Zie door bomen bos even niet meer...

Gestart door guuz, 30-12-2010 22:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

guuz

Moi.

Het lezen op dit forum levert me op dit moment meer vragen op dan antwoorden. Dacht nu na veel lezen te weten hoe te beginnen met brouwen en heb vandaag bij v.d. Kooy een "brouwerij"gekocht. Moet alleen nog een hevelfilter maken. Was van plan om er een te maken van koperbuis met gleufjes. Nu lees ik dat er 2 maal gefilterd moet worden. Ik snap, dat na het maischen gefilterd moet worden om het wort over te houden, welke daarna gekookt moet worden. Vanmiddag las ik, dat na het koken nog een keer gefilterd moet worden, hopfilteren. Ik dacht, dat dit alleen nodig was, wanneer de hop los meegekookt werd. Maar nee, dus nog eens, nu snap ik het niet meer. Na het koken koelen en dan nog eens filteren? Hoe moet ik dit zien?  Moet het inmiddels gekoeld wort dan via een filter gistvat in? Welk soort filter? Buis met gaatjes? Of kan ik een filter maken van metalen mantelbuis? Kan ik het laatste soort filter gebruiken voor zowel filteren na het maischen en het hopfilteren? Kan dit filter gebruikt worden zonder neteldoek?

vr grt,

Guuz  :(

Herman

Moi Guuz,

Hoog tijd om gewoon es een brouwsessie bij me mee te maken. Iedere brouwer past weer andere zaken toe, zeker degenen die het zelf geleerd hebben zonder cursus.

Je hevelfilter kan gebruikt worden voor het filteren van de maisch, schoongemaakt kan hij vervolgens ook dienst doen bij het filteren van je gehopte wort (gekoeld of niet gekoeld, afhankelijk van je koelopstelling: gekoeld bij dompelkoeler, niet gekoeld bij tegenstroomkoeler).

Je hoeft niet per se te filtreren als je wort gekoeld is, sommige brouwers zorgen voor een whirl pool, waarbij de hopresten zich in het midden ophopen. Je kunt dan het wort gewoon afhevelen door bijv. een neteldoek (ook wel kaasdoek genoemd, wat het niet is overigens). Hopzakjes kennen hun nut, evenals waszakken (kun je makkelijk hergebruiken). Ik filter zelf via een rvs korffiltertje en neteldoek.

Monkey

Tja, een bekend gevoel. Gisteren heb ik voor het eerst gebrouwen, en wat mij betreft is het hevelfilteren echt 2 keer een knelpunt in het hele brouwproces.

Ik heb zo'n RVS vlechtwerkfilter ofwel bazookafilter gemaakt van een gevlochten buitenmantel van een flexibele waterslang met daaraan RVS pijpje naar boven en een koppeling naar een siliconen slang. Het was erg moeilijk om de flexibele RVS slang naar de bodem van de pan te krijgen aan het eind van het maischen. Tijdens hevelen werd lucht aangezogen.

Bij het hopfilteren heb ik een andere kop er op gezet van RVS koppelingen met een gaasje. Ik denk dat Herman dat bedoelt met korffilter? Helaas heb ik dat zonder neteldoek gedaan, en kreeg hem niet aangezogen. Uiteindelijk maar geheveld met een standaard hevelslang. Met nogal troebel wort als resultaat...

Ik heb dus geen antwoord op je vraag, maar je bent in ieder geval niet de enige die er op dit moment mee worstelt. Ben benieuwd naar reacties.

Jacques

Beste Guuz en Monkey,

Ik raad jullie aan om de online cursus hier op de site te lezen. Daarin wordt het volledige brouwproces uitgelegd volgens de laatste inzichten.

Verder kun je topics doornemen die getagd zijn met filteren beslag/wort

Hopmans

Citaat van: Monkey op 30-12-2010  23:19 uTja, een bekend gevoel. Gisteren heb ik voor het eerst gebrouwen, en wat mij betreft is het hevelfilteren echt 2 keer een knelpunt in het hele brouwproces.

Leuk hè? Hevelen...

Je kan ook met een beslagschep overscheppen naar een degelijke filterkuip.
Zwaartekracht doet de rest.





Of:



Hopfilter.




Kleine_Schriek

Ja het is even lastig in het begin en vele blijven zoekende naar een goede manier om na het koken die hop en eiwitresten eruit te filteren. Ikzelf gebruik dus bij die laatste filterstap hopzakjes voor mijn hop die ik er dus gewoon uithaal (even laten uitlekker) en dan hevel ik de vafgekoelde wort met een hevelslang naar een thee/keukenzeef die ik boven mijn vat houd. Erg simpel, maar werkt goed bij mij. En zo bedenkt iedereen een eigen manier.

Maar goed. Je hebt dus 2 filter momenten:
1) je heldere wort verkrijgen uit de moutbrei
2) je met hop gekookte wort in je vat krijgen zonder teveel hop en eiwitresten erbij

Een fijn 2011!

Adrie

Ik koel met een spiraalkoeler in de kookketel. Na het koelen zijn alle hopresten en eiwitvlokken keurig bezonken en kan ik zonder problemen naar het gistingsvat afhevelen. Aan het eind van de slang heb ik een bazookafiltertje en als het wort bijna uit de ketel is, druk ik het filter even onder de hoplaag, zodat de hop de eiwitten tegenhoudt. Werkt perfect (uiteraard alleen met hopbellen, niet met pellets) en simpel.

Ronald_

Je hoeft volgens mij weinig meer aan te schaffen, misschien slechts een kaasdoek.

Ik bind een kaasdoek om mijn hevelfilter (aan de onderkant) om na het koken te filteren. Die gaat dan samen met de dompelkoeler een15 minuten voor eht eind van de kook de pan in.

Gas even uitzetten als je hem in de pan doet, want er ontstaan meteen wat grote bubbels anders...

krek zat

Citaat van: Streekbier op 31-12-2010  12:16 uIk bind een kaasdoek om mijn hevelfilter (aan de onderkant) om na het koken te filteren. Die gaat dan samen met de dompelkoeler een15 minuten voor eht eind van de kook de pan in.


Ik doe hetzelfde, alleen merk ik wel dat dit bij filteren niet altijd goed werkt en gaat overhevelen soms zeer traag. De laatste keer heb ik zelfs tot wel 5 keer het hevelfilter moeten aanzuigen. Ik vermoed dat dit komt dat ik weliswaar de kaasdoek uitgewassen heb, maar dat uitkoken noodzakelijk is om alle eiwitresten uit het doek te verwijderen. Toen de kaasdoek nog nieuw was, liep het filter namelijk wel goed door.

Jacques

Citaat van: krek zat op 31-12-2010  12:43 uIk doe hetzelfde, alleen merk ik wel dat dit bij filteren niet altijd goed werkt en gaat overhevelen soms zeer traag. De laatste keer heb ik zelfs tot wel 5 keer het hevelfilter moeten aanzuigen. Ik vermoed dat dit komt dat ik weliswaar de kaasdoek uitgewassen heb, maar dat uitkoken noodzakelijk is om alle eiwitresten uit het doek te verwijderen. Toen de kaasdoek nog nieuw was, liep het filter namelijk wel goed door.

In het verleden gebruikte ik ook een kaasdoek. Daarbij heb ik gemerkt dat het belangrijk is om de doek nat te maken vóór je deze in contact brengt met het gekookt wort. Doe je dat niet dan lijkt het wel dat de eiwitten zich vastkleven aan het doek en daardoor de zaak verstoppen.

