Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bewaren en activeren Wyeast-gist smack-pack

Gestart door Rowan Huigen, 05-12-2010 21:41 u

Vorige topic - Volgende topic

Rowan Huigen

22 november j.l. zijn bij mij de eerste ingrediënten geleverd zo ook de (activator) gist van Wyeast.
Aangezien nog niet alle ingrediënten binnen waren heb ik de gist in de koelkast liggen totdat ik hem ga gebruiken. De leverancier vertelde mij het volgende omtrent het gebruik.

De maximale houdbaarheid van deze gist is 6 maanden.
Elke week, na de productie-datum betekent voor het gebruik 1 dag extra laten opbollen voor het gebruik.

Natuurlijk heb ik alle vertrouwen in de leverancier en haar spullen, MAAR zijn hier ook praktijk ervaringen van en wie kan mij hier iets meer over vertellen. Het gaat om Belgium Ardennes 3522.

Gr. Rowan  :brouwen:

Oscar

Citaat van: Rowan Huigen op 05-12-2010  21:41 uElke week, na de produktie-datum betekent voor het gebruik 1 dag extra laten opbollen voor het gebruik.

Gelukkig klopt deze regel van geen kanten. Wel is het zo dat hoe ouder de gist, hoe langer het kan duren voor dat ie opbolt. Laatst een gist van ± 1 jaar oud... duurde 5 dagen... :-\

Dus neem ten alle tijde ruim de tijd voor je giststarter.....

Herman

Citaat van: Rowan Huigen op 05-12-2010  21:41 uDe maximale houdbaarheid van deze gist is 6 maanden.
Elke week, na de produktie-datum betekent voor het gebruik 1 dag extra laten opbollen voor het gebruik.
Mwah, mijn ervaring is dat gist tot jaren na dato zijn op te starten. Daarmee zeg ik niet dat dit ideaal is. En de opmerking over week is volgens mij een vergissing, dit moet maand zijn. Dan nog heb ik vaak veel positievere ervaringen dan waar ik met dit regeltje op uit zou komen.

Het advies van Oscar om op tijd te beginnen ondersteun ik van harte!

jelle

De bovengisten zoals Belgium Ardennes zullen na een paar maanden over tijd en goed koel bewaard nog wel snel op bollen.
Zelf  heb ik laats 1 van een jaar oud opgestart zonder problemen, gewoon op tijd beginnen.
Voor de ondergisters geld dat je nog een week eerder moet beginnen met smacken en warm wegzetten(kamertemperatuur).
Bij de laatste cal. lager die ik ook al ruim een half jaar had duurde het 3 dagen voordat het pakje begon op te bollen.

Maar net wat eerder al gezegd werd ze doen het bijna altijd ;)

In BrouwHulp kun je trouwens mooi uitrekenen hoeveel gist starter je zou moeten maken, en kun je instellen hoe goed je denkt dat de gist nog is in procenten.

Groet Jelle

Rowan Huigen

Ik heb met de leverancier een goed en informatief gesprek gehad.
Kort om de bocht beredeneerd komt het er dus neer dat je voor een tripel (kloon La Chouffe)
met een hoog SG hooguit 15 liter bier met deze gist kan brouwen.
Dat is wel het maximale. Wil je meer dan moet je met de propagator een starter maken.

RobinB

Citaat van: Rowan Huigen op 06-12-2010  21:41 uKort om de bocht beredeneerd komt het er dus neer dat je voor een tripel (kloon La Chouffe)
met een hoog SG hooguit 15 liter bier met deze gist kan brouwen.

Beter iets minder of lager SG, zie ook:
http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

Met de propagator moet je sowieso een starter maken.
Maar als je een starter gaat maken, kan dat natuurlijk ook weer van een activator, gaat wat sneller dan met een propagator (je begint immers met meer).

Rowan Huigen

Ha, mooi RobinB dat je er bent.
Ik had begrepen, omdat wij nog helemaal niets aan wort of jongbier in huis hebben, dat je zowel een activator en een propagator nodig hebt om meer dan 15 liter te brouwen.

RobinB

Nee, dat is niet per se nodig, je zal voor een normale starter echter wel iets nodig uiteraard. Je kan moutextractpoeder oplossen bij voorkeur met wat gistvoeding. Je kan ook in een klein pannetje wat (2 L) wort (1040) maken: simpel ëen uurtje maischen op 65ºC, filteren in een meelzeef en ff een half uurtje koken om te steriliseren.

Laten koelen, evt beluchten, en je gist toevoegen. Als dit uitgegist is, is je starter klaar! :)

Huub Krekels

Rowan, de Wyeast-gist kan best ergens tegen. Ik maak daar echter altijd eerst een goede giststarter van. De helft van de giststarter gebruik ik in mijn brouwsel. De andere helft gaat luchtdicht in de koeling. (In een laboratoriumfles. Vullen tot er een bolletje vloeistof op staat.) Hier maak ik de volgende keer weer een giststarter van enz. Ik herhaal dit zeker tot 5 keer toe. Je merkt wel dat de gist dan trager wordt. Wel gistvoeding bijvoegen. Hoeft maar een klein beetje te zijn. Werk zo schoon mogelijk (Steriel lukt niet zonder lab.) Ik maak trouwens meestal een giststarter van drie liter. (Door twee gedeeld is 1.5 liter per brouwsel van 30 liter.)

Succes. :proost:

Rowan Huigen

Oke mooi ik ga dit zeker proberen.
Niet direkt voor ons eerste brouwsel, maar misschien in februari.
Het eerste waarmee ik aan de slag wil is het brouwen van onze kloon La chouffe
en wil hier niet te veel onzekere factoren bij hebben.

Bedankt heren, Rowan  :brouwen:

Rowan Huigen

Het eerste brouwsel staat eraan  te komen. (vandaag hoop ik de hopbloemen te krijgen)
Nu heb ik gelezen dat zodra je de gist aan je jongbier toevoegd dat dan de hoofdvergisting op gang moet komen.
Deze hoofdvergisting produceert nogal wat extra warmte.
Mijn vraag is dus, hoe lang gaat dit proces duren en dan bedoel ik dat er nogal wat extra warmte vrijkomt? Dit vraag ik omdat ons waterbed-verwarmingselement niet kan koelen.
Ik zal dus gedurende die periode mijn gistvat ergens op een koelere plek moeten installeren.
Als deze periode waarin er extra warmte geproduceerd word nu voorbij is dan kan ik mijn verwarmingselement aan schakelen.

Huub Krekels

Hier moet je niet mee zitten. Deze verhoogde temperatuur komt door het vergistingsproces. Gaat om een paar graden. Raadpleeg maar eens op dit forum middels de zoekfunctie. Is een normaal proces. Sommige brouwers willen dit wel sturen, doch ik heb dit nog nooit gedaan. Laat de temperatuur gewoon oplopen en deze zakt ook weer gewoon vanzelf. De duur van de hoofdgisting is nooit gelijk. Hangt af van vele factoren zoals suikergehalte, gistsoort, sterkte van de gist enz. Je kunt langzame vergisting hebben stormachtige vergisting enz. Je zult dit allemaal wel ervaren. :brouwen: Veel succes.

Oscar

Citaat van: Rowan Huigen op 09-12-2010  07:31 uNu heb ik gelezen dat zodra je de gist aan je jongbier toevoegd dat dan de hoofdvergisting op gang moet komen.

Niet direct uiteraard, maar binnen een tijd van 4 tot 8 uur moet er wel enige activiteit te zien zijn...

Citaat van: Rowan Huigen op 09-12-2010  07:31 uMijn vraag is dus, hoe lang gaat dit proces duren en dan bedoel ik dat er nogal wat extra warmte vrijkomt? Dit vraag ik omdat ons waterbed-verwarmingselement niet kan koelen.

De duur is inderdaad nooit van te voren te bepalen, maar wenselijk is 5-7 dagen (houd 1 week aan)

Citaat van: Rowan Huigen op 09-12-2010  07:31 uIk zal dus gedurende die periode mijn gistvat ergens op een koelere plek moeten installeren.

Kamertemperatuur (18-20°C)

Citaat van: Rowan Huigen op 09-12-2010  07:31 uAls deze periode waarin er extra warmte geproduceerd word nu voorbij is dan kan ik mijn verwarmingselement aan schakelen.

Is niet echt nodig indien je kamer temperatuur  aanhoudt....

orangeloo

Wat is de max. temperatuur tijdens het opbollen van een pak.
Is dit kamertemperatuur of de tem. die per gistsoort wordt aangegeven?
Ik had vannacht een pak op de cv radiator gezet in de woonkamer.
de pak staat nu 13 uur later bol.
Wat ik me nu afvraag is of te warm wegzetten slecht is voor de gist.

