Een aantal branders op één rij

Gestart door orangeloo, 17-12-2010 10:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

orangeloo

Omdat ik pas ben begonnen met brouwen en dus op zoek was naar een brander heb ik redelijk wat "gegoogeld" :-\
Op dit forum zag ik dat daar meer mensen naar op zoek waren, vandaar deze topic.
Ik heb een aantal branders en leveranciers op een rijtje gezet. :biersmile:
Ook zag ik dat de brander van 't Amerikaantje en van Donckers niet werden verstuurd.
In navolging op het goede initiatief van Rumour  :biersmile:
ben ik bereid tegen een kleine brandstof vergoeding deze brander te gaan halen en door te sturen.
('t Amerikaantje € 5,- en Donckers €2,50 + verzentkosten TNT)
Zeg maar brouwspullen uit Zeeuws Vlaanderen.  :brouwen:

orangeloo

En de volgende twee  :proost:

rumour

Goed initiatief Orangeloo. (Doet nou goed initiatief, goed volgen?  ^-^)

Ik kon het niet laten om er even één pdf van te maken en hier aan te bieden om het gemakkelijker te maken voor de gebruikers: http://rapidshare.com/files/437806376/Branders.pdf.

beats

Ff een vraagje ivm met die branders. Welk vermogen heb ik nodig om bv 100 liter batchen te maken? Ik weet dat ik het kan berekenen, maar laat ik ff wat lui zijn vandaag... :)

kleine Minstreel

Perfect idee om een nieuwe draad te openen over dit onderwerp.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,16521.0.html

Ik ben tevreden over de service en snelheid en voor de prijs krijg je er ook nog een nieuw reduceer ventiel 50 Mbar en een gekeurde slang bij dat naast de twee extra's van piezzo en thermokoppel afsluiter.
Wel blijkt dat 9,5 Kw een bats aan vermogen geeft en met een 27 Liter ketel kun je niet volaan stoken met de ketel gevuld met water haal ik vlot 2  ºC per minuut dus met maischen zal het wel oppassen worden voor aanbranden.
Dus voor de brouwer die alleen binnen brouwen optimale veiligheid tegen een betaalbare prijs.

Het Alfazuurmannetje


kleine Minstreel

Ja was een kwestie van verbuigen. Blijft wel oppassen want er komt erg snel gas onder je ketel en als het onsteekt schrik je je rot maar nu weet ik het en ben content.

weed

Uit de documentatie over de branders is het niet direct af te leiden in één geval wel.

De 7 kW brander (30 mBar) van het Amerikaantje is 9.5 Kw met een 50 mBar drukregelaar (ontspanner voor de Vlamingen).

Je kan niet zomaar 30:7 = 50:X maar met een dergelijke aanpak kom je wel in de buurt van de capaciteit van de brander.
De 30 mBar drukregelaar is vaak 28 mBar dus die 7 kW is denk ik iets minder maar hij doet het goed tot 40 liter.

Indien je een (nieuwe) brander aanschaft misschien een goed idee om tegelijk een regelbare drukregelaar aan te schaffen.
Ze zijn wel een stuk duurder.

http://www.gaswinkel.com/images/catalog/onderdelen_/ad_drukregelaars/ad011_gok_11_fasen_druk_regela_.jpg

NB let op dat de drukregelaar geschikt is voor propaan omdat propaan veel meer druk heeft in de fles dan butaan.
Op butaan drukregelaars staat een B gedrukt sluit je hier propaan op aan dan scheurt het membraan.

Edgar

Citaat van: rumour op 17-12-2010  13:13 uIk kon het niet laten om er even één pdf van te maken en hier aan te bieden om het gemakkelijker te maken voor de gebruikers: http://rapidshare.com/files/437806376/Branders.pdf.

Goed idee inderdaad, heb 'm voor 't gemak ook even aan dit bericht gehangen. Moest wel wat comprimeren door de maximale bestandsgrootte van 125 kB (dat gaat gelukkig heel gemakkelijk met OpenOffice).

