Tip: spiraalkoelers

Gestart door Robert1968, 02-12-2010 20:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robert1968

Ik was op zoek naar een spiraalkoeler voor het koelen van mijn wort.
Ik kon natuurlijk een koperen "Brouwmarkt" koeler kopen voor circa EUR 100,-, maar via dit forum werd ik gewezen op bedrijven die spiraalkoelers voor tapinstallaties leveren, waaronder www.tapkoel.nl dicht bij mij in de buurt.

Vandaag bij dit bedrijf op bezoek geweest en alleraardigst geholpen. Voor EUR 30,- kon ik een 2e hands (die er als nieuw uitziet) RVS koeler meenemen. Slangen en koppelingen kreeg ik op maat gemaakt bijgeleverd (zie foto). Kortom, prima service en een schappelijke prijs.

Mijn koeler is een 12 m model. Het bedrijf heeft een groot aantal 2e hands koelers te koop in diverse hoogtes, waaronder ook exemplaren met een dubbele koeler.

Dit voor de geïnteresseerden.


Caspar

Bizar dat RVS goedkoper is dan koper (leuke woordspeling)... of is dat altijd al zo geweest?

Robert1968

Volgens mij is RVS nieuw duurder dan koper. Bij koperen spiralen werd ik gewezen op de ernstige giftigheid van "kopergroen"; waarschijnlijk koperoxide dat zich op de spiraal kan afzetten. Of dit waar is weet ik niet.

Ik had domweg geen andere keus dan RVS (maar ben ik er happy mee).

Robert

RobinB

Citaat van: Caspar op 02-12-2010  20:31 uBizar dat RVS goedkoper is dan koper (leuke woordspeling)... of is dat altijd al zo geweest?

An sich is RVS niet goedkoper dan koper, maar tapkoel is wel goedkoper dan Brouwland! ;) ;D
 
[edit]
gecorrigeerd nav Anton

Caspar

Citaat van: Robert de Boer op 02-12-2010  20:35 uBij koperen spiralen werd ik gewezen op de ernstige giftigheid van "kopergroen"; waarschijnlijk koperoxide dat zich op de spiraal kan afzetten. Of dit waar is weet ik niet.

Het is zeker waar dat dit ontstaat en ook dat het giftig is... ik geloof echter niet dat in de orde van grote dat wij het binnenkrijgen via hobbybieren het echt schadelijk is voor de gezondheid.

Of het zou verklaren waarom ik me zo gaar voel de laatste tijd ;D .

Edgar

Als ik me niet vergis wordt koper en kopergroen praktisch geheel door de gist opgenomen. Gist is een heuse metaalvreter.

Anton

Citaat van: RobinB op 02-12-2010  20:37 uAn sich is RVS niet goedkoper dan koper, maar tapkoel is wel goedkoper dan Brouwland! ;) ;D

Ik weet dat koper plm € 5,- per kg kost en RVS iets van € 1,50. Nieuw.
De uiteindelijke kostprijs wordt bepaald door de be- en verwerking van het materiaal.
Het maakt veel uit in welke vorm het op de markt is, plaat of staaf b.v.

orangeloo

Ik heb een kennis die bij een bedrijf werkt waar ze "in de tracing"?? zitten.
Geen idee wat het betekent maar ik kreeg wel een hele mooie koeler van hem.
Waar ik toch wel heel blij mee ben, en gratis das ook mooi natuurlijk. :)


goom

Citaat van: Caspar op 02-12-2010  20:31 uBizar dat RVS goedkoper is dan koper (leuke woordspeling)... of is dat altijd al zo geweest?

De warmte overdrachtscoefficient van RVS is lager dan die van koper.
In normaal Nederlands betekent dit dat het koelend of verwarmend vermogen minder is als koper.
Vandaar de lagere prijs.

Edgar

Maar dat verschil in koelend vermogen kan voor onze doeleinden prima worden gecompenseerd door spiraallengte. Ik wil maar zeggen dat het geen praktisch bezwaar hoeft te zijn..

Erick

Ziet er heel goed uit :)
Had de site al een hele poos bij 'mijn favouriten' staan...
Toch maar eens gaan kijken!

goom

Citaat van: Edgar op 03-12-2010  09:19 uMaar dat verschil in koelend vermogen kan voor onze doeleinden prima worden gecompenseerd door spiraallengte. Ik wil maar zeggen dat het geen praktisch bezwaar hoeft te zijn..

Klopt helemaal wat je zegt

korek

Begint een beetje op 'marktplaats' te lijken hier! ^-^

Anton

Citaat van: korek op 03-12-2010  20:22 uBegint een beetje op 'marktplaats' te lijken hier! ^-^

Ja, mooi hé?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.