Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: CCT RVS voor weinig  (gelezen 10805 keer)

Offline Muldermans

• Super lid
  • Land: nl
  • Bier! Brouw je gewoon zelf.
CCT RVS voor weinig
« Gepost op: 30-12-2010 20:57 u »
IK ben nu aan het werk en krijg een ingeving die ik met iedereen hier wil delen. Vorig jaar heb ik een sodakeg gekregen van mijn oude werkgever. Deze sodakeg is gebruikt en omgebouwd voor een geleispuitmachine in een bakkerij.

Wat ik wil gaan doen is de bodem uit deze keg slijpen en hierop een RVS trechter plaatsen (zijn te koop bij bakkerijgroothandels) Enige wat moet gebeuren is de trechter lassen op de keg.

Zo kun je voor ongeveer 100 euro een RVS CCT hebben met een goed mangat voor schoonmaakwerkzaamheden.

Nu nog een lasser zien te vinden.......

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Anton

• Super lid
  • You're never too old to learn something stupid.
Re: CCT RVS voor weinig
« Reactie #1 Gepost op: 31-12-2010 01:22 u »
Erg interressant.
Hoeveel inhoud heb je dan? Wat kost zo'n trechter? Wat is de diameter van zo'n keg?
Als die te klein is moet je van buiten lassen, en zonder backinggas krijg je bloemkolen aan de binnenkant en die wil je niet.
Ik kan dat wel voor je lassen. :biersmile:
Wat had je aan de tuit voor oplossing gedacht? Schroefdraad voor een kraan?

Offline Muldermans

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 31-12-2010 02:04 u »
Diameter van de keg is 21cm die van de trechter 25. De trechter kost 27,50 en de inhoud zo'n 30 liter. De tuit, dat is 1 van die dingen.... Ik denk een moer met schroefdraad erin lassen. Anton, woon jij niet in de achterhoek? Stadskanaal achterhoek is via de 31 goed te doen, dus ik hou me van harte aanbevolen!

Offline Anton

• Super lid
  • You're never too old to learn something stupid.
« Reactie #3 Gepost op: 31-12-2010 15:54 u »
Dat is allemaal zeer goed te doen, dat wil ik ook wel maar wordt niet te snel blij. Voorlopig ben ik nog erg druk met van alles en nog wat. Dit werk kan ik alleen in de pauzes van mijn werk doen en daarmee ben ik vanaf nu al zo'n drie maand onder de pannen. Maar als je kunt wachten tot april, mei of zo dan doe ik het met plezier.
Verder is Stadskanaal - Achterhoek v.v. redelijk goed te doen, alleen gebruikte ik de 34 altijd. Via Borger.

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #4 Gepost op: 31-12-2010 16:51 u »
Waarom niet een trechter aan een fust? Daar zit ik al een tijdje aan te denken..

Ik dacht niet een een "voorgemaakte" trechter maar aan een plaat RVS in een trechter vorm snijden en lassen.. krijg je dus meer lasnaden (een over de lengte van de trechter..)

Offline Muldermans

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 31-12-2010 17:09 u »
Een trechter aan een fust, zelf snijden van trechter, is ook goed te doen. Daar ik nooit meer dan 25 liter heb is mijn kegje voldoende. Mits de lasnaad goed is hoeft een extra naad geen probleem te zijn.

@Anton, de komende maanden heb ik nog genoeg te doen. Eerst een keuken plaatsen en dan mijn oude keuken naar zolder als brouwerij  :)

Iedereen fijne jaarwisseling en een bierig 2011 toegewenst

Offline Muldermans

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 05-01-2011 21:07 u »
Ik kom net onderstaand produkt tegen:
http://www.supermagnete.de/docs/uhu_plus_endfest_300_eng.pdf

Het is een lijm waar je ook rvs mee kunt lijmen, zou dit een alternatief voor lassen zijn? De drempel voor een CCT ligt dan nog lager, omdat er niet gelast hoeft te worden..

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #7 Gepost op: 05-01-2011 21:35 u »
Ik kom net onderstaand produkt tegen:
http://www.supermagnete.de/docs/uhu_plus_endfest_300_eng.pdf

Het is een lijm waar je ook rvs mee kunt lijmen, zou dit een alternatief voor lassen zijn? De drempel voor een CCT ligt dan nog lager, omdat er niet gelast hoeft te worden..

Heb je die pdf gelezen?

Citaat
It is not recommended that this product is used to
stick together parts that are likely to come into contact with foodstuffs, as it has not been authorised for this by
appropriate American or German authorities.

Offline Muldermans

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 05-01-2011 21:55 u »
Iets met kleine lettertjes.. Dank Edgar :-[

Niet geschikt dus....

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 05-01-2011 22:17 u »
Ik heb 'm ook niet gelezen hoor. Maar wel even Ctrl+F "food" gedaan :)

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #10 Gepost op: 13-07-2012 20:59 u »
Ik realiseer me dat dit een oude draad is, maar het lezen over trechters deed me denken aan geforceerde doseertrechters. Die zijn over het algemeen vrij groot. De vervolggedachte was dan dus ook, waarom nog een cylindrisch stuk er op lassen en niet alleen een deksel op de flens van de trechter schroeven. Neemt natuurlijk wat meer ruimte in dan een cylinder-conisch geval maar kost misschien ook wat minder (nog geen idee eigenlijk). Goed dan, een linkje voor de liefhebbers: http://www.orfavisser.nl/Foto/Bekijk/Forceren kijk eens naar de plaatjes 35 en 47. Nr 9 is natuurlijk helemaal sexy :)

s7.

Offline weed

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 15-07-2012 00:06 u »
waarom nog een cylindrisch stuk er op lassen en niet alleen een deksel op de flens van de trechter schroeven.

Omdat de vorm van het gistvat invloed heeft op de snelheid van de vergisting en dus op de vorming van bijproducten.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #12 Gepost op: 15-07-2012 09:26 u »
Omdat de vorm van het gistvat invloed heeft op de snelheid van de vergisting en dus op de vorming van bijproducten.

Ah, interessant. Heeft iemand daar een literatuur referentie/link over?

Edit: na wat rekenwerk is mijn enthousiasme alweer wat minder, bij een conus van 10 l zit je al op een inwendige diameter van zo'n 35 cm.
Bij een tophoek van 60

h3=9*V/pi
r=(1/(3*0.5))*h

h=hoogte
V=volume
r=radius
s7.

Offline weed

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 15-07-2012 20:24 u »
Ah, interessant. Heeft iemand daar een literatuur referentie/link over?

effe zoeken hier wordt er iets over vermeld.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #14 Gepost op: 15-07-2012 21:17 u »

Indien je 10 hl of meer vergist wel, maar met onze hobbybrouwhoeveelheden?

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #15 Gepost op: 15-07-2012 22:29 u »
Hansm zweert van wel, ik merk er niks van. :)

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 15-07-2012 22:37 u »
Hansm zweert van wel, ik merk er niks van. :)

Inderdaad, ik denk nog steeds dat mijn bieren sneller en vollediger uitgisten sinds ik een CCT heb, vooral bij sommige moeilijke gisten en ondergisters ;)