Elektrische brouwketel

Gestart door Olaf, 18-10-2004 12:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Olaf

Hallo mede-brouwers,

Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met een elektrische mais- en/of kookketel?

Er zijn in de handel verschillende apparaten te koop maar ik vraag me altijd af of je de temperatuur welvoldoende goed kan regelen en of het koken wel voldoende hard gaat. ???

Zelf brouw ik altijd op het gasfornuis maar ik wil wel wat grotere brouwsels gaan maken en overweeg nu bijvoorbeeld een weckketel van 30 liter. Bovendien ben ik het "gedoe" in de keuken wel een beetje zat, brouwen in een aparte ruimte lijkt me beter maar ik heb daar geen gas to mijn beschikking.

Kan iemand mij zijn of haar ervaringen vertellen?

Groet,
Olaf

MO

1. veel brouwers, waaronder mijzelve, brouwen op een grote gasbrander (50 euro bij Brouwland) op flessegas. Die kun je dus ook overal neerzetten
2. met elektrische weckketels is het prima brouwen op 30 L schaal (ook te koop bij Brouwland)

Kortom: keuze genoeg.

Adrie

Afgelopen weekend hoorde ik wel van brouwers die een elektrische weck-ketel gebruiken dat het koken minder optimaal gaat. Bij het koken wil de thermostaat nog wel eens afslaan, waardoor het koken stokt. Vervolgens slaat hij weer aan en gaat het koken te hard. De brouwer had het opgelost door een dimmer te gebruiken en hiermee het vermogen terug te schroeven. Dan gaat het koken prima.

Overigens gebruik ik ook een aparte gasfles met brander. Werkt uitstekend, maar het gas is wel duurder dan gas uit de gaskraan. Je kunt natuurlijk ook de gasleiding doortrekken naar je nieuwe brouwruimte.

Groeten,

A3

Olaf

Heren,

Bedankt voor de aanbevelingen! Ik zal toch ook zeker nog flessengas in overweging nemen. Hebben jullie enig idee hoeveel brouwsel je kunt maken met een flesvulling (fles van ca. 40 cm hoog)?

Groet,
Olaf

MO


Johannes

Hoi Olaf,

Dit hangt er natuurlijk sterk vanaf hoeveel je brouwt, ik brouw zo´n 15 liter /keer en kan zo´n 4x brouwen met een ´kleine groene fles volgens mij 6kg vulling.

:degroeten:

Johannes

Johannes

10??! hoe groot is jou fles Martin?

 :degroeten:

Johannes

MO

ik betaal 22 euro voor een vulling. misschien is mijn fles wel wat groter dan 40 cm. Vroeger stonden ze in de disselbak voor op de caravan, zo'n fles ongeveer.

Johannes

Aha, die is groter dan die van mij, volgens mij is het gas bij deze flessen verhoudingsgewijs goedkoper, ik betaal zo´n 6a7 euro per fles.

:degroeten:

Johannes

Bas

Ik zo'n (5-6 kg) fles als MO, en een kleiner variant (3 kg?). Met zo'n grote brouw ik ongeveer 5 keer. Vullen kost me ongeveer 9 euro bij de campingwinkel, dus MO, zoek toch eens goedkopere leverancier. Omdat veel campingwinkels de kleine fles (afwijkend formaat) niet in willen wisselen voor een volle vind ik die een miskoop (zeker omdat vullen relatief duurder is).

Grt, Bas H.

Caspar

Als je die groene flessen gebruikt is het gas trouwens ook een stuk goedkoper dan wanneer je de blauwe Campingaz flessen gebruikt, let daar wel op! Ik schrok me een ongeluk, toen ik wat ouwe camping-flesjes bij liet vullen die ik nog in de schuur had:

Prijs groene fles +/- 10 euro (voor wat is het ook alweer: 5 liter?).
Prijs blauwe Campinggaz fles met een kleinere inhoud (3 liter of zo) 22 euro!!!!! Mama Mia.

Groetjes Caspar

  

Olaf

Heren,

Bedankt voor jullie input :groots: Nu heb ik een goed beeld van zowel gasverbruik en het gebruik van elektrische ketels. Lijkt me toch wel verstandig om met gas verder te gaan en dan zeker niet op de blauwe campinggasflesjes.

Bedankt!
Olaf

Brouwmeester

Olaf,
Ik heb goede ervaring met een elektrische boiler
in mijn geval een 80 liter exemplaar. Maischen gaat perfect omdat de elementen vrij groot zijn en in het midden zitten heb ik nooit last van aanbranden (waar iedereen altijd zo bang voor is)
Temperatuurtoename is eenvoudig te berekenen: je weet het vermogen van je elementen en je weet de hoeveelheid energie die nodig is om 1 liter wort 1graad te verhogen. je kunt nu de tijd dat je boiler aan moet staan uitrekenen. Niet doorverwarmen tot je de juiste temp bereikt hebt want er zit nog een hele voorraad energie in de elementen!
Koken gaat ook goed, al heeft gas wel wat meer power.

Succes,
Henk

garrit

Kijk op prikbord voor een paar gasflessen. groeten Garrit.

Eduard

Ik gebruik een elektrische weckketel van zeker 40 jaar oud. Deze heeft 2 kilowatt vermogen en de elementen zitten in de bodem verwerkt en hangen niet los in de brij. Aanbranden is mij nog nooit gebeurd.

Hij doet het prima, al is het met maischen niet zo gemakkelijk om een gelijke temperatuur vast te houden vanwege de nagloeiing. Het koken lukt netaan, maar 2 kW is nogal krap voor de +/- 26 liter. Ik denk dat het zou helpen om een hulpwarmer te gebruiken of om de ketel aan de buitenkant te isoleren. Verder ben ik er aardig tevreden over, hier in Noorwegen hebben ze namelijk geen gas uit de muur...

Groeten uit Oslo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.