Ronald_

Citaat van: Jacques op 31-12-2010  13:24 uIn het verleden gebruikte ik ook een kaasdoek. Daarbij heb ik gemerkt dat het belangrijk is om de doek nat te maken vóór je deze in contact brengt met het gekookt wort. Doe je dat niet dan lijkt het wel dat de eiwitten zich vastkleven aan het doek en daardoor de zaak verstoppen.

Die van ons gaat gewoon de was in... Verder nooit problemen dat hij niet doorloopt.. bizar.. Binnenkort wil ik trouwens sowieso overgaan op RVS vlechtwerk en platenkoeler

Jacques

Citaat van: Streekbier op 31-12-2010  14:19 uDie van ons gaat gewoon de was in...  Verder nooit problemen dat hij niet doorloopt.. bizar..

Het ligt ook aan de stuctuur van de doek. Een doek de wat meer open geweven is verstopt minder snel dan een fijnere doek. Je hebt kaasdoeken in diverse maten en mazen.

Sil

Tsja, dat van het kaasdoekgebeuren is de grootste flauwe brouwkul die er is!
Brouw al vanaf 1997 en met heel simpele middelen maar met een gewoon koperen hevelsysteem, zoals op dit forum meermaals beschreven, krijg je gewoon een heel helder bier.
 Belangrijk in je brouwproces zijn constante gist temperaturen en lagertemperaturen,
Kortom de constante factor geeft een mooi en goed bier.


PS. En na het aller belangrijkst een goed recept!!!!

Henielma

Ik gebruik inderdaad voor het hopfilteren ook gewoon mijn hevelfilter met die sleufjes aan de onderzijde en zonder doek. Dat werkt prima. Zeker als er (voor een deel) hopbellen gebruikt zijn.

Maar ook bij alleen pellets gaat het goed. Even whirlpoolen (wort laten ronddraaien) en laten bezinken. Hierna met het hevelfilter afhevelen.

Herman

Zin of onzin wordt mede bepaald door je werkwijze. Voor de duidelijkheid: ik gebruik de hevel zonder doek. De doek wordt enkel nog gebruikt om de laatste eiwitten en hopresten tegen te houden, voor ze in de gistingsfles terecht komen. Ik gebruik een megagrote trechter, hierin zit de doek gespannen. Scheelt me aardig wat grijze drab in het gistingsvat, maar als je hevelt na koelen is dit niet echt nodig.

Jacques

Citaat van: Sil op 31-12-2010  18:52 uTsja, dat van het kaasdoekgebeuren is de grootste flauwe brouwkul die er is!

Zoals Herman het al aangeeft ligt het er helemaal aan hoe je werkt en aan de zaagsneden van je hevelfilter.
Als je de warme trub een een tijd laat bezinken wordt het wort sneller helder.
Daar staat tegenover dat je het wort langer op een hoge temperatuur laat staan. De meningen hierover zijn verdeeld op het forum maar persoonlijk ga ik er toch van uit dat de brouwwetenschappers gelijk hebben en dat dit schadelijk is voor de smaak van vooral lichtgekleurde bieren. Tsja, er staan inderdaad heel veel bomen in het brouwbos...
Omdat ik zo snel als mogelijk ga filteren kan er in het begin wat rommel meekomen. Dit kun je voorkomen door filterdoeken om je hevelfilter of door het wort een korte periode rond te pompen door het filteren.

Hopmans

Citaat van: Sil op 31-12-2010  18:52 uTsja, dat van het kaasdoekgebeuren is de grootste flauwe brouwkul die er is!

Ja, dat klopt.
Een kaasdoek gebruik je voor kaas, en een filterdoek gebruik je voor bier.


guuz

Citaat van: Herman op 30-12-2010  22:50 uMoi Guuz,

Hoog tijd om gewoon es een brouwsessie bij me mee te maken. Iedere brouwer past weer andere zaken toe, zeker degenen die het zelf geleerd hebben zonder cursus.

.

Moi Herman,

Heb je het binnenkort zover?

vr grt,

Guuz


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.