Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Ontwateren bostel tbv afvoer  (gelezen 10056 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Ontwateren bostel tbv afvoer
« Gepost op: 02-01-2011 10:46 u »
Hierbij wil ik de spits afbijten. Het gaat om een werkwijze die ik al een paar jaar uitvoer.

Na het maischen moet je de bostel afvoeren. Je hebt dan een warm massa die vol zit met vocht. De bostel kun je gebruiken als diervoer of je kunt deze afvoeren via de vuilnisophaaldienst. In beide gevallen is het handig dat de bostel ontwaterd wordt voordat je deze afvoert. Over het ontwateren gaat deze tip.
Na het brouwen schep ik de bostel in een emmer. Met deze emmer loop ik naar de badkamer. In het bad heb ik twee grote emmers staan. Bij de ene emmer is de bodem geheel verwijderd. Tevens heb ik kleine driehoekige stukjes gesneden aan de onderkant van de emmer (dit om vocht makkelijk te laten weglopen). Bij de andere emmer heb ik heel veel gaatjes gemaakt in de bodem. De emmer met de gaatjesbodem is geschoven in de emmer zonder bodem.
De bostel stort ik in de bovenste emmers. Dit herhaal ik totdat de brouwketel bijna helemaal leeg is.
Vervolgens neem ik de brouwketel mee naar de badkamer en spoel ik de ketel uit. Het spoelwater met bostelrestanten giet ik in de in elkaar geschoven emmers. Ook de transportemmer spoel ik uit.
De emmers laat ik een tijdje staan waardoor de bostel alle tijd heeft om te ontwateren.
Na een tijd pak ik een grote grijze afvalzak en doe die over de bovenkant van de emmers. Ik draai de emmers om en de bostel komt zonder rommel te maken in de zak. Voor de zekerheid doe ik er nog een tweede zak omheen en de bostel kan afgevoerd worden.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Muldermans

• Super lid
  • Bier! Brouw je gewoon zelf.
Re: Ontwateren bostel tbv afvoer
« Reactie #1 Gepost op: 02-01-2011 11:09 u »
Lijkt me een goede methode Jacques, het zet mj wel aan het denken, ik mik mijn bostel gewoon in de gft bak. Als ik het ntwaer heeft mij collega met kippen er nog iets aan :idea:

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #2 Gepost op: 02-01-2011 11:13 u »
In plaats een emmer gebruik ik een Curverbox (soort gesloten krat) met een paar gaatjes in de hoeken. Die paar gaatjes zijn genoeg, er zit meestal weinig vocht meer in mijn bostel. De box zet ik op het afvoerrooster voor mijn garagedeur, waar ik ook het maischvat schoonspuit. De bostel laat ik een uur uitlekken.
Wanneer er veel bostel is, zit er een kop op de Curverbox en kost het wat moeite om zonder te morsen de zaak in een vuilniszak te krijgen. Zak open laten afkoelen en later de gebruikte hopbellen er bij. Helaas woon ik in de binnenstad, dus geen vee in de buurt om de bostel te verorberen.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #3 Gepost op: 02-01-2011 11:16 u »
...., ik mik mijn bostel gewoon in de gft bak.

De gemeente Zutphen heeft voor de binnenstad de gft-bak afgeschaft. Gft-resten moeten samen met het andere afval in de ondergrondse container worden gestort.

Bert

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 02-01-2011 11:19 u »
Na het maischen moet je de bostel afvoeren.

Vlakbij mij woont een veehouder met 's winters de koeien op stal en zomers vaak een paar kalveren of de stier bij huis.
Dus na het brouwen de uitgelekte bostel in een paar emmers of zak en de dieren hebben niet in de gaten dat ze met de bostel een hoop water innemen. Daar staat tegenover dat mijn bostel veel lekkerder gevonden wordt dan de bostel van een grote brouwerij.

Hopbier

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #5 Gepost op: 02-01-2011 11:22 u »
Na het maischfilteren kiep in de bostel in een grote wegwerpdraagtas die vervolgens goed geperforeerd wordt. Deze blijft de rest van de dag op het rooster boven het afvoerputje buiten staan. Tegen het einde van de brouwdag is het dan al aardig uitgelekt en gaat het de kliko in.

Online jelle

• De Koperen Tsjettel
  • Super lid
  • worst maken ook leuk
    • de koperen tsjettel
« Reactie #6 Gepost op: 02-01-2011 11:25 u »
Mijn bostel gaat gewoon in de compostbak of ik verwerk hem gelijk op de moestuin

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #7 Gepost op: 02-01-2011 12:03 u »
Wat een gedoe  :o

Na de maisch gewoon de pan op zn kop in een dubbele afvalzak.. Met water en al.. Ik heb de vuilnisman nog niet horen klagen ;)

Offline de sleutel

• Junior lid
  • **
  • De Sleutel tot goed bier
« Reactie #8 Gepost op: 02-01-2011 12:17 u »

Helaas woon ik in de binnenstad, dus geen vee in de buurt om de bostel te verorberen

Sommige bewoners in de binnenstad van Zutphen hebben een tuin en daarom ook nog een groene container.
Daar gaat de bostel on behandeld zo in. Vocht afvoer zit in de groene container.