Jacques

Volgens het boekje Yeast zou de meest optimale temperatuur 22 ºC zijn. Echter bij een hogere temperatuur tot 39 ºC is er ook niet zo veel aan de hand. Het opbollen gaat dan veel sneller. Je krijgt dan veel meer vergistingsproducten maar dat is niet zo'n probleem omdat je het wort dat in het pakje zit flink verdunt. Als je een starter maakt met het pakje en de gist in een koelkast laat bezinken en daarna afgiet raak je het grootste gedeelte van het wort weer kwijt en is de smaakinvloed sowieso gering.

EBC

Citaat van: orangeloo op 08-01-2011  09:13 uWat is de max. temperatuur tijdens het opbollen van een pak.
Is dit kamertemperatuur of de tem. die per gistsoort wordt aangegeven?
Ik had vannacht een pak op de cv radiator gezet in de woonkamer.
de pak staat nu 13 uur later bol.
Wat ik me nu afvraag is of te warm wegzetten slecht is voor de gist.

Dat was niet slim, een cv radiator wordt tot 80 ºC. Daar kan gist niet goed tegen.
Ik zou nu zeker een starter maken om te kijken of de gist nog leeft...

orangeloo

Zoals ik al zei heb ik hem er 's nachts opgezet,
en een moderne radiator /combi ketel haalt de 80 graden niet meer hoor. :nut:
Zeker niet als de kamer thermostaat op 16 graden staat. :brouwen:
Maar eerder beginnen met giststarter maken is beter. :biersmile:

EBC

Citaat van: orangeloo op 08-01-2011  14:40 uen een moderne radiator /combi ketel haalt de 80 graden niet meer hoor. :nut:
Zeker niet als de kamer thermostaat op 16 graden staat. :brouwen:

Ik denk toch dat je je daarin vergist... maar ik hoop het beste voor je gist  :brouwen:

Jacques

Citaat van: EBC op 08-01-2011  15:49 uIk denk toch dat je je daarin vergist... maar ik hoop het beste voor je gist  :brouwen:

Het ligt aan de keteltemperatuur. Bij mij komt die niet boven de 60 ºC.

EBC

Citaat van: Jacques op 08-01-2011  18:32 uHet ligt aan de keteltemperatuur. Bij mij komt die niet boven de 60 ºC.

Ok, 60 of 80 is om het even, bij mij gaat gist ook bij 60 ºC dood.  ;D (zeker weten dat dit niet je warm tapwater temperatuur is?)

Een smackpack op de cv radiator is gewoon een zeer slecht idee. 

Jacques

Citaat van: EBC op 08-01-2011  22:46 uOk, 60 of 80 is om het even, bij mij gaat gist ook bij 60 ºC dood.  ;D (zeker weten dat dit niet je warm tapwater temperatuur is?)

Een smackpack op de cv radiator is gewoon een zeer slecht idee.

Zeker te weten. Mijn warm tapwater komt van een moderne grote geiser en uit een close-in boiler.

Maar je hebt wel gelijk. Een verpakking Wyeast rechtstreeks op een cv radiator leggen is niet zo'n goed idee. Echter als je voor de nodige isolatie zorgt zou het misschien kunnen. Dat is een kwestie van meten.

EBC

Citaat van: Jacques op 08-01-2011  22:57 uMaar je hebt wel gelijk. Een verpakking Wyeast rechtstreeks op een cv radiator leggen is niet zo'n goed idee. Echter als je voor de nodige isolatie zorgt zou het misschien kunnen. Dat is een kwestie van meten.

Ik denk toch dat de temperatuurschommelingen op een radiator te groot zijn. Evenals in een broekzak overigens, maar dat terzijde.

Herman

Een tip: je kunt ook een babyflessenwarmer voor dit doel gebruiken. Ik heb zo'n ding niet meer liggen, maar toepassen is belachelijk eenvoudig.

Henielma

Zo'n flessenwarmer heb ik ook niet meer maar op of in de buurt van je internet modem en/of router werkt ook goed. Zoek wel een niet te warm plekje op het modem of zet het smackpack ernaast.

Jacques

Citaat van: Herman op 08-01-2011  23:40 uEen tip: je kunt ook een babyflessenwarmer voor dit doel gebruiken. Ik heb zo'n ding niet meer liggen, maar toepassen is belachelijk eenvoudig.

Misschien iets om in het Tip board te plaatsen? Dit board is voor dit soort tips bedoeld.

Vergelijkbare Topics (7)

30058

Reacties: 6
Gelezen: 1965

22868

Reacties: 43
Gelezen: 13892

15777

Reacties: 13
Gelezen: 16872

12542

Reacties: 15
Gelezen: 5252

1026

Reacties: 47
Gelezen: 26339

33271

Reacties: 3
Gelezen: 1445

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.