Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Cichorei bier  (gelezen 5528 keer)

Offline Tsjerk

• Super lid
  • Land: nl
Cichorei bier
« Gepost op: 01-12-2010 16:34 u »
Wie van jullie heeft ervaring met cichorei (wilde witlof) in een recept. Ik heb wat gezocht op internet maar kan niks bijzonders vinden.

Ik heb hier 2 bieren staan waarbij één is gebrouwen met cichorei-bloesem (Biere de L' Ecoubelle) en een met cichorei (Page 24) maar ik weet niet welk onderdeel van de plant hier is gebruikt. Het zijn beide (hoewel ik ze beide nog moet proeven) volgens mij blond/amber van kleur.

Volgens mij wordt gebrande cichorei (surrogaat koffie) wel gebruikt in een Porter of Stout. Maar ook hier mijn vraag: Wie heeft hier ervaring mee of kan mij tips geven naar mogelijke toepassingen van cichorei in bier.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
Re: Cichorei bier
« Reactie #1 Gepost op: 01-12-2010 19:50 u »
Uit de chicorei wortel worden ook verschillende suikers gewonnen, zogenaamde Fructo-oligosacchariden (FOS) en inuline.
Inuline en FOS zijn suikers die de groei van Bifidobacterien in de dikke darm stimuleren.
Deze (melkzuurproducerende) bacteriën worden ook gebruikt als probiotica. FOS en inuline worden daarom ook wel prebiotica genoemd.

FOS is ook zoet en mogelijk minder afbreekbaar voor gist, maar dat weet ik niet zeker.
Daarmee evt. zou het een aanzoetmiddel kunnen zijn?

Offline Tsjerk

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 01-12-2010 22:03 u »
Gebrande cichorei kun je volgens mij toepassen op dezelfde manier als het gebruik van koffie in een Porter (zou het nog wel te krijgen zijn cichoreikoffie) en de bloesem zou je op dezelfde manier kunnen gebruiken als bij bijvoorbeeld vlierbloesem.

Ik heb geen idee wat voor smaak cichorei-wortel afgeeft aan het bier. Zou het invloed hebben als je het toevoegt in de maisch? Of moet je het gebruiken als een soort kruid tijdens het koken?  :weetniet:

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 01-12-2010 22:13 u »
Suikerbieten worden aan pulp gesneden en uitgekookt, zou je met zo'n wortel misschien ook kunnen doen?
Verder geen aanvullende ideen helaas.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #4 Gepost op: 01-12-2010 22:20 u »
Suikerbieten worden aan pulp gesneden en uitgekookt, zou je met zo'n wortel misschien ook kunnen doen?
Verder geen aanvullende ideen helaas.

Door de fructo-oligosaccharides (voedingsvezel) die veel een cichoreiwortel zitten wordt het voor suikerwinning meestal eerste basisch gehydrolyseerd (koken bij hoge pH). Als je dit niet doet zul je waarschijnlijk veel niet fermenteerbare suikers krijgen. Op zich wel een aardig experiment maar misschien niet het doel

Offline Tsjerk

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 01-12-2010 22:31 u »
Wat versta jij onder een "hoge pH"

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #6 Gepost op: 02-12-2010 06:24 u »
Ik denk zo'n pH 10 of nog hoger maar weet het niet zeker. Als er ook nog veel eiwit inzit zul je bruinkleuring krijgen. Dan zou het beter zijn om zuur te hydrolyseren maar ook daar kan ik je niet direct een pH geven. Even googelen op zure of basische hydrolyse van zetmeel....

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 02-12-2010 08:30 u »
Ik zou die FOS en inuline juist niet proberen te hydroliseren?
Dan krijg je een bier dat (extra) goed is voor de darmflora(microbiota)!

Net zoiets als Vifit, activia en yakult! :D
Handig voor wanneer je aan de diarree bent. ;)

Offline jelle

• De Koperen Tsjettel
  • Super lid
  • worst maken ook leuk
    • de koperen tsjettel
« Reactie #8 Gepost op: 02-12-2010 19:00 u »
Trouwens die Cichorei koffie is nog wel te koop, zeker in België.

Groet Jelle

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #9 Gepost op: 03-12-2010 14:45 u »
Ik heb een hele tijd geleden dit bier gedronken. Het bier had een subtiele notige, licht melasse-achtige smaak en een beetje maggi maar als ik het niet geweten had, zou ik het niet herkent hebben. 

Offline Niels B.

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 26-11-2014 15:28 u »
Beste Brouwers,

Ik wil hiermee aan de slag voor een schoolproject.
Iemand tips met betrekking van kooktijden/maischtijden?

Offline Thamerdal

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Zo kan 't ook
    • Thamersch
« Reactie #11 Gepost op: 26-11-2014 16:02 u »
Zoek op Google naar biere de menage chicorée

Hier een receptje:
http://www.meilleurduchef.com/cgi/mdc/forum/fr?f=boissons&id=1008668685-18883

Is in het Frans, maar Google Translate is je vriend!

Edit: Lees ook dit eens: http://dossierhop.nl/verlorenbieren39/

Offline jake99

• Junior lid
  • **
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #12 Gepost op: 26-11-2014 17:54 u »
http://www.hoftendormaal.com/bieren-nl.php#witloof

Is een brouwerijtje hier in de buurt.
Ik weet dat de witloof wortels in schijfjes worden gesneden en dan een tijdje in de oven.

Offline bierhenkie

• Super lid
  • Land: 00
« Reactie #13 Gepost op: 26-11-2014 23:40 u »
http://www.hoftendormaal.com/bieren-nl.php#witloof

Is een brouwerijtje hier in de buurt.
Ik weet dat de witloof wortels in schijfjes worden gesneden en dan een tijdje in de oven.
Om suiker te bekomen.

Offline sven

• Vol lid
  • Land: ec
« Reactie #14 Gepost op: 27-11-2014 00:37 u »
Chicorei of suikerij wordt nu ook gebruikt als een nieuwe zoetstof, een paar dagen gelezen in de gazet.

Offline Niels B.

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 27-11-2014 08:10 u »
Bedankt voor de antwoorden allemaal.

Inderdaad dossier hop had ik reeds gezien, alleen het feit dat ze slechts 25 gram gebruiken op 50 liter, zo geraak ik nooit van mijn 40,000 ton af.  :nut:

Het gaat in dit geval om het bij-product na de productie van Inuline, waarover hierboven ook over is gesproken (die zoetstof Sven). Wat overblijft is een beetje als de bostel bij het brouwen.

Ik ben van plan vrijdag (tussen de eigen brouwsels door) een poging te wagen met moutextract, zwart graan extract om zo richting stouts te gaan. Een beetje zoals Dogfish head stout, maar Dogfish stuurde mij een mooie geautomatiseerde email, kennelijk krijgen ze te veel aanvragen over wat in het bier zit, dat ze er niet meer op antwoorden...

Jake, ik ga proberen aan zo'n witlof goud biertje te komen ;)

Offline jake99

• Junior lid
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 27-11-2014 09:25 u »
Bedankt voor de antwoorden allemaal.

Inderdaad dossier hop had ik reeds gezien, alleen het feit dat ze slechts 25 gram gebruiken op 50 liter, zo geraak ik nooit van mijn 40,000 ton af.  :nut:

Het gaat in dit geval om het bij-product na de productie van Inuline, waarover hierboven ook over is gesproken (die zoetstof Sven). Wat overblijft is een beetje als de bostel bij het brouwen.

Ik ben van plan vrijdag (tussen de eigen brouwsels door) een poging te wagen met moutextract, zwart graan extract om zo richting stouts te gaan. Een beetje zoals Dogfish head stout, maar Dogfish stuurde mij een mooie geautomatiseerde email, kennelijk krijgen ze te veel aanvragen over wat in het bier zit, dat ze er niet meer op antwoorden...

Jake, ik ga proberen aan zo'n witlof goud biertje te komen ;)

Dit staat nog op hun website vermeld.
"De hop wordt deels vervangen door chicorei, de wortel van het witloof die tijdens het laatste halfuur van het brouwproces aan het brouwsel wordt toegevoegd."

Nog een link naar een filmpje,veel wordt er niet prijsgegeven...
http://www.een.be/programmas/dagelijkse-kost/witloofbier

Wortelen zijn hier geen probleem, het is hier de witloofstreek :-)

Offline Niels B.

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 29-11-2014 09:21 u »
Het experiment is trouwens verplaatst naar dinsdag.

Ik ga 6 bieren brouwen, waarmee ik 14 verschillende bieren kan mengen.

Ik heb wat donker extract op de kop getikt, ik doe 3 lichte versies en 3 donkere.
Cicorei toevoegen op 60 min
" 30 min
En een blanco met alleen hop.

Hierna alles mengen en hopelijk kan ik van ieder "type" 3 flessen vullen.

Offline Dees Dubbel

• Junior lid
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 10-04-2018 02:12 u »
Hoe is het experiment afgelopen?

Draadje gestart in 2010 en laatste reactie in 2014, niemand belangstelling meer? Een zeer goed bier nochtans dat "Wit Goud".

Het witloof gekweekt om als "groente" te eten is een andere variëteit dan de koffiecichorei, maar beider wortels geven (na 12 uur eesten) allicht iets gelijkaardigs.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/j3379ki2
Heb hier elders gelezen dat de cichorei maar een half uur zou meekoken en de hop dus in ieder geval langer. Cichorei is te koop bij Delhaize én AH, Colruyt, ...

Tags: