Slangenpomp

Gestart door Adrianus Tripel, 08-10-2004 01:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrianus Tripel

Beste medehobbyisten,

Ik ben momenteel spullen aan het verzamelen voor een HERMS instalatie. Brander, vaten en een boel koperen pijpen en koppelingen heb ik al.
Ik heb ook de optie om aan een slangenpomp te komen. Kan iemand mij uit ervaring vertellen wat de opbrengst van zo'n pomp moet zijn? Deze komt uit een laboratorium-opstelling.
 :bijdrage_forum:

Ad

Adrie

Beste Adrianus,

Dat hangt helemaal af van de grootte van je installatie (of liever gezegd van de hoeveelheid wort dat je per keer maakt) en de hoogteverschillen die je moet overbruggen. Als je aan zo'n pomp kunt komen, zou ik het niet nalaten en gewoon proberen of het werkt. Je kunt later altijd nog een ander pomp aanschaffen. Heb je MIJN INSTALLATIE al bekeken? Ik gebruik een March pomp uit de VS en die werkt perfect. Toevallig heb ik ook nog een slangenpomp staan, maar die moet nog gerepareerd worden.

Groeten,

A3

Adrianus Tripel

Beste A3,

Mijn instalatie gaat er zo'n beetje hetzelfde uitzien als die van jou. Ik heb ook oude gamellen van de "BB".
Met wat voor snelheid pomp jij rond door het wortbed?
 :bijdrage_forum:


Groetjes
Ad

Adrie

Ha Ad,

De pomp staat bij mij altijd voluit. Aangezien er nogal wat weerstand in de warmtewisselaar zit (10 meter koperbuis) en er een hoogteverschil van ruim 1 vat overbrugd moet worden is het debiet dan niet heel erg groot. Wat het debiet precies is, heb ik niet gemeten. Bij het filteren merk ik echter dat de stroomsnelheid uit de maisch/filterketel even groot is als het debiet van de pomp. Eigenlijk precies goed dus.

Groeten,

A3

norbertus

Beste Ad en Adrie,

Wat is een slangenpomp?

Groeten,
Norbertus

Adrianus Tripel

Beste Norbertus,

Een slangenpomp is een apparaat dat vloeistoffen verpompt. Door met een schijf voorzien van rollen een soort kamertjes te druken in een siliconenslang sluit je vloeistof op in deze kamertjes. Door deze schijf te laten draaien duwt er elke keer een volgend rolletje de vloeistof in de slang een stukje verder.
De slang wordt tussen de rollen op deze schijf en een geleider plat gedrukt. Vloeisof wordt dus opgesloten in deze kamertjes.
Grote voordeel van dit soort pompen is dat alleen de slang vervuilt. Siliconenslang is bestand tegen temperaturen van ± 150°C. Een ideale oplossing dus voor spulletjes die schoon en of steriel moeten blijven. Het toerental van dit soort pompen is variabel. Ook een pluspunt dus.
Veelal komen dit soort pompen voor in laboratoria. :bijdrage_forum:

Groeten Ad

lambin

Is er iemand die al geprobeerd heeft zelf op eenvoudige wijze een slangenpomp te maken?

Zo'n pomp is namelijk voor elke brouwer een handig apparaat.

mvg Tommy :degroeten:

Bierke

Beste,

Dat zou ik ook wel graag weten, of er iemand al zo'n pomp zelf gebouwd heeft!

Groeten,

Bierke

Wil

Zo'n slangenpomp is goed als je weinig moet verpompen, dus denk aan bijvoorbeeld zuur toevoegen in een mengsel wat een bepaalde zuurgraad moet hebben.
Je moet met die dingen geen liters tegelijk willen verpompen.
Daarbij als de slang scheurt heb je wel veel rotzooi maar we praten vrijdag wel verder.

lambin

Hoi  :D,

Hier ben ik het absoluut niet mee eens. In onze club zijn er verschillende leden die een slangenpomp hebben. Zij gebruiken slangen met een binnendiameter tussen de 9 en 13 mm en kunnen hiermee tot circa 50 liter per uur verpompen. De motor welke de pomp aandrijft is toerengeregeld. Zo kun je het debiet dus traploos regelen.

Hij is ideaal om het wort via een hevelfilter over te pompen naar de kookketel. Ook kan je hem gebruiken om het gekookte wort via de hevelfilter door een tegenstroomkoeler in je gistvat te pompen. Uiteraard kan je hem nog voor 1001 andere toepassingen gebruiken.

Met vriendelijke groeten Tommy :merlin:

Wil

Hallo zeg waar praten we nu over, 50 liter per uur schiet toch niet op. Weet ook niet of je wat druk kan opbouwen met z'n pomp. Ik dacht zelf dat het niet kon, dus als je door een warmtewisselaar moet is het niet handig denk ik.
Weet wel dat het een hobby is maar als je een uur moet pompen moet je toch verder denken denk en kijken.
Maar oke als je er mee wilt werken moet je niet door mij tegen houden.
Groetjes Wil

Adrianus Tripel

Hallo slangenmensen,

Een slangenpomp is in principe een verdringerpomp. Dit houd dus in dat de druk onbeperkt hoog op kan lopen. De beperking voor drukopbouw is het motorvermogen en de sterkte van het materiaal. :weetbeter: Het debiet wordt bepaald door het toerental, de diameter van de slang en radius van de rotor. Met een slang van 20 mm zijn hoeveelheden te realiseren van 2 á 300 l/u. Toch snel overpompen met een brouw van 25 l. :slaperig:
Grote nadeel is nog steeds de prijs. Wordt bij mijn weten hoofdzakelijk in laboratoria toegepast en op plaatsen met speciale stofjes. :bijdrage_forum:

Groeten
Ad

yakuza

Adrie, welk type March pomp heb jij?
Interessante site.

Groeten yakuza

EBC

Ik heb enkele jaren lang een slangenpomp gebruikt. Maar ben ermee gestopt. Gelukkig...

Zo'n pomp pompt, geen probleem. Maar met het minste geringste knallen je slangen eraf. Met vaste leidingen zou ik zo'n pomp zeer zeker nooit gebruiken, daarmee is het simpelweg gevaarlijk. Met losse slangen is de ellende beperkt tot wort tegen het plafond en zo meer.

Als je per ongeluk, en dat gebeurt regelmatig, op een slang gaat staan, dan knalt ie eraf en spuit je wort overal. Ik heb dat diverse malen meegemaakt.
Voor mij NOOIT meer verdringerpompen. De mijne staat werkeloos in de kelder.

Het lijkt zo mooi...maar er gaat niks boven een kleine Iwaki MD6Z of MD10. Simpel een siliconenslang 10x14 opschuiven en klaar. Geen gevaar en nooit ellende. 10x14 past op alle 12 mm leidingen zonder koppelingen. Weg met al die Gardena en andere quickconnects.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.