Tabelletje maischdikte-Brix

Gestart door Edgar, 28-11-2010 21:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edgar

Door een opmerking van Oscar in een ander topic 'Brix was x bij maischdikte y dus mijn omzetting was wel ok, had ik ineens een ingevinkje: die maischdikte hangt natuurlijk 1:1 samen met de Brixwaarde. Dus met een tabelletje boven je maischpan kan je lekker simpel in de gaten houden hoe ver je van 100 procent omzetting verwijderd bent.

Ik reken 't altijd uit door van mijn brouwwater mijn batchvolume te maken maar da's omslachtig.

Nu op foon, maar ik zal in een volgend berichtje zo'n tabelletje aanhechten.

Zit zoiets in BrouwVisie, Oscar? Zie je aan de hand van je maischdikte gelijk je te verwachten maisch-Brixwaarde, uitgaande van 100 procent omzetting?

Oscar

Citaat van: Edgar op 28-11-2010  21:33 uZit zoiets in BrouwVisie, Oscar?

Ja, Adrie heeft hier ooit eens een berekenig voor gepost..



 :)

Adrie

Citaat van: Edgar op 28-11-2010  21:33 uDoor een opmerking van Oscar in een ander topic 'Brix was x bij maischdikte y dus mijn omzetting was wel ok, had ik ineens een ingevinkje: die maischdikte hangt natuurlijk 1:1 samen met de Brixwaarde. Dus met een tabelletje boven je maischpan kan je lekker simpel in de gaten houden hoe ver je van 100 procent omzetting verwijderd bent.

Ik reken 't altijd uit door van mijn brouwwater mijn batchvolume te maken maar da's omslachtig.

Nu op foon, maar ik zal in een volgend berichtje zo'n tabelletje aanhechten.

Zit zoiets in BrouwVisie, Oscar? Zie je aan de hand van je maischdikte gelijk je te verwachten maisch-Brixwaarde, uitgaande van 100 procent omzetting?

Zit ook ingebouwd in BrouwHulp (in de OpenOffice versie).

EBC

Dit geeft aan wat je maximale dichtheid kan zijn, maar hoever je van die 100% zit geeft het niet aan.
Daarvoor moet je of de gemeten waarde invullen om een percentage te krijgen, of een tabelletje hebben om het op te zoeken.

Even wachten op Edgar's tabelletje...

Oscar

Citaat van: EBC op 29-11-2010  09:53 uDit geeft aan wat je maximale dichtheid kan zijn, maar hoever je van die 100% zit geeft het niet aan.

Eeuh...als je berekend hebt dat je maisch tot 22 Brix kan versuikeren en je meet op een gegeven moment 18 Brix, dan weet je toch voldoende...en heb je toch geen tabel meer nodig... :weetniet:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.