ik wil oorlog.

Niet?
 :verbergen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.