2e Groot hydratatie experiment december 2010

Gestart door Jacques, 28-12-2010 00:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: Robert de Boer op 19-01-2011  09:08 uSmaak als (subjectief) beoordelingscriterium voor je toekomstige testen is discutabel lijkt me. Zie hiervoor mijn reactie in een andere thread:

Je weet immers ook niet op je manier van hydrateren er toe leidt dat je uiteindelijke gist hoeveelheid daadwerkelijk te laag is! En wellicht heeft de ene persoon een smaakvoorkeur voor een bier met minder geënt gist en de ander niet??

Hobbybrouwen is natuurlijk een kwestie van een zo smakelijk mogelijk bier brouwen.
Wat hebben we aan een optimale hoeveelheid gist als dat niets uitmaakt voor de smaak.

Om de subjectiviteit er uit te halen wil ik dat bij het vervolgexperiment meerder proevers de bieren vergelijken. Het zou best kunnen dat de ene helft van de proevers de voorkeur heeft van gehydrateerd en de andere heeft voor niet-gehydrateerd. In dat geval is het al dan niet hydrateren een kwestie van smaak en niet zo zeer een kwestie van "beter". Mocht het overgrote deel van de proevers vinden dat de gehydrateerde of niet-gehydrateerde gist de voorkeur heeft dan kunnen we daar hardere conclusies aan verbinden. Al eerder heb ik aangegeven dat de proeverij een aardig forumgebeuren zou kunnen zijn. We zouden ook leden van het BKG kunnen uitnodigen. Kortom er zou zo veel mogelijk consensus moeten zijn over de resultaten.

Robert1968

Ik ben wellicht wat wetenschappelijker aangelegd en zou vooral willen weten waarom het al dan niet een effect heeft op de smaak!

Daar leer je volgens mij meer van dan bij een eenmalig experiment onder dié specifieke omstandigheden is vastgesteld. De specifieke omstandigheden zijn bij een ander toch weer anders, niet?

EBC

Citaat van: Jacques op 19-01-2011  08:26 u... Het zou wel eens kunnen zijn dat je de beruchte temperatuur shock alleen krijgt als je van warm naar koud gaat.

Volgens mij is dat bijna de definitie van temperature shock. Van warm naar koud.
Van koud naar warm is nauwelijks een probleem.

Jacques

Citaat van: Robert de Boer op 19-01-2011  09:56 uIk ben wellicht wat wetenschappelijker aangelegd en zou vooral willen weten waarom het al dan niet een effect heeft op de smaak!

Daar leer je volgens mij meer van dan bij een eenmalig experiment onder dié specifieke omstandigheden is vastgesteld. De specifieke omstandigheden zijn bij een ander toch weer anders, niet?

In de 30 jaar dat ik brouw heb ik geleerd dat het niet mogelijk is om elk facet van het brouwen te doorgronden. Ik houd het wat meer pragmatisch.

Het experiment bestaat overigens uit 3 deelexperimenten. Hiervoor heb ik gekozen om een beter beeld te krijgen samen met het experiment dat nu nog loopt. We hebben het dan over 4 verschillende gisten.

Adrie

Citaat van: Robert de Boer op 19-01-2011  09:56 uIk ben wellicht wat wetenschappelijker aangelegd en zou vooral willen weten waarom het al dan niet een effect heeft op de smaak!

Daar is genoeg literatuur over. Lees het boek Yeast van Chris White en Jamil Zainasheff maar eens. Dat boek richt zich meer op de praktijk van de hobbybrouwer, maar er zijn ook meer wetenschappelijk ingestoken boeken.

RobinB

Citaat van: Robert de Boer op 19-01-2011  09:56 uIk ben wellicht wat wetenschappelijker aangelegd en zou vooral willen weten waarom het al dan niet een effect heeft op de smaak!