Nog de beste wensen voor allen van dit forum

:degroeten: de Sleutel

Online jelle

• De Koperen Tsjettel
  • Super lid
  • worst maken ook leuk
    • de koperen tsjettel
« Reactie #9 Gepost op: 02-01-2011 12:27 u »

Na de maisch gewoon de pan op zn kop in een dubbele afvalzak.. Met water en al.. Ik heb de vuilnisman nog niet horen klagen ;)
Zonde van al die voedingstoffen voor mijn plantjes :D

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 02-01-2011 12:31 u »

Dan is bij jullie nog niet het systeem ingevoerd dat je betaalt per gewicht in de container. Het uit laten lekken scheelt in de af te rekenen kilo's.

Aan allen
Het is niet de bedoeling te discussiŽren over een tip of in dit geval te vertellen wat jij met de bostel doet, bijvoorbeeld composteren (daarvoor kun je natuurlijk wel een nieuwe tip geven  ;) ). De tips zijn vooral bedoeld om anderen op ideeŽn te brengen.

Offline erikgroothuis

• Senior lid
« Reactie #11 Gepost op: 02-01-2011 12:48 u »
Op zich zijn dit goede tips natuurlijk, en een ieder kan er mee doen wat hij / zij wil.

Wij laten de boel afkoelen en het gaat ergens in Wezep naar de beesten. Schijnt dat die het lekker vinden.  In mijn ogen de mooiste manier.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #12 Gepost op: 02-01-2011 15:06 u »
Ik laat mijn bostel ook altijd goed uitlekken en dan gaat het de groenbak in. De hoeveelheid vind ik te groot om ineens op de composthoop te gooien.

Offline aldo

• Super lid
  • op reis door smaakland
    • mijn feestboek
« Reactie #13 Gepost op: 02-01-2011 16:21 u »
Lijkt me een goede methode Jacques, het zet mj wel aan het denken, ik mik mijn bostel gewoon in de gft bak. Als ik het ntwaer heeft mij collega met kippen er nog iets aan :idea:
Kippen zijn er inderdaad gek op, onze geit ook.....de paarden vinden het maar niks...

Zonde van al die voedingstoffen voor mijn plantjes :D
Doe je het zo in de grond of composteer je het eerst?:
Ik heb er ook wel eens overwogen de bostel door de tuin te spitten maar twijfel hoe lang is dat spul dan nog tegen blijf komen? Vergaat de bostel snel?

Offline RJ

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
« Reactie #14 Gepost op: 02-01-2011 21:34 u »
Kippen, geiten en ander vee eten het wel maar niet altijd van harte. Waarschijnlijk spoelen we teveel suikers uit. Wij hebben ongeveer 35 kg mout (droog) per keer, dus circa 50 kg in natte vorm. We laten wel het wel goed uitlekken maar verder ontwateren doen we niet. Is ook niet nodig mits het snel geconsumeerd wordt anders slaan de schimmels toe. Bierbostel is een hoogwaardig veevoeder dus weggooien in de gft-bak is een beetje zonde. Helaas mogen we op zondag de plaatselijke boeren (Veluwe) niet meer storen dus nu doen we de plaatselijke dierenweide een plezier. Ze zijn er erg blij mee.

Offline Jomme

• Vol lid
  • Land: be
  • De kogel is door de kroeg.
« Reactie #15 Gepost op: 03-01-2011 00:29 u »
Je tip loopt uit de hand Jacques!  :P

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #16 Gepost op: 03-01-2011 00:36 u »
Je tip loopt uit de hand Jacques!  :P

Ja, ik weet het. Heel vervelend vind ik het. De discipline op het forum is soms ver te zoeken.

Deze tip ging over het ontwateren van de bostel en niet over wat je allemaal kunt doen met de bostel...

Offline Jomme

• Vol lid
  • Land: be
  • De kogel is door de kroeg.
« Reactie #17 Gepost op: 03-01-2011 00:48 u »
Kun je er niet voor zorgen dat op tips niet gereageerd kan worden?
Ik dacht dat dit meer een prikbord zou worden met ťťn item per topic of zie ik dit verkeerd?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #18 Gepost op: 03-01-2011 14:43 u »
Dat was wel de bedoeling...

Offline Sander_de_Rijk

• Vol lid
  • Biertje?
    • Brouwerij De Rijk
« Reactie #19 Gepost op: 22-02-2011 13:21 u »
Ik moet zeggen dat ik als (nog niet begonnen) beginnend brouwer me graag inlees in dit soort discussies omdat het voor mij dankzij dit forum al duidelijk is dat ik bostel niet aan mijn paarden moet voeren (of in ieder geval in beperkte mate) en wel aan mijn kippen. Ook een dergelijke discussie vind ik als starter erg prettig om te lezen bij de tip

Tags: