Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Ge´ntegreerde proef  (gelezen 2195 keer)

Offline Son3ji

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Ge´ntegreerde proef
« Gepost op: 14-01-2011 23:15 u »
Hey,
Voor mijn GIP ga ik bier brouwen :D De bedoeling is lage gisting en hoge gisting te vergelijken met elkaar. Dus de grondstoffen gaan praktisch hetzelfde zijn, buiten de toevoeging van glucose bij het koken. Zodat ik niet een te hoog alcohol percentage in mijn pils heb.
Kan ik bij de lage gisting ook nog nagisten op fles? Want het lijkt als de gistcellen een lagering doorgaan kort bij het vriespunt dat daar niet veel meer van gaat overblijven.
Graag tips, opmerkingen ?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RobinB

• Super lid
  • Land: nl
  • Nooit geschroten is altijd mis!
Re: Ge´ntegreerde proef
« Reactie #1 Gepost op: 14-01-2011 23:22 u »
Gefeliciteerd met dit practicum!
Wat voor opleiding hebben we het hier over?

Wat heb je zoal al gevonden om je vragen te beantwoorden?
Misschien kan je een beetje aangeven waar je staat, zodat we niet alles voorkauwen? ;)

Wat wil je bijvoorbeeld te weten komen over de verschillen tussen onder en  bovengist?

Ik zal alvast verklappen dat de gistjes niet doodgaan van koelen tot net boven het vriespunt.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #2 Gepost op: 14-01-2011 23:25 u »
Want het lijkt als de gistcellen een lagering doorgaan kort bij het vriespunt dat daar niet veel meer van gaat overblijven.
Graag tips, opmerkingen ?

Als je bang bent dat ondergistcellen de lagering slecht overleven of dat je er in aantal minder overhoudt omdat ze uitzakken, zou je een leuke extra variant kunnen inbouwen waarbij je tijdens het bottelen een hoeveelheid extra ondergist toevoegt.

Offline Son3ji

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 15-01-2011 08:19 u »
Opleiding Techniek Wetenschappen!
Over het koud bottelen na het koud lageren is het internet er niet echt over eens. Soms zeggen ze dat het best is als je nieuwe gist toevoegt in het flesje, andere zeggen dat het niet nodig is. Het is me ook nog niet echt duidelijk of ik bij mijn ondergisting al dan niet een diacetylrust zou moeten doorvoeren en wanneer dan. Normaal direct na de hoofdvergisting veronderstel ik? Maar het einde hiervan bepalen is moeilijk.
De verschillen tussen de ondergisting en hoge gisting zouden naar boven moeten komen door een zeer uitgebreide analyse van de bieren en misschien nog een microscopische proef om de verschillen tussen Saccharomyces carlsbergensis en Saccharomyces cerevisiae. Maar spijtig genoeg is hier ook weinig informatie over te vinden.
Maar eerst stap 1. Vandaag brouwen we het ondergist biertje :D Wens me alvast geluk ;)

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #4 Gepost op: 17-01-2011 21:41 u »
Veel geluk!

Wat voor analyses gaan jullie erop loslaten?
HPLC/GC?
Wat voor verschillen denk je microscopisch te vinden?

Tags: