Jopen

Gestart door Johannes, 10-10-2004 22:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johannes

 :brouwen: Bierliefhebbers,

Citaat van: Theo Verschoor op 10-10-2004  16:48 uWat er met dat JOPEN viergranen bier is weet ik niet, maar mijn smaak is het zeker niet !

Hier wil ik even op inhaken en om niet af te dwalen in deze nieuwe thread. Het bokbier van Jopen is inderdaad een beetje een vreemde eend in de bijt. Het feit dat er o.a. rogge en haver in de storting worden gebruikt zal daar deels de oorzaak van zijn.
Persoonlijk vind ik 't een lekker bier 't liefst van de tap.

Enkele weken terug ben ik voor het eerst op de pint proefavond geweest, reden hiervoor was dat op deze avond Jopen bieren werden geproefd. De eigenaar van Jopen, Michel Ordeman was aanwezig en vertelde  e.e.a over Jopen.
Interessant vond ik dat Jopen als doelstelling heeft om niet het wiel voor de zoveelste keer uit te vinden door zoals velen bijvoorbeeld een blond, dubbel en tripel te brouwen. Maar een compleet nieuw bier te brouwen.

Het hele assortiment van Jopen geeft hier dan ook blijk aan: Adriaan, (gruit witbier) Lentebier, (fris blondje met een flinke 'over'dosis koriander) Koyt, (donker gruitbier) Hoppenbier (bier waar de bitterheid als maar wordt opgetrokken!).

Waar wij als brouwers en liefhebbers van bier geregeld mopperen op brouwers die naar de mond van het 'grote publiek' brouwen door te verzoeten en ontbitteren, vind ik een pluim voor Jopen meer dan op z'n plaats. Hulde!

Johannes


TVERSCH

Hoi Johannes,

Over het streven van de Jopen Brouwers niets dan goeds !!! Maar het viergranen bokbier wat ik heb geproefd is hoofdzakelijk  zurig met een licht hop'bittertje' in de afdronk.
De op het etiket beloofde robijnrode kleur en de volle gebrande smaak heb ik nergens terug kunnen vinden.
Theo

MO

Ik denk dat Jopen een hele originele brouwerij is. Hulde daarvoor. Heb een paar weken geleden Jopen Hoppe van het vat op. Geen verkeerd bier, maar om het nu echt een hoppig bier te noemen, nee...

MO

Enthousiast over Jopen, op zich wel, maar wat ik vanmiddag dronk:

Jopen Viergranen Bockbier
Kleur:      donker amber, helder
Schuim:                  wat dunne laag
Geur:      fris zurig, heel licht caramel/gebrand
Smaak:      overheersend zuur (geen melkzuur of azijnzuur, lijkt geen infectie, redelijk prettig mild zuurtje), dun van body, weinig tot geen hop; doordrinken: wat karamellig
Beoordeling:   Slecht

En vorig jaar dacht ik er nog heel anders over:

Geur:      heerlijke hop, caramel, alcohol, mout, erg lekker!
Schuim:                  stoere en ferme schuimkraag
Smaak:      Tintelend koolzuur (overmatig aanwezig), alcohol, caramel, vooral mout met een klein nabittertje, nauwelijks smaakbijdrage van andere granen. Nabittertje blijft te lang hangen (Brewer's gold). Te droog
Beoordeling:   Matig: tarwe past niet en is te droog en te hard bitter

Zou iemand nog eens zijn mening willen geven over het zuurtje in dit jaars versie?


MO

In de volgende vier berichten geef ik de e-mail wisseling tussen Chris Wisse en mijzelve weer. Ik begin met een mail van mij aan de brouwer

Geachte meneer/mevrouw,
 
ik was wat onaangenaam verrast door Uw bokbier van dit jaar. Vorig jaar was dit een mooi geurend, vrij droog en tamelijk hoppige jongen (vnl in afdronk). Dit jaar wordt het biertje wat ik heb gedronken (tht 09/05) overheerst zowel in geur als smaak door een geinig zuurtje. Het lijkt melkzuur noch azijnzuur te zijn. Ik denk dus niet dat ik een geinfecteerd biertje te pakken heb. Nu is mijn vraag: weet U misschien welk zuur ik proef, en was het de bedoeling het bier zuurder uit te laten vallen dan vorig jaar.
 
