Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Kalkvrij water  (gelezen 4126 keer)

Offline ed

• Senior lid
  • Land: nl
  • Brouwerij "D'n Dijckstoel" 2013-3 HL
    • Brouwerij D'n Dijckstoel
Kalkvrij water
« Gepost op: 12-12-2010 15:23 u »
Komende week krijg ik een ontkalk apparaat in huis.   www.aquacombi.nl. Ik heb wat testjes gezien en ben wel geschrokken wat kalk in je water doet.
Voor het huishouden zie ik alleen maar positieve kanten, maar hoe zit dat met mijn bier?  :weetniet:

Ik heb begrepen dat een donker bier wel wat kalk kan gebruiken, maar tijdens een rondleiding bij Hertog Jan, waren ze apen trots op het zachte water uit eigen bron. Ons water (Oss) heeft een hardheid van 14.5, starks heb ik 0. Ik kan via een bypass om het apparaat heen, zodat ik weer keihard water heb. Ik kan natuurlijk ook gaan mengen. Ik heb dus een paar vraagjes.

Hoeveel kalk is goed voor welk bier?
Hoe kan ik de kalk het beste meten?
Kan ik ook gecontroleerd kalk toevoegen, zo ja , hoe kom ik hier aan en hoeveel?

Ed

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: kalkvrij water
« Reactie #1 Gepost op: 12-12-2010 15:38 u »
Allemachtig. Je moet heel wat keren doorklikken op de site om erachter te komen wat het apparaat nu precies doet. Het is een ionenwisselaar die bicarbonaat omwisselt voor chloride en positief geladen ionen door natrium.

Je water gaat dus meer natrium en chloride bevatten. Dat is fijn voor de wasmachine, maar minder voor het brouwen. Je zult even moeten narekenen wat de natrium- en chlorideconcentraties in je water gaan worden en of dat fijn is om mee te brouwen.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #2 Gepost op: 12-12-2010 15:38 u »
Hoeveel kalk is goed voor welk bier?
Hoe kan ik de kalk het beste meten?
Kan ik ook gecontroleerd kalk toevoegen, zo ja , hoe kom ik hier aan en hoeveel?

Dit soort vragen worden HIER beantwoord.

Offline ed

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 12-12-2010 16:01 u »
Ik zal eens gaan kijken, Ziet er op het eerste gezicht interessant uit.

Alvast bedankt.

Ed

Offline jurgenfd

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Vol lid
    • Dodo Brouwerij (2005-2013)
« Reactie #4 Gepost op: 12-12-2010 20:25 u »
Een ionenwisselaar als dit moet je beslist niet voor je brouwerij gebruiken. Het calcium en magnesium die je verliest voor natrium zijn nodig tijdens de maisch. Ze zorgen o.a. voor het verzuren naar ca. een pH van 5.4.

Het carbonaat waar je wel last van kunt hebben in de maisch (buffered tegen het verzuren) blijft er gewoon inzitten.

Ik heb zo'n apparaat in de VS in mijn huis gehad en het was geweldig voor alles behalve mijn bier.

Ik raad je aan het kalk gehalte etc. van je water bedrijf op te zoeken of bij je leidingwaterbedrijf na te vragen.

Mogelijk kan een reverse osmosis apparaat wel helpen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Kalkvrij water
« Reactie #5 Gepost op: 12-12-2010 21:10 u »
Ik raad je aan ook nog deze link te volgen.

Offline ed

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 12-12-2010 22:43 u »
Oei :nut:

Ik denk dat ik maar water bij de buren ga halen.  ;D

Nee, even serieus. Ik dacht wel dat het geen goed idee zou zijn om zonder kalk in het water te brouwen. Maar 14,5 leek mij vrij hoog, volgens mij is het nog niet zo slecht om hier mee te brouwen. Ik zal de links eens goed gaan nalezen en kijken of ik misschien met iets zachter water ga brouwen, maar voorlopig neem ik mijn water maar even langs het ontkalkingsapparaat i.p.v. er doorheen.

Bedank voor de links. Ik zal dit is rustig gaan uitzoeken.

Ed

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #7 Gepost op: 12-12-2010 23:04 u »
MO brouwt rond Oss, en heeft dat toch aardig onder de knie. Hard water hoeft geen bezwaar te zijn, eerder integendeel, voor goed bier. Er zitten nadelen aan, vooral dat het je beperkt in je aanpassingen en dat je pils niet stijlvast wordt. Spreekt een osmoseklant van het eerste uur, let wel.

Ionenwisselaars zijn, zoals al aangegeven, niet voor brouwers, zou ik zeggen, maar voor apparaten. Zelfs niet voor mensen, want je krijgt flink meer natrium binnen, of zelfs, aangezien er naar ik begrijp installaties zijn ook die anionen wisselen, zout (dus inclusief de chloride). Toch zonde van je chipsquotum.

Offline ed

• Senior lid
« Reactie #8 Gepost op: 12-12-2010 23:44 u »
Ionenwisselaars zijn, zoals al aangegeven, niet voor brouwers, zou ik zeggen, maar voor apparaten. Zelfs niet voor mensen, want je krijgt flink meer natrium binnen, of zelfs, aangezien er naar ik begrijp installaties zijn ook die anionen wisselen, zout (dus inclusief de chloride). Toch zonde van je chipsquotum.

@Edgar,
Ik heb het apparaat ook niet voor mijn bier gekocht en al zeg ik het zelf, ik brouw een lekker potje bier. En wat goed is moet je eigenlijk niet veranderen. Maar mijn verwarmingsketel, wasmachine en boiler houden niet van de kalk. Hierdoor blijft mijn rendement van mijn ketel hetzelfde en neemt die niet af. Ik heb het natuurlijk over mijn verwarmingsketel.  ;D

Ook was het wonderbaarlijk dat we 7 keer zoveel zeep nodig hebben om een beetje schuim op het water te krijgen. Dit water werd grijs/grauw en het ontkalkte water bleef helder.

Ed

Tags: