Roege Rogge Rocker

Gestart door aldo, 17-12-2010 19:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

aldo

Ik wil komende zondag (eindelijk) weer eens gaan brouwen.
Nu heb ik winter-rogge (eigen oogst 2010) maar zag geen ongemoute granen in BrouwVisie staan, is er groot verschil tussen rogge en roggevlokken?
Is er voor ongemoute rogge nog een extra maischstap aan te raden?(zoja welke?)
De hop is ook uit eigen tuin dus bitterheid is gokje....ook is me weegschaal niet echt precies ;-)
De kristalsuiker is een ietsjes donkere (bio)suiker dus geeft een klein beedje meer kleur als hier berekend.
De maisvlokken is grof maismeel wat ik ooit uit een toko heb meegenomen.




Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptroege rogge rocker
Kenmerkrogge
Brouwdatum19-12-2010
Biertyperogge
Aantal liters20
Gewenst begin SG1063 (6,9 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater30,1 liter
Maischdikte4,7 l/kg
Maischwater23,3 liter
Spoelwater13,2 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur11 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid19 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC54,5 %3000 gr3 EBC
Roggemout18,2 %1000 gr10 EBC
Roggevlokken9,1 %500 gr4 EBC
Kristalsuiker9,1 %500 gr0 EBC
Maïsvlokken9,1 %500 gr1 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Challenger6,0 %20 gr90 minuten15 EBU
Challenger6,0 %15 gr10 minuten4 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafbrew S-33
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
150°C20 minuten4,7 l/kg
266°C60 minuten4,7 l/kg
370°C1 minuten4,7 l/kg


Oscar

Citaat van: aldo op 17-12-2010  19:44 uNu heb ik winter-rogge (eigen oogst 2010) maar zag geen ongemoute granen in BrouwVisie staan,

En je weet dat je die zelf kunt toevoegen aan de database ?  :)

aldo

Citaat van: Oscar op 17-12-2010  19:48 uEn je weet dat je die zelf kunt toevoegen aan de database ?  :)

Dat het kan weet ik... hoe wist ik ook ooit, maar dat zal ik na even zoeken ook wel weer vinden  :) :)
Alleen de bijbehorende waarden zoals kleur en potentieel gewicht zijn natuurlijk een gok.... vochtgehalte zou ik aan me vader moeten navragen, daar is wel op bemonsterd. En geheel onkruidzaad vrij is het natuurlijk ook niet bij die bio-boertjes ;-)

Gerb

Ik zou de rogge (graan en mout) samen met dezelfde hoeveelheid pilsmout maischen bij 15' 39 ºC en 15' 50 ºC om de gomstoffen af te breken. Dit breng je vervolgens over in de 'normale' maisch welke je op 60 ºC begint. 

aldo

Citaat van: Gerb op 17-12-2010  20:42 uIk zou de rogge (graan en mout) samen met dezelfde hoeveelheid pilsmout maischen bij 15' 39 ºC en 15' 50 ºC om de gomstoffen af te breken. Dit breng je vervolgens over in de 'normale' maisch welke je op 60 ºC begint.

Dank! Dat was de info die ik nodig had!

aldo


Er is weer verse rogge dus staat er een roggebiertje op het programma.





Ik zat te denken aan dit recept....... Op/aanmerkingen zijn natuurlijk welkom!

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptroege rogge rocker 2
Brouwdatum23-8-2011
BiertypeTripel
Aantal liters15
Gewenst begin SG1086 (9,1 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater25,6 liter
Maischdikte2,4 l/kg
Maischwater12,9 liter
Spoelwater10,0 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur12 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid26 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC52,2 %3000 gr3 EBC
Rogge, bio wintergraan34,8 %2000 gr4 EBC
Rietsuiker4,3 %250 gr6 EBC
Maïsvlokken8,7 %500 gr1 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Saphir4,5 %20 gr90 minuten13 EBU
Saphir4,5 %20 gr60 minuten12 EBU
Saphir4,5 %20 gr1 minuten1 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafale US-05
Gist toegevoegd alszakje

maischschema
Stap 1:2 kilo rogge 1 kilo gerstemout
Stap 3: Rest gerst+mais erbij
Stap 5: suiker erbij
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
139°C15 minuten2,0 l/kg
250°C15 minuten2,4 l/kg
36o°C90 minuten2,4 l/kg
470°C10 minuten2,4 l/kg
578°C5 minuten2,4 l/kg

Citaat van: Gerb op 17-12-2010  20:42 uIk zou de rogge (graan en mout) samen met dezelfde hoeveelheid pilsmout maischen bij 15' 39 ºC en 15' 50 ºC om de gomstoffen af te breken. Dit breng je vervolgens over in de 'normale' maisch welke je op 60 ºC begint. 


Is dat overbrengen noodzakelijk of kan ik ook doorstoken tot 60 ºC en dan de rest van de mout toevoegen?[/tabular type=4][/tabular type=4][/tabular type=4][/tabular type=4][/tabular type=4][/tabular type=4]

Henielma

CiteerIs dat overbrengen noodzakelijk of kan ik ook doorstoken tot 60 ºC en dan de rest van de mout toevoegen?

Je kan na die 15 min op 39 ºC ook gewoon doorstoken naar de  volgende stap en dan de rest toevoegen.

Je zal merken tijdens die 15 min dat het beslag veel dunner wordt. Minder viscose bedoel ik dan. Die 50 ºC stap kan je overslaan wat mij betreft.

aldo

Dank Henielma! dat scheelt weer een stapje geklieder/foutmaakmoment.
Die 50 graden stap, waar was die ook alweer voor?(komt uit het advies van gerb), eiwitrust? Ik gebruik winterrogge, zit daar veel eiwit in?



Helaas zal ik het brouwen wel weer een dagje moeten uitstellen, druk druk druk zo'n vakantie ;D


aldo

Heb vanmiddag me moutkist nog eens doorgespit en kwam tegen: 1 kilo roggemout! was even vergeten dat ik dat ooit gekocht had :-[  (misschien die voorraadbeheer van BrouwVisie ook maar eens gaan gebruiken!)
Zit nu te twijfelen 1 kilo pilsmout vervangen voor roggemout, of 1 kilo rogge vervangen voor 1 kilo roggemout.
Hoe sterk zijn de enzymen in roggemout? Of heb ik echt die 50% pilsmout nodig voor de omzetting?

RobinB

De roggemout heeft vast voldoende enzymen voor zelfconversie. Of je dan nog uit komt met je pils en de resterende ongemout, mout je ff checken! :)

Herman

Aldo,

Heb je deze nog gebrouwen?

aldo

Ja is gebrouwen, werd wel veeeeel te zoet(geen idee waarom), zal vanavond een flesje meenemen naar de gildeavond.

Gerb

Wat vreemd, heb je wel dit maischschema aangehouden. Dan zou er voldoende temperatuurbereik en maischlengte moeten zijn.

aldo

Citaat van: Gerb op 09-11-2011  18:01 uWat vreemd, heb je wel dit maischschema aangehouden. Dan zou er voldoende temperatuurbereik en maischlengte moeten zijn.


Zat al te denken dat me digitale thermometer niet goed was maar heb hem laatst vergeleken met een alcothermometer en leek wel te kloppen.

Andre4096

Citaat van: aldo op 09-11-2011  18:04 uZat al te denken dat me digitale thermometer niet goed was maar heb hem laatst vergeleken met een alcothermometer en leek wel te kloppen.

Dag Aldo,

Even samenvattend.
Je hebt het volgende maischschema gebruikt en het resultaat was veels te zoet:

Stap nr.   Temperatuur   Rusttijd   Maischdikte
1   39°C   15 minuten   2,0 l/kg
3   6o°C   90 minuten   2,4 l/kg
4   70°C   10 minuten   2,4 l/kg
5   78°C   5 minuten    2,4 l/kg

Iemand suggesties om het minder zoet te laten zijn?

Groetjes vanuit Berlijn,
Andre

aldo

Citaat van: Andre4096 op 23-02-2012  10:01 uDag Aldo,

Even samenvattend.
Je hebt het volgende maischschema gebruikt en het resultaat was veels te zoet:


Stap nr.   Temperatuur   Rusttijd   Maischdikte
1   39°C   15 minuten   2,0 l/kg
3   6o°C   90 minuten   2,4 l/kg
4   70°C   10 minuten   2,4 l/kg
5   78°C   5 minuten    2,4 l/kg

Iemand suggesties om het minder zoet te laten zijn?

Groetjes vanuit Berlijn,
Andre


Het te zoete is na een lange tijd rijpen (2 maand?) verdwenen en gaf een heel fatsoenlijk biertje.
Wel zou ik het hopschema iets aanpassen.... minder bitter, meer aromahop.

RobinB

Was hij wel goed uitvergist, maw, waren de niet zoete versies nu gushers oid?

aldo

Citaat van: RobinB op 23-02-2012  15:52 uWas hij wel goed uitvergist, maw, waren de niet zoete versies nu gushers oid?


Dat was het vreemde, geen overdreven hoeveelheid koolzuur (was er wel bang voor)

RobinB

Misschien dan een overmaat van een bepaalde ester die nu weggewerkt is? :weetniet:

Jacques

Citaat van: aldo op 23-02-2012  16:31 uDat was het vreemde, geen overdreven hoeveelheid koolzuur (was er wel bang voor)

Soms duurt het wat langer voordat het bottelsuiker helemaal vergist is. Je hebt dan lange tijd een wat zoet indruk.


Citaat van: Andre4096 op 23-02-2012  10:01 uJe hebt het volgende maischschema gebruikt en het resultaat was veels te zoet:

Stap nr.   Temperatuur   Rusttijd   Maischdikte
1   39°C   15 minuten   2,0 l/kg
3   6o°C   90 minuten   2,4 l/kg
4   70°C   10 minuten   2,4 l/kg
5   78°C   5 minuten    2,4 l/kg

Iemand suggesties om het minder zoet te laten zijn?

Groetjes vanuit Berlijn,
Andre


Het blijft een hardnekkig misverstand dat de beleving van de zoetigheid veroorzaakt wordt door de onvergistbare suikers. Dat is niet het geval. Restsuikers ervaar je niet echt als zoet. Met andere woorden: de zoetkracht van deze suikers is maar heel beperkt. Wel dragen ze bij aan de volheid van het bier en zorgen ze er voor dat de beleving van de bitterheid minder is.

Zoetigheid wordt vooral veroorzaakt door esters. In dit verband is de gekozen gist en de vergistingstemperatuur van groot belang. Sommige gisten geven een grote vergistingsgraad maar ook een sterk zoetige indruk.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.