Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Extender voor gistvatkraan  (gelezen 2746 keer)

Offline Henielma

• Super lid
  • Land: nl
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
Extender voor gistvatkraan
« Gepost op: 09-11-2010 20:44 u »
Al een half jaar gebruik ik het kraantje van mijn gistvat om te bottelen. Het voordeel hiervan is dat ik geen (valse lucht aanzuigende) hevel hoef te gebruiken. Dit bevalt goed op het bottelen van de laatste 7 liter na. Dan komt er lucht mee en stopt het bottelen. Het gistvat schuin plaatsen helpt wel maar bij de laatste paar liter valt het hele vat om. Dit is niet handig.

Vanavond maar eens rondgekeken of ik nog iets had liggen om dat probleem op te lossen. En ja hoor, ik heb wat gevonden. Een haakse 7 mm tapslang aansluiting is de sleutel voor de oplossing. Deze heb ik eens ooit verkeerd besteld maar deze komen nu goed van pas. Samen met een stukje (voedselveilige) slang voor de afdichting tussen het kraantje en het haakse RVS deel.

Hieronder wat foto's om een beeld te krijgen.

Mogelijk moet je aan de binnenzijde van het vat het gat met een ronde vijl wat groter maken.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
Re: Extender voor gistvatkraan
« Reactie #1 Gepost op: 09-11-2010 21:32 u »
Praktische tip voor wie ook met zo'n kraan hevelt. :duimop:

Offline MM

• Super lid
  • The ale is dear
« Reactie #2 Gepost op: 09-11-2010 21:59 u »
Leuk bedacht. Nu zie ik ook dat het kraantje bij jouw bottelvat wat hoger zit dan bij de vaten van Brewferm. Of is dat gezichtsbedrog?

Bij de vaten van Brewferm zitten ze ongeveel 1 cm boven de bodem en krijg je ongeveer bij drie liter luchtinslag bij het bottelen uit een 30 liter vat.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #3 Gepost op: 09-11-2010 22:07 u »
Ik heb de 60 liter ronde vaten van Brouwland. De bovenzijde van de opening voor de kraan is zo'n 7 cm hoog schat ik.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 10-11-2010 06:54 u »
Ik heb ditzelfde gedaan met een PVC elektra-bochtje.
Die past exact in het gat.

Het stukje siliconenslang met die vezels is wel een beetje tricky.
Daar zou ik een ander slangetje voor nemen.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #5 Gepost op: 10-11-2010 08:26 u »
Zo'n elektrobocht had ik ook al eens geprobeerd dat past inderdaad ook mooi. Echter het toepassen van PVC in gistend bier had ik mijn twijfels bij. Alhoewel ik er niet zo bang voor zou zijn, misschien eerst even uitkoken.

Met mijn gelaagde slangetje heb je een punt. Het zat mij ook niet helemaal lekker. Dus nog maar even verder gezocht. En een O-ring gevonden. Dit past mooi als de oorspronkelijke kunststof ring van de haakse bierkraanaansluiting weer terug om de RVS bocht gaat.
Aangezien de O-ring naar rubber ruikt zal ik deze maar eerst uitkoken om die geur weg te krijgen.

Zo is het nu geworden.

Overigens zit er straks 25 ml wort in de kraan die anders zal vergisten dan de rest van het vat. Dat is wel iets om rekening mee te houden als je met behulp van de kraan een SG monster neemt. Dus eerst maar wat wort apart opvangen voordat ik het maatglas voor de hydrometer vul.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 10-11-2010 09:54 u »
Dit ziet er inderdaad gelikt uit.
Zo'n constructie scheelt echt een paar liter wort.
Toch weer ff minimaal een sixpack speciaalbier.

Offline VEMP

• Super lid
  • Loatj um smaake!
« Reactie #7 Gepost op: 10-11-2010 18:06 u »
Top, bedankt voor de tip!

Offline het kerrewiel

• Vol lid
  • beter weinig en goed dan veel en niet te zuipen!
« Reactie #8 Gepost op: 11-11-2010 22:06 u »
Kijk, das een prima oplossing! Ik heb zo een bochtje ook nog liggen, ik zal eens kijken of dat ook in mijn Brewferm emmer past.
Bedankt voor de tip!

proost,

Lucas

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #9 Gepost op: 12-11-2010 21:51 u »
Ziet er mooi uit! :duimop:

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #10 Gepost op: 05-12-2010 09:28 u »
Gisteren voor het eerst profijt gehad van dit bochtje. Het werkt in de praktijk erg fijn.

Ik heb het gistvat maar een heel klein beetje schuin hoeven te plaatsen om hem helemaal leeg te kunnen krijgen. In dit brouwsel zat veel koudhop maar daar is maar weinig van door het slangetje gekomen.

Kortom ik ben er blij mee.

Tags: