Fermaid, Yeast-Vit, Wyeast Nutrient, Nutrivit, hoeveel g/l in kweek?

Gestart door Edgar, 11-12-2010 21:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fermaid, Yeast-Vit, Wyeast Nutrient, Nutrivit: hoeveel gram/l gistvoeding doe jij in je geroerde starter?

geen, alleen wort
5 (13.5%)
ongeveer 1 g/l
7 (18.9%)
2-3 g/l
6 (16.2%)
4-5 g/l
10 (27%)
meer dan 5 g/l
3 (8.1%)
een schepje op gevoel
6 (16.2%)

Totaal aantal stemmen: 37

Edgar

Ik zie wel eens verschillende getallen passeren. Van de aloude beluchte giststarter-draad herinner ik me een advies van ongeveer 4-5 g/l/ .

Wyeast is in het verleden nogal onduidelijk geweest over het onderwerp met inconsequenties op hun verpakkingen, en nog altijd niet erg gedetaileerde info voor zover ik weet. Hun huidig advies is 2,2 gram per 19 liter wort. Aangezien ze specifieke kweekgist (de propagator) verkopen vind ik dat eigenlijk een nogal gelimiteerd advies (namelijk niet gaand over gistkweek). In 2006 heb ik ze er al eens over gemaild en zei men:

CiteerUsage Rates for Beer Wort
1/8  teaspoon per pint   (1.2 grams per 1 liter)
1/2   teaspoon per 5 gal.   (2.5 grams per 20 liters)

waarbij ik aanneem dat de pint refereert aan kweken, en de 5 gallon aan vergisten (ze verschillen immers nogal). Het stond er niet bij. Verdubbelen zou geen probleem zijn, zei men nog wel.

Wat doen jullie? Ik houd ammoniumsulfaat en aanverwante even buiten de vergelijking omdat dat sterker geconcentreerd is. Enkel gistvoeding op basis van dooie gist dus, en liefst alleen geroerde starters om een beetje een uniform beeld te verkrijgen.


William

Ik gebruik tegenwoordig Wyeast Nutrients voor de starter en het wort en in beide gevallen gebruik ik ongeveer 0.3 gr/l.

Voor een één liter starter weeg ik het niet af, gewoon een lepelpuntje.

Adrie

Het hangt ook nogal af van de gebruikte gistvoeding, ook de door jou in de peiling genoemde. Dat gaat gegarandeerd een vertekening geven.

Ik gebruik nog steeds YeastVit (totdat deze op is, natuurlijk) en ik doseer 5 gram per liter starter.

Henielma

Ik gebruik 0,5 gram Wyeast gistvoeding voor 2 liter starter.

Voorheen gebruikte ik veel meer gistvoeding in de starter maar naar aanleiding van een posting van Bubs ben ik die hoeveelheid flink gaan minderen.

In het gistvat doe ik 0,1 gram Wyeast gistvoeding per liter wort.

Edgar

Citaat van: Adrie op 11-12-2010  22:05 uHet hangt ook nogal af van de gebruikte gistvoeding, ook de door jou in de peiling genoemde. Dat gaat gegarandeerd een vertekening geven.

Die vertekening is niet erg, 't is geen wetenschappelijk onderzoek. Ik lees nu al enorme verschillen die misschien discussie rechtvaardigen. Maar nog even afwachten misschien.

RobinB

Ik gebruik Yeastvit in de geadviseerde ~5g/L.
Als Wyeast van hun voeding minder adviseert, gebruik ik het volgens die aanwijzingen. Wie ben ik om tegen de adviezen van de fabrikant in te gaan? Zij hebben het immers getest.
;)

Oscar

Ik gebruik meestal geen gistvoeding...'k heb nog een restje yeastvit dat ik af en toe gebruik, maar 't is geen regelmaat.

PietO

Hangt af van de starter concentratie (fedbatch).

Omgerekend voor SG=1040 concentratie, per liter starter ongeveer
4 gram DAP +
1 gram Biergist +
2 drup oliifolie +
2 ml zinksulfaat

of soms

8 gram nutrivit.

Jacques

De hoeveelheid voeding die ik geef is afhankelijk van de omvang en zwaarte van het geplande brouwsel. Daarbij ga ik in principe uit van de leidraad van Wyeast. Dat betekent dat ik uitga van 1 gram per 10 liter wort met een begin SG tot 1070. Boven de 1070 gebruik ik 1,25 gram per 10 liter wort. Omdat ik afgiet zal niet alle voeding in het uiteindelijke wort terecht komen. Mijn idee hierbij is dat de gist maximale voeding krijgt bij de opkweek en dat er weinig van de voeding in het hoofdwort terecht komt. Gistvoeding smaakt niet zo lekker is mijn ervaring. Probeer maar eens.

Albertus

Als voeding gebruik tegenwoordig Wyeast Nutrient Blend.
Ik geef 1 gram per 10 liter bier en voeg dat toe aan de starter. Wanneer ik geen starter gebruik maar slurry dan voeg ik 0,5 gram per 10 liter toe aan het wort.

Bert

SiriS

Reactie van de TU Delft:


The medium to be used depends on the yeast strain that you would like to growth. Anyhow the most common medium recipe is called  YPD for Yeast extract
Peptone and dextrose. is composition is as following:

10 gr Yeast extract

10 gr bacto peptone

20 gr glucose/maltose

For a final volume of 1 litre (water)

Sorry dat dit in het Engels is. Het is aannemelijk dat op bijna elk lab dit de basis is voor media om gist op te kweken, natuurlijk kan dit ook genegeerd worden d.m.v. wat vage keuken experimenten en wat hobby wetenschap om een forum mee te vullen. Van groot belang is wel, dat het gistextract is samengesteld van ook de celwanden van de gist (i.v.m. lipiden). De basis van SiriS Yeast ViT II is de Pronal 0207/0-PW-L, de rest blijft geheim.

Succes, Peter

Adrie

Citaat van: SiriS op 12-12-2010  13:23 uReactie van de TU Delft:


The medium to be used depends on the yeast strain that you would like to growth. Anyhow the most common medium recipe is called  YPD for Yeast extract
Peptone and dextrose. is composition is as following:

10 gr Yeast extract

10 gr bacto peptone

20 gr glucose/maltose

For a final volume of 1 litre (water)

Sorry dat dit in het Engels is. Het is aannemelijk dat op bijna elk lab dit de basis is voor media om gist op te kweken, natuurlijk kan dit ook genegeerd worden d.m.v. wat vage keuken experimenten en wat hobby wetenschap om een forum mee te vullen. Van groot belang is wel, dat het gistextract is samengesteld van ook de celwanden van de gist (i.v.m. lipiden). De basis van SiriS Yeast ViT II is de Pronal 0207/0-PW-L, de rest blijft geheim.

Succes, Peter

En wat betekent dit voor de hoeveelheid te gebruiken YeastVit in onze starters?

SiriS

Dat 10 gram SiriS Yeast ViT II per liter giststarter geen probleem is, zeker wanneer er veel suiker en/of moutextract gebruikt wordt in de stort. Maar dat 1 gram gistvoeding per liter giststarter echt een ondergrens is, behalve wanneer er DAHP gebruikt wordt, maar dan mis je de essentiële vitamines en lipiden en zul je netto minder gist opkweken dan met 1 gram samengestelde gistvoeding per liter giststarter.

Groet, Peter

Edgar

Citaat van: SiriS op 12-12-2010  14:47 umaar dan mis je de essentiële vitamines en lipiden en zul je netto minder gist opkweken dan met 1 gram samengestelde gistvoeding per liter giststarter.

Merci voor de toelichting, maar als je daar geen 10 gram bedoelde, snap ik het niet.

EBC

Ik volg de aanwijzing van Wyeast voor starters, dat is meer dan voor wort.

Heel erg nauwkeurig ga ik er niet mee om,  ik gooi een schepje in de pan, dat zo ongeveer wel overeenkomt met de aanbeveling, vroeger heb ik die maatvoering eens vastgesteld. Het zal wel iets meer zijn.

Ik ga er maar van uit dat gist geen last van obesitas heeft en slechts opneemt wat ze nodig heeft. De overmaat wordt dan vanzelf wel afgevoerd bij het afhevelen van de starter, of komt in het hoofdwort terecht.

Aan het hoofdwort voeg ik geen voeding meer toe.

Ik maak starters van gehopt wort van een vorig brouwsel. Ik heb de indruk dat dit meer en betere gist oplevert dan met moutextract.

