Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Digitale thermometer met alarm! / waterdicht maken met siliconenkit  (gelezen 7426 keer)

Offline Caspar

• Super lid
  • Land: nl
  • Back in business!
Hoi iedereen.

Toen ik vanavond mijn digitale thermometer aanzette gaf ie een rare temp aan (en volgens mij klopte ie ook al niet toen ik aan het brouwen was)... Volgens mij heeft ie het niet overleefd in de schuur van zijn vorige eigenaar. Ik heb een mailtje gestuurd naar de fabrikant om te vragen hoe ik hem eventueel kan kalibreren... Maar gezien ie al 4 jaar oud is en allang niet meer wordt geproduceerd door een B-merk electronica gigant in China... verwacht ik geen spannend antwoord terug.

Ik ben eens gaan zoeken op internet en kan eigenlijk alleen de volgende nieuwe thermometer vinden (en die van Brouwland...maarrr erg duur):

http://www.surprisekookgerei.nl/index.html?Target=p_5012.html&lang=nl

Is dit een mooi prijsje.... zo nee, weet iemand anders een andere winkel waar ik die dingen kan krijgen?

Groetjes Caspar

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
Re: Digitale thermometer met alarm!
« Reactie #1 Gepost op: 18-10-2004 20:45 u »
Zo op het eerst gezicht ziet hij er uit als een prima thermometer. Voordeel is dat, als je een beetje je handig bent, je de sensor constant in de oplossing kunt houden. Ik heb mijn thermometer bij Van Rein gekocht. Voor 25 euro is daar een uitstekende thermometer te koop, robuust uitgevoerd, maar met als nadeel een vrij korte RVS pin als sensor.

http://www.vanrein.nl/main.htm

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #2 Gepost op: 19-10-2004 11:27 u »
Ja, ik vond hem ook erg fijn werken, je hangt hem constant in het wort, zet het alarm op de juiste temp en stel de timer in... en in de tussentijd kan je schoonmaken en zo. Jammer dat ie nu ineens kapot is! Ik wacht even op een reactie uit China en anders ga ik voor die van 30 euro denk ik.

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
  • Brouwerij Maallust - "Met toewijding gebrouwen"
    • Fanclub van het bier van Henk
« Reactie #3 Gepost op: 19-10-2004 13:08 u »
Hoi Caspar,

NIET DOEN!!

Ik heb inmiddels 3 van deze thermometers versleten binnen een paar maanden. De sensor is absoluut niet vochtbestendig en is na één of twee keer gebruiken naar z'n grootje. Trouwens bij Conrad is dezelfde thermometer een stuk goedkoper, nl. € 18,95. Maar Conrad heeft ook nog een andere thermometer, nl. de LCD Handthermometer DT-300 en die kost € 24,95 (dit is wel excl. handlingskosten en transportkosten, maar incl. BTW). Die heb ik een half jaar geleden gekocht en deze is wel vochtbestendig (spatwaterdicht) en werkt perfect. Als je op www.conrad.nl kijkt en je vult in het zoekveld LCD Handthermometer DT-300 in, dan krijg je vanzelf de foto en de specificaties.

Succes en groeten,

Henk  :proost2:

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #4 Gepost op: 19-10-2004 13:36 u »
Ik sluit me bij Henk aan, zelfde ervaringen met kapot gaan van sondes.

Groet,
Herman

Offline cornel

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen, een genietbare heerlijke hobby!
« Reactie #5 Gepost op: 19-10-2004 13:54 u »
hallo

Ik gebruik een digitale multimeter waarbij men ook de temperatuur kan lezen.
Een Velleman of Brand heb Je al rond de 25 euro,vb Brand DVM 890L
kijk eens op: www.eijlander.nl
het voordeel is dat zulke meters met een thermokoppel werken en men er veel meer kan mee doen dan enkel de temperatuur meten,
 :duimop:
Schuimende groeten,
cornel

Offline JoJo

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
« Reactie #6 Gepost op: 19-10-2004 15:24 u »
Hai,

Ik heb hier ook slechte ervaringen mee, de meeste van die 'goedkopere' thermometers zijn niet water of spatwater dicht en je kunt geen nieuwe sensor er voor aanschaffen. De sensor gaat kapot en je kunt het hele apparaat weggooien.

Uiteindelijk heb ik een spatwater dichte meter gekocht die een handheld heeft en daarop gekoppeld een sensor die vervangbaar is. Is wat duurder maar daar heb ik ook veel plezier van.

JoJo

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #7 Gepost op: 19-10-2004 16:42 u »
Bedankt voor de tips!

Ik heb gekozen voor de thermometer van Conrad welke Henk oet Paiz ook heeft... Omdat ik gehecht was geraakt aan de gemakken van de timerfunctie heb ik er ook een simpel timertje bij besteld.

mijn 2e hands thermometer geeft nog steeds 62 oC aan, dus hij gaat de prullemand in... Ik zie geen mogelijkheid om hem te callibreren, of ik moet hem openschroeven of zo. Ik was trouwens al helemaal niet te spreken over de nauwkeurigheid van de thermometer :echtboos: .

Groetjes Caspar

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #8 Gepost op: 20-10-2004 08:59 u »
Heren, heren,

Die thermometer van Conrad heb ik ook (twee stuks) en het vochtprobleem is eenvoudig te verhelpen door de plek waar het draad de sensor in komt dicht te kitten met siliconenkit. Ik heb nu vijf keer gebrouwen met deze thermometers en ze doen het nog steeds. Ik heb trouwens de sensor eerst recht gebogen en zorg er wel voor dat de bovenkant niet in het wort terecht komt. De kit zorgt ervoor dat condenswater niet de sensor in kan lopen.

Ik heb trouwens ook eens de nauwkeurigheid gecontroleerd door eerst de temperatuur van smeltend ijs te meten (de thermometer gaf keurig 0 graden aan) en vervolgens van kokend water (keurig 100 graden). Kortom: ik ben heel tevreden over de thermometers.

Groeten,

A3

Offline cornel

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen, een genietbare heerlijke hobby!
« Reactie #9 Gepost op: 20-10-2004 13:02 u »
Hoy heren,

Caspar,als Je over een mobiele telefoon beschikt(GSM) kan Je de alarmfunktie gebruiken als timer.
Je hebt dan steeds de timer bij.
Ik gebruik dit altijd,soms zet ik het alarm bv 10 minuten vroeger omdat ik ondertussen iets
anders doe.Dan ben ik steeds op tijd bij mijn brouwsel.

Schuimende groeten,
 :degroeten:
Cornel

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #10 Gepost op: 20-10-2004 15:09 u »
Hey Adrie, dat kitten is wel een slimme oplossing inderdaad... ik heb nog hopen kit in huis, dus dat komt mooi uit.

Cornel, je heb wel gelijk... maar voor 3,95 euro ga ik niet prutsen op die verrotte Siemens van me ;).

Tags: thermometer