RVS gisttank Brouwland

Gestart door Henk oet Paiz, 17-10-2004 12:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Henk oet Paiz

Hoi allemaal,

Ik denk erover om de rvs gisttank van Brouwland van 50 liter aan te schaffen. Wie heeft hem ook en wil zijn/haar ervaringen met ons delen?




Groeten,

Henk  :proost2:

norbertus

Beste Henk,

Ik heb deze tank bij de laatste opendeurdagen bij Brouwland eveneens opgemerkt. De kwalitiet is volgens mij ok.
Gezien de inhoud 50 l reëel bedraagt kan er slechts 35 l wort in gebracht worden voor vergisten en dat vind ik iets te weinig.( ieder zijn volume! ;D)
In combinatie als lagertank zou je twee van die tanks moeten hebben om één na te vullen na de hoogdgisting.
Deze redenering gaat natuurlijk op voor elk klein volume.

Een degusteerkraan zou ook wel nuttig zijn.

In ieder geval mooi materiaal voor een redelijke prijs.

Tijdens het intypen van dit antwoord geniet ik van een zalig orvalleke, uiteraard zelf gemaakt, en voor de productie van dit bier is dit type van tank ideaal gezien de grote opening bovenaan voor het inbrengen van de hopzak.

Groeten,
Norbertus

Henk oet Paiz

Zoals ik lees in de brochure van Brouwland is de bedoeling bij dit gistvat juist dat je één vat gebruikt voor hoofdgisting en lageren. Dat wil zeggen, na de hoofdgisting het gistdepot aftappen via de kraan onderaan het konische gedeelte en dan het bier laten lageren in dezelfde tank. Heeft iemand hier ervaring mee. Het schijnt, volgens Brouwland, dat dit in professionele brouwerijen ook vaak op deze manier gebeurt.

Groeten,

Henk  :proost2:

Jacques

Hoi Henk,

Met het gebruik van deze tanks heb ik geen ervaring.
De opmerking dat deze tanks veel gebruikt worden in professionele brouwerijen klopt. Na de hoofdgisting wordt dat inderdaad de gist zo veel als mogeljk uit de tank geperst door de koolzuurdruk.

 :degroeten: Jacques

willems

hallo,

Ik heb de tanks ook gezien bij Brouwland en ze zagen er op het eerste zicht goed uit.
Maar tot ik het deksel open deed, wat een knoei werkt van las werk is dat !
De tanks die men normaal gebruikte (vooral in amerika) zijn uit één stuk inox getrokken
Ik heb zelfs een fabriek gevonden die ze maakt en dit tegen betaalbare prijzen
dit in alle maten
Misschien een idee om eens gelijk tijdig te bestellen

http://www.toledometalspinning.com/

groeten
Bart

satan

hallo allen

kijk ook eens bij
www.morebeer.com

conical fermenters

satan


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.