Joran

Een beetje off topic: Ik heb nog nooit gistvoeding gebruikt. Onlangs op aanraden gistvoeding besteld bij Van der Kooy op aanraden van enkele leden hier. Maar volgens mij heb ik per ongeluk de verkeerde besteld  :nut::

Unibrew Gistvoedingszout
(Diammoniumfosfaat)
Voedingssupplement voor de 'wijn'gist
Gebruik: 1 afgestreken theelepel per 5 liter most

RobinB


Hopmans


Jacques

Citaat van: Hopmans op 14-12-2010  22:56 uGewoon gebruiken.
Werkt ook.

Dat werkt inderdaad ook. Een paar jaar geleden heb ik keukenexperimentjes uitgevoerd met verschillende soorten gistvoeding. Hieruit bleek dat je het beste resultaat (lees vergistingsgraad) hebt bij een gistvoeding die voor speciaal voor de bierbrouwer is ontwikkeld.

Adrie

Diammoniumfosfaat bevat alleen maar ammonium (stikstofbron) en fosfaat, maar gist heeft veel meer nodig. Vooral zink is vaak een probleem omdat deze stof niet of nauwelijks voorkomt in wort. De gistgroei stokt altijd als een of ander essentiële stof niet meer voorhanden is in het wort. Soms is dat zink, soms een andere stof. Om het stokken van de vergisting om die reden te voorkomen, voeg je een volledige gistvoeding toe, dus met zink en andere mineralen en vitaminen.

Joran

Ik kookte altijd wat Bruggeman gist mee met het starterswort. Dit is vast beter, of niet?

Adrie

Citaat van: Joran op 15-12-2010  10:51 uIk kookte altijd wat Bruggeman gist mee met het starterswort. Dit is vast beter, of niet?

Inderdaad. Dat is heel wat beter dan diammoniumfosfaat alleen.

Wamser

Friends sorry for writing in English. But I want to share what an employee of White Labs sent me.

 My setting starter
 a) = Yesterday Starter of 1.6 L with 0.5 g + 0.5 g DAP Servomyces
 leave 48 hours in Magnetic stir plate.

 Response;
"I think making a yeast starter is a good idea, but you do Should not use DAP (that's really for wine) and you are using far too much smoke here Servomyces Which Actually kill the yeast by giving too much zinc Them. I would recommend making the starter at a 10:1 ratio of water to Dry Malt Extract only. Keep it on the stir plate for 12-18 hours at each stage and you Should Have a large enough culture to pitch into your beer. If You Have a stir plate, you do not need to pump air into it with an aquarium pump. The stir plate Will help expel the CO2 and oxygen coming in so keep the yeast cells grow Can. For a 5 gallon (20L) size to brew single stage starter Should Be plenty, and save the brew kettle for the servomyces (for 5 gallons, 00:16 You Should use grams)."

John Carroll
White Labs, Inc.
Sales & Customer Service
Tel: (888) 593-2785 - U.S. & Canada
       (303) 530-0469 - International
jcarroll@WHITELABS.com

seems that the quantities that friends say here in this topic are superior to what the lab technician suggests me ...

 :weetniet:

 :degroeten:

Adrie

Cervomyces is zinkgist, geen complete gistvoeding. Van Cervomyces gebruik je geloof ik maar 1 gram per 100 liter bier.

PietO

Citaat van: Adrie op 15-12-2010  09:12 uDiammoniumfosfaat bevat alleen maar ammonium (stikstofbron) en fosfaat, maar gist heeft veel meer nodig. Vooral zink is vaak een probleem omdat deze stof niet of nauwelijks voorkomt in wort. De gistgroei stokt altijd als een of ander essentiële stof niet meer voorhanden is in het wort. Soms is dat zink, soms een andere stof. Om het stokken van de vergisting om die reden te voorkomen, voeg je een volledige gistvoeding toe, dus met zink en andere mineralen en vitaminen.

Adrie, mijn recept zoals boven komt origineel dacht ik uit jouw hoek: DAP en zink zit erin. Nu is mijn vraag of de biergisttabletten (d.w.z. dode cellen die gewoon onder de microscoop te zien zijn) de noodzakelijke andere mineralen + vitaminen leveren. Zelfs voor opkweek vanaf cryoparel=100.000 cellen schijnt dit te voldoen.



Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.