Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Extreem laag brouwzaalrendement  (gelezen 10961 keer)

Offline goom

• Super lid
  • Land: nl
  • lekker bier = niet vies
Re: Extreem laag brouwzaalrendement
« Reactie #25 Gepost op: 04-05-2011 07:22 u »
of de temperatuur niet bij alle monsters gelijk? Volgens mij is de refractometing ook T-afhankelijk en wordt bij sommige refractometers maar binnen een smal T-gebied aut. gecorrigeerd (bij mij tussen 10-30C).

Elke chemicus weet dat brekingsindex metingen erg gevoelig zijn voor de temperatuur.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline NewLine

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #26 Gepost op: 04-05-2011 07:44 u »
Elke chemicus weet dat brekingsindex metingen erg gevoelig zijn voor de temperatuur.

Maar ik geloof niet dat 1 druppel wort op de meter (dus groot contactoppervlak met de omgeving) qua temperatuur van de omgevingstemperatuur zal verschillen.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #27 Gepost op: 04-05-2011 21:49 u »
De temperatuurscorrectie betreft mijns inziens ook de meter en niet het wort.

Daarnaast is een paar ml wort in een metalen kan in enkele secondes afgekoeld natuurlijk! ;)

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #28 Gepost op: 04-05-2011 22:02 u »
Maar ik geloof niet dat 1 druppel wort op de meter (dus groot contactoppervlak met de omgeving) qua temperatuur van de omgevingstemperatuur zal verschillen.

Dat zal geen verschil maken. Wel is het het denk ik beter om eerst een groter volume wort te koelen en daarvan een druppel op het prisma van de refractometer te brengen. Hiermee voorkom je dat ondanks een snelle afkoeling van druppels er in de dunne film op de prisma toch al verdamping van water optreedt waardoor je te hoge Brix-waarden kunt aflezen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #29 Gepost op: 05-05-2011 21:28 u »
Dat zal geen verschil maken. Wel is het het denk ik beter om eerst een groter volume wort te koelen en daarvan een druppel op het prisma van de refractometer te brengen. Hiermee voorkom je dat ondanks een snelle afkoeling van druppels er in de dunne film op de prisma toch al verdamping van water optreedt waardoor je te hoge Brix-waarden kunt aflezen.

Dit is een reŽel probleem heb ik gemerkt bij mijn digitale refractometer. Als je het monster een tijdje laat staan zie je de Brix waarde verhogen als je opnieuw meet.

Tags: