2e Groot hydratatie experiment december 2010

Gestart door Jacques, 28-12-2010 00:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

De deadline ligt op 15 juli. Tijd zat, dus.

William

Op de website van Sean Terill lees ik de resultaten van een aardig experiment naar het effect van rehydratie van droge gist in water en wort bij kamertemperatuur en hogere temperaturen op de levensvatbaarheid van de gistcellen (gist US-05).

Zijn resultaten laten zien dat de hydratietemperatuur geen effect heeft op de levensvatbaarheid van de gistcellen maar dat er een groot verschil is tussen water en wort. Hydrateren in water lijkt de levensvatbaarheid niet te verlagen maar hydrateren in wort leidt tot een sterke daling van de levensvatbaarheidheid van de gistcellen.

Hieronder te tabel met resultaten. De levensvatbaarheid in water die kleiner is dan 100% wordt verklaard door de leeftijd van de gist.


Nu is wel de vraag wat er gebeurt als hij de in water gehydrateerde gist in wort zou brengen?

Jacques

Een eerder door mij uitgevoerd microscopisch onderzoek bleek dat hydrateren bij een hogere temperatuur (40 ÂșC) meer levende gistcellen geeft. Het is jammer dat niet gekeken is wat het effect is van meerdere temperaturen. Maar ik weet als geen ander kritiek hebben op de opzet van een onderzoek snel gedaan is. Veel sneller dat het uitvoeren van een experiment.

Overigens is het feit dat je een mindere levensvatbaarheid hebt als je wort gebruikt voor het hydrateren geen verrassing voor mij. Al eerder had gezien dat het gebruik van opgelost kristalsuiker voor het hydrateren een negatief effect heeft op de levensvatbaarheid van de gist.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.