Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Groot hydratatie experiment kerst 2010  (gelezen 8734 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Groot hydratatie experiment kerst 2010
« Gepost op: 24-12-2010 21:09 u »
Vandaag heb ik het groot hydratatie experiment gestart.

De bedoeling was om dat volgende week te doen met het wort van mijn geplande Amarillo Pils. Omdat het goed uitvoeren van het experiment de nodige aandacht nodig heeft en ik niet weet of het allemaal wel lukt na en dag brouwen en opruimen heb ik toch besloten te gaan werken met moutextract aangerijkt met gistvoeding en fosforzuur.

Bij dit experiment worden 6 verschillende omstandigheden met elkaar vergeleken. Hiervoor maak ik gebruik van 6 flessen met een inhoud van 1 liter. De flessen zijn door mij gevuld met precies 600 ml moutextractoplossing (afgewogen met een weegschaal) met een begin SG van 1062 (15,2 C).
De gebruikte gist is Danstar Nottingham (houdbaar tot 02/2011). Ik had liever een Fermentis gist willen gebruiken waarvan ik nog 3 verschillende zakjes heb. Een blik op de zakjes leerde echter dat deze allemaal over de datum waren. Die heb ik niet voor dit experiment gebruikt want bij n fles moet alles volgens de regels!

Voor de gistgifte heb ik mij ondanks alle kritiek van de laatste tijd mij laten leiden door Mr Malty. Volgens deze calculator zou ik 0,58 g moeten gebruiken. De hoeveelheid in totaal 5 keer afgewogen. Bij de zesde fles is 0,73 g toegevoegd, dat is 25% meer dan Mr Malty aanbeveelt. Ik kwam er namelijk gisteren achter dat Mr Malty minder gist aanbeveelt dan gebruikelijk is in professionele brouwerijen en ook door Wyeast wordt aanbevolen. Zal wel aan de smaak van Jamil Zainasheff liggen. En misschien ook wel aan de Amerikaanse keurmeesters (Jamil heeft veel prijzen gewonnen).

Fles aanduiding |Hoeveelheid gist |x gewicht water |Hoeveelheid water |Temperatuur |Latere watertoevoeging
Fles 10,58 g6 x4 ml30 C25 ml
Fles 20,58 g10 x6 ml30 C23 ml
Fles 30,58 g40 x24 ml30 C5 ml
Fles 40,58 g10 x6 ml40 C23 ml
Fles A0,58 g---29 ml
Fles B0,73 g---29 ml

Om te zorgen dat de temperatuur niet daalde heb ik de glazen waarin de gist gehydrateerd werd in een bad (afwasbak) gezet van respectievelijk 30 en 40C
Na een rust van 15 minuten heb ik de mengsels geroerd. Vervolgens de glazen uit het bad gehaald en na 5 minuten een klein beetje moutextractoplossing toegevoegd aan de gist. Na nog een 5-tal minuten wederom een klein beetje moutextractoplossing toegevoegd. Dit zou volgens Danstar nodig zijn om een temperatuurshock te voorkomen.
Uiteindelijk de gist toegevoegd aan de moutextractoplossing. De glazen nagespoeld met verschillende hoeveelheden water waardoor elke fles een gelijke hoeveelheid vloeistof bevat.

Het is mijn bedoeling om na een korte lagering per fles een 30 cl flesje te vullen en deze na 6 tot 10 weken blind te laten proeven door een paar ervaren proevers. Zelf zal ik de bieren proeven bij het bottelen.

Ik ben benieuwd...

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: Groot hydratatie experiment kerst 2010
« Reactie #1 Gepost op: 24-12-2010 21:34 u »
Ik ben ook benieuwd Jacques. Aan de voorbereiding zal het niet liggen.

Het lijkt me goed om in de eerste tekst kort aan te geven wat het doel van dit experiment is en wat je verwacht dat er gebeurt. De proefopzet komt voor de argeloze voorbijganger/ lezer een beetje uit de lucht vallen. Degene die het forum de laatste 3 dagen intensief heeft gevolgd weet wel beter.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 25-12-2010 09:45 u »
Ik ben bang dat we heel lang benieuwd kunnen zijn naar de resultaten van het experiment.

In geen van de 6 flessen ook maar iets van activiteit te zien! En dat ruim 16 uur na het enten.
Het lijkt wel alsof de gist helemaal dood is. Nog nooit heb ik zo iets meegemaakt bij mijn gistexperimenten.

De flessen zal ik nog laten staan, het gebeurt wel meer dat de vergisting veel later op gang komt. Met alle flessen heb ik net flink gezwenkt. Dit zou de start van de vergisting kunnen bevorderen.
Het experiment beschouw ik sowieso als mislukt. Wat er nu gebeurt is niet representatief.

Ik heb nog gedroogde gist liggen maar die is gereserveerd voor het volgende brouwsel komende week. Het ziet er naar uit dat het nog even gaat duren voordat het experiment opnieuw uitgevoerd kan worden.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #3 Gepost op: 25-12-2010 11:22 u »
Kan nog komen Jacques.
De (enige) keer dat ik Danstar Nottingham gebruikte duurde het 24 uur voor er merkbare activiteit was.

Bert

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 25-12-2010 13:43 u »
Kan nog komen Jacques.
De (enige) keer dat ik Danstar Nottingham gebruikte duurde het 24 uur voor er merkbare activiteit was.

Zijn er anderen die ook deze ervaring hebben? Het ligt in ieder geval niet aan het hydrateren.

Op dit moment is er nog steeds niets te zien.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #5 Gepost op: 25-12-2010 15:50 u »
Dat is bizar, maar misschien was de gist al te oud? Waar had je de gist vandaan en hoe had je hem bewaard? Zonde van al die uitstekende voorbereidingen en uitvoering.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 25-12-2010 17:18 u »
Dat is bizar, maar misschien was de gist al te oud? Waar had je de gist vandaan en hoe had je hem bewaard? Zonde van al die uitstekende voorbereidingen en uitvoering.

De gist had ik bij Peter gekocht zo'n half jaar geleden. De gist is steeds in de koelkast bewaard.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #7 Gepost op: 25-12-2010 21:20 u »
Misschien vergroot dit enig effect wel uit. Interessant.

Overigens, had je al andere gist uit die batch van Peter -succesvol- gebruikt. M.a.w. Transportstress -hitte, roentgen-terror-check- uit te sluiten?

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #8 Gepost op: 25-12-2010 21:37 u »
Helemaal geen activiteit? Raar.

Heb je de pH van het moutextract/gistvoeding/fosoforzuur mengsel gemeten?

Offline Sil

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 26-12-2010 03:20 u »
Grappig, had vorige week dezelfde ervaring met een Danstar Nottingham gist. Keurig gehydrateerd volgens de gebruiksaanwijzing en het duurde toen bijna 20 uur voordat er sprake was van enige vorm van vergisting terwijl mijn andere batch  met Safbrew-33, welke ik gewoon over het oppervlak had uitgestrooid, om na dertig minuten flink te schudden al met 12 uur aan het gisten was en hoe!
Begin Sg was overigens 1074 bij een temperatuur van 20,5 graad.

Was trouwens de eerste keer dat ik mij bij de Danstar Nottingham zo keurig aan de gebruiksaanwijzing van de fabrikant hield, voorgaande keren deed ik het zelfde wat ik meestal doe bij korrelgisten, gewoon strooien, even laten staan, schudden of roeren en voila binnen 24 uur staat de boel vrolijk te gisten.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 26-12-2010 10:32 u »
Helemaal geen activiteit? Raar.

Heb je de pH van het moutextract/gistvoeding/fosoforzuur mengsel gemeten?

Nog steeds geen enkele activiteit, niets!

De pH heb ik niet gemeten. Ik heb in verhouding net zo veel fosforzuur toegevoegd als bij mijn late suiker experimenten. Toen ging alles snel aan het gisten. Het moutextractpoeder was ook dezelfde.

Het lijkt er op dat toch iets mis is met de gist. Het ligt niet aan het hydrateren. Alle flessen laten geen enkele activiteit zien en dat ruim 40 uur na het enten.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 26-12-2010 10:46 u »
Even monsteren en methyleenkleuring doen?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 26-12-2010 12:18 u »
Even monsteren en methyleenkleuring doen?

Vandaag komt er niet allemaal van ben ik bang en morgen ga ik brouwen. De flessen gaan dan leeg om het opnieuw te proberen met verse wort. Dankzij mijn buurman Guido heb ik sinds een paar minuten een zakje Fermentis Safale S-04 in huis. Toch wel handig een brouwende buurman in de buurt. Ook via Cor (Kleine minstreel) kon ik aan gedroogde gist komen. Bedank voor het aanbod.

De Nottingham gist kan ik nog wel eens bekijken. Ik heb er namelijk nog een zakje van liggen.
De pH van mijn huidige monsters kan ik morgen wel meten. Mijn pH-meter heb ik dan toch bij de hand.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 26-12-2010 23:19 u »
Houston we have lift off!

Vanavond zijn de monsters alsnog aan het gisten gegaan, ruim 49 uur na het enten. Ik had de hoop eigenlijk al opgegeven.

Het was de afgelopen heel interessant om de ontwikkelingen te volgen. In eerste instantie was maar bij n fles activiteit te zien. In de uren daarna kwam er (zichtbaar) leven in alle flessen.

Om 19.30 uur

De flessen 1, 2 en 3

De flessen 4, A en B

Om 21.00 uur

De flessen 1, 2 en 3

De flessen 4, A en B

Om 22.30 uur

De flessen 1, 2 en 3

De flessen 4, A en B

Fles 3 is dus meest actieve. Dat is de fles waarbij gehydrateerd is met 40x het gewicht aan gist.
Zelf vind ik het opvallend dat bij niet-gehydrateerde monsters het monster met meer gist langzamer op gang komt.
Ook de gist die gehydrateerd is bij 40 C blijft achter.

Morgen doen we het allemaal over met verse wort en versere gist. Dit experiment breek ik morgen af. Ik ga de monsters dus niet meten of proeven.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #14 Gepost op: 27-12-2010 08:24 u »
Goed besluit!
Ondanks het puntje van Edgar weet je niet meer wat voor vlees je in de kuip hebt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 27-12-2010 09:01 u »
Deze ochtend zijn alle flessen met een laagje schuim bedekt Er is op het oog geen verschil in activiteit meer te zien. 6 watersloten bluppen er vrolijk op los. Ik ga er van uit dat dit morgenochtend ook zo is.

Offline Kleine_Schriek

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Keggen die hap!
« Reactie #16 Gepost op: 27-12-2010 11:41 u »
Wel leuk dat het toch nog is gaan gisten. Ik ben reuze benieuwd naar de smaakuitkomsten straks van het gelukte experiment.

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 27-12-2010 21:16 u »
Twee dagen wachten is wel lang voordat het op gang komt.
Biergist loopt meestal veel sneller.

Kan best een 'slecht zakje' gist zijn, laatst bakte ik weer eens brood met de broodmachine en ondanks extra veel gist kon je het brood als hamer gebruiken.

Maar ja, als na 49 uur wachten er wel verschil zou zijn tussen hyrdateren en niet hydrateren dan moet je toch een soort van theorie hebben als waarom gewoon water beter de gist activeerd vergeleken met direct in het wort strooien.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #18 Gepost op: 27-12-2010 21:58 u »
Maar ja, als na 49 uur wachten er wel verschil zou zijn tussen hyrdateren en niet hydrateren dan moet je toch een soort van theorie hebben als waarom gewoon water beter de gist activeerd vergeleken met direct in het wort strooien.

De fabrikant van Nottingham raadt ook aan om de gist eerst te hydrateren in water (geen wort, demi of RO-water) van 30-35 C. Hopbier postte vandaag een link naar een artikel waarin duidelijk was dat voor bovengisten van Danstar de viability van de gist achteruitgaat als je de hydratatiecondities niet in acht neemt. Dit lijkt te kloppen met de eerste waarnemingen van Jacques

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 27-12-2010 22:10 u »
Ja dat kan wel wezen William, maar ons eigen groot gedroogde gist onderzoek zegt vrij helder dat onder onze gemiddelde hobbybrouw condities het qua vergistingsgraad beter is om niet te hydrateren.

Maar ja, als ik al hydrateerde in het verleden dan gooide ik gewoon wat gist in wat water.
Als die temperatuur range van 30 tot 35 graden echt zo belangrijk is dan is dat natuurlijk het interessante aspect van het geheel. Want dat soort van dingen mat ik nooit; je denkt toch van water is water en als het niet te koud is is het wel goed...

Dus ik blijf wel open minded: Als je met de juiste manier van hydrateren een nog harder werkende gist krijgt met nog lagere vergistingsgraden dan is dat zeer interessant.

Aan de andere kant, meestal vergist mijn bier prima en heb ik niet meer dat gedonder van eind SG's op 1020 of hoger...

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #20 Gepost op: 27-12-2010 22:19 u »
Ja dat kan wel wezen William, maar ons eigen groot gedroogde gist onderzoek zegt vrij helder dat onder onze gemiddelde hobbybrouw condities het qua vergistingsgraad beter is om niet te hydrateren.

Dat beter, is dubieus hoor. Als ik zo een en ander vergelijk dan kan ik die conclusie niet hard maken. Andersom ook niet overigens. Ik zou eerder concluderen dat het verschil niet aantoonbaar is.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #21 Gepost op: 27-12-2010 23:24 u »
De fabrikant van Nottingham raadt ook aan om de gist eerst te hydrateren in water (geen wort, demi of RO-water) van 30-35 C. Hopbier postte vandaag een link naar een artikel waarin duidelijk was dat voor bovengisten van Danstar de viability van de gist achteruitgaat als je de hydratatiecondities niet in acht neemt. Dit lijkt te kloppen met de eerste waarnemingen van Jacques

Als ik zo naar de activiteit van de verschillende monsters kijk moet ik constateren dat na 49 meerdere monsters kort na elkaar zichtbaar begonnen te gisten. De gist die gehydrateerd was met 40x water was het snelst op gang gekomen. Er was weinig verschil tussen de 10x gehydrateerde gist en de niet-gehydrateerde gist.

Vandaag een nieuw experiment gestart. Hiervoor open ik een nieuw topic.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #22 Gepost op: 27-12-2010 23:37 u »

Petje af dat je zo doorzet Jacques. :duimop:

Bert

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #23 Gepost op: 28-12-2010 18:51 u »
Als ik zo naar de activiteit van de verschillende monsters kijk moet ik constateren dat na 49 meerdere monsters kort na elkaar zichtbaar begonnen te gisten. De gist die gehydrateerd was met 40x water was het snelst op gang gekomen. Er was weinig verschil tussen de 10x gehydrateerde gist en de niet-gehydrateerde gist.

Toch frappant dan je dezelfde gist anders behandeld en uiteindelijk ze allemaal vrijwel even traag aan de slag gaan. Het lijkt erop dat iets anders meer invloed heeft dan waar we nu naar zoeken.

Succes met de volgende batch, ik ben benieuwd.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #24 Gepost op: 28-12-2010 22:24 u »
Laten we er op blijven letten dan niet alleen de snelheid van vergisting belangrijk is. Het gaat uiteindelijk om de smaak...snel starten is geen garantie.