U vraagt, wij draaien:
http://www.springerlink.com/content/52q41n270n241270/

Adrie

Citaat van: RobinB op 19-01-2011  12:49 uU vraagt, wij draaien:
http://www.springerlink.com/content/52q41n270n241270/

Interessant. Jammer dat we niet aan het hele artikel kunnen komen.  :-\

EBC

Leuke link, zonder echt nieuws, want we wisten dit al. Maar toch wel frappant dat er nauwelijks smaakverschil is geconstateerd. Misschien was dit een onderzoek met lager gisten, want andere bronnen vermelden juist wel smaakverschil bij verschillende enthoeveelheden, met name door de esterproductie tijdens de groei fase...

Adrie

Citaat van: EBC op 19-01-2011  14:32 uLeuke link, zonder echt nieuws, want we wisten dit al. Maar toch wel frappant dat er nauwelijks smaakverschil is geconstateerd. Misschien was dit een onderzoek met lager gisten, want andere bronnen vermelden juist wel smaakverschil bij verschillende enthoeveelheden, met name door de esterproductie tijdens de groei fase...

Precies. En daarom is het interessant om het hele artikel te lezen, zodat we weten wat er wel en niet is getest en onder welke omstandigheden. Welke enthoeveelheden hebben ze getest, bijvoorbeeld.

Robert1968

CiteerInteressant. Jammer dat we niet aan het hele artikel kunnen komen.

Deze dan, qua diacetylvorming in ieder geval dezelfde conclusies: http://www.ifrj.upm.edu.my/16%20(4)%202009/11%20IFRJ-2009-112%20Nguyen%20Vietnam%202nd%20proof.pdf

Jacques

Citaat van: EBC op 19-01-2011  14:32 uLeuke link, zonder echt nieuws, want we wisten dit al. Maar toch wel frappant dat er nauwelijks smaakverschil is geconstateerd. Misschien was dit een onderzoek met lager gisten, want andere bronnen vermelden juist wel smaakverschil bij verschillende enthoeveelheden, met name door de esterproductie tijdens de groei fase...

Er is wel een smaakverschil geconstateerd bij dit experiment maar dat was niet zo heel groot. De niet-gehydrateerde werd als zoeter ervaren waarschijnlijk door het hogere gehalte aan esters. Ook was de beleving van de body sterker. Dit zou ook kunnen duiden op meer esters.

Of je nu meer of minder esters waardeert is vooral een kwestie van smaak. De een vindt dat lekker en de ander wil vooral super strakke bieren waarin vooral de mout en de hop te proeven zijn.

RobinB

Ik zit nu niet achter mijn pc, maar ik kan geïnteresseerden een kopie mailen. Wel alleen ècht geïnteresseerden want eigenlijk mag het niet... ;)

Uit mijn hoofd waren het verschillende stammen waarvan 1 Engelse. Er werden wel meerdere parameters getest, maar alleen de vorming van diacetyl was significant verschillend. De was hoger bij grotere enthoeveelheden.

[edit]

Was maar 1, en inderdaad een ondergist. :)
verward met ander artikel...

Jacques

Gisteren is het bier dat ik gebotteld had geproefd door 5 ervaren proevers waaronder ikzelf.
De bieren zijn blind geproefd en de volgorde van de bieren was bepaald met behulp van een dobbelsteen.
Pas nadat de bieren geproefd waren en de proefnotities genoteerd waren zijn de bieren geëvalueerd.

De evaluatie leverde het volgende op:
- alle bieren werden als zeer smakelijk ervaren zonder brouwfouten;
- de verschillen tussen de verschillende bieren zijn zeer klein (naar mijn idee nog veel kleiner dan bij het bottelen);
- de het bier uit de fles 1 (hydrateren met 6x gewicht water) wordt als het fruitigste ervaren;
- de bieren met niet-gehydrateerde gist komen een heel klein beetje zoeter over.

Voor mij viel op dat het bier waarbij in de fles trub zat niet ervaren werd als bitter. Qua bitterheid werden geen verschillen waargenomen.

Op basis van de gehouden kom ik wederom tot conclusie dat hydrateren een zwaar overschatte handeling is. Je hoeft het niet te doen voor een lagere vergistingsgraad en ook niet voor een betere smaak alhoewel er wel hele kleine smaakverschillen zijn waargenomen.

Ik ben benieuwd of we bij de grotere proeverij die gehouden zal worden bij de Open deurdagen bij Brouwland dezelfde resultaten zal geven. Iedereen die belangstelling heeft om de verschillen persoonlijk te proeven weet waar hij moet zijn.

Adrie

Schitterend, Jacques. Je zou een beschrijving van het experiment en de resultaten eens naar Basic Brewing Radio kunnen sturen. Gegarandeerd dat James dan een aflevering aan jou experiment gaat wijden.

Albertus

Prachtig Jacques, hiermee stel je meteen een hoop brouwers gerust die het moeizame (temperatuur, tijden) hydrateren laten voor wat het is.

Bert

Jacques

Citaat van: Adrie op 16-03-2011  09:01 uSchitterend, Jacques. Je zou een beschrijving van het experiment en de resultaten eens naar Basic Brewing Radio kunnen sturen. Gegarandeerd dat James dan een aflevering aan jou experiment gaat wijden.

Er loopt nog een experiment. Dat is een experiment met 3 verschillende gisten. De proeverij van dat experiment is gepland in het Pinksterenweekend bij Brouwland. In feite kan iedereen die daar belangstelling voor heeft hieraan deelnemen. Na de proeverij worden de gegevens verwerkt en meegenomen in een presentatie die ik een paar uur later geef.

William

Citaat van: Adrie op 16-03-2011  09:01 uSchitterend, Jacques. Je zou een beschrijving van het experiment en de resultaten eens naar Basic Brewing Radio kunnen sturen. Gegarandeerd dat James dan een aflevering aan jou experiment gaat wijden.


Of stuur het naar de Brewing Network ;) . Ene JZ beweert dat zowat elke podcast dat je de instructies van de fabrikant in acht moet nemen. Ik heb het gisteren nog weer eens gehoord.

Jacques

Citaat van: William op 16-03-2011  21:16 uOf stuur het naar de Brewing Network ;) . Ene JZ beweert dat zowat elke podcast dat je de instructies van de fabrikant in acht moet nemen. Ik heb het gisteren nog weer eens gehoord.

Ik ben niet zo'n liefhebber van Brewing Network. Beter gezegd kan ik er eigenlijk niet naar luisteren. Veel te schreeuwerig...

SeekingBeer

Deze draad had ik nog niet gelezen maar het is en blijft verbazingwekkend dat je smaakverschillen krijgt.

Jacques

Citaat van: SeekingBeer op 16-03-2011  22:35 uDeze draad had ik nog niet gelezen maar het is en blijft verbazingwekkend dat je smaakverschillen krijgt.

Deze verschillen zijn niet zo vreemd. Heeft te maken met de hoeveelheid levende cellen en de conditie van de gist.

Overigens was ik vergeten te melden dat ik de proevers ook gevraagd had welk bier zij het beste waardeerden. Slechts twee proevers hebben aan dit verzoek voldaan. Daarbij ging de voorkeur uit naar niet-gehydrateerde gist. De andere proevers vonden de verschillen zo klein dat zij geen favoriet konden aanwijzen.

Herman

Leuk experiment en interessant resultaat!

RobinB

Citaat van: Jacques op 16-03-2011  20:57 uDe proeverij van dat experiment is gepland in het Pinksterenweekend bij Brouwland.

Leuk!
Als het meezit probeer ik daar aanwezig te zijn! :)

Ook mooie resultaten weer, al zijn de verschillen (zoals verwacht) niet enorm.

Jacques

Citaat van: RobinB op 17-03-2011  21:06 uLeuk!
Als het meezit probeer ik daar aanwezig te zijn! :)

Prima, dan kun je zelf de verschillen proeven.

Adrie

Ha Jacques,

Basic Brewing Radio en Brew Your Own magazine hebben een nieuw experiment bedacht: precies het experiment dat jij al hebt uitgevoerd. Je gaat toch wel je data insturen, hè?

Jacques

Het verbaast mijn niet dat een dergelijk experiment bedacht is. Door mij worden de podcast weinig beluisterd. Wanneer moeten de gegevens aangeleverd worden? Waarschijnlijk is dat eerder dan de geplande proeverij.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.