Een aantal andere bierliefhebbers hebben onafhankelijk van mij hetzelfde geproefd, zie deze link:
 
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1655.0.html
 

MO

De reactie van Chris deel1:

Hallo Martin,
 
Dank voor je reactie. Wij horen graag de berichten van de klanten, ookal zijn die soms niet altijd positief.
Voor ons een goede indicatie of wat wij willen ook daadwerkelijk bij de klant komt, en wij kunnen hier veel mee. Blijf dit vooral doen zou ik zeggen.
 
Eerst even dit: Jopen is inmiddels al bijna 10 jaar actief op de Nederlandse biermarkt, en ons streven is nog altijd een horecabrouwerij te starten in Haarlem. Door het feit dat geschikte locaties hiervoor in Haarlem moeilijk blijken te vinden, is dat tot op heden nog niet gelukt. Echter hebben wij nog verschillende ijzers in het vuur, en het wachten is tot dit heet genoeg is om te smeden. Het blijkt een kwestie van lange adem te zijn, maar wij houden vol!
 
Hoe zit het dan met het bier? Wij produceren replica's van oude Haarlemse bieren, waarvan de recepturen uit het stadsarchief zijn gekomen. Het gaat dan met name om de Hoppen, de Koyt, en de Adriaan.
De andere bieren zijn geen rechtstreekse replica's maar variaties op de historische basis van de andere bieren.
Omdat wij geen eigen brouwerij hebben, maken wij gebruik van productieruimte bij andere brouwerijen. Er zijn er inmiddels al enkele gepasseerd, zoals de Koningshoeven, maar sinds drie jaar brouwen wij bij brouwerij van Steenberge in Ertvelde.
Wij brouwen daar onze eigen recepturen, en vergisten met eigen giststammen.
De verantwoordelijkheid voor de microbiologische zuiverheid ligt uiteraard bij de brouwerij, omdat je als loonbrouwklant moeilijk naast de tank kan gaan staan waken of alles goed verloopt. Bovendien betalen we de brouwerij daar ook voor.
 
Dan de kern van je vraag. Bokbier tht 09/05, en het ervaren zuurtje.
Je houdt het waarschijnlijk niet voor mogelijk, maar wat je geproefd hebt was het bokbier van 2003! Hetzelfde bier wat je verleden jaar goed vond.
Doordat we in Ertvelde met batches van 100 hecto moeten brouwen, gebeurt het met een seizoensbier wel eens dat niet alles het zelfde jaar is uitverkocht. Zo ook verleden jaar, en zijn er een paar palletten met kratten bokbier blijven staan die dit jaar alsnog de markt zijn opgegaan.
Uiteraard hebben we het bier eerst zelf ook geproefd, en inderdaad, het is niet geheel wat we ermee bedoelen. Vooral het koolzuur gehalte is zeer hoog, en we hebben dat ook bij de brouwerij aangekaart.
Analyse toonde aan dat het bier niet verzuurd is, en het zuurtje werd gewijt aan een te ver doorgaande hergisting op fles.
Tel hierbij op de afwijkende storting, met name het gebruik van de haver, tarwemout, roggemout en geroosterde rogge, zou dit kunnen verklaren waarom het bier wat rinser overkomt dan bedoeld. Met andere woorden; niets mis mee volgens de verantwoordelijke. Zodoende is het verkocht; we kregen geen gelijk op technische afwijking.
 

MO

Reactie Chris deel 2

Het is ook wel een feit dat met name de rogge die vervelende zaken zoals zuren in het bier brengt, en dat de tarwe niet helpt dit te maskeren, ook de haver brengt een soort hardheid. Ik heb al veel lopen stoeien met ongewenste bijverschijnselen van de rogge.
 
In de brouwsels van 2004 echter (tht " X" /06), heb ik gepoogd de zuur inbreng van de rogge te verminderen, door iets minder bleke roggemout te gebruiken, en het aandeel tarwemout te verlagen. Ook hebben wij extra aandacht gevraagd op de saturatie van het bier; de brouwerij waar we momenteel zitten heeft een beetje een handje van oversatureren.
Zelf heb ik wel het idee dat de wijzigingen van dit jaar een positief effect hebben gehad, en het is overigens al jaren een feit dat ons bokbier altijd een verassende smaakevolute heeft gehad. Waarschijnlijk weer te danken aan de rogge.
 
Ik hoop dat dit een bevredigend antwoord is op je vraag, en dankzij jouw reactie ben ik zelf ook weer eens gaan nadenken. Iets wat ik nog niet heb onderzocht is de mogelijke aanwezigheid van wildgisten. Dit zou ook het effect kunnen geven, ik ga hier alsnog analyse op doen.
 
Dan vond ik het leuk de verschillende reakties op Jopen te zien op de hobbybrouwen site. Ik hoop ook dat je zo vriendelijk wilt zijn deze reactie op de site te plaatsen zodat ook anderen onze reactie kunnen lezen.
 
Geef ik nog reactie op de bitterheid van de Hoppen; 36 EBU is toch ver boven het landelijk gemiddelde van 20 of lager. Het is juist de samenstelling van de storting die deze bitterheid niet als zodanig laat overkomen. En inderdaad zijn we geleidelijk de bitterheid van de hoppen aan het optrekken.
 
En, als toetje: Momenteel ligt ons tweede jubileumbrouwsel in lagering. In november bestaat Jopen 10 jaar. We doen altijd graag iets speciaals daarvoor, en dit keer hebben we gekozen voor een stout. Nederland heeft geen stouts meer, en we geven graag een antwoord op heimwee.
Nee, geen zoete commerciele stout; droog en een bitterheid van zeker 45 EBU, pure East Kent Golding!
 
Als bitterliefhebber moet je dat toch aanspreken, ons trouwens ook hoor; since all brewers are hopheads.
 
Vriendelijke groet en tot Jopen,
 
Chris Wisse
Jopenbrouwer.
www.jopen.nl

MO

En mijn reactie vervolgens:

Chris,
 
hartstikke bedankt voor je zeer uitgebreide antwoord. Ik zal het op de site plaatsen. Had je wel eens eerder op de hobbybrouwen.nl site gelezen? De moderators (waaronder ik) vragen ons regelmatig af of de "echte"  brouwers ook meelezen. Ik weet in ieder geval van Frans Schamp van de Maaslandbrouwerij in Oss dat hij regelmatig meeleest.
 
Ik vond het zeer aardig te weten te komen dat jullie bij van Steenberge brouwen. Misschien had ik dat al in een PINT kunnen lezen, maar daar ben ik nog maar een jaartje lid van. Het is natuurlijk een brouwerij van topbieren (vooral Piraat vind ik heel erg lekker) maar toevalligerwijs had ik vorig jaar twee Leutes op, een grote en een kleine fles, gedronken op heel andere momenten en gekocht bij andere winkels, die beiden geinfecteerd waren. En was het meer melkzuur, dus niet een soortgelijk zuurtje dat voorkomt in de Jopen bok tht 2005.
 
Welnu, ik ben nog even verder gegaan met proeven. Nog niet volledig, want het is woensdagavond, ik woon in een klein dorpje, dus ik zou niet weten waar ik een Jopen Bock tht 2006 zou kunnen vinden. Maar dat komt nog wel. Toevallig had ik nog een Jopen over van vorig jaar. In 2003 gekocht, en inderdaad met dezelfde tht datum als die dit jaar was gekocht. Laat ik het 2003 bier kelderbier noemen en het 2004 bier (lichting 2003) het Konmar bier. Want het biertje van vorig jaar is een jaar bewaard in mijn keldertje, bij temperaturen in de winter van 11 grC en 's zomers maximaal 18 grC. Kelderbier heeft code 25HC, Konmar bier heeft code 17IC. Zojuist heb ik ze naast elkaar geproefd, en mijn goed-proevende bierbrouw collega kon het blind proevend bevestigen: de Konmar versie was duidelijk zuurder dan de kelder versie. Beide bieren zijn bij nader inzien niet echt bierig meer: hoploos, dun, verstoken van iets moutigs en alleen wat koffie-achtig in de afdronk.
 
Het typisch zurige zou volgens mij heel goed veroorzaakt kunnen zijn door een wilde gistsoort. Wellicht zou je een heel uniek, nog meer gruyt/middeleeuws bier kunnen brouwen als je van dit zeer speciale gistje een reincultuur zou kunnen maken. Maar ja, of de gist nog een jaar overleeft? Maar Orval is er natuurlijk ook groot mee geworden.
 
Is het niet heel gewaagd geweest om dit oude bier nog op de markt te zetten. Volgens mij is er best veel concurrentie op de Nederlandse speciaalbiermarkt en moet de kleinere brouwer zich in ieder geval onderscheiden door de hoogst mogelijke kwaliteit te leveren. Het liefst nog met iets karakteristieks of unieks, maar daar is Jopen volgens mij sowieso heel goed in. Ik vermoed dat het misschien wat te veel geld gekost zou hebben, maar persoonlijk zou ik meer getwijfeld hebben of dit wel op de markt gezet kon worden.
 
In ieder geval ben ik heel nieuwsgierig geworden naar jullie echte bokbier 2004. Ik hoop dat ik hem snel kan vinden!
 
Nogmaals bedankt voor je reactie
 
met vriendelijke groet,
martin ostendorf
Muifelbrouwerij Megen (thuisbrouwerij)

Herman

Chapeau voor zoveel helderheid van een brouwer!

Herman

Johannes

Citaat van: Theo Verschoor op 14-10-2004  09:18 uHoi Johannes,

Over het streven van de Jopen Brouwers niets dan goeds !!! Maar het viergranen bokbier wat ik heb geproefd is hoofdzakelijk  zurig met een licht hop'bittertje' in de afdronk.
De op het etiket beloofde robijnrode kleur en de volle gebrande smaak heb ik nergens terug kunnen vinden.
Theo

Hoi Theo,

Ik heb jou opmerking ook enkel gebruikt als aanleiding voor mijn verhaal, en kan me best voorstellen dat het bier niet aan jou verwachtingen voldoet.

:degroeten:

Johannes

MO

En nogmaals een uitgebreid antwoord van de brouwer van Jopen betreffende het wat zure bockbier van hen dit jaar. Slechts een aantal batches blijken zuur te zijn:

Hoi Martin,
 
Sorry dat ik je even heb laten wachten, e.e.a. kwam ertussendoor (o.a. Bokbierfestival). En nee, ik had nog niet eerder op jullie site gekeken. Van onze loonbrouw hebben we nooit een geheim gemaakt, dus moet voldoende bekend zijn. Wel hechten we er belang aan dat het duidelijk is dat het onze eigen recepturen zijn.
 
Ik kan je nog geen uitsluitsel geven over wildgisten in Bok 2003, waarschijnlijk gaan we de analyse (onafhankelijk) uitbesteden aan de universiteit in Gent. Ik moet er  heen voor een aantal analyses die we willen laten uitvoeren.
Het verschil tussen de twee bieren die je geproefd hebt kan uiteraard door de manier van bewaren komen. In Ertvelde staat het bier in een relatief koele opslagloods, maar dat haalt het natuurlijk niet bij een kelder.
 
Ook dit jaar blijkt er nu tussen de 3 verschillende batches van het bokbier weer verschil in smaak te zitten. Helaas niet erg positief, toch voor de eerste batch niet. Het laatste woord is hierover nog niet gesproken, en kan mogelijk leiden tot een nog drastischere receptuurwijziging volgend jaar om discusies met de brouwerij over oorzaak uit te sluiten. Het is natuurlijk altijd makkelijk een ongebruikelijk ingredient als oorzaak te benoemen.
Zoals je zelf al hebt geconstateerd kan er in een brouwerij waar uit principe nooit wordt gepasteuriseerd altijd iets mis gaan. Als je daar te gast bent als contractbrouwer zoals wij.......
 
Uiteraard is het niet slim een product waar je niet 100% achter kan staan alsnog op de markt te brengen. Niet alleen is je directe omzet minder,  vooral de opgelopen reputatieschade is onvergoedbaar en vreselijk voor ons.
Maar voor wat betreft " de hoogst mogelijke kwaliteit": op een bepaald (microbieel) gebied moeten wij vertrouwen op de brouwerij die ons kindje opvoedt. Tot op heden worden we helaas steeds op een of andere wijze met problemen geconfronteerd. Dat was 10 jaar geleden in de kleine brouwerij de Halve Maan (waar ik toen brouwer was) zo, maar nadien ook bij "professionele groteren"  als De Koningshoeven, Strubbe en nu dan schijnbaar ook.
 
Het is echter wel zo, dat als je een bezield commercieel team hebt, waarvan bij Jopen Michel Ordeman de onvervalste motor is; je op een gegeven moment leveringsverplichtingen hebt. Dan moet je vertrouwen op de kunde, het laboratorium en de oprechtheid van de gastheer brouwerij.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb een goede en open verstandhouding met de brouwerij en hoop dat ook zo te houden. Daarom weeg ik mijn woorden op dit moment op een goudschaaltje daar je ze waarschijnlijk ook op de site zet.
 
Zoals mijn vader altijd zei: je moet alles eigenlijk gewoon zelf doen;  dan weet je wat je hebt. Voor Jopen is dat nog niet zo ver.
 
Geinige experimenten met b.v. een wildgist ligt zeker in onze lijn van denken en brouwen; maar ligt dermate moeilijk als je in grotere volumes loonbrouwt, dat we daarmee liever wachten tot we onze eigen horeca brouwerij hebben in Haarlem.
 
Als je een botteling Jopen Bok 2004 tegenkomt; ik kan je de tht code 27/09/06 zeker aanbevelen.
 
Onze Stout komt volgende week (8/10) op de markt, en belooft vooralsnog erg veel goeds! 
vriendelijke groet,
 
Chris.

Caspar

Ik heb respect voor de openheid en duidelijkheid van de brouwer van Jopen... inderdaad chapeau! Dit soort topics maken dit forum echt top. Ik hoop dat er meer brouwers zullen zijn die reacties geven op onze opmerkingen en commentaar! Goeie actie MO  :biersmile:...

Groetjes Cas

Johannes

Laat ze meteen even wat van die stout naar Groningen sturen! Michel Ordeman vertelde op de pint proefavond dat Derek Walsh heeft geholpen bij het ontwikkelen van dit bier.

Ben benieuwd!

TVERSCH

Jammer dat Het Jopen bier een deukje heeft opgelopen, maar het zuurtje is dus ten dele verklaard.

Wat betreft de brouwerij van Steenberge moet ik even vermelden dat deze voor hun Augustijn 'Grand Cru' een 'wilde' gist gebruiken.
Dit is info verkregen van de brouwer tijdens een rondleiding.
Niet dat dit iets te maken hoeft te hebben met de problemen van een 'oud' bokbier van Jopen, maar toch.
Ook de Maasland brouwerij had problemen met zijn bokbier wat betreft smaak, en brouwt op een heel andere manier.

Wat verder een top produkt is van deze brouwerij is de BIOS Vlaamse bourgogne, een vlaams oud bruin, dus helemaal niet zoet maar zuur (als de ...) als het jong is en heerlijk mild zuur als het heeft gerijpt.
Dit bier wordt in een ander gebouw vergist en gerijpt dan de commerciele brouwsels, zodat geen contaminatie kan onstaan.

Mooi dat er weer een Hollands Stout op de markt komt, net nu ik er zelf een wilde gaan brouwen.

Theo

MO

Enerzijds toch een beetje teleurgesteld, anderzijds wederom verrast door Jopen. Ik drink nu een Jopen Bockbier die dit jaar is gebrouwen. Tht 02/09/06. Volgens de brouwer zou de lichting van dit jaar niet zuur moeten zijn. Maar helaas, het is wel een zurig biertje. Daarin ben ik dus teleurgesteld, maar eigenlijk, nu na zo zachtjes doordrinken (ben er al 38 min bezig) is het een ontzettend lekker biertje. Droog, zeer mild hoppig, en grappig zurig. Meer een Vlaams oud bruin dan een bockbier, dat dan weer wel.

Hoppie, dit is echt een biertje voor jou. Volgens de brouwer van Jopen wordt het zuurtje veroorzaakt door roggemout. Dus wat zou je toe kunnen voegen in Redbach II.... Je zou zelfs Jopens gist op kunnen kweken denk ik.

Hopmans

Ja, daar heb je helemaal gelijk in.
Dit is echt een lekker biertje.
Afgelopen weekeinde behoorlijk wat van deze zure bokkies gedronken.
Als het aan mij ligt mogen ze dit zo zuur houden.
Roggemout? Interresant ! Maar dat doe ik dan wel in Batch III.
Gestructureerd brouwen. Alles op z'n tijd en volgorde. Geleerd van jou !  :merlin:
Is jopen niet gepasturiseerd ? Dat ga ik effe checken...
Oops 10:30 ; Tijd om mijn overjarige hop de husselen !

Groetjes,

Hoppie

Herman

Zuur door roggemout?? Hmmm, niks van gemerkt! Lijkt me eerlijk gezegd ook bullshit.

Herman

Jacques

Hoi Herman,

Het zal wel in dezelfde catagorie vallen als het fabeltje dat alle bieren waarin tarwe verwerkt is zuur zijn.
Toch vind ik dat rogge weldegelijk een frisse en tegelijk weeïge smaak heeft en de zure smaak (dat bier altijd heeft) iets versterkt.
Met jou ben ik van mening dat de toch wel uitgesproken zure smaak van Jopen 4 granen bock gezocht moet worden in een ongewenste infectie.

 :degroeten: Jacques

MO

Heb je hem al geproefd dan Jacques?  Volgens mij smaakt het niet naar infectie, niet melkzuur of azijnzuur in ieder geval. Er was een discussie over de partij van vorig jaar tussen Jopens brouwer en Steenberge brouwerij. Het bier is doorgemeten en het bleek dat het niet geinfecteerd was. Einde discussie, lijkt me dus.

Maar wat veroorzaakt het zuurtje dan? Was jouw bier met GEMOUTE rogge gebrouwen, Herman (ik heb overigens nog over jou gedroomd vanacht, erg he?) of met gewone rogge. En hoe droog was jouw roggebier. Jopen smaakt erg droog, dan zou een zuurtje meer op kunnen vallen. Verder zou het een gistrestje van  Augustijn kunnen zijn. Ik weet het niet zo goed. De brouwer van Jopen zou nog analyses uitvoeren op zijn Jopen, als ik zin heb zal ik hem nog eens mailen.

Jacques

Hoi Martin,

Ja, ik heb dit bier geproefd. Bij de plaatselijk slijter hadden ze dit bier. Ik twijfelde of ik het bier van vorig jaar of dit jaar te pakken had en heb daarom destijds niet gereageerd. Onlangs kwam ik weer een flesje tegen dat ik dit jaar gekocht heb en nog eens gekeken. Ik had toch wel de indruk dat het ging om een flesje van dit jaar.
Het flesje dat ik gelijktijdig gekocht had was zonder meer zuur en geïnfecteerd en bovenal niet lekker...

 :degroeten: Jacques

Herman

Mijn Rogge is niet heel droog. Ik heb inderdaad roggemout gebruikt. Ik kan me voorstellen dat je over mijn bier droomt Martin, maar over mij? ;)

Herman

Hopmans

Hoi Jacques,

CiteerHet flesje dat ik gelijktijdig gekocht had was zonder meer zuur en geïnfecteerd en bovenal niet lekker...

Wat was er dan niet lekker aan ? Immers; Je bent verzot op zuur bier toch?
Waren het soms andere smaakcomponenten?

Ik vond het een makkelijk tussendoor fietsend bokje.  :proost:

Groetjes,

Hoppie

Jacques

Hoi Hoppie,

Ja zeker ik ben verzot op zure bieren, maar dan moeten die bieren wel lekker smaken zoals bijvoorbeeld Rodenbach, Liefmans Goudenband of Frank Boon Geuze. Bier kan ook een zure smaak hebben en daarnaast een wrange, fenolische of zwavelachtige smaak hebben. Eerlijk gezegd stond mij Jopen 4 granen bockbier heel erg tegen en had ik niet zo veel zin om te analyseren waarom ik zo'n afkeer had. Zoals Jan van Schaik placht te zeggen: het leven is te kort om slecht bier te drinken.
Ik heb dus nog een flesje staan. Ik zal binnenkort me nog maar een keer aan wagen om te kunnen berichten wat nu de storende factor is.

 :degroeten: Jacques

Jacques

Ik heb net het flesje dat ik nog had staan opengemaakt.

Direct na het ontkurken kwam het bier omhoog.
Bij het inschenken ontwaarde ik grote vlokken die met het bier in mijn glas terecht kwamen.
Het bier is dus allesbehalve helder.
De schuimhoudbaarheid is zonder meer goed te noemen.

Het bier is eerlijk gezegd helemaal niet zo zuur.
Het heeft een sterke diacetylsmaak (boterachtig) en een lichte fenolische smaak.
De nasmaak is wat wrang en karamelachtig.

Dit is absoluut niet mijn bier.

Gauw weggieten en lekker gaan genieten van Rodenbach Grand Cru!


 :degroeten: Jacques

Hopmans

Ben nu ook even aan het proeven.  ::)

Ik proef echt geen diacetylsmaak. Hoe moet je die proeven dan?
Ik proef wel een overduidelijke gebrande smaak. Dat zijn toch de maillard-producten / Fenolen?
Zwavel. Ik ruik en proef zwavel.
De wrange nasmaak kan ik inkomen.

Tja, over smaak valt niet te twisten. Ik ben nooit zo van de bitterige, maar dat ik afgelopen donderdag een sigaartje zat te roken had ik echt zo'n gevoel van; Was mijn Blonde nu maar 35 EBU ipv 18. Volgens mij is smaak ook bepalend door factoren, zoals bijvoorbeeld wat men voor het bierproeven gegeten heeft. etc etc

Kortom, zelfs het drinken van bier is een moeilijke uitdaging die ik graag aan ga.  :D

Groetjes,

Hoppie  :degroeten:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.