Henielma

Ik heb ook nog een brander die niet in dit rijtje mag ontbreken.



Deze BI-8000 brander  (zonder de vleugels) gebruik ik in mijn brouwopstelling. Deze brander brandt heel mooi rustig zoals een normale gaspit alleen is deze groter. Het opgegeven vermogen is 8 kW. Op aardgas iets van 5,5 kW dacht ik. Op aardgas genoeg om een ketel van 30 liter aan de kook te brengen

Deze is geschikt propaan, butaan en aardgas.

Deze brander ontsteekt heel voorspelbaar en altijd zonder een plof. Ideaal om met een elektrische vonkontsteking te ontsteken. Er zit echter geen vonkontsteking bij.

Ik ben er heel blij mee. Ik heb ook even met zo'n Mamoet brander gewerkt maar deze kon mij niet bekoren. Vlam sloeg vaak naar binnen en deze Mamoet brander is mede hierdoor niet elektrisch te ontsteken.

kleine Minstreel

Misschien als aanvulling hier een bericht van degaswinkel dat ik gisteren mocht ontvangen.




Tip midden volgend jaar verwachten wij de Powerfire 3 en 4 poot ook gecertificeerd op aardgas te hebben.
Mocht u tzt tijd hebben om iets te schrijven in ons gasten boek; kritiek, tips of beter het kan altijd zonder censuur op: http://gaswinkel.mygb.nl/

Wij gaan graag een stap verder voor onze klanten!!
M.v.g. Marc Hulsebos
H.B. Gaskachels V.O.F.
Ribesstraat 2

7011 AN GAANDEREN
Tel: 06 44 83 87 08

jurgenfd

Ik heb ook een nog iets sterkere en veiligere brander op aardgas nodig voor een bijna 60 liter brouwketel binnen.

orangeloo


John


Henielma

Citaat van: 12345 op 08-10-2011  17:24 uDag Henielma,

in de draad "een aantal branders op een rijtje" laat jij die BI8000 van vd KooyJubbega zien. Die heb ik ook, (hoewel ik vind dat het vermogen met aardgas een beetje tegenvalt voor brouwsels van 25 liter) maar goed: hij brandt fijn rustig en kan op aardgas en is goedkoop.

Jij stelde dat je hem in je brouwinstallatie had zitten zonder de vleugels. Heb je voor mij misschien een foto van hoe je dat gedaan hebt?

Heb je misschien ook een oplossing voor het probleem: 1 aardgaskraan en 2 branders??

Alvast bedankt,

12345

Met 2 branders bedoel je de twee messing sproeiers? Voor aardgas moet je die met het grootste gaatje gebruiken.

Zie hieronder de foto Ed.



Je ziet hier dat ik de twee vleugels eraf gehaald heb en er een frame ongebouwd heb. Verder heb ik de rechtopstaande kam afgebroken zodat de pan dichter bij de brander komt. Hierdoor kookt het wort beter.

12345

Citaat van: Henielma op 08-10-2011  21:13 uMet 2 branders bedoel je de twee messing sproeiers? Voor aardgas moet je die met het grootste gaatje gebruiken.

Bedankt voor de foto. Ik denk dat ik wel ongeveer begrijp hoe je het hebt gedaan.

Nee, de sproeier heb ik al vervangen. Ik wil twee branders gaan gebruiken: een onder het maischvat en een onder het kookvat. Maar hoe los je het op als je maar een aardgaskraan in je keuken hebt en je wilt twee branders aansluiten?

Henielma

Een gasfitter (installateur) een T-stuk laten plaatsen in de slang.

Albertus

Citaat van: 12345 op 08-10-2011  22:23 uNee, de sproeier heb ik al vervangen. Ik wil twee branders gaan gebruiken: een onder het maischvat en een onder het kookvat. Maar hoe los je het op als je maar een aardgaskraan in je keuken hebt en je wilt twee branders aansluiten?

Kraan uit de muur, vorkstuk indraaien en daar twee kranen op, met zeepsop de afdichting controleren. Laten doen wanneer je je zelf niet capabel genoeg vindt om met een gasinstallatie om te gaan.

Bert

12345

Citaat van: Albertus op 09-10-2011  09:34 uKraan uit de muur, vorkstuk indraaien en daar twee kranen op, met zeepsop de afdichting controleren. Laten doen wanneer je je zelf niet capabel genoeg vindt om met een gasinstallatie om te gaan.

Bert

Zo'n vorkstuk heb ik nog nooit gezien. Ik heb wel naar deze mogelijkheid geïnformeerd maar niemand kende die. Kun je zo'n ding bij de bouwmarkt kopen? Dan is het gauw klaar. Ik heb nog een tweede gaskraan liggen. Bedankt!

Albertus

Citaat van: 12345 op 09-10-2011  11:02 uZo'n vorkstuk heb ik nog nooit gezien. Ik heb wel naar deze mogelijkheid geïnformeerd maar niemand kende die. Kun je zo'n ding bij de bouwmarkt kopen? Dan is het gauw klaar. Ik heb nog een tweede gaskraan liggen. Bedankt!

Vorkstuk heb ik gekocht bij de plaatselijke loodgieter. Een verchroomde Y .

Bert


12345

Schitterend! Bedankt! Mijn volgende aankoop.

12345

Citaat van: Henielma op 08-10-2011  21:13 u

Je ziet hier dat ik de twee vleugels eraf gehaald heb en er een frame ongebouwd heb. Verder heb ik de rechtopstaande kam afgebroken zodat de pan dichter bij de brander komt. Hierdoor kookt het wort beter.

Dat weet ik niet helemaal zeker, Henielma.

Bij de formules voor warmte-overdracht staan een heleboel zaken lineair: de oppervlakte, de dikte, etc. maar het temperatuursverschil staat in het kwadraat. Het is dus zaak om, als je veel warmte uit de vlam naar je wort wilt overdragen, dat de vlam dan met zijn heetste punt de ketelbodem raakt. Dat heetste punt ligt )meen ik) vlak boven het doorzichtige deel van de vlam.

Ik zal er de volgende keer eens goed op letten waar de vlam de ketelbodem raakt als die vleugels en kam er nog opstaan, maar als dat het geval is, zal de zaak al optimaal functioneren zonder veranderingen aan te brengen.

Jerry

Citaat van: John op 03-10-2011  18:23 uDe Gaswinkel (http://www.gaswinkel.com/) biedt dezelfde aan.

Een klein vraagje,

Als deze brander is omgebouwd, zodat deze gebruik kan maken van aardgas, wat zou het vermogen dan zijn?

Of eigenlijk is mijn vraag:  "Hoelang duurt het verwarmen van 30 liter water of wort met 1 graad Celsius"

Jerry

Citaat van: Henielma op 18-12-2010  10:10 u

Deze BI-8000 brander  (zonder de vleugels) gebruik ik in mijn brouwopstelling. Deze brander brandt heel mooi rustig zoals een normale gaspit alleen is deze groter. Het opgegeven vermogen is 8 kW. Op aardgas iets van 5,5 kW dacht ik. Op aardgas genoeg om een ketel van 30 liter aan de kook te brengen


Klopt het dat deze brander op aardgas (5,5 kW) 1 graad Celsius voor 30 liter water in 40 seconden verwarmt? 

Henielma

Op aardgas verwarmt de BI-8000 brander in de praktijk bij ongeveer 30 liter beslag tussen de 40 en 64 ºC  0,9 ºC/min en tussen de 65 en 80 ºC  ongeveer 0,8 ºC.

Dit bij gebruik van gamellen.

Ik ben nog steeds zeer tevreden over deze brander op aardgas. Staar je niet blind op de wens om met 1 ºC/min te kunnen verwarmen tijdens het maischen. Voor je het weet brand het beslag aan bij hoge trmperatuurstijgingen.

Deze brander verbruikt volgens mij veel minder gas dan zo'n Mamuth brander. Dat is meer grof geweld. En zo'n brander heb ik ook nog maar gebruik 'm nooit meer. (Maar verkoop 'm niet).   

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.