Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brand bij Rochefort abdij  (gelezen 5954 keer)

Offline De Kiekert

• Senior lid
  • Land: nl
Brand bij Rochefort abdij
« Gepost op: 30-12-2010 10:58 u »
Vreselijk die brand bij de abdij van Rochefort. Zonde van het verlorengaan van die grote hoeveelheid bier. Gelukkig is de bibliotheek bespaard gebleven.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
Re: Brand bij Rochefort abdij
« Reactie #1 Gepost op: 30-12-2010 11:31 u »
De brouwerij zelf is gespaard gebleven,
lees meer: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/101229_Rochefort_brand

Offline De Kiekert

• Senior lid
« Reactie #2 Gepost op: 30-12-2010 11:58 u »
Gelukkig wel.
De broeders.monniken gaan over korte tijd weer verder met het brouwen. De liefhebbers van Rochefort kunnen dit bier blijven drinken. :proost:

Offline VEMP

• Super lid
  • Loatj um smaake!
« Reactie #3 Gepost op: 30-12-2010 18:42 u »
Ik hoorde het vanmorgen. Ik moet zeggen dat ik niet meteen aan het bier dacht, maar aan de prachtige abdij. De radiopresentator interviewde Ben Vinken, tja.......

Offline bob

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 30-12-2010 19:05 u »
Tja als je deze foto's ziet
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20101229_107

Zonde van zo'n mooie abdij. :huilen:

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 31-12-2010 06:50 u »
Zonde van zo'n mooie abdij. :huilen:
Inderdaad, ik hoop dat ze het weer een beetje kunnen restaureren.

Offline TreinJan

• Vol lid
    • Bier en Trein
« Reactie #6 Gepost op: 31-12-2010 14:57 u »
Laatste nieuws:
http://trappistbier.wordpress.com/2010/12/31/brand-abdij-Rochefort-update-2/

Steun de wederopbouw, drink Rochefort!

Offline JeroenF

• Boven 10 berichten
  • *
  • Brouwen is Topsport
« Reactie #7 Gepost op: 31-12-2010 18:45 u »
Beste forumleden,

Afgelopen woensdag (29 december jl.) heb ik samen met een aantal vrienden de abdij van Rochefort nog bezocht.
Niet wetende dat er ongeveer een uur later na ons vertrek een aantal historische gebouwen in brand zouden staan, onbegrijpelijk en onvoorstelbaar allemaal.

Elk jaar is er tussen kerst en nieuwjaar een aangepast programma en dagindeling waardoor we de hoogmis, die om 11.00 uur gepland stond,  konden meelopen. Zeer indrukwekkend. De hoogmis wordt grotendeels in het frans en latijn gezongen. Broeder Antoine (al 84 jaar) was erg opgewekt en blij om ons weer terug te zien na een aantal jaar. Vrienden van mij komen er regelmatig en zijn familiair met Antoine en de Abdij.

Na de hoogmis in het gastenverblijf een warme maaltijd genoten met natuurlijk een Rochefort 8 erbij. Broeder Antoine genoot zijn maaltijd in een andere ruimte (refter) samen met zijn medebroeders. Van 13.00 uur tot 14.30 uur nog leuke en leerzame gesprekken gevoerd over de gebouwen de restauraties die in het verleden zijn uitgevoerd,  ook over de familiebanden en personen uit Bergen op Zoom gesproken. Alles in een zeer ontspannen sfeer.

Broeder Antoine is de laatst levende van de drie broeders uit Bergen op Zoom die lang geleden waren ingetreden in de abdij.  Een oom van mijn vriend ligt daar begraven, vandaar dat het voor onze groep makkelijk is om geregeld de abdij te bezoeken. Elk bezoek blijft bijzonder en telkens zie en hoor ik wat meer.

Na de gesprekken in het gastenverblijf hebben we daarna vele ruimtes bekeken zoals de bibliotheek, de refter, leesruimte, vergaderruimte met een groot tv flatscreen (ja, ja, ....), tuinen en natuurlijk de bottellijn. De brouwruimte mochten wij niet in i.v.m. veiligheidsvoorschriften; er wordt namelijk een stuk bijgebouwd bij de oude ingang van de brouwerij waardoor het lastig is om er met een groep te lopen. Overigens had ik in het verleden al de brouwerij bezocht. Schitterende koperen ketels en alles brandschoon.

'S Maandags tot en met vrijdag, behalve woensdag (botteldag) wordt er gebrouwen. Broeder Antoine vertelde dat er wat problemen waren met de stroomvoorziening waardoor soms moest worden overgegaan op noodaggregaten. Niet duidelijk was of dit te maken had met de verbouwingen of met de sneeuwval van de afgelopen tijd.

Na de rondleiding nog wat nagebabbeld en in het centrum van Rochefort nog wat gedronken (voor mij cola, ik moest nog terugrijden) om kort daarna huiswaarts te keren. Net na ons vertrek breekt die vreselijk fatale brand uit waarbij 4 gebouwen betrokken waren. Gelukkig met is er met de broeders niets gebeurd. Gister nog kontakt gehad met Frere Antoine en hij is rustig. Het is natuurlijk een hele schok voor deze kloostergemeenschap , maar gelukkig is het bij deze gebouwen gebleven. Ook met de brouwerij, de kerk en bibliotheek is niets gebeurd. De produktie van het Trappistebier blijft doorgaan, gelukkig maar.....

Ik heb die bewuste dag veel foto's gemaakt, ook van de gebouwen die enkele uren later in brand stonden. Het was een superdag maar met een naar en akkelig einde, ik ben er nog steeds verdrietig om. Maar niet getreurd, de broeders komen er wel over heen.

Ik ben mij ervan bewust dat ik het geluk heb regelmatig deze abdij te mogen bezoeken echter het is niet gepast om foto's en vertrouwelijke informatie over het brouwproces te publiceren, een ding mag ik wel verklappen hou receptuur simpel, de gist vergist zeer snel, het is een samenspel van alcohol en vorming van esters....
De Rochefortgist is ernorm gebaat met veel lucht. Een goed beluchte gist(starter) is erg belangrijk.
(Dank aan Adri Otte, aan ieder: lees het giststarterverhaal van Adri nog eens goed door).

Alles wat wordt gebrouwen, zelfs de Rochefort 10 is op 1 week klaar en wordt daarna gewoon gebotteld en verblijft daarna nog enkele weken in de warme ruimten voor de hergisting op fles. Er wordt dus niet aan enige vorm van lagering gedaan. 

Voor ieder nog een gelukkig en gistig 2011.

Groet,

Jeroen Free

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #8 Gepost op: 31-12-2010 19:13 u »
Lijkt mij een unieke ervaring om door die abdij en brouwerij te mogen lopen.

Erg jammer dat een deel is afgebrand.

1 week, pff dat is wel snel, bij mij is die dan nog niet uitvergist.

Offline hans100w

• Vol lid
  • Brouwerij Hengeloo
« Reactie #9 Gepost op: 01-01-2011 18:00 u »
Binnenkort op de markt: van Rochefort, het eerste trappisten rauchbier.  >:D >:D

Tags: biernieuws